beantwoord

Intercity Berlijn

  • 6 februari 2019
  • 7 reacties
  • 361 Bekeken

Reputatie 1
Zojuist in het Duitse nieuws het bericht dat de DB nieuwe treinen heeft besteld bij Talgo o.a.voor de verbinding Berlijn-Amsterdam. Verwachte levering vanaf 2023.
Meer informatie op https://www.welt.de/wirtschaft/article188326529/Deutsche-Bahn-kauft-bei-Talgo-Zuege-fuer-550-Millionen-Euro.html

Ik neem aan dat de NS daarmee rekening heeft gehouden bij de aanschaf/lease van de nieuwe lokomotieven voor deze dienst.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 8 februari 2019, 17:38

Inmiddels kan ik deze vraag beantwoorden. Zoals Momo al aangeeft gaat NS geen locomotieven kopen maar leasen. Het gaat hier om zogenoemde multicourante locomotieven. Kort gezegd betekent dit dat de locomotieven geschikt zijn voor meerdere vormen van bovenspanning en hierdoor uitermate geschikt zijn voor grensoverschrijdend vervoer. Deze locomotieven worden gehuurd in overleg met de Deutsche Bahn en zullen dus ook geschikt zijn voor het vervoer op het traject.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Hier een artikel over hetzelfde onderwerp in het Engels:
https://railcolornews.com/2019/02/05/de-deutsch-bahn-to-ordwer-23-talgo-passenger-trains/

Interessant in dit verband is dat de bestelling van DB zowel rijtuigen als locomotieven omvat en dat NS nieuwe locomotieven zou hebben besteld. Je vraagt je af of een ander wel goed is afgestemd tussen de verschillende partijen.

Het zou interessant zijn om de specificaties van de rijtuigen te zien. Als het Talgo Pendular-rijtuigen zijn, dus met kantelbakken, dan zou er sneller over het bestaande spoor gereden kunnen worden.
Ik kan hier zo geen antwoord op geven omdat ik niet bekend ben met de details. Ik ga dit proberen uit te zoeken.
Reputatie 7
Badge +3
Zojuist in het Duitse nieuws het bericht dat de DB nieuwe treinen heeft besteld bij Talgo o.a.voor de verbinding Berlijn-Amsterdam. Verwachte levering vanaf 2023.
Meer informatie op https://www.welt.de/wirtschaft/article188326529/Deutsche-Bahn-kauft-bei-Talgo-Zuege-fuer-550-Millionen-Euro.html

Ik neem aan dat de NS daarmee rekening heeft gehouden bij de aanschaf/lease van de nieuwe lokomotieven voor deze dienst.


Volgens dit artikel zouden die nieuwe NS locomotieven worden geleased en niet gekocht.
Ook dat NS nog marktonderzoek wil doen en dat NS hiervoor nog in gesprek met DB zal gaan.
https://railmagazine.nl/ns-wil-twaalf-vectrons-huren/

En sinds mei vorig jaar waarin dit werd aangekondigd heb ik geen verdere berichten gezien dat ze ook al daadwerkelijk hebben besloten.
Reputatie 7
Badge +3
De locomotieven die NS op het oog heeft zijn alleen bedoeld voor de periode dat de huidige oude Duitse IC-rijtuigen nog rijden, vandaar dat NS wil leasen. Overigens zou Amsterdam-Berlijn pas als een van de laatste IC-lijnen nieuw materieel krijgen, zo rond 2028. Als de introductie van de nieuwe treinen op de lijn naar Berlijn toch eerder komt dan wordt de vraag of het nog wel zin heeft om locomotieven te gaan leasen.
Inmiddels kan ik deze vraag beantwoorden. Zoals Momo al aangeeft gaat NS geen locomotieven kopen maar leasen. Het gaat hier om zogenoemde multicourante locomotieven. Kort gezegd betekent dit dat de locomotieven geschikt zijn voor meerdere vormen van bovenspanning en hierdoor uitermate geschikt zijn voor grensoverschrijdend vervoer. Deze locomotieven worden gehuurd in overleg met de Deutsche Bahn en zullen dus ook geschikt zijn voor het vervoer op het traject.
Badge
@Jouke NS Vanaf wanneer zullen deze locomotieven in dienst komen? Toen NS voor het eerst op de proppen kwam met de Vectrons werd gerept over eind 2019 / begin 2020, wordt die datum nog gehaald?
We hopen inderdaad in 2020 met deze locomotieven te gaan rijden. Wanneer precies kan ik je nu nog helaas niet vertellen!

Reageer