beantwoord

Internationaal Reizen abonnement

• 22 mei 2019
  • 8 reacties
  • 529 Bekeken

Hallo,
Vanaf september 2018 ga ik studeren in Leuven. Zelf woon ik in Landgraaf dit betekend dat ik op 2 manieren zou kunnen reizen: via Nederland (Maastricht) naar luik of via Duitsland (Aachen) naar luik. Echter heb ik geen OV vergoeding meer als ik studeer in België maar krijg ik een vergoeding van 96 euro per maand. Ik vraag me daarom af wat precies het meest voordelige abonnement is te nemen of hoe ik dit probleem het beste kan oplossen?
Is er een abonnement waarmee ik internationaal kan reizen en geen 2/3 verschillende abonnementen hoef?

Het gaat om elke dag heen en weer reizen door de week.
icon

Beste antwoord door gekke_henkie 22 mei 2019, 19:19

@Savannah,

Er zijn geen abonnementen voor meerdere landen. Voor België moet je dus een apart abonnement aanschaffen. Zowel Aken als Maastricht worden als Nederlandse tariefpunten aanzien.

De NMBS heeft Campus-abonnementen tot Maastricht en Aken. http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/buitenland/aken/~/media/1575FC2628FF4A31B7A69CDBBBFF7147.pdf

De prijzen zijn echter een goed bewaard geheim (of toch in het opzicht dat je online geen prijzen vindt). Aan het (internationale) loket kunnen ze je meestal wel een prijs geven.

Voor een Campuskaart betaal je 5,00 euro. Breng hiervoor een pasfoto mee en een attest van je school mee. Voor een Campuskaart mag je max 26 jaar oud zijn.

Afhankelijk van hoe laat je incheckt kan je een Traject Vrij-abonnement gebruiken tot Aken/Maastricht. Als je voor 06u34 kan inchecken of tussen 08u55 en 16u04 of na 18u25, dan kan een Flex Dal Vrij interessant zijn als je 18 jaar of ouder bent. Deze abonnementen zijn geldig tot Aken of Maastricht.
Bekijk origineel

8 reacties

Welkom bij de Community, Savannah.

Ik moet eerlijk bekennen zelf niet ontzettend thuis te zijn in de abonnementen wat betreft internationaal reizen. Heb je deze vraag wellicht ook al bij mijn collega's van NS International gesteld? Zij zijn bereikbaar via Twitter, telefonisch via 030-2300023 of via Chat (links onderaan deze pagina)

Laat je ons weten of je eruit bent gekomen?
@Savannah,

Er zijn geen abonnementen voor meerdere landen. Voor België moet je dus een apart abonnement aanschaffen. Zowel Aken als Maastricht worden als Nederlandse tariefpunten aanzien.

De NMBS heeft Campus-abonnementen tot Maastricht en Aken. http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/buitenland/aken/~/media/1575FC2628FF4A31B7A69CDBBBFF7147.pdf

De prijzen zijn echter een goed bewaard geheim (of toch in het opzicht dat je online geen prijzen vindt). Aan het (internationale) loket kunnen ze je meestal wel een prijs geven.

Voor een Campuskaart betaal je 5,00 euro. Breng hiervoor een pasfoto mee en een attest van je school mee. Voor een Campuskaart mag je max 26 jaar oud zijn.

Afhankelijk van hoe laat je incheckt kan je een Traject Vrij-abonnement gebruiken tot Aken/Maastricht. Als je voor 06u34 kan inchecken of tussen 08u55 en 16u04 of na 18u25, dan kan een Flex Dal Vrij interessant zijn als je 18 jaar of ouder bent. Deze abonnementen zijn geldig tot Aken of Maastricht.
Badge +3
Reizen via Aachen Hbf wordt behoorlijk prijzig. Er rijden geen andere treinen meer dan Hogesnelheidstreinen. De Campuskaart is niet geldig in Thalys en alleen tegen betaling van een toeslag in de ICE. Ik kan de hoogte van de toeslag zo snel niet vinden op de website van de NMBS. Maar het zal zeker €5 per rit zijn. Dat loopt behoorlijk op in een maand.

De Campuskaart naar Aachen Hbf lijkt me vooral een theoretisch verhaal.
Aan het (internationale) loket kunnen ze je meestal wel een prijs geven.
Correctie: het nationale loket.

Dit is de 2018 prijs voor de Campuskaart Maastricht of Aken naar Brussel. Naar Leuven gaat een of twee euro goedkoper zijn voor 10 ritten.

@iMark,

Er rijdt een lokaal treintje (zonder toeslag) van Aken naar Welkenraedt. Je moet daar overstappen op een trein richting Leuven. Ik heb deze vorig jaar nog gebruikt.
Badge +3
Ik was dat lokaaltje helemaal vergeten omdat ik die niet te zien kreeg in de reisplanner.
Reputatie 1
Reizen via Aachen Hbf wordt behoorlijk prijzig. Er rijden geen andere treinen meer dan Hogesnelheidstreinen. De Campuskaart is niet geldig in Thalys en alleen tegen betaling van een toeslag in de ICE. Ik kan de hoogte van de toeslag zo snel niet vinden op de website van de NMBS. Maar het zal zeker €5 per rit zijn. Dat loopt behoorlijk op in een maand.

De Campuskaart naar Aachen Hbf lijkt me vooral een theoretisch verhaal.

Er rijd elk uur een stoptrein van Aachen HBF naar Spa. Deze geeft in Verviers een cross platform overstap naar Luik, Leuven, Brussel en verder richting Oostende.
Badge +3
De reis duurt zo'n 50 minuten langer via Aachen Hbf dan via Maastricht. Niet echt een aantrekkelijke optie.
@Savannah,

Oeps @Savannah,

Foutje gemaakt.

Voor dagelijks heen- en weer reizen is een Schoolabonnement natuurlijk voordeliger. Even niet gezien dat dit ook voor hogeschool of unief geldt. Je mag dan 1, 3 of 12 maanden onbeperkt op een traject reizen.

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/crossborder/maastricht-studentabonnement

In tegenstelling tot een Campuskaart heb je voor een Schoolabonnement een Mobib-kaart (de Belgische versie van de OV chipkaart) nodig. Deze kost ook 5,00 euro. En je hebt een pasfoto nodig. En bij studenten > 18 jaar, ook een schoolattest.

Het exacte bedrag voor een schoolabonnement vraag je best bij NMBS nationaal na.

En mag ik je nog veel sterkte wensen. Ik zit graag in de trein, maar voor jou dagelijkse rit verwacht ik regelmatig vertragingen en gemiste aansluitingen.

Reageer