beantwoord

Internationaal reizen Denemarken

  • 29 August 2023
  • 26 reacties
  • 485 Bekeken

Hoi,

 

Ik heb een vraagje over internationaal reizen naar Arhus (Denemarken) vanuit Dusseldorf (Duitsland).

Reistijd en kosten vallen me mee als alternatief voor de auto, zeker met de mogelijkeheid om te werken in de trein (1e klasse).

Ik zie dat er in Duitsland op dit moment ook tickets verkrijgbaar zijn: https://www.bahn.de/angebot/sparpreis-flexpreis/super-sparpreis-europa-daenemark voor nog scherpere aanbiedingen.

Echter geldt dit ook voor Nederlanders, en hoe kan ik tickets boeken etc? Want dat is me niet duidelijk.

Gelden dezelfde voorwaarden in de 1e klasse als normale treintickets? Wat zijn eventuele nadelen t.o.v. normale treintickets?

Als er iemand nog andere tips heeft om met de trein naar Denemarken te reizen, of juist afraad dan hoor ik het ook graag!

Dank voor het meedenken.

icon

Beste antwoord door Vareo 29 August 2023, 13:45

Bekijk origineel

26 reacties

Goedemiddag Jeerke1989 en welkom bij de NS Community.

Misschien zijn er gebruikers die toevallig meer weten over dit aanbod, maar ik vrees dat ik je daar geen antwoord op kan geven. Het is immers een ticket wat wordt aangeboden door de Deutsche Bahn, dus als je vragen hebt over de voorwaarden daarvan kun je het beste met hen contact op nemen.

Anders kan ik enkel adviseren om contact op te nemen met NS International, en dan kun je het beste direct contact op nemen met de boekingsafdeling. Deze is telefonisch te bereiken via 030-2300023, optie 1 in het keuzemenu.

Reputatie 7
Badge

@Jeerke1989 Gewoon op bahn.de bestellen. Iedereen kan gebruik maken van die aanbieding, je nationaliteit maakt niks uit.

Reputatie 1

Treinreizen in Denemarken is prima, niks mis mee.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb net een steekproefje genomen en de goedkoopste reismogelijkheden zijn vooral wanneer je 's avonds uit Nederland vertrekt, een keer of 9 overstapt en 's nachts meer dan 3 uur moet wachten in Bremen. Niet erg aantrekkelijk.

@iMark heb je met die bahn.de dan andere opties als met de gewone treintickets? Vanuit Dusseldorf hoef ik toch nooit 9 keer over te stappen.

Als ik bijvoorbeeld via NS International (via de routeplanner) vanuit Dusseldorf vertrek naar Arhus, Uiteraard ga ik met de auto naar Dusseldorf, dat is vanuit mijn woonplaats prima te doen. Ik moet vanuit Dusseldorf een of misschien twee keer overstappen. En alleen bij Hamburg moet ik een uur wachten bij het overstappen. Of mis ik hier iets?

Reputatie 7
Badge +1

Alles hangt van de reisdatum af. Zonder werkzaamheden is Düsseldorf-Århus inderdaad met 1 of 2 keer overstappen mogelijk.

De beste website om dat te boeken is bahn.de.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeerke1989 Toen ik was gaan kijken was ik vergeten dat je vertrek vanuit Düsseldorf is.

De steekproeven vanuit Düsseldorf geven eenzelfde beeld. Vertrek 's ochtends is een stuk duurder (en met minder overstappen) dan vertrek 's middags en aankomst 's avonds.

Met daarbij de kanttekening dat hoe verder van te voren je reserveert des te goedkoper het wordt. Ik zag een enkele reis met maar 2 overstappen van Düsseldorf Hbf naar Aarhus voor €50,90. Wel meer dan 12 uur reistijd.

@rvdborgt dank voor je reactie. Bij Bahn.de heb ik niet de mogelijkheid om een ticket te boeken met voorkeur (privé plaats, stiltezone etc). Bij NS International is die mogelijkheid er wel zonder garantie overigens. Wat is jou ervaring met ICE en IC reizen in Duitsland/Denemarken in de 1e klasse. Voldoende plek? Als je echt een plek wil reserveren, betaal je twee keer zoveel. Dan heb ik er niet voor over.
Reizen plan ik op dagen dat het minder druk is naar verwachting van de site van Bahn.de. 

Reputatie 7
Badge +2

@rvdborgtBahn.de heb ik niet de mogelijkheid om een ticket te boeken met voorkeur (privé plaats, stiltezone etc). Bij NS International is die mogelijkheid er wel zonder garantie overigens. 

Bahn.de heeft die keuze opties ook gewoon:

Als je daarna verder klikt krijg je vaak (bij een enkele trein niet) een linkje "Sitzplatz wählen" waarna je op een plattegrond zelf een vrije plek kunt kiezen.

Wat bedoel je trouwens met dat je twee keer zoveel betaald als je een plek wilt reserveren? Het kost via bahn.de € 4,90 en tweede klas en iets meer in de eerste klas. Dan moet je toch wel een heel goedkoop ticket hebben wil dat de prijs verdubbelen, want je betaald per reis en niet per trein voor je reserveringen.

Reputatie 7
Badge +1

Reserveren is in ieder geval in de treinen van Hamburg naar Denemarken zeer aanbevolen, ook in eerste klas. Die zijn vaak heel druk. En als je daar toch reserveert, dan krijg je de reservering voor de andere trein(en) er gratis bij.

Reputatie 7
Badge

Reserveren is geen overbodige luxe. Ik zou er niet op besparen. Verder zou ik NS Internationaal vermijden.

@rvdborgt en @Vareo Ik wil de tickets gaan boeken. Zitplaats reserveren in de ICE van Dusseldorf naar Hamburg kan prima. Bij IC van Hamburg naar Aarhus staat alleen seats available, hoe kan ik een zitplek reserveren in deze trein? Misschien een hele stomme vraag, maar hoe weet ik zeker dat een plaats heb met de rijrichting mee, dan vind ik een stuk prettiger?
Daarnaast heb ik een ProbeBahncard25 aangeschaft. Originele tarief is 119,90 enkele reis. Na toepassing Bahncard is het tarief 102 euro volgens DB Navigator. Dat is 15%. Waarom wordt het verkeerde percentage berekend?

Reputatie 7
Badge

De Bahncard geeft alleen korting op het Duitse gedeelte, dus tot (uit mijn hoofd) Flensburg grens. Dus niet op het Deense gedeelte van de reis. Dit is overigens ook zo van/naar Nederland.

Reputatie 5

 hoe weet ik zeker dat een plaats heb met de rijrichting mee, dan vind ik een stuk prettiger?
 

Dat weet je bij DB nooit helemaal zeker. Het komt regelmatig voor dat de gereserveerde trein in omgekeerde richting rijdt, dan zit je dus precies in de tegenovergestelde richting van die je gereserveerd hebt. 

Je kunt - mocht er voldoende plaats zijn - ook gewoon op een andere vrije plaats gaan zitten als die fijner is. ICE treinen zijn lang niet altijd volgeboekt, maar voor de zekerheid kun je op een lange reis toch beter een plaatsreservering erbij nemen. 

Reputatie 7
Badge +1

@rvdborgt en @Vareo Ik wil de tickets gaan boeken. Zitplaats reserveren in de ICE van Dusseldorf naar Hamburg kan prima. Bij IC van Hamburg naar Aarhus staat alleen seats available, hoe kan ik een zitplek reserveren in deze trein?

Wat zijn reisdatum en vertrektijd?

Reputatie 7
Badge +3

Via de website van DB is het mogelijk om een losse zitplaatsreservering kopen voor €4,90. De pagina is alleen in het Duits.

Je kunt geen voorkeuren aangeven, ook niet de rijrichting. Onderstaande treinen rijden rechtstreeks van Hamburg Hbf naar Aarhus. Dit zijn voorbeelden voor morgen:

 

Voor de meeste verbindingen met overstap(pen) is het mogelijk om voor €4,90 reserveringen te kopen. Dat is de totaalprijs voor een hele verbinding.

Reputatie 5

Via de website van DB is het mogelijk om een losse zitplaatsreservering kopen voor €4,90. De pagina is alleen in het Duits.

Je kunt geen voorkeuren aangeven, ook niet de rijrichting. Onderstaande treinen rijden rechtstreeks van Hamburg Hbf naar Aarhus. Dit zijn voorbeelden voor morgen:

 

Voor de meeste verbindingen met overstap(pen) is het mogelijk om voor €4,90 reserveringen te kopen. Dat is de totaalprijs voor een hele verbinding.

 

Je kunt wel een zitplaats kiezen. Dan moet je op de volgende pagina gewoon op het hokje “Sitzplatz auswaehlen” klikken. Dan krijg je een plattegrond van de trein met de nog beschikbare stoelen.

Reputatie 7
Badge +3

@dorae_mon Bij de IC 384 en 386 werkt dat niet. Je krijgt dan een ‘für Sie ausgewählten Sitzplatz”.

 

Reputatie 5

@dorae_mon Bij de IC 384 en 386 werkt dat niet. Je krijgt dan een ‘für Sie ausgewählten Sitzplatz”.

 

Ik heb het gezien. Hangt blijkbaar af van de trein die je kiest.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Het is een beetje ongelukkig voor @Jeerke1989 dat uitgerekend de twee rechtstreekse treinen geen keuzemogelijkheden bieden. 

De treinen IC 384 en 386 worden gereden met IC3-treinstellen van de Deense Spoorwegen. Op de meeste dagen met slechts 1 treinstel. Reserveren sterk aanbevolen. Er is een kleine afdeling eerste klas van 16 plaatsen. Die optie werd niet eens getoond op de pagina waarop je zitplaatsen kunt reserveren.
IC 386: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=DB&kategorie=IC&cislo=386&rok=2023
IC 384: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=DB&kategorie=IC&cislo=384&rok=2023

Reputatie 7
Badge +3

Nog een aanvulling.

Via https://travel.b-europe.com/dsb-rail/en/reservation-only#TravelWish is het mogelijk om zowel 1e als 2e klas zitplaatsreserveringen te kopen. Maar een plaatsvoorkeur is ook hier niet mogelijk. 

Betaling is in Deense kronen. 

Verder is het opvallend dat deze Deense site achter die van de Belgische Spoorwegen hangt. Via de Belgische website is het dan weer niet mogelijk om alleen losse zitplaatsreserveringen te bestellen. Zo wordt het natuurlijk nooit wat met het internationaal treinverkeer. Wat een geklungel en uitzoekwerk.

Reputatie 7
Badge +1

Nog een aanvulling.

Via https://travel.b-europe.com/dsb-rail/en/reservation-only#TravelWish is het mogelijk om zowel 1e als 2e klas zitplaatsreserveringen te kopen. Maar een plaatsvoorkeur is ook hier niet mogelijk. 

Betaling is in Deense kronen. 

Verder is het opvallend dat deze Deense site achter die van de Belgische Spoorwegen hangt. Via de Belgische website is het dan weer niet mogelijk om alleen losse zitplaatsreserveringen te bestellen. Zo wordt het natuurlijk nooit wat met het internationaal treinverkeer. Wat een geklungel en uitzoekwerk.

DSB zit volgens mij aangesloten op het BeNe-systeem van NS en NMBS voor hun internationale verkoop.

Reserveringen in/van/naar Denemarken kun je ook doen via cd.cz, iets goedkoper zelfs dan via DSB. Je kunt daar ook rijtuig- en zitplaatsnummer invoeren, maar ook dan weet je niet in welke richting je rijdt.
Maar ik zou gewoon alle treinen reserveren via DB voor €4,90 per reis.

Reputatie 7
Badge

Ik dacht dat ik voor mijn reis naar Malmö ook geen zitplaats kon kiezen tussen Hamburg en Kopenhagen. Die werd automatisch toegewezen als het goed is.

@rvdborgt @Vareo @iMark @dorae_mon allen bedankt voor de reactie! Daar is inderdaad nog een wereld te winnen voor het internationaal treinvervoer. Ik ga gewoon boeken via DB. Overigens ga ik er wel vanuit dat als ik 1e klasse reis, dan dit ook geldt voor de IC trein van Hamburg naar Arhus. Daar betaal ik immers ook voor. Dat er geen zitplaatsreservering mogelijk is, neem ik dan op de koop toe.

Mochten jullie nog andere tips hebben waarmee rekening te houden dan hoor ik het graag.

Ik lees bijvoorbeeld ook verschillende dingen om goedkoper te parkeren met de auto bij Bahnhof Dusseldorf, mits je in het bezit bent van een treinticket/bahncard. Hoe zit dat precies?

 

Reputatie 7
Badge +1

@rvdborgt @Vareo @iMark @dorae_mon allen bedankt voor de reactie! Daar is inderdaad nog een wereld te winnen voor het internationaal treinvervoer. Ik ga gewoon boeken via DB. Overigens ga ik er wel vanuit dat als ik 1e klasse reis, dan dit ook geldt voor de IC trein van Hamburg naar Arhus. Daar betaal ik immers ook voor. Dat er geen zitplaatsreservering mogelijk is, neem ik dan op de koop toe.

Wat bedoel je met "geen zitplaatsreservering mogelijk”? Eerder beschreef je alleen dat je geen specifieke zitplaats kon kiezen. Dat is iets anders: reserveren is dan wel degelijk mogelijk, maar de zitplaats wordt automatisch toegewezen.

Reageer