Inchecken met QR-CODE op telefoon werkt niet

  • 20 August 2022
  • 19 reacties
  • 4673 Bekeken

Ik wil inchecken met een geldigeThalys qr-code op mijn telefoon op station HS Den Haag. Alle poortscanners herkennen echter de (vergrote en op maximale helderheid gezette) QR-code niet. Wel wordt steeds de ING app geopend alsof je daarmee gaat betalen, maar de poortjes gaan niet open. Lastig als er geen ns-medewerkers op het station aanwezig zijn om de poortjes voor je te openen. Het uitprinten van de code is toch niet meer van deze tijd? Alternatief is tweemaal voor je treinreis te betalen en later geld terugvragen, of met koffer en al over de poortjes te klimmen. Dit laatste heb ik gedaan om toch niet mijn trein te missen. Dit zou toch beter moeten kunnen. 


19 reacties

Reputatie 7
Badge +1

HET ALT-en hier vele, vele malen uitgelegd-en ik meen dat het zelfs ergens verstopt bij die poorten staat; is de HELP telefoon benutten en het service centrum daarmee met rode lijn BELLen-roep dat je bvb InterRail oid hebt en voila-magic-er gaat een poortje ontgrendeld open.

Ik meen zelfs dat dit ook nog ergens verstopt in die strip-rebus staat die op gerpinte biljetten (dus als PDF altijd in te zien) ergens onderaan staat.

Overigens: een echte INsjek is dat niet-ook niet als de tel. wel zou werken-ook al niet omdat je dus te BRU of P echt niet kan UITsjekken. Mocht je op deze wijze ook terug komen uit P; ook dan sjek je niet in, maar zou ook daar die code de portes automatiques moeten openen.

Badge +3

Het is een steeds vaker voorkomend probleem, zie 

Bij tickets in de NS (International) app speelt het niet, want die apps onderdrukken het openen van een Apple Wallet, en bij Android kan je NFC handmatig uit zetten.

Reputatie 7
Badge +3

Qr codes werken alleen op de scan ticket poortjes. Dit is meestal het buitenste poortje. Heb je ook dat poortje geprobeerd?

Voor klimmen over poortjes kun je een boete krijgen. Opent een poortje niet dan kun je via de infoknop vragen om.het poortje op afstand te openen.

Badge +3

Op stations waar internationale treinen stoppen hebben alle poortjes een scanner, dus Den Haag HS ook want de IC Brussel stopt daar (soms).

Op grotere stations zoals Eindhoven heeeft ongeveer de helft van de poortjes een scanner, maar dat is het probleem dus ook niet voor @Leen58

Die heeft er dus ‘last’ van dat bij een poortje de ING app opent (alsof er iets te betalen valt) en vervolgens je Thalys qr-code (uit een pdf) niet meer in beeld is.

Als het je lukt om een Thalys ticket in de NS (International) app of je systeemwallet te krijgen is er geen probleem, en bij Android kan je NFC uitzetten en dan opent de ING app niet.

Reputatie 7
Badge +2

Sowieso ook even goed opletten hoe het glaasje van het poortje eruit ziet. Als dat erg gekrast is lezen ze de QR-codes ook niet goed.

Ik kon laatst ook niet inchecken met een QR code, was een same reis ticket. Conducteur wist nergens van. Nog steeds niets van aangepast door ns blijkbaar. Apple wallet komt steeds naar boven. Geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Ben van ellende maar achter mijn meereispartner door het poortje aangeslopen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kon laatst ook niet inchecken met een QR code, was een same reis ticket. Conducteur wist nergens van. Nog steeds niets van aangepast door ns blijkbaar. Apple wallet komt steeds naar boven. Geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Ben van ellende maar achter mijn meereispartner door het poortje aangeslopen. 

Betaalmogelijkheid tijdelijk uitzetten, pdf gebruiken en als dat niet lukt infoknop naast poortje gebruiken. Meelopen kan je een boete opleveren.

Badge +3

Ik kon laatst ook niet inchecken met een QR code, was een same reis ticket. Conducteur wist nergens van. Nog steeds niets van aangepast door ns blijkbaar. Apple wallet komt steeds naar boven. Geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Ben van ellende maar achter mijn meereispartner door het poortje aangeslopen. 

Dat is dus precies het probleem met een QR code die niet in een NS app staat.

Achter iemand aan lopen (hey jij daar, dat mag niet!) maakt een e-ticket echt niet minder geldig.
Je hebt gewoon een geldig vervoerbewijs.

Hoe je (zonder ze te vernielen of overheen springen) door poortjes gekomen bent doet er dan helemaal niet toe 🤣

Bovendien is de vaak aangehaalde voorwaarde ‘binnen poortjes moet je in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs’ (of incheck) de grootste onzin van de wereld. Zie

@Jero je doet niets fout dus. Kan je echt niet door poortjes (op welke ‘nette’ manier dan ook), gebruik de SOS/Info zuil om een poortje voor je te laten openen.

M.a.w.

deze beschrijving werkt dus niet:

Stap 1: Ga naar een poortje en open je e-ticket in de NS-app of gebruik een uitgeprint e-ticket.

gedaan
Stap 2: Houd de vierkante code op het e-ticket tegen het verlichte vlak aan je rechterzijde.

ook gedaan, waarna mijn bankpas naar voren komt, ik kan dit niet uitzetten zonder al mijn passen uit mijn wallet te halen
      Stap 3: Het poortje opent en je kunt nu het station betreden of verlaten.

eeeeh, nee dus....

Badge +3

M.a.w.

deze beschrijving werkt dus niet:

Stap 1: Ga naar een poortje en open je e-ticket in de NS-app of gebruik een uitgeprint e-ticket.

gedaan
Stap 2: Houd de vierkante code op het e-ticket tegen het verlichte vlak aan je rechterzijde.

ook gedaan, waarna mijn bankpas naar voren komt, ik kan dit niet uitzetten zonder al mijn passen uit mijn wallet te halen
      Stap 3: Het poortje opent en je kunt nu het station betreden of verlaten.

eeeeh, nee dus....

Nou dat dus. Je hebt een geldige code maar die wallet/pay app zit in de weg (poortje wil je bankpas zien!).

Bij Android is het dus simpel, zet NFC uit. Bij Apple, gebruik je ticket uitsluitend in de NS app (dus geen pdf op je telefoon)…

Zullen nog veel meer topics over komen! 😴

Eerst al je pasjes (of andere tickets) uit je wallet verwijderen is natuurlijk geen optie. Het ‘probleem’ is al jaren bekend (buitenlandse tickets als pdf en zo)

Ook hier gisteren nog een probleem met de QR code, poortjes gaan niet open dus via OV-kaart geopend en opnieuw betaald. Hoe kan ik mijn geld terugvragen? (€ 41,-!)  Zie dit probleem niet als optie bij de terugvraag mogelijkheden. 

 

Alvast dank! :-) 

Badge +3

Ook hier gisteren nog een probleem met de QR code, poortjes gaan niet open dus via OV-kaart geopend en opnieuw betaald. Hoe kan ik mijn geld terugvragen? (€ 41,-!)  Zie dit probleem niet als optie bij de terugvraag mogelijkheden.

Je had na het inchecken bij een poortje meteen weer kunnen uitchecken aan de binnenkant van het poortje, maar neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media).

 

Reputatie 7
Badge +3

Ook hier gisteren nog een probleem met de QR code, poortjes gaan niet open dus via OV-kaart geopend en opnieuw betaald. Hoe kan ik mijn geld terugvragen? (€ 41,-!)  Zie dit probleem niet als optie bij de terugvraag mogelijkheden. 

 

Alvast dank! :-) 

Wel bij het juiste poortje geprobeert die met scan ticket? En had je ticket tot eindstation? Je kunt telefonisch via Twitter,  Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice voor restitutie.

Volgende keer via infopaal vragen poortje te openen of met ov/bankpas inchecken en direct aan andere kant weer uitchecken.

Badge +3

Ook vreemd dat @MC de Haan zegt dat het om € 41,- gaat, want met een ov-chipkaart of bankpas door een poortje kost hooguit € 20,- en maximaal € 29,40 als je er ook mee uitcheckt na een lange (NS) treinreis.

Of hij/zij heeft meerdere reizen gemaakt en inderdaad de poortjes gemist waar je e-tickets kunt scannen.

@Robert: inderdaad zowel op heen- als terugreis hetzelfde probleem. Als er een mensenmassa door de poortjes gaat, zoals in Amsterdam, kan ik geen poortje vinden die het wel zou doen.Een NS-medewerker ter plaatse wist het ook niet. Dank voor alle suggesties! 

Reputatie 7
Badge +3

@Robert: inderdaad zowel op heen- als terugreis hetzelfde probleem. Als er een mensenmassa door de poortjes gaat, zoals in Amsterdam, kan ik geen poortje vinden die het wel zou doen.Een NS-medewerker ter plaatse wist het ook niet. Dank voor alle suggesties! 

‘scan ticket’ zijn de buitenste poortjes. Helderheid van telefoon beter zetten of code vergroten kan ook helpen. Verder contact via de infopaal. 

Dus je had al op de heenweg problemen, maar kaart het pas na de terugweg aan.

Badge +3

@Robert: inderdaad zowel op heen- als terugreis hetzelfde probleem. Als er een mensenmassa door de poortjes gaat, zoals in Amsterdam, kan ik geen poortje vinden die het wel zou doen.Een NS-medewerker ter plaatse wist het ook niet. Dank voor alle suggesties! 

‘scan ticket’ zijn de buitenste poortjes. Helderheid van telefoon beter zetten of code vergroten kan ook helpen. Verder contact via de infopaal.

Op stations waar internationale treinen stoppen kan je bij alle poortjes e-tickets/codes scannen. In Eindhoven (met ik denk in totaal wel 30 poortjes) kan het bij ongeveeer de helft.

Maar inderdaad, de brede (rolstoel/kinderwagen etc.) poortjes kunnen het altijd en die zitten meestal helemaal links en/of rechts.

Het probleem van @MC de Haan is dat de ING app opent? en dat zou niet moeten gebeuren bij een ticket in de NS app.

Het is nu oktober 2023 en ik had hetzelfde: zowel de printscreen als vanuit de NS app werd de qr code weggeduwd door de wallet. Ik heb dus mijn betaalkaarten uit de wallet verwijderd (want iPhone) voor ik door het poortje kon (Utrecht centraal was dit). Onvoorstelbaar dat dit nog niet is opgelost terwijl deze fout al zo lang bekend is. Zeer klantonvriendelijk.

Badge +3

Het is nu oktober 2023 en ik had hetzelfde: zowel de printscreen als vanuit de NS app werd de qr code weggeduwd door de wallet. Ik heb dus mijn betaalkaarten uit de wallet verwijderd (want iPhone) voor ik door het poortje kon (Utrecht centraal was dit). Onvoorstelbaar dat dit nog niet is opgelost terwijl deze fout al zo lang bekend is. Zeer klantonvriendelijk.

Bij een ticket in de NS app zou dat niet mogen gebeuren, want de NS app zou nfc tijdelijk uit moeten schakelen. Via de app zelf (Meer - Hulp - NS-app en dan helemaal onderaan blauwe knop Contact) kun je het melden aan de ontwikkelaars. Die reageren meestal vrij snel.

Reageer