beantwoord

Int.trein Amsterdam - Hannover - Berlijn

• 24 februari 2018
  • 19 reacties
  • 602 Bekeken

Ik snap vooral niet over de rol van IC Amsterdam - Hannover - Berlijn. Er zijn geruchten dat die trein niet meer ging stoppen in Apeldoorn en in de toekomst helemaal niet meer gaat stoppen in Hilversum en Almelo. Alleen nog maar in Deventer en Hengelo. Amersfoort is een twijfel geval. Of hij gaat via de Flevolijn, Hanzelijn. Het komt erop neer dat de huidige dienstregeling niet altijd relevant is helaas. Weten jullie er misschien meer van af?
icon

Beste antwoord door DDietzen 24 februari 2018, 01:50

In de huidige dienstregeling stopt de IC Berlijn normaal nog gewoon op Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Bij stremmingen tussen Amsterdam en Deventer wordt de trein omgeleid over de Hanzelijn, met afhankelijk van de inpassing stops in Almere en/of Zwolle. (Verschilt per rijrichting, richting Amsterdam wordt iha nergens gestopt vanaf Deventer bij een omleiding.)

In de dienstregeling 2019 (welke in december a.s. ingaat) wordt overwogen om in de drukke periodes (denk daarbij aan bv. de zomermaanden) Hilversum en/of Apeldoorn en/of Almelo over te slaan (Hilversum en Apeldoorn worden dan bediend door een extra IC Amsterdam - Deventer die voor de Berliner uitrijdt.) Het hoe en wat van deze plannen is nog niet duidelijk, en er zijn nog veel voorbehouden.

Zolang er geen stremmingen zijn, zal altijd in Amersfoort worden gestopt ivm de belangrijke overstapfunctie (ri oa Utrecht, Rotterdam, Den Haag...). Het schijnt dat de trein uit Berlijn daar echt leegstroomt. Amersfoort is zowat het belangrijkste tussenstation op het Nederlandse traject, ik denk niet dat Deventer en Hengelo daaraan kunnen tippen.
Bekijk origineel

19 reacties

Badge
In de huidige dienstregeling stopt de IC Berlijn normaal nog gewoon op Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Bij stremmingen tussen Amsterdam en Deventer wordt de trein omgeleid over de Hanzelijn, met afhankelijk van de inpassing stops in Almere en/of Zwolle. (Verschilt per rijrichting, richting Amsterdam wordt iha nergens gestopt vanaf Deventer bij een omleiding.)

In de dienstregeling 2019 (welke in december a.s. ingaat) wordt overwogen om in de drukke periodes (denk daarbij aan bv. de zomermaanden) Hilversum en/of Apeldoorn en/of Almelo over te slaan (Hilversum en Apeldoorn worden dan bediend door een extra IC Amsterdam - Deventer die voor de Berliner uitrijdt.) Het hoe en wat van deze plannen is nog niet duidelijk, en er zijn nog veel voorbehouden.

Zolang er geen stremmingen zijn, zal altijd in Amersfoort worden gestopt ivm de belangrijke overstapfunctie (ri oa Utrecht, Rotterdam, Den Haag...). Het schijnt dat de trein uit Berlijn daar echt leegstroomt. Amersfoort is zowat het belangrijkste tussenstation op het Nederlandse traject, ik denk niet dat Deventer en Hengelo daaraan kunnen tippen.
Reputatie 7
Badge +3
@DDietzen
Ik heb nog nooit gehoord van deze plannen. Is daar ergens iets over te vinden?
Badge
Adviesaanvraag dienstregeling 2019, ongeveer een maand geleden gepubliceerd via oa NS Nieuws. Inmiddels hebben ook de regionale media het opgevangen (zie de Stentor).
Badge +3
De IC Berlijn is sinds jaar een dag een hoofdpijntreinserie vanwege de enorme fluctuatie in het reizigersaanbod. Het voorstel dat nu voorligt lijkt me een prima idee. Laat op drukke tijden een extra binnenlandse trein in het pad rijden en leg de IC Berlijn een paar minuten later maar versneld (minder stops) in.

Hier een citaat uit de adviesaanvraag:
"3.1 Intercity Berlijn
De Intercity Berlijn zal in de Dienstregeling 2019 grotendeels op dezelfde tijden rijden als in de Dienstregeling 2018. Er is een scenario ontwikkeld om op drukke momenten, met name in de zomer, tussen Amsterdam Centraal en Deventer een aparte binnenlandse Intercity te kunnen rijden. Deze extra Intercity rijdt dan op de reguliere tijdstippen. De Intercity Berlijn zal dan 3 minuten later vertrekken uit Amsterdam Centraal en niet stoppen te Hilversum en Almelo. Vanuit Berlijn richting Amsterdam Centraal zal de Intercity Berlijn dan 3 minuten eerder aankomen en niet stoppen te Apeldoorn. Op tussenliggende stations, zoals Amersfoort, is de reistijdsverkorting van/naar Duitsland nog enkele minuten groter. Indien NS voornemens is dit voorstel door te voeren zal dit worden opgenomen in de adviesaanvraag voor het desbetreffende wijzigingsblad."

Er is al van alles geprobeerd. De IC Berlijn heeft jaren een eigen pad gehad maar dat betekende veel overcapaciteit in stille periodes. De huidige geïntegreerde treindienst is verreweg het meest efficiënt omdat de huur van het Duitse materieel composities uitspaart voor NS maar leidt tot chaotische taferelen wanneer alle plaatsen gereserveerd zijn.
De IC Berlijn is althans een probleem op zich dat het niet altijd aan de reizigers zou worden gecommuniceerd. Gezien vanuit Hilversum is dit vooral een een gemiste kans door niet te laten stoppen. Maar ik denk als er een aansluitende binnenlandse intercity van te voren voor in de plaats kan komen dan denk ik wel dat voor de Hilversummers wel de noodklok zou kunnen luiden voor een goede alternatief ipv de trein naar Berlijn..
Badge +3
De paar reizigers die vanuit Hilversum naar Duitsland reizen kunnen makkelijk in Amersfoort overstappen. Het is geen gek idee om de forensen die tussen Amsterdam Centraal en Hilversum reizen te scheiden van de internationale reizigers. Geen van beide groepen heeft iets aan overvolle treinen.

Wanneer de forensen op hun gebruikelijke tijd van Amsterdam Centraal naar Hilversum en Amersfoort kunnen reizen en een paar minuten daarna de IC Berlijn rijdt voor de internationale reizigers (met minder stops maar met dezelfde aankomsttijden in Duitsland) dan is dat voor bijna iedereen een verbetering. We zijn dan eigenlijk terug in een vroegere situatie waarin de IC Berlijn een eigen pad had in de dienstregeling en minder stops. Het ligt dan voor de hand om alleen op de belangrijke overstapstations Amersfoort, Deventer en Hengelo te stoppen.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Ik denk alleen dat twee geforceerd geplande intercity's vlak achter elkaar de dienstregeling nogal rommelig en kwetsbaar maken. Als de treinen 3 minuten na elkaar rijden snap ik ook het niet stoppen in Hilversum en Apeldoorn niet omdat de rijtijd gelijk moet blijven vanwege de 3 minuten regel.

Daarnaast begrijp ik sowieso het probleem niet helemaal omdat de drukke treinen van/naar Duitsland juist tegen de Nederlandse drukte in rijden uitgezonderd de trein van 17.00 uur uit Amsterdam.
Badge
Bij mijn weten komen die treinen wel wat meer dan 3 min na elkaar te rijden. Doordat de IC Berlijn Hilversum en Apeldoorn gaat overslaan, kan deze een stuk later weg uit Amsterdam (ri Berlijn).

Voorbeeld IC 1561:
Amsterdam 17.00 > Hilversum 17.21 / 17.22 > Amersfoort 17.34 / 17.36 > Apeldoorn 18.00 / 18.01 > Deventer 18.11 / 18.13 > opstelterrein Deventer
Voorbeeld IC 241 (uit de losse pols):
Amsterdam 17.09 > Hilversum (17.31) > Amersfoort 17.42 / 17.45 > Apeldoorn (18.08) > Deventer 18.17 / 18.19 > verder naar Hannover Hbf

IC 241 is niet overal even snel als gewenst zou zijn ivm inpassing tussen andere treinen.
SP 14661 rijdt 1 min eerder tussen Amsterdam C en Weesp.
SP 5761 rijdt 3 min eerder tussen Weesp en Hilversum, en 2 min eerder tussen Hilversum en Utrecht C (vergelijkbaar met bv. de 5765).
ST 17857 vertrekt 1 min eerder uit Apeldoorn omwille van de aanstormende IC 241.

Daarnaast hoor ik ook nog spreken over het overslaan van Almelo. Dat zou ik wel flauw vinden aangezien de extra binnenlandse IC maar tot Deventer gaat rijden, en Almelo dus geen alternatief krijgt voor de langsvlammende IC Berlijn.
Reputatie 2
Bij mijn weten komen die treinen wel wat meer dan 3 min na elkaar te rijden. Doordat de IC Berlijn Hilversum en Apeldoorn gaat overslaan, kan deze een stuk later weg uit Amsterdam (ri Berlijn).Behalve dat de NS zelf zegt: "De Intercity Berlijn zal dan 3 minuten later vertrekken uit Amsterdam Centraal"

Het is logisch dat die intercity's direct achter elkaar moeten rijden, aangezien ze in Weesp de sprinters moeten inhalen. Als ze dus niet direct achter elkaar rijden, dan is de sprinter naar Hilversum niet meer inpasbaar of moet de IC-Berlijn achter die sprinter aan boemelen (wat verderop weer mogelijk inpassingsproblemen oplevert).
Badge
Als ze IC Berlijn gewoon 3 min achter de 1500 aansturen, is dat wel een behoorlijke gemiste kans qua reistijd.

Maar nu even praktisch: 'simpelweg' direct achter elkaar rijden (dus de 1500 vertrekt om 17.00, de Berliner om 17.03 uit Amsterdam) is niet mogelijk. Met de Sprinters bij Weesp valt nog wel iets te schuiven, maar in Amersfoort loop je vast met de stopper naar Ede-Wageningen. Die vertrekt namelijk om 17.39, dus 3 min na het 'gewone' pad Amsterdam - Bad Bentheim (vertrek 17.36). Schuiven met de stopper is per definitie niet mogelijk ivm de enkelsporige Kippenlijn. In Amersfoort kun je dus sowieso pas om 17.44 weg (ivm opvolging Barneveld aansluiting).
Daarnaast kun je in Apeldoorn per definitie niet 3 min na het gewone pad weg ri Deventer (gewone pad 18.02, dus nieuw pad 18.05) omdat de stopper naar Zutphen om 18.05 wegmoet. Ivm de wisselopzet bij Apeldoorn aansluiting kun je ook niet even links rijden met de IC Berlijn, want dat zou je dan moeten volhouden tot Deventer (en onderweg kom je de sprinter uit Almelo tegen dus dat wordt 'm niet). De stopper kan hoogstens 1 min later weg (ivm kruising Klarenbeek, die dan wel erg krap wordt) dus daar los je ook geen problemen mee op. Je kunt dus op z'n vroegst pas om 18.07 (met gewoon pad en stopper 1 min eerder weg) in Apeldoorn vertrekken/doorkomen ri Deventer.

3 min later vertrekken met de IC Berlijn uit Amsterdam C is dus zeer onverstandig, zo niet onmogelijk. Niks te "logisch".
Badge +3
@Tamzin
Gedurende periodes dat de IC Berlijn heel druk is kan het voorkomen dat ook de treinen van 07.00, 09.00 en 11.00 uur bijna volledig zijn gereserveerd door internationale reizigers. Dan wil je als NS die trein eigenlijk niet aanbieden aan binnenlandse reizigers. Sinds de IC Berlijn in binnenlandse paden rijdt is dat al een probleem. Het probleem is vooral dat dit probleem een seizoenskwestie is. Het overgrote deel van het jaar is er voldoende capaciteit met 9 rijtuigen voor zowel de internationale als de binnenlandse reizigers. Daar komt dan nog een keer bij dat NS uitgerekend in de zomervakantie meer treinen moet inleggen wanneer ook het eigen personeel met verlof is.
Reputatie 1
Ik heb al enkele keren meegemaakt dat er een extra intercity als voortrein reed voor de IC Berlijn. O.a. tijdens de Dickensdagen in Deventer.
Badge
Klopt, heb het zelf al regelmatig gezien, maar dan gaat het om een voortrein (dus vertrek van de twee IC's om 16.57 en 17.00). Nu (i.e. adviesaanvraag dienstregeling 2019) wil NS juist de extra binnenlandse IC op de gewone tijd en IC Berlijn 3 min later (dus vertrek van de twee IC's om 17.00 en 17.03), en daar loopt het spaak.

Ik vraag me toch wel af of het niet gewoon mogelijk zou zijn om 'als vanouds' een stuk of drie ICR-rijtuigen aan de IC Berlijn te plakken, die dan in Bad Bentheim samen met de Nederlandse loc worden afgetrapt/bijgeplaatst. Goed, het vereist wat extra rangeermanoeuvres in Bad Bentheim, maar daar staat de Nederlandse tractie toch bijna anderhalfuur te niksen dus de tijd zal het probleem niet zijn. Als het niet (meer) is toegestaan om een sleepje rijtuigen te duwen met een loc bij rangeren, zetten we maar een extra 1700-loc in Bentheim neer. Bij Amsterdam staan er nu toch een stuk of tien te verstoffen (of zijn die werkelijk stuk voor stuk defect?).
Reputatie 7
Badge +3
Mag ICR sinds de verbouwing nog wel in Duitsland komen?
Badge
Da's een goeie. Volgens RailWiki niet, ivm het ontbreken van noodremoverbrugging en gesloten toiletsysteem. Maar golden voor het traject Oldenzaal grens - Bad Bentheim niet enkele handige vrijstellingen aangezien het technisch bekeken gewoon een Nederlands stuk spoor is? (1500 V, ATB-EG aanwezig...)
Reputatie 7
Badge +3
Wel zou DB eventueel 3 van die oude IR/IC-rijtuigen zonder airco tussen Bentheim en Amsterdam kunnen toevoegen op drukke dagen. Die zijn in Nederland toegelaten maar dan is nog wel even de vraag of treinen van 12 rijtuigen plus loc langs alle perrons passen.
Badge
12 rijtuigen plus loc past precies. Het kortste perron op de route in NL is Hilversum 4/5 (à 342 m) maar je kan evt nog richting Amsterdam uitwijken naar het veel langere perron 3. Het volgende kortste perron is echter Deventer 1 à 345 m, en daar wordt het een stuk lastiger om uit te wijken naar perron 3.
Op Somda stelde iemand voor om er 4 rijtuigen aan te plakken (dus totaal 13 rijtuigen) maar dat gaat dus hoogstwaarschijnlijk niet passen.

Maar kunnen niet gewoon 3 extra rijtuigen van het type dat nu al in IC Berlijn rondrijdt (help ik weet de naam er niet van!), worden toegevoegd? Of heeft DB daar (in de zomerperiode) te weinig rijtuigen van?
Badge +3
NS had ooit 10 Avmz-rijtuigen. Die hadden mooi ingezet kunnen worden voor dit soort klusjes. Maar die zijn verkocht aan DB.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Avmz
Reputatie 7
Badge +3
@Ddietzen
Aan de huidige rijtuigen met airco heeft DB een groot tekort. Door de instroom van dubbeldeks ICs zijn er inmiddels wel wat oude rijtuigen zonder airco over (vandaar dat ik dat voorstelde).

Reageer