beantwoord

in-uitcheck

  • 28 November 2022
  • 8 reacties
  • 220 Bekeken

Bij een internationale treinreis vanaf Almere een overstap gedaan op CS naar trein ri Oostenrijk. Het station hoef je niet uit. Niet uit gecheckt. Na twee dagen bericht van NS dat ze de reis nu maar hebben ingeschat. 
Prima op zich. Hoe doe ik dat nu als ik terug kom? Ook via CS, maar moet ik nu eerst het station uit of kan ik in Almere gewoon uitchecken? Want ik ben nu natuurlijk niet meer in gecheckt?

icon

Beste antwoord door Tochjo 28 November 2022, 13:51

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Op een internationaal ticket staat een vierkante code, het is Aztec maar lijkt op QR. Daarmee kunt u in Almere het poortje openen. Doorgaans het brede poortje met Scan ticket, bij het uitgaan aan de linkerkant meestal. Voor de doorzichtige lezer houden, dit kan ook met een ticket op uw mobiel.

Heeft u een ticket vanaf Amsterdam, dan kunt u doorgaans in- of uitchecken op het perron waar de internationale trein aankomt, dan wel vertrekt. In  dat geval is een in-of uitcheck in Almere wel nodig.

Reputatie 7
Badge +1

Dit is al zo sinds die sjipkaart kwam. Het lijkt er ook wel op dat dus werkelijk elke 1e x zo´n reis makende reiziger helemaal apart moet worden verteld hoe te doen-terwijl het zlefs als een soort rebus-strip op elke paper print van dat soort tickets (mits bij NS-INternat besteld) staat.

Ook zo ongeveer elke site die wat voorlichting geeft over dit soort zaken (bvb rover, maar verder nog enkele dozijnen) legt het uit. Iedereen lijkt toch pas echt de zaken door te krijgen nadat de fout is gemaakt, maar dat geldt voor veel meer aspekten van die sjipkaart. NU dit soort reizen ook weer wat vaker wordt gedaan: op dit forum dezelfde kwestie elke 2e dag of zo.

Waar het om gaat is dat de internationale reis is geboekt vanaf Amsterdam en niet vanaf Almere. De reis vanaf Almere valt dus buiten de tickets. De rebus heb ik gezien, maar valt hier dus buiten. 

Ik ben er al uit. Ga er op aankomststation eerst even uit en dan ‘ normaal’ weer in. 
 

dank voor de reacties. 

Ik ben er al uit. Ga er op aankomststation eerst even uit en dan ‘ normaal’ weer in. 
 

dank voor de reacties. 

Dat er uit gaan moet dan wel op de QR-code van uw internationale ticket.

Als u er in Amsterdam uit probeert te gaan op uw chipkaart constateert het systeem dat u uitcheckt zonder ingecheckt te zijn en brengt dan een correctietarief in rekening vanwege de missende incheck.

Reputatie 7
Badge +1

Waar het om gaat is dat de internationale reis is geboekt vanaf Amsterdam en niet vanaf Almere.

Het beste is eigenlijk om dat wel te doen. Dat kan goedkoper zijn dan twee aparte kaartjes en je hoeft dan ook niet meer in of uit te checken.

Badge +3

Ik ben er al uit. Ga er op aankomststation eerst even uit en dan ‘ normaal’ weer in. 

Er staan incheckpaaltjes op het perron voor reizigers die uit het buitenland komen en met binnenlandse treinen verder reizen (of omgekeerd). U hoeft dus niet door de poortjes.

Badge +3

Er staan incheckpaaltjes op het perron voor reizigers die uit het buitenland komen en met binnenlandse treinen verder reizen (of omgekeerd). U hoeft dus niet door de poortjes.

De paaltjes hebben een (verlichte) witte kubus erboven met het symbool van een ticket en de tekst Overstappen. Je kunt daar naar keuze in- of uitchecken, net als de paaltjes op een station zonder poortjes.

Reageer