Interessante nieuwigheid uit vervoersplan NMBS voor 2017-2020


Beste forummers,

De voorpagina van de Belgische Metro is voor jullie waarschijnlijk ook interessant.

"Treinaanbod neemt met ruim 5% toe

Brussel
De NMBS heeft gisteren de laatste vernieuwingen van het vervoersplan voor de periode 2017-2020 voorgesteld. Het plan, dat vanaf december stelselmatig in werking treedt, voorziet in een toename van het aantal reizigers met 5,1%. De eerste 4% wordt dit jaar al gerealiseerd."

bron Metro België 20 april 2017

en
De Beneluxtrein zal het traject van de hogesnelheidstrein richting Amsterdam volgen. Daardoor komt er op lijn 12 ruimte vrij voor een verbinding die reizigers van het noorden van Antwerpen 5 minuten sneller naar Brussel brengt.


Voor de volledige tekst: http://nl.metrotime.be/2017/04/20/must-read/wijzigingen-nieuwe-vervoersplan-nmbs/

Voor meer info: https://www.slideshare.net/NMBSofficial/vervoersplan-2017-antwerpen

Voor zover ik het gelezen heb, rijdt de IC Brussel vanaf december 2017 via de hogesnelheidslijn naar Breda, waar hij kopmaakt. Er is maar één tussenstop voorzien tussen Antwerpen en Breda in Noorderkempen. In de tekst staat nog wel
Onder voorbehoud van goedkeuring door Ministerraad en goedkeuring van het investeringsplan Infrabel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ja hoor, er hebben nog heel treinen naar Kopenhagen gereden. Die gingen bij Puttgarden op de boot.
Reputatie 6
Zou goed kunnen. Er heeft ooit een dagtrein Hoek Van Holland-Innsbruck gereden die doorgaande rijtuigen naar Interlaken had. En die reed via Venlo. Heb zelf eind jaren 70 ooit eens een treinreis Eindhoven-Basel via Venlo gemaakt.
Leuk zulke dagtreinen door meerdere landen. Jammer dat ze niet of nauwelijks meer bestaan, al zouden ze maar 1 of 2x per week rijden. Hebben er ook ooit dagtreinen vanuit Nederland naar Denemarken gereden?
Reputatie 5
Zou goed kunnen. Er heeft ooit een dagtrein Hoek Van Holland-Innsbruck gereden die doorgaande rijtuigen naar Interlaken had. En die reed via Venlo. Heb zelf eind jaren 70 ooit eens een treinreis Eindhoven-Basel via Venlo gemaakt.
Reputatie 7
Badge +4
Leuk dat je dat even uitzocht. Het is tientallen jaren geleden maar mijn geheugen werkt kennelijk niet meer adequaat. Ik meende vanaf Basel via Keulen en Eindhoven naar Rotterdam gereisd te zijn. Mogelijk was het toch via Maastricht, het kan zo maar.
Reputatie 5

Ik meen me te herinneren dat er ook een trein uit Basel langs kwam, maar weet dat niet zeker. Er is hier vast wel een spoorfanaat die weet hoe het zit. Een verbinding van Eindhoven via de stedenring naar Antwerpen, lijkt me alleszins redelijk maar het begin is er nog niet eens, dus het zal nog wel even duren. Grensoverschrijdende intercity's zouden veel normaler moeten zijn.

Dat was eerst trein 296/297 die tussen Nederland en Italie reed via Maastricht. Tussen Amsterdam en Maastricht werd alleen in de zomer gereden. Later werd het trein 496/497 en werd Basel het eind/beginpunt. In de laatste jaren reed de trein het hele jaar tussen Maastricht en Basel.
Reputatie 7
Badge +4
Klopt en als je wat vaker deze reizen maakt, vergeet dan niet een Bahncard aan te schaffen.
Reputatie 6
Als je slim bent puzzel je met de tarieven. Zo kost Arnhem - Basel soms gerust 120 euro, maar ga van Arnhem naar Frankfurt met de ICE en stap daar over op een andere ICE naar Basel en je betaalt soms maar de helft. Grappig. Een ruime omweg, zelfde soort materieel, toch goedkoper. Ook is eigenlijk verbazingwekkend dat de 1e klas soms goedkoper blijkt te zijn dan de 2e....
Reputatie 7
Badge +3
Op de eerste plaats is Basel wel een maatje groter dan Eindhoven.

Wat betreft het tarief: natuurlijk is de ICE duur maar dat weet je van te voren met een peperdure HSL-lijn en peperduur HSL-materieel. Dat moet je bedenken voor dat je die lijn aanlegt. Een enkeltje met een ICE van Eindhoven naar Düsseldorf zou ook een kapitaal gaan kosten.

Overigens maakt het variëren van de prijzen het op de drukke tijden duurder. Maar wie op een doordeweekse dag In de daluren kan reizen is juist veel goedkoper uit. Verder is dit ook nodig om het vervoer wat te spreiden.
Reputatie 6
@Tamzin
En wat denk je, is de ICE Amsterdam - Basel rendabel? Gaat die er ook uit op den duur? 2x per jaar reis ik ermee naar Zwitserland, maar in Freiburg loopt het leeg en gaat de trein ook vrijwel leeg de grens over naar Basel. Maar rendabel of niet, toch prettig zo'n verbinding te hebben. Om alleen met stoptreintjes een grens over te kunnen vind ik niks, extra overstappen, lange reistijd.... Ik moet wel zeggen dat ik die ICE buitensporig duur vind. Bijna geen aanbieding voor te vinden. De Berlijntrein is veel goedkoper. Zo'n prijsmechanisme als in de luchtvaart maakt het vaak duurder en inflexibeler. Begrijpelijk dat mensen dan vaak liever andere manieren van reizen zoeken. De auto is dan veel goedkoper.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Er reed tot zo'n 20 jaar geleden om de twee uur een intercity van Den Haag via Eindhoven naar Keulen. Wat ik me ik me er van herinner was dat die vrijwel altijd leeg de grens over ging. Pas toen die werd vervangen door de huidige regionale uurdienst explodeerde het aantal reizigers.

De trein naar Basel reed via Maastricht, Luik en Luxemburg en is rond diezelfde tijd opgeheven. Dat was in de praktijk vooral een trein voor vakantiegangers. Buiten het seizoen was die ook meestal leeg.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Vanaf Eindhoven naar Antwerpen is er een redelijk goede busverbinding met Flixbus. Een trein via Tilburg en Breda is en blijft ook een enorme omrit en ik betwijfel of die ooit met de snellere auto en de goedkopere bus kan concurreren.

Een IC/ICE verbinding van Eindhoven naar Duitsland zie ik nog niet gauw komen. De ICE Amsterdam-Keulen is al niet rendabel en dan hoef je voor een verbinding vanaf Eindhoven geen illusies te hebben hoe zeer regionale politici ook drammen. Eindhoven kan beter met Flixbus om de tafel om meer Internationale verbindingen re realiseren.
Reputatie 7
Badge +4
Als schrale troost is er een Duitse bus van Antwerpen naar Dusseldorf via Eindhoven, echter maar een paar keer per dag. Met de Duitse Bahncard met korting, dat dan weer wel.

https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn?S=Antwerpen&Z=Düsseldorf&date=%2B1&time=06:00&journeyProducts=2&journeyOptions=1&search=0&dbkanal_007=L07_S07_D002_KIN0060_IC-BUS-ANTWERPEN-DUESSELDORF_LZ03

Indertijd was er de IC-trein Den Haag - Keulen via Eindhoven. Ik meen me te herinneren dat er ook een trein uit Basel langs kwam, maar weet dat niet zeker. Er is hier vast wel een spoorfanaat die weet hoe het zit. Een verbinding van Eindhoven via de stedenring naar Antwerpen, lijkt me alleszins redelijk maar het begin is er nog niet eens, dus het zal nog wel even duren. Grensoverschrijdende intercity's zouden veel normaler moeten zijn.
Reputatie 6
Ik vind het vreemd dat Eindhoven als 5e stad van Nederland geen enkele directe internationale treinverbinding heeft of zal krijgen, noch naar Duitsland, noch naar België. Je zou denken dat een vlotte en betaalbare directe relatie Eindhoven - Tilburg - Breda -Antwerpen allang op een of andere manier gerealiseerd had moeten zijn in dit moderne 21e eeuwse Europa. Duitsland heeft tal van ICE's en EC's die al jaren probleemloos alle grenzen overgaan en vele Duitse steden aandoen. En wat de Beneluxtrein betreft (waarvan het deel "lux" allang niet meer van toepassing is) die lijkt steeds trager te gaan, zeker in België. Heb er vorige week mee gereisd tussen Brussel-Zuid en Roosendaal. Tjongejonge wat een sloom geval. De gemiddelde snelheid is bedroevend.
Reputatie 7
Badge +3
Dat snap ik maar de realiteit is dat de NMBS geen aparte trein naar Breda gaat rijden. Nu niet en in de toekomst niet. Daar kan Nederland het niet mee eens zijn maar met die realiteit hebben we gewoon rekening te houden.
Reputatie 7
Badge +4
Als de Benulux niet in Breda stopt en je ook geen aparte trein naar Breda laat rijden heb je dus helemaal geen verbinding van Brabant naar België meer. Dat klinkt typisch als een voorstel van iemand die zelf In de Randstad woont.

Je mag er elke kwalificatie op plakken die je wilt, maar mijn gedachte maakt het mogelijk dat de Randstedeling de vertraging, die Breda nu eenmaal zal geven, niet heeft en de Brabantse stedenring toch naar België kan.
Dat lijkt me toch eenvoudig te begrijpen, ook al woon ik als Noorderling in de Randstad. Als je me een beetje gevolgd hebt, kun je me veel aanwrijven, ik neem inderdaad standpunten in, maar geen randstedelijke arrogantie en dito beperkte kijk. Je kunt de modale noorderling haast niet erger beledigen, al neem ik het zelf met een korrel zout. Als je je op mijn leeftijd daarover nog boos maakt, heb je niet veel geleerd.

Dat de uitkomst zal zijn dat de Benelux wel in Breda stopt en er geen trein komt vanaf de Brabantse stedenring, ligt voor de hand maar het zou wel goed werken. Nu die er zeker voorlopig niet zal zijn, moet de stop in Breda wel.

De Benelux is een Intercity die alleen afwijkt in de zin dat hij grensoverschrijdend is. Een mooie Europese gedachte.
Reputatie 4
Het probleem zit op het Belgische deel van het traject, vandaar dat het sinds het falen van de Fyra niet gelukt is een andere trein dan de Thalys met reizigers de grens over te krijgen via de HSL.
Reputatie 6
Badge
Als ik goed heb meegeteld, heeft de Benelux dit jaar in de weekenden slechts ongeveer vier keer gereden op NL traject, door werkzaamheden. Ik zou best vaker van die trein gebruik willen maken maar hij rijdt dit jaar gewoon zo vaak niet. Wat dan nu al jammer is, is dat die trein niet al via HSL zou kunnen rijden of omgeleid zou kunnen worden.

Wat is het probleem met de softwareupdate eigenlijk? Nu gaat de de ICD toch ook al via HSL, of zit 't 'm in het Belgisch traject.
Reputatie 7
Badge +3
Als de Benulux niet in Breda stopt en je ook geen aparte trein naar Breda laat rijden heb je dus helemaal geen verbinding van Brabant naar België meer. Dat klinkt typisch als een voorstel van iemand die zelf In de Randstad woont.
Reputatie 7
Badge +4
De Thalys en de Benelux bestaan al jaren naast elkaar en via de HSL met de Benelux is een welkome verbetering. Beide treinen mikken ook niet op dezelfde reiziger. Er is en blijft plaats voor allebei, ook als de Benelux via de HSL gaat en de 300 kilometer niet haalt. Het is ook goed voor de Europese eenwording als de steden voor grote groepen financieel bereikbaar blijven. Antwerpen-Eindhoven zal lastig worden, maar dan kun je de wens nog wel uitspreken.
Reputatie 7
Badge +3
Dan gaan NS en NMBS dus hun eigen Thalys product kapot concurreren en daar trappen ze dus terecht niet in. Daarnaast heeft de NMBS al tig keer laten weten geen twee aparte treinen naar Breda en naar Rotterdam te gaan betalen.
Reputatie 7
Badge +4
Juist wel, het normale vaste tarief en een toeslag is veel beter voor de consument dan de veel te dure loterijtrein met die onwerkbare treinbinding die Thalys heet. Handig naar Parijs, dat zeker wel. De Benelux is de perfecte en betaalbare verbinding tussen de grote steden van beide landen, het mag alleen wat sneller. Ze bestaan naast elkaar en dat moet vooral zo blijven. Voor mij weegt het consumentenbelang. Voor wie wekelijks naar België gaat, mag de prijs best meetellen. Ik zou niet blij worden van elke week tegen Thalystarief te reizen. Ik kan nu elk uur instappen en wanneer ik wil, dat vind ik een stuk aangenamer. Lang leve de betaalbare vrijheid, zeker als die ook nog sneller wordt.

We hebben gezien wat het betekende voor de prijzen toen de Fyra werd ingevoerd. Dat deze trein letterlijk uit elkaar rammelde en de Benelux terug kwam, was goed nieuws voor de internationale reiziger. Privé heb ik toen een goede fles wijn open getrokken. Verder een duur drama, dat is natuurlijk zo. Dan moet je maar geen opgevoerde trams uit een maffialand kopen. De Maffyra.
Reputatie 7
Badge +3
Geen stops tussen Rotterdam en Antwerpen betekent dat je gewoon de Thalys gaat dupliceren. Lijkt me commercieel niet zo'n slim plan.
Reputatie 7
Badge +4
Alle beweging in deze zaak is meegenomen. Wie weet lukt het. Beter zou zijn geen stops tussen Rotterdam en Antwerpen en een uurverbinding Antwerpen - Breda - Eindhoven.
Reputatie 3
Tja, zoals het er nu naar uitziet, blijft de Brusselaar gewoon nog via Roosendaal rijden. Bombardier prutst nog steeds met de software, dus het ziet er vooralsnog niet positief uit.

Reageer