Skip to main content

ICNG België rijdt straks als serie 9500 tussen Brussel Zuid - Amsterdam Zuid/Lelystad. Dat staat wel vast. 

Maar heb nog wel een aantal vragen 

- zal voor de binnenlandse treinreizigers toeslag nodig zijn op HSL Schiphol - Rotterdam? Net als nu. Of moet er gereserveerd worden voor deze snelle Intercity die qua rijpatroon grotendeels vergelijkbaar is met Eurostar Parijs? Als 1 achtdelige ICNG (410 zitplaatsen) rijdt kan sommige (inter) nationale treinreizigers soms geen zitplaats hebben. 

- zal de ICNG België definitief vanaf december 2024 (dienstregeling 2025) rijden? Nog geen definitieve bevestiging ervan. Hopelijk in dit najaar. 

- wat zijn de verschillen tussen ICNG België en ICNG (Nederland)? Afgezien van extra beveiligingssysteem, rijden onder 3000 volt en iets minder zitplaatsen. Meer bagageruimte schijnt er te zijn. Ontbreekt in de gewone ICNG bepaald niet aan. 

- Zijn de stoelen in ICNG België hetzelfde zijn als ICNG? 

- Zal de ICNG België in vergelijking met Eurostar een budgettrein zijn? Hebben de treinreizigers geen Ouigo nodig. En als niet gereserveerd hoeft te worden zal het ook flexibel gebruikt kunnen worden. 

Van de NMBS geen nieuwe update gelezen over de nieuwe IC Brussel - Breda/Rotterdam (serie 9200). Zelfs niet op Groot Belgisch Treinen Forum (GBTF).

Zie af en toe berichten over inzet van I - 11 rijtuigen in via speciale (test)ritten in Nederland. Maar geen andere details zoals 

- hoe de samenstelling zal zijn. NMBS reeks 28 met (7) rijtuigen in sandwichformatie? Later reeks 17 met I - 11 rijtuigen en stuurstandrijtuig? 

- of de inzet van de NMBS Intercity Brussel - Breda/Rotterdam definitief is vanaf december 2024 (dienstregeling 2025) is? 

- de tarieven van deze IC? Zal de NMBS Intercity goedkoper zijn dan ICNG België? Zal reserveren niet nodig zijn? 

 

  •  

Je hebt dit topic al geopend? Waarom opnieuw?


Dacht dat het verkeerd geplaatst was. Had het ook vraag geplaatst. Terwijl ik liever een conversatie erover hebt.  


Ik heb je tweede topic over dit onderwerp verwijderd, Hanzeboog. Een volgende keer mag je er ook voor kiezen om je vraag te stellen aan ons, dan passen we je topic aan. Dat scheelt extra typen en houdt het overzichtelijk.


De laatste jaren heeft ons geleerd dat niets helemaal definitief is tot de trein vertrokken is, maar de capaciteitsaanvraag is wel sinds een maand definitief. En de aflevering van ICNG lijkt op schema te liggen, zover ik kan vinden zijn er inmiddels 6 ICNG-B stellen afgeleverd en een volledige omloop Lelystad - Brussel kost je 7 stellen (plus 2 à 3 voor reserve en onderhoud) dus dat moet te doen zijn voor het einde van het jaar.


De laatste jaren heeft ons geleerd dat niets helemaal definitief is tot de trein vertrokken is, maar de capaciteitsaanvraag is wel sinds een maand definitief. En de aflevering van ICNG lijkt op schema te liggen, zover ik kan vinden zijn er inmiddels 6 ICNG-B stellen afgeleverd en een volledige omloop Lelystad - Brussel kost je 7 stellen (plus 2 à 3 voor reserve en onderhoud) dus dat moet te doen zijn voor het einde van het jaar.

Dat is goed nieuws. Hopelijk gaat alles goed. Treinreizigers hebben dan extra keus tussen Brussel - Schiphol qua treinmaterieel. Eurostar voor de zeer snelle comfortabele verbinding richting Schiphol/Amsterdam. En de ICNG België kun je dan zien als een soort Ouigo. Iets minder snel, iets minder comfortabel. Maar wel goedkoper en flexibeler te boeken. 

Neem voor het gemak aan dat het wegvallen van de oude huidige Beneluxtrein opgevuld wordt door de NMBS Intercity. Maar daar is nog geen enkel bericht over. Wie weet dat er in de loop van dit jaar straks meer bekend is op Groot Belgisch Treinen Forum (HGBTF): 

https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/extra-snelle-intercity-naar-amsterdam-slaat-brussel-centraal-en-brussel-noord-over


Het enige wat men volgens mij officieel aangekondigd heeft is dat de huidige Beneluxtrein ingekort wordt tot Rotterdam Centraal - Brussel Zuid. Welk materieel er op komt te rijden staat niet in de adviesaanvraag. Wel vallen beide Beneluxtreinen (de 9200 en 9500 serie) tot de grens onder de HRN-concessie en mogen voor binnenlandse reizen gebruikt worden. Dit zou in de spits tot capaciteitsproblemen kunnen leiden in de 9500 serie zolang de NS krap in het ICNG materieel zit en geen tweede treinstel kan inzetten in de spits. De 9200 serie zal daar niet zo veel last van hebben vermoed ik omdat deze dus pas in Rotterdam begint en de meeste reizigers de IC van/naar Eindhoven zullen pakken.


Het enige wat men volgens mij officieel aangekondigd heeft is dat de huidige Beneluxtrein ingekort wordt tot Rotterdam Centraal - Brussel Zuid. Welk materieel er op komt te rijden staat niet in de adviesaanvraag. Wel vallen beide Beneluxtreinen (de 9200 en 9500 serie) tot de grens onder de HRN-concessie en mogen voor binnenlandse reizen gebruikt worden. Dit zou in de spits tot capaciteitsproblemen kunnen leiden in de 9500 serie zolang de NS krap in het ICNG materieel zit en geen tweede treinstel kan inzetten in de spits. De 9200 serie zal daar niet zo veel last van hebben vermoed ik omdat deze dus pas in Rotterdam begint en de meeste reizigers de IC van/naar Eindhoven zullen pakken.

In adviesaanvraag staat nog niet de treinmaterieel aangegeven. Maar in Belgische spoor tijdschrift Spoorwegjournaal wordt wel gespeculeerd op Traxx + I - 11. Zou voorlopig ook geen andere Belgische trein weten. De M 7 is naar mijn weten in principe alleen toegelaten tot Rosendaal/Maastricht. 

Één enkele ICNG België (410 zitplaatsen + klapstoelen) zal in spitsuren en vooral de zomer krap zijn. Hoop dat in zomer 2025 dan twee gekoppelde ICNG België kunnen rijden. 

De serie 9200 en andere Belgische treinen zullen tussen Brussel - Antwerpen Centraal ondersteuning geven aan de ICNG België. Maar natuurlijk zijn er ook treinreizigers die rechtstreeks tussen Brussel - Antwerpen Centraal reizen. 

Heeft NMBS ook een variant van NS Reisplanner? Op die app kunnen ze dan adviseren om de ICNG België dan niet te nemen op de drukste uren/drukste periode. Een soort ontmoedigingsbeleid wat je nu al ziet met de huidige Beneluxtrein. 

De serie 9200 zal zeker ontlast worden door de serie 1100. Mits de serie 1100 eerder vertrekt vanuit Rotterdam Centraal. Reizigers kiezen toch altijd voor de eerst vertrekkende trein. 


https://redirect.viglink.com/?format=go&jsonp=vglnk_171615245265812&key=e4fd14f5d7f2bb6d80b8f8da1354718c&libId=lwe0osvx010263qg000ULgllsu2tg&subId=c25b888b12ef7ad0879e69685110dc6b&loc=https%3A%2F%2Fwww.hgbtf.net%2Fviewtopic.php%3Ff%3D44%26t%3D6380%26start%3D2505&v=1&out=https%3A%2F%2Fwww.zakenreisnieuws.nl%2Fnieuws%2Fcategorie%2F22%2Fspoorwegen%2Fns-wil-nieuwe-snelle-intercity-ook-op-brussel-centraal-laten-stoppen-zodra-dat-mogelijk-is&ref=https%3A%2F%2Fwww.hgbtf.net%2Fviewtopic.php%3Ff%3D44%26t%3D6380%26start%3D2520&title=BENELUX%20-%20Pagina%20168%20-%20Het%20Groot%20Belgisch%20Treinen%20Forum&txt=https%3A%2F%2Fwww.zakenreisnieuws.nl%2Fnieuws%2Fc%20...%20ogelijk-is


Dit zou in de spits tot capaciteitsproblemen kunnen leiden in de 9500 serie zolang de NS krap in het ICNG materieel zit en geen tweede treinstel kan inzetten in de spits. 

De 9500 houdt zo weinig stopplaatsen over dat het met die grote drukte straks wel mee zal vallen.


Dit zou in de spits tot capaciteitsproblemen kunnen leiden in de 9500 serie zolang de NS krap in het ICNG materieel zit en geen tweede treinstel kan inzetten in de spits. 

De 9500 houdt zo weinig stopplaatsen over dat het met die grote drukte straks wel mee zal vallen.

Daar kun je nu nog niks over zeggen. Welke boekingssysteem zal NS gebruiken voor reizen met ICNG België? Reserveren? Of kun je het net als de huidige Beneluxtrein gewoon direct nemen? 

Je gaat ervan uit dat de bezettingsgraad in ICNG België laag is. Al vanaf Brussel Zuid kan dat hoog/weinig zijn. Afhankelijk van hoe je reizen met ICNG België geboekt kan worden. En welke tarieven heeft de ICNG België? Hoe gaat het presteren? 

Kortom voorbarig om te suggereren dat in ICNG België niet druk zal worden. 


In Nederland vervangt de 9500 een binnenlandse IC tussen Lelystad en Rotterdam dus daar kan het in de spits wel druk worden.


In Nederland vervangt de 9500 een binnenlandse IC tussen Lelystad en Rotterdam dus daar kan het in de spits wel druk worden.

In Nederland vervangt de 9500 een binnenlandse IC tussen Lelystad en Rotterdam dus daar kan het in de spits wel druk worden.

Dan zal het op neerkomen dat reserveren voor ICNG België niet verplicht is. Weet niet of er een mogelijkheid is tot reserveren. Waarschijnlijk zullen we eind dit jaar meer weten. 

Zal de serie 9500 de treinseries 700 en 1800 aanvullen? Of gaat het een deel van de treinseries tussen Lelystad - Schiphol vervangen? Als goed is zal er een IC Groningen/Leeuwarden - Rotterdam /Breda komen. 


De 9500 vormt een halfuurdienst met de 2400, al schijnt de 9500 mogelijk wel Duivendrecht over te gaan slaan om wat extra rijtijdspeling te krijgen op te HSL.


Bij mijn ene rit met de ICNG is mij eerlijk gezegd ook niet opgevallen of er wel of geen reserveringsdisplays zijn. Ik dacht van niet.


Klopt, die zijn er ook niet. De ICNG-B is voor de reiziger haast hetzelfde als de binnenlandse variant. Het enige verschil is een toilet en bagageruimte extra, en natuurlijk het flow-design op de buitenkant. En een meertalig reisinformatiescherm. 


De 9500 vormt een halfuurdienst met de 2400, al schijnt de 9500 mogelijk wel Duivendrecht over te gaan slaan om wat extra rijtijdspeling te krijgen op te HSL.

5 IC tussen Lelystad C - Almere C - Schiphol. Geen overbodige luxe. Want een deel zijn enkeldeksintercity. En er zullen nog meer enkeldeksintercity/ICNG komen als de HSL meer geïntegreerd wordt in Flevolijn & Hanzelijn. 


 

 

Je gaat ervan uit dat de bezettingsgraad in ICNG België laag is. Al vanaf Brussel Zuid kan dat hoog/weinig zijn. Afhankelijk van hoe je reizen met ICNG België geboekt kan worden. En welke tarieven heeft de ICNG België? Hoe gaat het presteren? 

Ik denk dat er straks juist ook veel minder mensen met deze trein de grens overgaan omdat je niet meer in Breda kunt opstappen en niet meer in Mechelen, Zaventem en Brussel Centraal kunt uitstappen. In het vakantieseizoen zal hij nog wel druk zijn met buitenlandse toeristen maar of dat op een maandagmorgen in november of op een woensdagavond in februari ook zo is betwijfel ik.

De vraag is verder of allerlei NMBS "pauschal" aanbiedingen naar Noorderkempen straks nog wel geldig zijn in deze trein als die daar niet meer stopt. In principe zijn die aanbiedingen geldig voor "een reis tussen twee aangegeven stations" maar daar is strikt genomen geen sprake meer van als hij daar niet stopt.


 

5 IC tussen Lelystad C - Almere C - Schiphol.

Niet 5 maar gewoon 4 treinen per uur net als nu. Er verandert qua dienstregeling vrijwel niets op de Flevolijn zelf, alleen worden de bestemmingen voorbij Schiphol anders. En de materieelinzet wijzigt natuurlijk.


 

5 IC tussen Lelystad C - Almere C - Schiphol. Geen overbodige luxe. Want een deel zijn enkeldeksintercity. En er zullen nog meer enkeldeksintercity/ICNG komen als de HSL meer geïntegreerd wordt in Flevolijn & Hanzelijn. 

5 IC's per uur is altijd raar omdat dat impliciet aanneemt dat er het ene halfuur meer reizigers zijn dan het andere halfuur (tenzij ze om de 12 minuten gaan rijden). Vandaar dus ook 4 treinen per uur.


 

5 IC tussen Lelystad C - Almere C - Schiphol.

Niet 5 maar gewoon 4 treinen per uur net als nu. Er verandert qua dienstregeling vrijwel niets op de Flevolijn zelf, alleen worden de bestemmingen voorbij Schiphol anders. En de materieelinzet wijzigt natuurlijk.

Je hebt gelijk. Niet goed gelezen. Je geeft al aan dat er samen met serie 2400 een halfuur dienst is. 


 

 

Je gaat ervan uit dat de bezettingsgraad in ICNG België laag is. Al vanaf Brussel Zuid kan dat hoog/weinig zijn. Afhankelijk van hoe je reizen met ICNG België geboekt kan worden. En welke tarieven heeft de ICNG België? Hoe gaat het presteren? 

Ik denk dat er straks juist ook veel minder mensen met deze trein de grens overgaan omdat je niet meer in Breda kunt opstappen en niet meer in Mechelen, Zaventem en Brussel Centraal kunt uitstappen. In het vakantieseizoen zal hij nog wel druk zijn met buitenlandse toeristen maar of dat op een maandagmorgen in november of op een avond in februari ook zo zal zijn betwijfel ik.

Er zullen meer variaties en mogelijkheden zijn tussen Rotterdam Centraal - Antwerpen v.v. met rechtstreekse Eurostar Parijs, rechtstreeks ICNG België en de NMBS Intercity Rotterdam - Breda - Antwerpen/Brussel. 

Het is wat de treinreizigers willen. Willen ze zo snel mogelijk in Antwerpen Centraal zijn? En zijn ze dan bereid om hogere tarieven te betalen voor Eurostar? Of kiezen ze liever de goedkopere ICNG België? Of kiezen ze voor minder comfort en goedkopere treinen? De HSL geschiedenis heeft geleerd dat treinreizigers niet alleen de snelste (dure) treinen willen tussen Brussel - Amsterdam. Ook andere factoren zoals betrouwbaarheid, punctualiteit , comfort en gemak zal van belang zijn. 

Daarom kan NS ook flexibel verlengen/verkorten met ICNG België. Speculeer dat de ICNG België meestal solo rijdt. En dat in spitsuren en zomerperiode wat vaker gekoppelde ICNG België te zien zullen zijn. 


 

5 IC tussen Lelystad C - Almere C - Schiphol. Geen overbodige luxe. Want een deel zijn enkeldeksintercity. En er zullen nog meer enkeldeksintercity/ICNG komen als de HSL meer geïntegreerd wordt in Flevolijn & Hanzelijn. 

5 IC's per uur is altijd raar omdat dat impliciet aanneemt dat er het ene halfuur meer reizigers zijn dan het andere halfuur (tenzij ze om de 12 minuten gaan rijden). Vandaar dus ook 4 treinen per uur.

Klopt. Je ziet 5 keer per uur (vrijwel) nergens. 


 

 

Het is wat de treinreizigers willen. Willen ze zo snel mogelijk in Antwerpen Centraal zijn? En zijn ze dan bereid om hogere tarieven te betalen voor Eurostar? Of kiezen ze liever de goedkopere ICNG België? Of kiezen ze voor minder comfort en goedkopere treinen? 

Ik weet ook niet hoe Eurostar hier in staat. Zijn ze blij dat ze de reizigers tussen Amsterdam en Brussel kunnen dumpen en denken ze die te kunnen vervangen door extra reizigers naar Parijs of Londen of willen ze juist voorkomen dat hun treinen tussen Amsterdam en Brussel straks halfleeg zijn. Eurostar zal wel met de tarieven spelen, afhankelijk van periode van het jaar en de vraag. 


 

 

Het is wat de treinreizigers willen. Willen ze zo snel mogelijk in Antwerpen Centraal zijn? En zijn ze dan bereid om hogere tarieven te betalen voor Eurostar? Of kiezen ze liever de goedkopere ICNG België? Of kiezen ze voor minder comfort en goedkopere treinen? 

Ik weet ook niet hoe Eurostar hier in staat. Zijn ze blij dat ze de reizigers tussen Amsterdam en Brussel kunnen dumpen en denken ze die te kunnen vervangen door extra reizigers naar Parijs of Londen of willen ze juist voorkomen dat hun treinen tussen Amsterdam en Brussel straks halfleeg zijn. Eurostar zal wel met de tarieven spelen, afhankelijk van periode van het jaar en de vraag. 

Eurostar heeft een voortreffelijke systeem. Minder reizigers tussen Amsterdam - Brussel? Geen probleem. Kunnen ze de frequentie flexibel verlagen. 

En tussen Brussel - Parijs als stamlijn zijn ze monopolist. Tenzij Trenitalia serieus hun ETR 1000 willen inzetten tussen Parijs - Nederland. Maar voorlopig is dat alleen nog een bericht. 


In adviesaanvraag staat nog niet de treinmaterieel aangegeven. Maar in Belgische spoor tijdschrift Spoorwegjournaal wordt wel gespeculeerd op Traxx + I - 11.

Op de Brussel-Rotterdam via Breda komt normaliter I11+ reeks 17. Reeks 17 is ook een Traxx-afgeleide, maar die loc is er nog niet dus tot die tijd is het de Traxx die we nu kennen.

Één enkele ICNG België (410 zitplaatsen + klapstoelen) zal in spitsuren en vooral de zomer krap zijn. Hoop dat in zomer 2025 dan twee gekoppelde ICNG België kunnen rijden. 

Dat mogen we inderdaad hopen. Ze mogen wel gekoppeld rijden, ook in België.

Welke boekingssysteem zal NS gebruiken voor reizen met ICNG België? Reserveren? Of kun je het net als de huidige Beneluxtrein gewoon direct nemen?

Verplicht reserveren mag volgens de concessie niet. Er komen dus hoogstens optionele reserveringen.

De vraag is verder of allerlei NMBS "pauschal" aanbiedingen naar Noorderkempen straks nog wel geldig zijn in deze trein als die daar niet meer stopt. In principe zijn die aanbiedingen geldig voor "een reis tussen twee aangegeven stations" maar daar is strikt genomen geen sprake meer van als hij daar niet stopt.

Al die aanbiedingen zijn ook geldig als de trein niet op het aangegeven station stops, op voorwaarde dat je een aansluitend kaartje hebt dat de rest van je reis denkt.

De vraag is eerder welke binnenlandse tickets er überhaupt in de snelle Benelux zullen gelden, en zo ja, onder wat voor voorwaarden. Ik kan me een toeslag tussen Antwerpen en Brussel indenken, maar dat is momenteel slechts speculatie.


Reageer