Internationaal reizen, kaartjes chaos

• 1 december 2018
  • 18 reacties
  • 1047 Bekeken

Reputatie 4
Omdat ik eens een dagje internationaal zou willen reizen heb ik eens een planning proberen te maken. Kort gezegd: "wat een ellende" die reisplanner internationaal. Ik wil het op mijn gemak doen, dus zonder thalys of treinen met toeslag. Ik heb geen knopje gevonden om dat in te stellen. Ik moest dus pagina na pagina doorzoeken en de reis in stukjes knippen om tot de laagste prijs te komen.
Ik vind het beschamend dat de NS reisplanner kennelijk uitsluitend de duurste opties geeft. Volgens de planner zou ik vanaf mijn vertrekstation naar Nancy ongeveer 8 uur onderweg zijn, prijs € 204, een kwartier langer € 156 + een onbekend bedrag voor een stukje bus ipv trein. Met Thalys en TGV via Parijs, daar moet je dan ook nog weer een kaartje kopen van het ene naar het andere starion. Het kon ook nog in 9 uur en een kwartier, dat zou € 96 kosten. zonder die snelle treinen. Ook op de planners van andere spoorwegmaatschappijen was het ook niet goedkoper. Tot ik de reis in 2 delen knipte. Eerst naar Luxemburg... Dat kost via de NS planner afhankelijk van de dag € 41 of € 47. Dan Luxemburg naar Nancy. Weer zo een raar geval. er gaat een regionale trein naar Nancy, soms met overstap in Metz. Soms 2 stukjes regionaal, soms een stukje TGV en regionaal, die laatste is alleen telefonisch te boeken... De gewone regionale trein kost € 26,60 bij NS internationaal, dat is ongeveer € 1 duurder dan bij de SNCF. En de reistijd: schrik niet... wel 8 uur en 20 minuten..... dus een uur korter dan de reisplanner aangaf en ook nog eens € 23 goedkoper dan de laagste prijs zonder het in stukjes knippen van de reis. En het is maar 30 minuten langer dan met een kaartje dat € 130 duurder is.
Wat ook niet te begrijpen is zijn de toeslagen voor 1ste klasse, dat kan € 60 verschillen voor de reis naar Luxemburg, het rare is dat je soms bij een duur kaartje maar € 10 extra betaalt, maar ook soms € 70 en dat de toeslag bij de goedkoopste kaartjes bijna altijd tussen de € 20 en € 35 ligt.
Ik ga mijn geluk ook bij "onafhankelijke" beproeven, ik zag met een half oog voor de komende tijd al prijzen die op z'n minst gezegd opvallend laag waren..... Van Luxemburg naar Lyon voor iets van $ 66 met de TGV. Als ik tijd heb houd ik jullie op de hoogte....

18 reacties

Hallo Philned, jammer om te lezen dat je de site van NS international met het plannen niet handig in gebruik vindt. Het klopt inderdaad dat de opties waar jij graag voor zou willen kiezen op het moment niet beschikbaar zijn in de reisplanner. In dat geval wordt het wat meer puzzelen en kom je ongetwijfeld duurdere en goedkopere opties tegen. Houd ons vooral op de hoogte 🙂
Hallo Philned, jammer om te lezen dat je de site van NS international met het plannen niet handig in gebruik vindt. Het klopt inderdaad dat de opties waar jij graag voor zou willen kiezen op het moment niet beschikbaar zijn in de reisplanner. In dat geval wordt het wat meer puzzelen en kom je ongetwijfeld duurdere en goedkopere opties tegen. Houd ons vooral op de hoogte :)

De Ns internationale reisplanner is om het zacht uit te drukken niet bepaald "state of the art". Als ik naar het buitenland ga gebruik ik bijna altijd of NMBS.be of DB.de dit zijn in ieder geval betere sites dan de NS international site. en Miriam: ik vind eigenlijk dat jullie Philned op de hoogte moeten houden als er eindelijk eens een betere site geïmplementeerd wordt. Maar jullie leggen graag alle verantwoordelijkheid bij de reiziger neer dus niet verbazingwekkend.
Reputatie 6
Badge
DB is warm aan te bevelen voor het plannen in veel Europese landen en het kopen van/naar of via Duitsland. De via-functie is prettig evenals de extra overstaptijd en het gebruiksgemak. NS international ziet er weliswaar 'fancy' uit maar is qua gebruiksgemak en functionaliteit verre van 'fancy'.
Reputatie 4
DB is warm aan te bevelen voor het plannen in veel Europese landen en het kopen van/naar of via Duitsland. De via-functie is prettig evenals de extra overstaptijd en het gebruiksgemak. NS international ziet er weliswaar 'fancy' uit maar is qua gebruiksgemak en functionaliteit verre van 'fancy'.

Het spijt me erg maar voor de reis die ik zou willen maken is ook de planner van DB verre van ideaal. De reis zou meer dan 11 uur duren. Bovendien was de laagste prijs meer dan € 100. Bij de meeste reizen werd geen prijs gegeven en bijna alle reizen waren via Duitsland, dan heb je al snel een langere en duurdere reis.
@Philned,

Treinreiziger.nl heeft eind vorig jaar een aantal opties besproken om internationale tickets te vinden.

Trainline werd o.a. besproken.

Op https://www.trainline.nl/?utm_campaign=treinreizigernl&utm_medium=affiliate&utm_source=network kan je de gewenste dag, begin- en eindstation invullen. Dan krijg je een voorstel voor tickets. Let wel op. Meestal wordt de reis opgesplitst. Als je door een vertraging bij vervoerder A niet op tijd bent bij vervoerder B, kan het zijn dat je een nieuw ticket voor B moet kopen.

En dan even hoe ik het zelf aanpak.

Een aantal jaar terug heb ik de rit Nijmegen - Vianden - België gemaakt met de volgende combinatie:
- Weekend Vrij in Nederland (tegenwoordig Flex: 38 euro/maand voor onbeperkt rondreizen in het weekend in Nederland eerste klas);
- ticket Eijsden - Vise met 100% korting NL op NS International;
- 1 rit van een Railpass (NMBS - 83 euro voor 10 ritten 2de klas van een Belgisch station naar een Belgisch station): in dit geval van Vise naar Gouvy;
- internationaal ticket van Gouvy naar Troisvierges;
- inchecken met 1 carte longue duree van CFL (6,00 euro voor een dag of 24,00 euro/5 dagtickets geldig op al het nationale (bus- en trein)vervoer binnen Luxemburg).

De volgende dag een tweede klas ticket longue duree in de bus gekocht voor 4,00 euro. Weer onbeperkt gebruik van openbaar vervoer in Luxemburg.

Ik had verwacht dat het internationale loket me een ticket Kleinbettingen - Arlon gingen verkopen. Niet dus: een duurder internationaal ticket Luxemburg - Arlon.

En terug naar huis in België met een rit van de Railpass.

De anonieme M-kaart kan je gratis aan elk CFL-loket afhalen. Ze kunnen er dan direct een of meerdere tickets opladen.

Met een carte courte duree kan je 2 uur rondreizen binnen Luxemburg. Met een carte longue duree reis je dacht ik tot 4 u de volgende ochtend onbeperkt rond.

Deze kaarten zijn ook in meerdaagse versie te koop of per carnet van 5 tickets. Je kan deze ook online kopen als je al een M-kaart hebt.

Je laadt je aankoop dan op een type chippaal. Je activeert je ticket ofwel aan een kaartlezer in de bus of bij dezelfde chippaal.

https://www.mobiliteit.lu/se-deplacer/titres-de-transport/tickets-nationaux
https://www.mobiliteit.lu/mkaart
https://mshop.lu/
https://mshop.lu/pages/pickup
Reputatie 7
Badge +4
Dank voor deze informatie, hij is in Luxemburg dus te koop en niet aan de Belgische kant vlak aan de grens.Dat soort kaartjes voor Luxemburg zijn er ook maar dan moet je vlak voor de grens op een station uitstappen. 😉 Mooi aanbod.
Nee, enkel in Luxemburg.

Ik denk dat ik binnenkort nog wel eens CFL ga contacteren.

Omdat de route van Kleinbettingen in het weekend via Luxemburg gaat, vrees ik dat ik toen te veel betaald heb.

Als ik me niet vergis zag ik daarnet in de vlugte ook dat CFL ongeveer een week lang internationale tickets met 10% korting verkoopt.
Reputatie 7
Badge +4
Wel jammer dat de Beneluxkaart er niet meer is. Die was in België nog langer verkrijgbaar dan in Nederland. Waarom kon een reis van Kleinbettingen naar Arlon niet?
Geen idee Thom,

Misschien stond ik aan de verkeerde balie?

Konden ze me bij nationaal wel een ticket Kleinbettingen - Arlon verkopen? Ik denk dat Arlon ook als een Luxemburgs tariefpunt aanzien wordt.
Waarom kon een reis van Kleinbettingen naar Arlon niet?
@Thom,

Ik denk dat ik het ondertussen zelf gevonden heb. In Luxemburg verkopen ze enkel retourtickets van Troisvierges naar Gouvy of Vielsalm aan een goedkoop tarief. Volgens mij kan je ticket ook aan hetzelfde tarief in Vielsalm of Gouvy kopen.

Van/naar Arlon worden er enkel tickets naar "alle stations in Luxemburg (Groothertogdom) verkocht. Zo'n retour was duurder dan het enkele ticket dat ze me verkocht hebben. Maar als ik een enkel ticket via b-europe koop, ben ik maar 6,00 euro kwijt.

Volgens het document onderaan deze pagina kan je beter geen ticket uit België combineren met een ticket uit de automaat in Arlon in dezelfde trein. Je loopt het risico op een nieuw internationaal ticket.
Reputatie 7
Badge +4
Kijk, daar hebben we wat aan, ik duik er even in. Het kaartje van Gouvy naar Troisvierges en dan verder, dat je eerder aangaf, was ook al grappig. We jammer dat het seniorenkaartje in België alleen als retour verkrijgbaar is. Toch de Railpass maar even aanhouden, lol.

Een kaartje tot Arlon en dan eentje uit het automaat aldaar zal bij de korte stop ook niet haalbaar zijn. Heerlijk dat je denkt in creatieve oplossingen. Wat er feitelijk gebeurt is dat grensoverschrijdend reizen voor de grensbewoners wordt gefaciliteerd maar niet voor hen die verder wonen. Het is beleid.

Een goedkoop retour vanuit Gouvy of Arlon is wel mooi, het is dan wel op de volgende trein wachten. ;-)

Veel dank voor het meedenken en uitzoeken!

Wat ik met voorheen de Beneluxkaart wel deed, was via Gouvy naar binnen en langs Arlon weer uit, waarbij ik Trier dan nog even meenam met een extra kaartje. Helaas is deze kaart bij het oud vuil gezet, al heeft België hem nog lang verkocht.

Je gaf aan dat Arlon mogelijk een Luxemburgs tariefpunt is, weer je daar al iets van?
Thom,

Ik ben vorige week (voor de verandering en met de ontsporing tussen Luik en Ans) via Arlon teruggekomen.

De trein naar Luxemburg stond op perron 1 (naast de automaten en het stationsgebouw) 6 minuten stil. Voor sommige voldoende om een sigaretje te roken. Als het je op 6 minuten niet lukt om maximum 50 meter te wandelen en één ticket te kopen, zou ik me andere zorgen maken. ☺️
Je gaf aan dat Arlon mogelijk een Luxemburgs tariefpunt is, weer je daar al iets van?
Van/naar Arlon worden er enkel tickets naar "alle stations in Luxemburg (Groothertogdom)" verkocht.

In Luxemburg verkopen ze dezelfde tickets, maar in de andere richting. Voor volwassenen kost een retour iets van een 13 of 16 euro.
Reputatie 7
Badge +4
Thom,

Ik ben vorige week (voor de verandering en met de ontsporing tussen Luik en Ans) via Arlon teruggekomen.

De trein naar Luxemburg stond op perron 1 (naast de automaten en het stationsgebouw) 6 minuten stil. Voor sommige voldoende om een sigaretje te roken. Als het je op 6 minuten niet lukt om maximum 50 meter te wandelen en één ticket te kopen, zou ik me andere zorgen maken. ☺️

Dat is goed te weten. En maak je geen zorgen: hoewel ik schat dat ik minstens twee jaar ouder dan je ben, lukt me dat nog prima. 😉

Dan lijkt Arlon toch een Luxemburgs tariefpunt te zijn. De vraag is dan of Gouvy dat ook is, dan is het helemaal mooi en biedt dat perspectief.
De vraag is dan of Gouvy dat ook is, dan is het helemaal mooi en biedt dat perspectief.
Thom,

Volgens mij wel, want hetzelfde dreigement (nieuw ticket aan internationaal tarief) voor Arlon stond er ook in voor Gouvy en Vielsalm. Met het verschil dat het waarschijnlijk een retour van Gouvy of Vielsalm naar Troisvierges is en niet naar "ieder station in het Groothertogdom".

Van mij mag je altijd naar de automaat in Vielsalm of Gouvy gaan kijken. Jij liever dan ik, want op deze stations kan ik je garanderen dat je dan op de volgende trein (twee uur later) mag wachten.

ik schat dat ik minstens twee jaar ouder dan je ben.
Ah, je bent ook net de Railrunners ontgroeid? 😇☺️
Reputatie 7
Badge +4
Van mij mag je altijd naar de automaat in Vielsalm of Gouvy gaan kijken. Jij liever dan ik, want op deze stations kan ik je garanderen dat je dan op de volgende trein (twee uur later) mag wachten.

Precies, en dat is nou net waar ik geen zin in heb, hoewel Vielsalm en Trois Ponts nog wel gaan. De Railrunners ongroeid? Zelfs de Tienertoer al meer dan vijfenveertig jaar, lol.
Badge +3
Een aantal jaar terug heb ik de rit Nijmegen - Vianden - België gemaakt met de volgende combinatie:
- Weekend Vrij in Nederland (tegenwoordig Flex: 38 euro/maand voor onbeperkt rondreizen in het weekend in Nederland eerste klas);
- ticket Eijsden - Vise met 100% korting NL op NS International;

Je zou dan ook nog Nijmegen - Visé met 100% in NL kunnen kopen, dan hoef je je ov-chipkaart niet te gebruiken. Maar goed, als je in Eijsden toch moet overstappen kan je daar even uitchecken natuurlijk.
Ik ben hier een keer eerder over begonnen met een opmerking, twee jaar geleden, inclusief afbeeldingen

https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/nieuw-boekingssysteem-nsinternational-geen-verbetering-29687

onlangs wilde ik op nsinternational.nl een retourtje boeken naar Mayrhofen (im Zillertal), maar het enige wat de site vindt is Maishofen-Saalbach. Dus dacht ik, mischien is die plaats te klein om te kunnen boeken. Toch herkent de site stations als Hall in Tirol en Jenbach, waarom staat Mayrhofen er dan niet tussen? Tja, ik heb het retourtje dan maar bij een andere aanbieder gekocht.

Reageer