beantwoord

Ik heb een treinticket internationaal 1e klas en een weekendvrij kaart 2e klas

• 30 juli 2017
  • 7 reacties
  • 217 Bekeken

Ik zou heel graag weten of ik nu zo al 1e klas mag zitten of moet ik mijn chip kaart opwaarderen naar 1e klas voor die dag of moet ik in Nederland 2e klas zitten .of mag ik in de thalys wel 1e klas zoals geboekt? Ofhoewel moet ik upgraden of zit dat bij mijn geprinte ticket in?
icon

Beste antwoord door Thom 31 juli 2017, 16:28

U heeft dus geen recht op honderd procent korting in de eerste klas. U kunt tweede klas naar Amsterdam met uw weekendkaart als bewijs voor de tweede klas. Niet inchecken, u opent een eventueel poortje met de vierkante code op de e-ticket. In Amsterdam stapt u over op de Thalys en daar mag u in de eerste klas gaan zitten.

U moet dus uw weekendvrijkaart bij zich hebben, niet om mee in te checken maar als bewijs van uw recht op korting, dat u echter alleen voor de tweede klas heeft.

Het werkt zo: Uw eerste klas ticket tot Amsterdam is niet geldig, tenzij u een supplement voor de eerste klas bezit. U heeft geen geldig kaartje voor de eerste klas naar Amsterdam want dat moet bewezen worden met het Weekendvrij-abonnement dat u bij zich heeft. Het is duidelijk dat u dat niet kunt en dan zit u fout. Als u 100 procent korting heeft opgegeven reist u in het weekend en dan volstaat het upgradekaartje van de treinpakkers naar de eerste klas.

Als u dat gebruikt, zit u ook goed in de eerste klas en gratis (!) in de trein naar Amsterdam. De Thalys is in uw geval geen probleem, uw kaartje is zonder meer geldig.

Met deze werkwijze heeft u een een geldig kaartje. U had natuurlijk geen 100 procent korting voor de eerste klas mogen opgeven, maar deze oplossing is legaal als workaround.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De twee reizen hebben niets met elkaar te maken. Zodra u in de Thalys stapt mag u in de eerste klas gaan zitten maar buiten de Thalys reist u met uw Weekendvrij in de tweede klas. Er is wel een uitzondering als u een internationaal kaartje van uw woonplaats naar de bestemming van de Thalys heeft gemaakt en daarbij voor de hele reis eerste klas heeft ingevuld. U heeft dan in de daluren recht op een eersteklaskaartje met korting. U betaalt dan flink bij voor het deel naar het beginpunt van de Thalys.

Als u een eersteklaskaartje voor het Thalystraject heeft, geeft dat geen enkel recht om met NS eerste klas te reizen.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt Weekendvrij wel opwaarderen naar een dag eerste klas als supplement. De tarieven hangen dan af van uw reistijdstip. Reist u in het weekend dan heeft u misschien iets aan het gratis opwaardeerkaartje naar de eerste klas uit de treinpakkers.
Reputatie 5
Binnenlandse NS-plaatsbewijzen zijn niet geldig in de thalys. Wellicht zou het handig zijn als topicstarter precies uitlegt van waar naar waar ze wil reizen. En welke plaatsbewijzen ze heeft. Alleen dan kunnen we een goed advies geven.
Ik heb via NS international kaartjes gekocht vanaf Enkhuizen naar Antwerpen . De kaartjes zijn met 100 procent korting vanwege weekend vrij echter is mijn abonnement 2e klas en het internationale kaartje 1e klas. Ik reis op een zondag.

Sorry voor de verwarring het is dus 1 reis.
Bedankt voor het snelle reageren.
Moet ik mijn reis dan als 2 delen behandelen? Eerst op de chipkaart met dat spoorknaller kaartje en dan uitchecken in Amsterdam en dan verder op het papieren ticket . ik begreep namelijk dat je met een internationaal ticket niet apart incheckt vandaar mijn verwarring.
Reputatie 7
Badge +4
U heeft dus geen recht op honderd procent korting in de eerste klas. U kunt tweede klas naar Amsterdam met uw weekendkaart als bewijs voor de tweede klas. Niet inchecken, u opent een eventueel poortje met de vierkante code op de e-ticket. In Amsterdam stapt u over op de Thalys en daar mag u in de eerste klas gaan zitten.

U moet dus uw weekendvrijkaart bij zich hebben, niet om mee in te checken maar als bewijs van uw recht op korting, dat u echter alleen voor de tweede klas heeft.

Het werkt zo: Uw eerste klas ticket tot Amsterdam is niet geldig, tenzij u een supplement voor de eerste klas bezit. U heeft geen geldig kaartje voor de eerste klas naar Amsterdam want dat moet bewezen worden met het Weekendvrij-abonnement dat u bij zich heeft. Het is duidelijk dat u dat niet kunt en dan zit u fout. Als u 100 procent korting heeft opgegeven reist u in het weekend en dan volstaat het upgradekaartje van de treinpakkers naar de eerste klas.

Als u dat gebruikt, zit u ook goed in de eerste klas en gratis (!) in de trein naar Amsterdam. De Thalys is in uw geval geen probleem, uw kaartje is zonder meer geldig.

Met deze werkwijze heeft u een een geldig kaartje. U had natuurlijk geen 100 procent korting voor de eerste klas mogen opgeven, maar deze oplossing is legaal als workaround.
Dankje Thom .

Ik wist ook anders niet wat ik moest invullen maar dankje voor het duidelijke andwoord.

En oplossingsmethode. Zou een oplossing kunnen zijn geweest een supplement 2e naar 1e klas ook een optie zijn geweest?of kunnen ze dat onderweg niet zien? Indien de NS ons niet toevallig net een gratis overgangs kaartje opstuurt?.

Reageer