beantwoord

intercity direct met 2 fietsen mee

• 5 juni 2020
  • 78 reacties
  • 1864 Bekeken

Hallo, mijn vrouw en ik wilden over een paar weken toch nog even een korte fietsvakantie doen in Duitsland omdat dat vanaf 15 juni weer kan. We hebben dat al eerder gedaan met de IC Direct vanaf Amsterdam. Die trein rijdt dan weer en heeft meestal 9 rijtuigen waarvan de laatste een speciaal gedeelte heeft voor fietsen, daar kun je ook nauwelijks zitten dus het neemt geen zitplaatsen in beslag.

Nu zien we dat je ook in die trein geen fietsen mee mag nemen, zolang je in Nederland bent, dus we zouden dan eerst naar Bad Bentheim moeten fietsen, maar dat is best een heel eind en daar hebben we ook weer niet de tijd voor. Niemand van onze vrienden heeft ook een auto waarmee je twee fietsen + bagage naar Bad Bentheim kunt brengen. Probleem dus. En we vragen ons ook af: waarom eigenlijk? In Bad Bentheim stap je dan op precies dezelfde trein die eerder uit Amsterdam vertrokken is en de fietsplekken daarin nemen geen zitplaatsen in beslag? Iemand die daar meer van weet?

icon

Beste antwoord door Julian 5 juni 2020, 12:47

De IC naar Berlijn heeft een binnenlandse functie in Nederland en wordt dan ook door NS gereden tot net over de grens in Duitsland. In dat opzicht is de trein dus in alle opzichten een Nederlandse trein. Maar dat staat uiteraard los van de fietsregel. 
Volgens het vraag en antwoord van NS International V&A:

Kan ik mijn fiets de komende tijd meenemen in de trein?

In aansluiting op het beleid voor binnenlandse treinen, is het ook voor onze internationale treinen niet toegestaan om fietsen mee te nemen. Dit geldt zowel voor trajecten binnen Nederland als van/naar België en Duitsland en zal tot tenminste 1 september 2020 van toepassing zijn. Als uw fiets als hulpmiddel wordt gebruikt, mag u die wel meenemen.

Mogelijke alternatieven zijn:

• Fietsend naar een opstapstation waar vandaan u wel met de fiets kan vertrekken, zoals bijvoorbeeld:

• Voor IC Berlijn: Bad Bentheim
    • Voor IC Brussel: Noorderkempen
    • Vanaf Arnhem met een Abellio (stop)trein richting Düsseldorf
    • Vanaf Venlo met Eurobahn richting Düsseldorf
  • Ter plekke een fiets huren en dus zonder fiets op reis gaan
  • Reis kosteloos wijzigen naar een andere datum na 1 september
  • Reis kosteloos annuleren

Kortom: een fiets meenemen zal tot ten minste september niet mogelijk zijn helaas.

Bekijk origineel

78 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ieder land heeft op dit moment zijn eigen regels over het reizen met het openbaar vervoer. In Nederland mogen tot nader bericht geen fietsen worden meegenomen in de trein, dus ook niet in een internationale trein.

Daardoor ontstaat de op het eerste gezicht kromme situatie dat je in Bad Bentheim in een trein stapt die uit Amsterdam komt met daarin een fietsrijtuig dat leeg aankomt in Bad Bentheim.

Maar de communicatie is duidelijk: 

Bron: https://www.nsinternational.nl/nl/voorbereiding-thuis/fiets-meenemen-in-de-trein

Wel verwarrend is dan weer dat op de website van DB niets gezegd wordt over het (tijdelijk) niet mogen meenemen van fietsen naar Nederland:  https://www.bahn.de/p/view/service/fahrrad/rad_europa.shtml

Ik vraag me dan ook af of de mogelijkheid om fietsplaatsen te reserveren in de IC Berlijn vanuit Duitsland nog steeds mogelijk is.

Om misverstanden te voorkomen: @Walker98 wil met de IC Berlijn reizen en niet met de IC Direct. Misschien kan een moderator de titel van het topic aanpassen.

Reputatie 5

Als ik op bahn.de een ticket bestel voor de IC Berlijn dan krijg ik t.a.v. fietsen de volgende mededeling:

“Die mitnahme von fährradern is nur innerhalb von Deutschland möglich” 

Reputatie 7
Badge +3

En we vragen ons ook af: waarom eigenlijk? In Bad Bentheim stap je dan op precies dezelfde trein die eerder uit Amsterdam vertrokken is en de fietsplekken daarin nemen geen zitplaatsen in beslag? Iemand die daar meer van weet?

De overheid in Nederland wil geen reizigers in de trein die een dagje uit gaan of op vakantie gaan. Een van de manieren om mensen die zich aan die regel niet wensen te storen te weren is het verbod op fietsvervoer. Het echte probleem is dus niet uw fiets maar uzelf want u wil toch met de trein op vakantie ondanks dat duidelijk gemaakt is dat dat niet de bedoeling is. 

Duitsland kent een ander beleid. Daar geldt een mondkapjesplicht in de trein die wel gecontroleerd wordt en daarom zijn er daar geen beperkingen nodig van het gebruik van de trein. Omdat de mondkapjes in Nederland in feite vrijwillig zijn en niet echt verplicht zijn zijn er hier meer beperkingen nodig op het gebruik van de trein. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Mondkapjes zijn in het OV verplicht! Dat mensen zich er niet aan wensen te houden is een ander verhaal.

Badge

Duitsland kent een ander beleid. Daar geldt een mondkapjesplicht in de trein die wel gecontroleerd wordt en daarom zijn er daar geen beperkingen nodig van het gebruik van de trein. Omdat de mondkapjes in Nederland in feite vrijwillig zijn en niet echt verplicht zijn zijn er hier meer beperkingen nodig op het gebruik van de trein. 

In Nederland wordt er ook steeds meer gecontroleerd in de treinen sinds deze week en wordt er ook toegezien op de mondkapjes.

Daarnaast is het wel degelijk VERPLICHT in Nederland in het OV en niet vrijwillig.  Het zou fijn zijn als je juiste informatie verstrekt en geen verwarring veroorzaakt. Door de verwarring die jij hier nu mogelijk veroorzaakt heeft treinpersoneel die er op toe ziet straks problemen en kan een hoop over zich heen krijgen.  Als lang lid van deze community had ik anders van je verwacht.

En FYI, vanmorgen mocht er 1 de trein die ik reed verlaten omdat deze geen mondkapje in zijn bezit had en derhalve zonder in de trein zat.

En we vragen ons ook af: waarom eigenlijk? In Bad Bentheim stap je dan op precies dezelfde trein die eerder uit Amsterdam vertrokken is en de fietsplekken daarin nemen geen zitplaatsen in beslag? Iemand die daar meer van weet?

De overheid in Nederland wil geen reizigers in de trein die een dagje uit gaan of op vakantie gaan. Een van de manieren om mensen die zich aan die regel niet wensen te storen te weren is het verbod op fietsvervoer. Het echte probleem is dus niet uw fiets maar uzelf want u wil toch met de trein op vakantie ondanks dat duidelijk gemaakt is dat dat niet de bedoeling is. 

Waarom gelijk zo’n vijandig toon? Wij hebben ons altijd aan de regels gehouden en doen dat nu ook als het gaat om mondkapjes, ook nemen we de fiets in Nederland niet mee in de trein. Maar Rutte heeft ons nog maar kort geleden verteld dat we weer naar het buitenland mogen, op vakantie. Het gaat hier om de intercity internationaal van Amsterdam direct naar Berlijn. Zoals ik al schreef is daarin een fietsgedeelte waarin je niet of nauwelijks kunt zitten, dus je neemt helemaal geen zitplaatsen in beslag. Het is ook geen Nederlandse trein, het is een trein van de DB die je neemt als je naar Duitsland gaat.Als je naar Hengelo o.i.d. wil kun je de gewone IC nemen en daarin mogen inderdaad geen fietsen. Zijn wij nou echt zo onredelijk of is de NS hier al te strikt met zijn regels.

De IC naar Berlijn heeft een binnenlandse functie in Nederland en wordt dan ook door NS gereden tot net over de grens in Duitsland. In dat opzicht is de trein dus in alle opzichten een Nederlandse trein. Maar dat staat uiteraard los van de fietsregel. 
Volgens het vraag en antwoord van NS International V&A:

Kan ik mijn fiets de komende tijd meenemen in de trein?

In aansluiting op het beleid voor binnenlandse treinen, is het ook voor onze internationale treinen niet toegestaan om fietsen mee te nemen. Dit geldt zowel voor trajecten binnen Nederland als van/naar België en Duitsland en zal tot tenminste 1 september 2020 van toepassing zijn. Als uw fiets als hulpmiddel wordt gebruikt, mag u die wel meenemen.

Mogelijke alternatieven zijn:

• Fietsend naar een opstapstation waar vandaan u wel met de fiets kan vertrekken, zoals bijvoorbeeld:

• Voor IC Berlijn: Bad Bentheim
    • Voor IC Brussel: Noorderkempen
    • Vanaf Arnhem met een Abellio (stop)trein richting Düsseldorf
    • Vanaf Venlo met Eurobahn richting Düsseldorf
  • Ter plekke een fiets huren en dus zonder fiets op reis gaan
  • Reis kosteloos wijzigen naar een andere datum na 1 september
  • Reis kosteloos annuleren

Kortom: een fiets meenemen zal tot ten minste september niet mogelijk zijn helaas.

Reputatie 7
Badge +3

De IC Berlijn rijdt in Nederland op de concessie en onder verantwoordelijkheid van NS. Het is misverstand om te denken dat het “een trein van DB” is. De exploitatie is een joint-venture van DB en NS.

Voor de IC Berlijn gelden derhalve dezelfde voorwaarden met betrekking tot het meenemen van fietsen als voor alle overige treinen die door NS worden gereden. Tot nader bericht (in ieder geval tot 1 september 2020) mogen er in Nederland geen fietsen worden meegenomen in de IC Berlijn. Aan de andere kant van de grens gelden de Duitse regels en mogen fietsen wel worden meegenomen. 

Het lijkt krom maar het is volledig in overeenstemming met de boodschap dat de trein er op dit moment niet is voor niet-noodzakelijke reizen zoals vakantietripjes. Dat het vanaf 15 juni weer wordt toegestaan om naar het buitenland te reizen is een algemene opmerking waarbij geen rekening wordt gehouden met beperkingen bij bepaalde vormen van vervoer. In feite is vanaf 15 juni een reis met de trein naar Schiphol ook een niet-noodzakelijke reis wanneer je dat doet om met het vliegtuig op vakantie te gaan.

Nog een aanvulling op het V&A dat @Julian citeert. In het overzicht ontbreekt Eurobahn RB61 van Hengelo via Bad Bentheim richting Osnabrück. Ook in die treinen mogen fietsen worden meegenomen: https://www.eurobahn.de/fahrradmitnahme/

De IC Berlijn rijdt in Nederland op de concessie en onder verantwoordelijkheid van NS. Het is misverstand om te denken dat het “een trein van DB” is. De exploitatie is een joint-venture van DB en NS.

Voor de IC Berlijn gelden derhalve dezelfde voorwaarden met betrekking tot het meenemen van fietsen als voor alle overige treinen die door NS worden gereden. Tot nader bericht (in ieder geval tot 1 september 2020) mogen er in Nederland geen fietsen worden meegenomen in de IC Berlijn. Aan de andere kant van de grens gelden de Duitse regels en mogen fietsen wel worden meegenomen. 

Maar wij kopen kaartjes van Amsterdam naar Berlijn en stappen dus aantoonbaar niet uit in Nederland. We dragen mondkapjes en nemen geen zitplaatsen in beslag. Wat is dan het probleem? Natuurlijk, regels zijn regels, daar moet je je redelijkerwijs aan houden en dat doen we ook, maar wat hier nou gewoon het praktische nut van is blijft voor ons onduidelijk. NS kan toch ook zeggen: voor mensen die een ticket kunnen tonen direkt naar Berlijn is het meenemen van de fiets toegestaan?

Reputatie 7
Badge +3

Wat u vergeet is dat u met uw fiets op het station moet manoeuvreren. Een fiets neemt behoorlijk wat ruimte in. Daardoor komt het afstand houden van elkaar in het gedrang. Bovendien druist het eventueel wel mogen meenemen van de fiets in de IC Berlijn in tegen de eenduidige communicatie dat in Nederland tot nader bericht geen fietsen mogen worden meegenomen in de trein. De trein is op het moment (ook na 15 juni) niet bedoeld voor niet-noodzakelijke vakantietripjes.

Ik heb overigens begrip voor de teleurstelling dat de fietsen niet meegenomen mogen worden. Maar in deze tijden van coronaviruscrisis is het een te overzien ongemak.

Wat u vergeet is dat u met uw fiets op het station moet manoeuvreren. Een fiets neemt behoorlijk wat ruimte in. Daardoor komt het afstand houden van elkaar in het gedrang. Bovendien druist het eventueel wel mogen meenemen van de fiets in de IC Berlijn in tegen de eenduidige communicatie dat in Nederland tot nader bericht geen fietsen mogen worden meegenomen in de trein. De trein is op het moment (ook na 15 juni) niet bedoeld voor niet-noodzakelijke vakantietripjes.

Ik heb overigens begrip voor de teleurstelling dat de fietsen niet meegenomen mogen worden. Maar in deze tijden van coronaviruscrisis is het een te overzien ongemak.

Ja, sorry iMark, met alle respect: ga je hier nou niet een beetje te ver? Gedrang in het station, met de fiets manoeuvreren? Als ik naar AH ga móét ik een karretje meenemen om afstand te houden, je zou dus zeggen: die fiets is juist nuttig want dáár kun je afstand mee houden. Ook een beetje onzin natuurlijk maar wat ik bedoel: laten we nou gewoon blijven doen en er niet niet van alles bij gaan halen.

Bijna alle antwoorden hier gaan er vanuit dat wij het allemaal niet begrijpen en dat we niks weten, maar we hebben al die info al gelezen en nogmaals: we houden ons hier aan de regels. Maar kunnen we hier niet een beetje rédelijk met regels omgaan in plaats van steeds maar te herhalen: regels zijn regels en daarmee basta. Waarom zou het meenemen van de fiets, als je kunt aantonen regelrecht naar Berlijn te reizen, indruisen tegen de eenduidige communicatie? Het kan toch simpelweg als uitzondering genoemd worden: je mag geen fiets meenemen MITS je met een internationale trein direct naar het buitenland gaat? Wat is daar, praktisch gesproken, nou helemaal het probleem van?

Reputatie 7
Badge +3

De kern van het verhaal is dat de trein op dit moment niet is bedoeld voor niet-noodzakelijke reizen.

Het meenemen van een fiets duidt in 99,9% van de gevallen op het maken van een recreatieve reis, zoals u zelf in uw eerste bericht schrijft. Het is op dit moment (ook na 15 juni) helemaal niet de bedoeling dat u met de trein op vakantie gaat. De IC Berlijn heeft op het Nederlandse traject een belangrijke binnenlandse functie en vakantiegangers nemen dan plekken in van mensen die wel een noodzakelijke reis moeten maken.

Ja, sorry iMark, met alle respect: ga je hier nou niet een beetje te ver? Gedrang in het station, met de fiets manoeuvreren? Als ik naar AH ga móét ik een karretje meenemen om afstand te houden, je zou dus zeggen: die fiets is juist nuttig want dáár kun je afstand mee houden. Ook een beetje onzin natuurlijk maar wat ik bedoel: laten we nou gewoon blijven doen en er niet niet van alles bij gaan halen.

Bijna alle antwoorden hier gaan er vanuit dat wij het allemaal niet begrijpen en dat we niks weten, maar we hebben al die info al gelezen en nogmaals: we houden ons hier aan de regels. Maar kunnen we hier niet een beetje rédelijk met regels omgaan in plaats van steeds maar te herhalen: regels zijn regels en daarmee basta. Waarom zou het meenemen van de fiets, als je kunt aantonen regelrecht naar Berlijn te reizen, indruisen tegen de eenduidige communicatie? Het kan toch simpelweg als uitzondering genoemd worden: je mag geen fiets meenemen MITS je met een internationale trein direct naar het buitenland gaat? Wat is daar, praktisch gesproken, nou helemaal het probleem van?

Het probleem is m.i. dat je een uitzondering op de algemene regel gaat maken: geen fiets in de trein. 

U gaat nu naar Berlijn maar de volgende gaat naar Brussel met de fiets, een derde wil naar Zwitserland enz.enz. 

Voor het treinpersoneel worden al die uitzonderingen een crime. Je krijgt dan ook weer discussies waarom mag hij wel mee met de fiets en ik niet.

Vandaar dat nu is afgesproken tot 1 september geen fiets in de trein. 

Reputatie 5

Maar volgens mij kan je sowieso geen fietsplek reserveren van en naar Nederland toch?

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Normaal gesproken moet je verplicht reserveren om je fiets mee te nemen in de IC Berlijn. Dat is tot in ieder geval tot 1 september 2020 niet mogelijk.

Als alle treinseries die naar het buitenland rijden fietsplekken zouden hebben als de IC Berlijn dan was het misschien nog wel te organiseren geweest, zeker in combinatie met het verplicht reserveren. Maar het levert te veel complicaties en uitzonderingen op. Zeker omdat niet iedereen bij een opstapstation van de IC Berlijn woont en mensen met de trein naar het opstapstation willen reizen.

Maar het belangrijkste blijft de kern van het reizen per trein in Nederland: tot nader bericht is de trein niet bedoeld voor recreatief vervoer/vakantie.

Maar het belangrijkste blijft de kern van het reizen per trein in Nederland: tot nader bericht is de trein niet bedoeld voor recreatief vervoer/vakantie.

OK, maar laten we dit dan eens naar de letter van de wet uitvoeren, gewoon zoals het er staat: u zegt dus dat reizen in Nederland tot nader bericht alleen mag wanneer dat strik noodzakelijk is en dat de trein niet bedoeld is voor recreatieve doeleinden.

Maar nu ben ik een Duitse staatsburger, Merkel heeft me verteld dat ik weer als toerist naar het buitenland mag en ook Rutte heet buitenlandse toeristen van harte welkom. Wat wilt u dan tegen al die Duitse staatsburgers zeggen bij de Nederlandse grens? ‘De trein waarin u zich bevindt vervult ook een belangrijke binnenlandse functie, dientengevolge moet u allemaal de trein verlaten want in Nederland is vakantievervoer verboden; jullie zijn toeristen en alleen strikt noodzakelijke reizen zijn hier toegestaan’?
Dat is toch totale onzin?! Toeristen maken toch per definitie geen treinreizen die strikt noodzakelijk zijn? En die heb je toch zelf uitgenodigd?! En als je die toeristen dan wèl toelaat maak je toch sowieso al een uitzondering op de regel? Nog afgezien van dat hele fietsverhaal vraag ik me af wat de logica is in die redenering.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zeg ik niet. Dat zegt NS International: https://www.nsinternational.nl/nl/reisinformatie/gevolgen-coronavirus/vraag-en-antwoord

Verder is het precies wat u zegt. Toeristen maken per definitie geen treinreizen die strikt noodzakelijk zijn. Dus raadt NS aan om voor toeristische doeleinden een andere reismogelijkheid te zoeken dan de trein.

Iedereen zal verder zelf moeten beoordelen of ze een noodzakelijke reis aan het maken zijn. Er zal geen controle in de trein plaatsvinden. Maar het verbieden van het meenemen van fietsen is een heel duidelijk signaal dat de trein op het moment (in ieder geval tot 1 september 2020) niet is bedoeld voor recreatief vervoer.

En ik heb best begrip voor de voor u teleurstellende mededeling. Maar het lijkt me dat er ergere zaken in het leven zijn dan het niet kunnen meenemen van fietsen naar Duitsland in tijden van de coronaviruscrisis.

Reputatie 7
Badge +3

Rutte heeft ook gezegd dat Nederlanders die in het buitenland op vakantie gaan zich op de hoogte moeten stellen van de regels die daar gelden en dat men zich daar aan moeten houden. Andersom is het dan dat Duitse staatsburgers zich in Nederland aan de Nederlandse regels dienen te houden.

Het wordt er inderdaad allemaal niet leuker op maar het alternatief is (als buitenlanders zich niet houden aan de Corona regels in het vakantieland) dat zo'n land misschien dicht gaat voor een andere land. Dus je kunt of naar een land op vakantie waarbij je je houdt aan de regels die daar gelden of je gaat niet. 

Reputatie 2

Hoi @Walker98 

Misschien is de bus een alternatief. Ik heb zelf prima ervaringen met de fietsbus naar Frankrijk. 

Zie https://www.fietsersbond.nl/vakantiefiets-op-de-bus-of-trein/

En ik heb best begrip voor de voor u teleurstellende mededeling. Maar het lijkt me dat er ergere zaken in het leven zijn dan het niet kunnen meenemen van fietsen naar Duitsland in tijden van de coronaviruscrisis.

Maak je geen zorgen over mijn zieleheil, beste iMark :-) een teleurstelling zal me eerlijk gezegd worst wezen, waar het mij om gaat is een gebrek aan logica, en ook aan redelijkheid, in deze specifieke  regelgeving van de NS. Het is alleen de regelgeving op zichzelf die hier steeds herhaald wordt, maar er kunnen ook omstandigheden zijn waarbij je die regelgeving, met beleid, zou kunnen aanpassen. Daar was ik benieuwd naar, meer niet.

Reputatie 7
Badge +3

De bus lijkt me deze zomer zo ongeveer het enige alternatief. De fiets meenemen in het vliegtuig is niet erg praktisch, zeker wanneer je je fiets niet kunt meenemen in de trein naar Schiphol.

@Walker98 Als het alleen zou gaan om de IC Berlijn dan was er misschien nog iets te bedenken geweest. Maar het gaat om een algemeen en duidelijk signaal: de trein is er op dit moment niet voor recreatief vervoer. Dat wordt ondergraven door een uitzondering te maken voor één bepaalde treinserie. Uitzonderingen maken de regelgeving niet duidelijker.

Reputatie 6

De fietsen mogen niet mee en de reden is ook gegeven. Met dank aan iMark die dat met veel precisie en geduld kan.

Los daarvan is dit draadje Nederlands cultuurerfgoed.

“Ik zeg dat ik mij aan de regels houd en vervolgens verklaar ik, dat ik precies het tegenovergestelde ga doen. Waarna ik nogmaals bevestig dat ik mij aan de regels houd.”

Ik heb dat ook vaak aan de hand met veel Nederlanders gehad en ik heb dat al naar heel veel talen vertaald richting hun corporate verantwoordelijkheden (die ernaast stonden). De koppen die die Duitser/Fransman/Italiaan/Brit/Amerikaan/nog wat anders trokken zijn dan op zich ook weer top-fotomateriaal.

“Handhaven” is in deze het toverwoord. Maar dat is ook altijd wat moeilijk te vertalen...

Reputatie 7
Badge +3

@Walker98 vervelend dat in de IC Berlijn geen fietsen op het Nederlandse deel mogelijk zijn. Echter het fiets meeneemverbod geldt voor alle treinen die in Nederland rijden. Zonder enige uitzondering.

In andere topics over het verbod kwamen meer mensen met de vraag om andere uitzonderingen: werk, mantelzorg, familiebezoek, gezinsuitje, fietsvakantie etc.. Een uitzondering toestaan, betekent dat anderen ook graag gebruik willen maken van een uitzondering.

Geen uitzonderingen toestaan maakt het voor iedereen duidelijk en is ook beter te handhaven.

De trein is momenteel bedoeld voor mensen die geen alternatief hebben voor een noodzakelijk reis. Dat geldt overigens ook voor het andere OV, zoals ik de meldingen op de bussen en bij haltes in mijn omgeving zie.

Reputatie 7
Badge +3

“Handhaven” is in deze het toverwoord. Maar dat is ook altijd wat moeilijk te vertalen...

Nog meer Nederlands cultureel erfgoed is de neiging om maar van alles en nog wat te gedogen. Nu moeten er weer fietsen gedoogd worden in de IC Berlijn. Of gedogen dat sommige mensen geen mondkapjes hoeven te dragen in de trein. 

Reputatie 2

Ik vind dat die 'noodzakelijke reis’-regel vaak wel erg nauw uitgelegd wordt. Het gaat er denk ik vooral om de gezellig-een-dagje-treinen-mensen die ook een auto hebben te weren. Als je geen alternatief vervoer hebt is reizen naar vakantieadres of familie/vrienden gewoon een legitieme motivatie om de trein te nemen. 

Reageer