Int.treinen Utrecht of Den Bosch naar Luxemburg

  • 2 juli 2019
  • 31 reacties
  • 1662 Bekeken

Ik heb op Twitter aan de spoorwegen voorgesteld dat er in de toekomst als dat door gaat, alleen in de zomermaanden 1x per uur of op bepaalde tijden vanuit Utrecht of Den Bosch Int. treinen kunnen gaan vertrekken richting Luxemburg. Waarom in de zomermaanden? Ik denk wel dat in de zomermaanden meer animo voor deze treinen zijn vanwege de zomervakantie en dat er meer toeristen mee gaan. Treinreiziger Hildebrand staat er ook wel positief tegenover. Dus dan hoeven zo min mogelijk mensen mee met het vliegtuig en per trein aantrekkelijker kan worden gemaakt. Suggestie ligt althans op tafel.....!!

31 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Helaas ook hier weer vertramming. Ik vind reizen toch iets anders dan vervoerd worden, en er zit geen echte eerste klas in. Jammer, want ik vind het landschappelijk een van de mooiste trajecten in België. Maar ja, om nu een paar uur slecht te gaan zitten in deze pijnbakken vergroot het plezier natuurlijk niet.

Deze mate van comfort past bij korte afstanden maar niet bij een dergelijk traject. Ik hou van België, maar niet van dit besluit. En dit durft men bij de NMBS nog een IC te noemen ook.

 

Soms is oud beter.

Reputatie 2
Dat Luxemburg een oubollig imago heeft was me niet bekend. Ik kom er graag vanwege de hedendaagse kunst, de internationale en tegelijk provinciale sfeer, de eigenaardige contrasten tussen boven- en benedenstad en het uitstekende openbaar vervoer. Slimmeriken reizen er voor een habbekrats naar toe, maar de slechte verbindingen vanuit Nederland houden me tegen. Nu moet ik het doen met nostalgie over de Italiaanse trein die vanuit Amsterdam via de vele bochten tussen Luik en Luxemburg naar Milaan en verder reed, en de snelle verbinding die er ooit was vanuit bijvoorbeeld Rotterdam (vier uur en achttien minuten met overstap in Brussel Noord). Ik ga echt niet naar Luxemburg bussen.
Dus Luxemburg stad is niet de moeite waard om heen te gaan?
Ik ben geen fan van natuur maar wel van mooie kastelen en musea.

Zo ver zou ik niet gaan.

Ik ga graag voor een nachtje naar Luxemburg. De rit via Luik en Gouvy vind ik echt mooi. Deze treinrit is voor mij al een reden om naar Luxemburg te gaan.

Vroeger was dit rechtstreeks, maar momenteel krijg ik een overstap van 123 minuten op Gouvy. Als de trein uit Luik op tijd is, heb ik dus een overstap van 3 minuten op de Luxemburgse trein.

Eind vorig jaar tijdens de eindejaarsperiode ben ik met een promotie naar Luxemburg gegaan. 5 euro retour van Brussel naar Gouvy (voor een dagretour). De grens over met een internationaal ticket voor 6,80 euro. En dan binnen Luxemburg voor 4,80 euro voor een dag openbaar vervoer (trein 1ste klas).

En de volgende dag terug voor dezelfde prijs.

Met de lichtjes van de eindejaarsperiode vond ik Luxemburg echt een aanrader. De kazematten zijn ook een bezoek waard.

Ik overnacht meestal in jeugdherbergen (of hoe de lokale versie van de Stayokay ook noemt).

Een paar jaar terug had ik een kamer met zicht op het kasteel van Vianden helemaal voor mij alleen. In Beaufort heb je ook een kasteelruïne en een Renaissancekasteel op wandelafstand van de jeugdherberg. En vanuit de jeugdherberg van Luxemburg Stad (benedenstad) heb je vanuit sommige kamers zicht op de sporen.

Melvin,

Als je < 26 jaar bent, zou ik voor de volgende constructie gaan:
  • een Go Pass 1 Roosendaal naar Arlon of Gouvy;
  • een internationaal ticket van Arlon naar Luxemburg of Gouvy naar Troisvierges;
  • een ticket longue durée (1ste of 2de klas) binnen Luxemburg op een anonieme Mkaart (gratis aan elk CFL-loket) of als eenmalige chipkaart.
Als je < 20 jaar bent, reis je gratis zonder ticket in Luxemburg (als je je leeftijd kunt bewijzen).

En ik denk dat iedereen vanaf 01/03/2020 gratis reist binnen Luxemburg in de 2de klas. Voor de 1ste klas moet je nog wel een ticket kopen.

In Luxemburg heb ik wel last van hoogtevrees. Om van de ene kant van de hoge stad naar de andere te gaan, neem ik liever de bus dan te wandelen. De afgrond naast het voetpad is net iets te groot. 😥
Reputatie 7
Badge +3
Kansloos voorstel. Er is geen markt voor. De reis duurt veel te lang en tussen Utrecht en Eindhoven is er geen capaciteit op het spoor. De grootste verbetering zal moeten komen van een uurdienst tussen Liège Guillemins en Luxembourg
Reputatie 5
Tussen Luik en Luxemburg liggen alleen maar dorpjes en gehuchten dus de verkeersvraag is niet zo groot. Verder denk ik dat de langeafstandsbus een geduchte concurrent is.
Reputatie 7
Badge +3
@masd
De App van Flixbus toonde ze eerst niet, na refreshen wel.

LUXemburg heeft de primeur: vanaf ergens volgend jaar wordt het hele binnenlands OV er gratis

Vanaf 01/03/2020.

 

Eindelijk een foto kunnen trekken, want de vorige keer vond ik dit niet meer op de website van CFL. 

 

En Liers/Luik - Luxemburg is weer rechtstreeks tenzij er TVV is.

 

Zij maken het OV dus aantrekkelijker, in tegenstelling tot NS. 😊

Reputatie 7
Badge +3
@masd
Er vertrekken zowel bussen vanaf Sloterdijk als vanaf Bijlmer naar Luxemburg. Die laatste zijn de ex-Eurolines diensten, die recentelijk zijn overgenomen door Flixbus.

De App van Flixbus werkt niet goed zonder te refreshen en dat geldt voor beide vertrekpunten.
Reputatie 4
@Rene74
Luxemburg heeft een beetje oubollig imago, een weekje Luxemburg is typisch iets voor opa en oma. Ik ben er wel eens geweest en ik vond het nogal saai, tenzij je van heel veel wandelen houdt is er weinig meer te beleven dan een dagje rondkijken in Luxemburg stad.

Dus Luxemburg stad is niet de moeite waard om heen te gaan?
Ik ben geen fan van natuur maar wel van mooie kastelen en musea.
Reputatie 5
LUXemburg heeft de primeur: vanaf ergens volgend jaar wordt het hele binnenlands OV er gratis (is in de praktijk eigenlijk nu al het geval-zeer lage prijzen en gecontroleerd wordt er amper).
ALT voor geld-bespaarders is de TEC bus lijn 1011 vanaf Liëge naar Bastogne en vanaf daar een LUX-bus ri. Wiltz-Ettelbruck.

@Thom,

Heb je nog plannen om via Luik naar Luxemburg te gaan? Dan mag je sinds een week of twee, drie uitkijken naar een rit met een Desiro tot Luxemburg. Dan had ik toch liever de oude treinen. Die eerste klas voelt toch iets meer als eerste klas. 

En met drie bakken Desiro heb je aanzienlijk minder zitplaatsen dan in de oude vijf bakken. 😒

De toelating van de Desiro's in Luxemburg speelde waarschijnlijk mee in de knip van de lijn Luik - Luxemburg in de zomer. 

hmmm verbaasd me wel dat het een kansloos voorstel is dan via Twitter kwam het volgens de reactie van de Spoorwegen wel enthousiast over. Dan zou die drielanden trein van Connexxion dan ook geen zin in hebben. Een droomwens laat staan voor een goede internationale verbinding per trein via Maastricht is nog anders heel erg ver te zoeken, kennelijk gezien. 😲😬
Reputatie 4
Een beter idee lijkt mij om de IC brussel 1 keer in de 2 of 3 uur te laten doorrijden naar Luxemburg stad.

Enig idee wanneer NS International de tarieven updatet voor het nieuwe jaar? 

Sinds begin december zijn de prijzen bekend naar de Luxemburgse tariefpunten vlak over de grens. Voor deze tickets is er een gevoelig verschil in prijzen voor 1 maart 2020 of na 1 maart 2020. Maar als je dit in één rit combineert met een internationaal ticket riskeer je dus dat je een nieuw internationaal ticket moet kopen (als het je al lukt om een ticket aan lokaal tarief tijdens de stilstand in Vielsalm, Gouvy of Arlon te kopen. Arlon lukt misschien nog net).

Volgens de internationale pagina van CFL worden de internationale tarieven bekend vanaf het moment dat de prijzen aangepast worden aan 2020.

Reputatie 5
Hoe wil je dat doen? Dan moet je in Brussel Noord keren of na Schaarbeek via een boog op de spoorlijn richting Namen. Verder schijnt de verbinding Brussel-Luxemburg problematisch te zijn met vertragingen en extra overstappen.

Een terugkeer van een rechtstreekse trein Amsterdam-Luxemburg via Visé en Gouvy wordt ook lastig aangezien er geen geschikt materiaal is. Vroeger was het makkelijk omdat er getrokken treinen reden tussen Amsterdam en Maastricht. In het weekend kon je met locwissels in Maastricht en Luik de reguliere IC naar/van Luxemburg rijden. Met het huidige materiaal is dat niet meer mogelijk.
Reputatie 7
Badge
Denk dat er per dag maar zeer zeer weinig mensen met het vliegtuig naar Luxemburg vertrekken vanuit Nederland.
In de negentiger jaren reed er in de zomermaanden een ICR rijtuig naar Luxemburg, maar bij gebrek aan belangstelling opgeheven.
Een hele trein laten rijden zal dus qua kosten / baten helemaal niet gaan lukken.
Denk dat er per dag maar zeer zeer weinig mensen met het vliegtuig naar Luxemburg vertrekken vanuit Nederland.

Het aantal vliegtuigreizigers tussen Luxemburg en Nederland kan nog wel meevallen, maar de vraag is of je die in de trein krijgt voor dat traject, een aanzienlijk deel zal op Schiphol een overstap hebben van of naar een andere vliegbestemming
Kansloos voorstel. De grootste verbetering zal moeten komen van een uurdienst tussen Liège Guillemins en Luxembourg
Maar daar gaan dan eerst de nodige jaren spoorwerkzaamheden aan vooraf.

Tussen Aywaille en Troisvierges ligt er veel enkel spoor. Voor een uurdienst gaan er toch echt twee sporen moeten liggen. Of op z'n minst meer mogelijkheden om de trein uit de andere richting te passeren.

Ik zie dit de eerste jaren dus niet gebeuren.
Badge
Geschikt materiaal is er wel, alleen even wachten tot ICNG instroomt en TRAXX+ICR wordt vrijgespeeld. Dat spul is bij mijn weten technisch gewoon in staat om naar België en Luxemburg te rijden. Of kan TRAXX de hellingen in de Ardennen niet beklimmen?
Reputatie 5

Hoe zit het met internationale plaatsbewijzen naar Luxemburg? Stel ik wil tegen die tijd via Visé en Gouvy naar Luxemburg Stad. Heb ik dan genoeg aan een plaatsbewijs tot Troisvierges? 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een goede vraag. Misschien kan NS dat eens navragen bij de CFL. Het lijkt me dat je voor het Luxemburgse deel van een internationaal vervoerbewijs niets meer hoeft te betalen. Het zou een aardig idee zijn om op deze manier meer internationale treinreizigers naar Luxemburg te laten lokken.

Reputatie 4
Vanaf Utrecht met je met een overstap in Rotterdam en Brussel midi ongeveer 6 uur en 30 minuten in Luxemburg stad. Als zou het direct worden dan is het nog 6 uur reizen. De trein is ook nog een vrij dure optie.

Luxemburg lijkt mij ook niet zo populair als vakantiebestemming. Ik denk niet dat zo een dienst rendabel kan worden.
Reputatie 6
Kennissen van me gaan 2x per jaar met z'n tweeën een weekje naar de regio van Clervaux (Luxemburg). Clervaux is per trein te bereiken. Zij gaan echter al jaren met de auto vanuit Breda: vele malen sneller, direct en veel goedkoper. Vanuit Clervaux reizen ze wel per trein voor allerlei daguitstapjes: het binnenlands OV is erg goedkoop, simpel te gebruiken, het comfort is goed en als gevolg daarvan zijn ze veelreizigers daar en staat de auto grotendeels stil. Luxemburg is als stad leuk, maar ook als landje is er genoeg te zien/doen en heeft mooie natuur. Maar er wordt ook nauwelijks reclame voor gemaakt als toeristische bestemming / weekendtrip in tegenstelling tot de massale standaard toeristengebieden. Daarom blijft het erg onderbelicht.
Reputatie 7
Badge +3
Verder denk ik dat de langeafstandsbus een geduchte concurrent is.
Die zijn er naar Luxemburg niet, noch vanuit Nederland noch vanuit Luik. Daar zal het probleem dus niet zitten, het is meer dat er weinig reizigersvraag is.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Luxemburg heeft een beetje oubollig imago, een weekje Luxemburg is typisch iets voor opa en oma. Ik ben er wel eens geweest en ik vond het nogal saai, tenzij je van heel veel wandelen houdt is er weinig meer te beleven dan een dagje rondkijken in Luxemburg stad.

Reageer