beantwoord

Internationaal reizen, in- en uitchecken?

• 27 februari 2020
  • 3 reacties
  • 182 Bekeken

Mijn partner en ik zullen morgen van Rotterdam naar Londen gaan. Hiervoor hebben we een ticket bij NS International gekocht. Dit ticket dekt de Intercity Direct naar Brussel en de Eurostar vanaf daar naar Londen. Maar, we moeten eigenlijk vanaf Delft reizen, wat geen probleem is. Maar hoe zit het met in- en uitchecken? De overstap op Rotterdam is maar 7 minuten, dus dat is waarschijnlijk te kort om uit te checken en dan weer in te checken met het internationale ticket. Is dit de enige optie? Of kunnen we ook uitchecken op de terugreis zondag? Hoe zit het dan met kosten? Voor de duidelijkheid, wij hebben allebei studenten week-OV. Bedankt!

icon

Beste antwoord door Tochjo 27 februari 2020, 12:05

U checkt morgen in met uw OV-chipkaart in Delft en in Rotterdam Centraal uit. Uitchecken gaat op het perron in Rotterdam Centraal, daar zijn paaltjes te vinden speciaal voor internationale reizigers. Indien u er niet in slaagt tijdig uit te checken, is dat niet zo'n ramp; u reist morgen immers toch gratis en dan wordt er geen instaptarief ingehouden.

De overstaptijd van zeven minuten is dus op zich toereikend om uit te checken. Ik zou u echter sterk willen adviseren indien mogelijk een eerdere trein te nemen vanaf Delft. Treinen hebben weleens vertraging en bij het missen van uw aansluiting in Rotterdam bent u meteen uren later op uw bestemming.

Zondag checkt u na aankomst op Rotterdam Centraal in met uw OV-chipkaart bij zo'n paaltje op het perron en checkt u uit in Delft. Inchecken is dan noodzakelijk, want dan reist u immers niet gratis.

Wellicht ten overvloede: met uw internationale ticket check u niet in of uit. Dat toont u alleen aan de conducteur bij controle.

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

U checkt morgen in met uw OV-chipkaart in Delft en in Rotterdam Centraal uit. Uitchecken gaat op het perron in Rotterdam Centraal, daar zijn paaltjes te vinden speciaal voor internationale reizigers. Indien u er niet in slaagt tijdig uit te checken, is dat niet zo'n ramp; u reist morgen immers toch gratis en dan wordt er geen instaptarief ingehouden.

De overstaptijd van zeven minuten is dus op zich toereikend om uit te checken. Ik zou u echter sterk willen adviseren indien mogelijk een eerdere trein te nemen vanaf Delft. Treinen hebben weleens vertraging en bij het missen van uw aansluiting in Rotterdam bent u meteen uren later op uw bestemming.

Zondag checkt u na aankomst op Rotterdam Centraal in met uw OV-chipkaart bij zo'n paaltje op het perron en checkt u uit in Delft. Inchecken is dan noodzakelijk, want dan reist u immers niet gratis.

Wellicht ten overvloede: met uw internationale ticket check u niet in of uit. Dat toont u alleen aan de conducteur bij controle.

Bedankt voor je duidelijk uitleg! Opzich allemaal heel logisch. Denk dat ik een beetje nerveus ben, eerste keer met de internationale trein. Deze uitleg geeft wat geruststelling!

Reputatie 6
Badge +1

De paaltjes zien er trouwens zo uit. Op het witte blok op de paal staat het overstappen pictogram.

Ze staan op alle perrons waar internationale treinen vertrekken (2, 3, 4, 11 en 12 uit mijn hoofd) en staan behalve op perron 2 ter hoogte bij bord F zoals op de foto te zien is. Bij perron 2 staan ze bij de roltrappen. 

Eventueel voor meer geruststelling. U kunt ook een IC Brussel eerder nemen dan op uw planning staat aangegeven zo heeft u meer tijd in Brussel om door de controle te gaan. Die verbinding is niet de meest betrouwbare treinverbinding. U heeft een vrije keuze aan IC Brussel treinen op die dag. 

Reageer