Internationaal reizen met fiets: dat kan beter!

• 9 augustus 2018
  • 9 reacties
  • 408 Bekeken

Zonder rijbewijs, bewust kiezend voor OV, vliegtuig vermijdend, gingen wij, met twee ligfietsen en een mountainbike, afgelopen maand naar Duitsland, en terug via Luxemburg. Via NS-internationaal is zo’n ‘complex’ kaartje niet te bestellen. Aan het loket (waarvoor ik naar Utrecht moest reizen) was de medewerker meer dan een half uur (!) bezig om het juiste ticket te regelen (nadat we bijna een half uur op onze beurt hadden moeten wachten). Hulde voor deze medewerker, maar: moet het écht zo moeilijk?

Resultaat: via de stoptrein Arnhem-Duisburg (en verder) heen (de treinstoring met twee extra overstappen was niet jullie probleem), en via de stoptreinen Luxemburg-Luik en Luik-Maastricht terug. Ruim meer reistijd dan zonder fiets, maar, vooruit: dan had ik maar een auto moeten hebben.

Maar wat bleek: in de stoptrein in Duitsland werd mijn ligfiets (5 cm langer dan een zg. ‘gewone’ fiets) aanvankelijk geweigerd, ondanks onze fietskaartjes – pas na heel erg boos worden mocht ik ‘toch’ mee. In Luxemburg kregen we alle steun, maar op het fraaie station Luik-Guillemins waren de liften te klein voor een beetje fiets (leuk: een spoorwijziging, en er stonden acht fietsen en twee bagagekarren te wachten voor dat ene trage liftje; dus dan maar fiets en bagage sjouwen via de trappen om de trein te halen). En wat bleek: de trein vanuit Luik had geen fietsplaatsen (sorry, ik had toch een kaartje ook voor de fiets gekocht?). Een halfuurtje staan op een krap balkon, steeds passagiers en de mopperende conducteur helpend om over onze fietsen en bagage te stappen. In Maastricht bleken er geen vertrekborden op de loopbrug; de trein vertrok gelukkig van het spoor dat op mijn reisinfo stond.

Beste NS, bij ijzel en sneeuw neemt niet iedereen zijn fiets mee, maar internationaal vervoer in de vakantietijd (en als je op andere trajecten reist dan je gewend bent) kan nog wel verbeterd. Zet je a.j.b. dáárvoor in: niet iedere reiziger kiest voor een stedentrip...

9 reacties

Goedemiddag Roslavec. Ik vind het erg vervelend om te lezen dat jouw reis met fietsen zo is tegen gevallen. Ik heb even contact opgenomen met mijn collega's van NS International, gezien ik daar zelf geen kennis van heb, om jouw suggesties en feedback mee te nemen. Mij is aangegeven dat je daarvoor het beste dit formulier kan gebruiken.
Reputatie 7
Badge +3
In het België/Luxemburg wordt nu eenmaal weinig gefietst en dus zijn er daar weinig of geen fietsvoorzieningen in de trein. In Duitsland is het (qua regels, tarieven en voorzieningen) sterk afhankelijk van de regio aangezien het treinverkeer daar onder de verantwoordelijkheid van de individuele deelstaten valt.
ik heb net gebeld met ns international om vragen te stellen over meenemen vrij lange bagage (digitale piano) . De mw wist niet hoe de trein in elkaar zat en kon me niet helpen met mijn vraag. Ik moet het ter plekke zien. Wel lullig omdat ik om 8.00 uur vertrek met de intercity van Amsterdam naar Brussels en van daaruit naar London. die tweede trein wil ik niet missen. Het gaat dus om een muziek instrument en die mogen volgens haar WEL 'altijd mee', onafhankelijk van de grootte (een cello ook, vroeg ik me direct af...ja volgens haar alle). Wel raar omdat er op de site restricties staan qua grootte bagage. Maar of de koffer dan ergens staan/liggen kan kon ze weer niet zeggen. Hij mag geen overlast geven. Maar ze had geen plattegrond van de trein. Erg vaag allemaal.

Op de Eurostar mag ik hem iig niet zelf meenemen die regels zijn duidelijker. Daarop kan hij wel vervoerd door een extern bedrijf, dat hiervoor dan weer kosten rekent. Ook prima, dan weet ik wel waar ik aan toe ben.
Reputatie 7
Badge +3
@henny2
In principe is een muziekinstrument bij mijn weten gewoon bagage en dient dus inclusief verpakking aan de maximale afmetingen te voldoen (85x85x85). Ik kan me zo voorstellen dat uw digitale piano dus te groot is. In dat geval bent u aangewezen op de conducteur, bij lange, slanke voorwerpen die rechtop kunnen staan en daardoor geen overlast geven zal die meestal geen bezwaar hebben. Bekend is in dit verband het voorbeeld van een bezemsteel die formeel ook niet aan de afmetingen voldoet.

Dat een muziekinstrument altijd mee mag lijkt me onzin, want dan zou je ook een vleugel of een groot orgel mee mogen nemen.

Ik geef toe dat dit alles vaag is maar als u zekerheid wil is het simpel: niet groter dan 85x85x85.
Reputatie 2
Ik vraag me een beetje af wat TS Rostavec nu precies wil van NS International. Dat de mensen daar precies weten hoe groot de liften zijn op elk station? Dat zij weten in welke trein in welk land de fietsen mee mogen? Dat zij op de hoogte zijn van eventuele spoorwijzigingen op buitenlandse stations? Of dat NS International in alle omringende landen gaat vragen om investeringen die het mogelijk maken om zonder problemen met de fiets een treinreis te maken? Een ijdele hoop lijkt me, want zoals Tamzin al aangeeft wordt er in andere landen veel minder gefietst en zal men ook niet genegen zijn de voorzieningen te treffen.
@henny2
In principe is een muziekinstrument bij mijn weten gewoon bagage en dient dus inclusief verpakking aan de maximale afmetingen te voldoen (85x85x85). Ik kan me zo voorstellen dat uw digitale piano dus te groot is. In dat geval bent u aangewezen op de conducteur, bij lange, slanke voorwerpen die rechtop kunnen staan en daardoor geen overlast geven zal die meestal geen bezwaar hebben. Bekend is in dit verband het voorbeeld van een bezemsteel die formeel ook niet aan de afmetingen voldoet.

Dat een muziekinstrument altijd mee mag lijkt me onzin, want dan zou je ook een vleugel of een groot orgel mee mogen nemen.

Ik geef toe dat dit alles vaag is maar als u zekerheid wil is het simpel: niet groter dan 85x85x85.

toch jammer dan dat de ns dan 'onzin' verkoopt aan de telefoon. ik heb het gesprek opgenomen dus ik kan het aan de conducteur laten horen en gebruiken bij een evt klacht als het allemaal niet lukt.
Reputatie 6
Reageren op de TS van dit draadje heeft weinig nut, de activiteiten van hem/haar Zijn al 11 van maanden geleden.

Een muziekinstrument moet gewoon aan de bagageeisen voldoen, 85x85x85.
In principe is een trein gewoon een eenvoudig vervoermiddel, waarin in beperkte mate enige bagage mee kan, mits dit aan de duidelijk gestelde eisen voldoet om overlast en gevaar te voorkomen.
Een conducteur is "chef trein" en bepaald uiteindelijk wat er gebeurd, @henny2 .
Reputatie 7
Badge +3
toch jammer dan dat de ns dan 'onzin' verkoopt aan de telefoon. ik heb het gesprek opgenomen dus ik kan het aan de conducteur laten horen en gebruiken bij een evt klacht als het allemaal niet lukt.
Daar zal de conducteur niet van onder de indruk zijn als u bij de Beneluxtrein of Berlijn-trein met een vleugel komt aanzetten. Ik neem dat u ook zelf wel snapt dat dat niet gaat lukken.
Hallo henny2, er zijn verschillende regels wat betreft het meenemen van bagage voor verschillende internationale treinen. Jammer dat dat telefonisch niet duidelijk is aangegeven.

Reageer