beantwoord

Internationaal reizen met een daluren abonnement

• 5 januari 2019
  • 2 reacties
  • 195 Bekeken

Beste,

Ik leg regelmatig het traject Antwerpen-Berchem - Heerenveen af. Meestal met een ticket op voorhand aangekocht bij de website van de NS International. Echter, omdat ik deze maand meerdere keren op en neer ga, heb ik een combinatie van twee abonnement genomen. Een NS Flex Dalvrij voor Nederland en een trajectabonnement voor België.

Op de site van NS international staat vermeld dat je niet hoeft in te checken als je zowel een 100% vrij abonnement hebt in Nederland en een trajectabonnement in België. Uiteraard moet je beide abonnementen meenemen zodat de conducteur deze kan controleren.
Zie: https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/9043/~/moet-ik-bij-het-maken-van-een-internationale-reis-ook-in--en-uitchecken%3F

Ik zou dit graag verifiëren.

Stel ik neem rond 13.39 de trein vanuit Antwerpen-Berchem naar Nederland. Met deze trein kom ik om 14.22 aan op Schiphol Airport, mijn overstappunt. Hier zou ik volgens de NS International pas hoeven inchecken. (Alhoewel op hun site staat dit ik niet hoef in te checken). Als ik hier wel zou inchecken kom ik om 16.26 aan op Heerenveen en uitcheck in de spits (of na de spits bij vertrek op een later tijdstip). Dit zou dus betekenen dat ik 56 minuten in de spits heb gereisd en deze uren op mijn factuur komen te staan.

Na contact met NS international is mij verteld dat ik geen rekening hoef te houden met het spitsurenblok van 16.00-18.30 als ik internationaal reis, ik moet er enkel om denken dat ik na 9.00 ga reizen.

Het is voor mij van groot belang om te weten of ik verplicht ben in te checken in Nederland als ik een internationale reis maak.

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Denice NS 5 januari 2019, 13:35

Hi Sasz1994. Welkom bij de Community.

Bij een internationale rit hoef je niet in- en uit te checken. Het kan uiteraard wel zo zijn dat je wel moet in-checken om bijvoorbeeld door poortjes te kunnen komen. Hiervoor kan je een speciale barcode aanvragen. Zie het stukje onder 'Met een NS-abonnement in combinatie met een NMBS- of DB-abonnement' op deze pagina. Stel, je checkt wel in, dan worden er op basis van je Dal Vrij geen kosten in rekening gebracht. Dit komt omdat je voor 16.00 uur bent ingecheckt.

Bekijk origineel

2 reacties

Hi Sasz1994. Welkom bij de Community.

Bij een internationale rit hoef je niet in- en uit te checken. Het kan uiteraard wel zo zijn dat je wel moet in-checken om bijvoorbeeld door poortjes te kunnen komen. Hiervoor kan je een speciale barcode aanvragen. Zie het stukje onder 'Met een NS-abonnement in combinatie met een NMBS- of DB-abonnement' op deze pagina. Stel, je checkt wel in, dan worden er op basis van je Dal Vrij geen kosten in rekening gebracht. Dit komt omdat je voor 16.00 uur bent ingecheckt.

Badge +3
Bij een incheck (bijv. op Schiphol) buiten de spits mag je gewoon doorreizen in de spits, en is een uitcheck in de spits op je eindbestemming geen enkel probleem. Die 26 of 56 minuten in de spits zal je dus ook niet in rekening gebracht krijgen op je factuur. Het moment van inchecken is bepalend voor korting of vrij reizen.

Bij een internationale reis zonder ticket (dus op 2 vrij reizen abonnementen) moet je eigenlijk wel inchecken (bijv. in Heerenveen op de heenreis) om aan te tonen dat je voor 6:30 of na 9:00 bent gaan reizen (5 minuten marge, dus eigenlijk voor 6:35 inchecken, of na 8:55).

Het niet hoeven inchecken is alleen als je de hele dag met 100% korting reist (bijv. Altijd Vrij, of Dal Vrij op een zaterdag of zondag).

Dit is dus ook van belang als je bijv. vanuit België om 16:22 op Schiphol zou aankomen (spits dus). Dan kan je beter even in Breda (of Rotterdam) inchecken met je Dal Vrij (vóór de spits dus). Dat kan op het perron, en in ieder geval in Breda heb je 'ruim' de tijd daarvoor.

Reageer