beantwoord

Inchecken internationaal ticket Antwerpen - Hillegom

Reputatie 1
Dag allemaal,

Ik heb een ov weekend vrij en koop dus altijd een extra internationaal ticket Antwerpen - Hillegom met 100% korting in Nederland. Ik stap over in Rotterdam en Leiden.
Het zal wel al een keertje gevraagd zijn, maar mij is het niet helemaal duidelijk of ik nu wel of niet moet inchecken op het traject nadat ik in Rotterdam uit ben gestapt. Ik check meestal toch voor de zekerheid in bij het afstappen in Rotterdam en check nog eens uit in Hillegom, maar maakt het internationaal ticket dit overbodig? Er staat toch op het ticket dat inchecken niet nodig is, maar is dit voor het volledige traject of enkel voor de Benelux trein? Het zou me alvast heel wat tijd en stress besparen bij het overstappen. Omdat ik het ov weekend vrij pas net heb, heb ik nog geen conducteur dit kunnen navragen.

Ik wou hier toch graag eens bevestiging over krijgen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Charlotte
icon

Beste antwoord door Thom 28 juli 2018, 14:20

Het internationale ticket maakt het inchecken met Weekendvrij overbodig. Uw Weekendvrij moet u wel meenemen als bewijs van korting maar u moet er niet mee inchecken. Inchecken is wel noodzakelijk als u niet rechtstreeks de route van Hillegom naar België neemt. Een overstap geeft geen extra verplichtingen wat in- en uitchecken betreft. Bij een overstap dat is gewoon toegestaan en vaak ook noodzakelijk. Uw internationale ticket geldt dus voor de hele reis, zolang u geen omweg maakt - en een overstap is dat niet. Terug uit Antwerpen is de door u opgegeven korting geldig doordat u uw Weekendvrij kunt tonen.

Voor de meelezers: Inchecken moet wel met een keuzedag, omdat de keuzedag op die wijze voor die dag geldig gemaakt moet worden. Afgezien van internationaal reizen met een daarvoor geldige ticket is Weekendvrij pas een geldig vervoersbewijs na het inchecken. Daar zit de verwarring vaak.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het internationale ticket maakt het inchecken met Weekendvrij overbodig. Uw Weekendvrij moet u wel meenemen als bewijs van korting maar u moet er niet mee inchecken. Inchecken is wel noodzakelijk als u niet rechtstreeks de route van Hillegom naar België neemt. Een overstap geeft geen extra verplichtingen wat in- en uitchecken betreft. Bij een overstap dat is gewoon toegestaan en vaak ook noodzakelijk. Uw internationale ticket geldt dus voor de hele reis, zolang u geen omweg maakt - en een overstap is dat niet. Terug uit Antwerpen is de door u opgegeven korting geldig doordat u uw Weekendvrij kunt tonen.

Voor de meelezers: Inchecken moet wel met een keuzedag, omdat de keuzedag op die wijze voor die dag geldig gemaakt moet worden. Afgezien van internationaal reizen met een daarvoor geldige ticket is Weekendvrij pas een geldig vervoersbewijs na het inchecken. Daar zit de verwarring vaak.
Hallo Chvk, en welkom bij de NS community.

Het antwoord van Thom is correct en tevens juist. Laat je ons weten of het allemaal gelukt is?
Badge +3
Ik zou daar toch mee opletten, met name als je de heenreis naar België op een vrijdagvond maakt.

Dan mag je namelijk niet met 100% korting vanuit Hillegom vertrekken vóór 18:25, en dat zal je dus moeten aan kunnen tonen met een incheck.
Ik heb het voor de volledigheid nog even nagevraagd, Robert B. Bij het aanschaffen van je internationale ticket wordt bepaald hoe laat je vertrekt en daarmee wordt dan ook gelijk bepaald of je wel of geen 100% korting hebt op het binnenlandse deel van je traject. In- en uitchecken is dan niet nodig.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zou daar toch mee opletten, met name als je de heenreis naar België op een vrijdagvond maakt.

Dan mag je namelijk niet met 100% korting vanuit Hillegom vertrekken vóór 18:25, en dat zal je dus moeten aan kunnen tonen met een incheck.

Het lijkt me niet juist. Met een internationaal ticket geldt er ook vanuit Nederland geen middagspits en heb je dus recht op je korting. Je hoeft helemaal niet tot 18.25 te wachten. Je moet echter wel de vertrektijd opgeven om de korting te krijgen, zoals Jouke aangeeft. Een andere trein nemen kan wel maar het moet dan wel binnen de marge zijn en in de praktijk moet het dan niet voor negen kunnen zijn geweest bij vertrek. In de ICBrussel zijn ze hiermee bekend. 😉
Reputatie 1
Bedankt allemaal!

Dat is al een hele zorg minder. Blij te horen dat het internationale ticket/het niet inchecken geldig is voor het hele traject en niet enkel de internationale treinen. Op vrijdagavond neem ik meestal de trein vanuit Antwerpen om 18.45, dus dat lijkt me verder geen probleem.

Groeten,

Charlotte
Reputatie 7
Badge +4
Nee, dat is geen enkel probleem, ik zit doorgaans in deze trein, hij is wel redelijk vaak vertraagd. 😇
Reputatie 6
Badge
Voor TS maakt het niet uit, omdat zij juist -richting- NL reist op vrijdagavond, maar ik denk dat Robert wel gelijk heeft. Juist bij weekend vrij is de inchecktijd -vanuit- NL van belang, omdat het vervoersbewijs pas vanaf 18.25 geldig is. Bij Dal vrij zou je wel in de middagspits mogen reizen, maar in dit geval gaat het om weekend vrij.

Wat Jouke schrijft, klopt op twee punten niet: 1) Met een IC-Brussel ticket kun je de hele dag reizen. Er wordt zelfs geen tijdstip op het ticket afgedrukt, alleen een datum (Zie het op een eigen ticket staan met 100 pct vrij NL.) 2) De korting wordt bepaald door wat je in de eerste stap zelf als klant aanvinkt (qua kortingskaarten) niet door een tijdstip.

(Bij het boeken van een IC-Brussel ticket moet je weliswaar een tijdstip kiezen, maar zelfs in het boekingsproces wordt vermeld, dat je met elke trein mag reizen op die datum: Kortom het tijdstip is fictief en dient echt nergens voor.)
Reputatie 7
Badge +4
Met Weekendvrij geldt het wel, alleen je hebt geen 100 maar 40 procent korting voor de avondspits. Voor NSFlex Weekendvrij is het van belang of je daarnaast ook recht op 40 procent korting hebt met een aanvulling. Zonder dat heeft u wel gelijk.
Het tijdstip dient wel ergens voor want als je vertrektijd voor 09.00 krijg je geen korting. Je mag we elke trein nemen mits geldig voor de opgegeven korting, en hoeft je verder niet aan de opgegeven tijd te houden zolang dat zo is.

Het tijdstip is verder wel degelijk van belang voor Thalys en Eurostar. Ik heb wel eens eerder betoogd dat dit veel duidelijker vermeld moet worden.
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Behalve wanneer je op vrijdag na 18:30 vertrekt, dan zou je weer wel 100% korting mogen opgeven met Weekend Vrij.
Maar volgens mij ontbreekt hier ook de mogelijkheid om dus voor 2 verschillende kortingen te kiezen als je bv in het weekend heen reist en doordeweeks terug met een weekend vrij abonnement.

Althans ik heb die mogelijkheid net niet gezien en dat zou dan toch een tekortkoming in dit systeem zijn als je een retour ticket boekt.
Reputatie 7
Badge +4
Nee, want dan zijn het twee enkele reizen. Feitelijk is daar ook sprake van bij een retour maar dan worden dezelfde kortingsvoorwaarden voor beide kaartjes gehanteerd. Het is meer gemak bij het boeken van een retour omdat je het maar één keer in hoeft te vullen.
Reputatie 6
Badge
Voor Eurostar, Thalys en bijv IC Berlijn is een tijdstip voor het tarief van belang, dat klopt.

Sinds de nieuwe tarieven voor IC Brussel (sinds April) lijkt 40 pct korting niet meer op te gaan, is in ieder geval mijn eigen idee. Er lijkt alleen onderscheid te zijn tussen >7 dagen of < 7 dagen i.c.m. eventueel 100 pct korting. Maar op dit punt, de 40 pct vermeende korting, kan ik het mis hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Ik reis inderdaad met 100 procent korting, dus dat zou kunnen, maar ik neem nu een glas wijn. Morgen maar weer even 😉
Nee, want dan zijn het twee enkele reizen. Feitelijk is daar ook sprake van bij een retour maar dan worden dezelfde kortingsvoorwaarden voor beide kaartjes gehanteerd. Het is meer gemak bij het boeken van een retour omdat je het maar één keer in hoeft te vullen.
Zo kun je dan boeken omdat het systeem het gewoon niet aankan, maar dit kan zeker klant vriendelijker voor een retour.

Enne, Proost 😉
Reputatie 6
Badge
De marketingafdeling van NS dacht daar juist anders over. De voorheen zo voordelige weekendretours zijn afgeschaft. De marketingafdeling benadrukte daarbij, dat enkele reizen nu (soms) goedkoper en aantrekkelijker (schijnen te) worden. 😞
https://nieuws.ns.nl/nieuwe-tarieven-intercity-brussel-via-de-hogesnelheidslijn-vroegboekers-reizen-goedkoop/

(Die HSL maakt op vele gebieden wat los in de mens!)
Reputatie 7
Badge +4
🍷
Badge +3
Het probleem met Weekend Vrij op vrijdag schijnt hier niet te spelen, zie dit nieuwe topic van TX, waar Charlotte aangeeft dat ze student is. Dan dek je de 100% korting op vrijdag af met je SRP dus.

Reageer