beantwoord

internationaal reizen Tilburg-Antwerpen retour

• 6 november 2019
  • 13 reacties
  • 269 Bekeken

Hoi,

Zaterdag wil ik met de trein van Tilburg naar Antwerpen en Zondag terug. Via Breda.

Ik wilde eerst goedkoop met de Flixbus maar die vind ik niet meer zo betrouwbaar.

Ik  dacht daarom de internationale trein te nemen. De toeslag voor de IC zou ik bij de balie kunnen kopen en dan scannen bij de paal?T otaal 12 euro enkeltje reistijd 1.43 uur. Kan ook in 53min. maar dat is weer duurder en dat wil ik liever niet.

Kan het ook anders en goedkoper? Ik las namelijk ook iets over een kaartje kopen bij   een NMBS automaat. Dit zou goedkoper zijn door Belgisch tarief. 

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dat vanaf Breda? Of moet ik dan via Roosendaal?

En hoe werkt dat op de terugweg vanaf Antwerpen?

Ik reserveer liever geen tijd voor de treinen.

icon

Beste antwoord door Tamzin 6 november 2019, 13:32

Voor de trein van Breda naar Antwerpen is er geen toeslag, die is er alleen tussen Rotterdam en Schiphol.

Een kaartje uit de NMBS automaat kan niet tussen Breda en Antwerpen. Die mogelijkheid is er alleen als u via Roosendaal of Maastricht reist. Vanaf Roosendaal en Maastricht betaalt u dan via de NMBS binnenlands Belgisch tarief wat veel goedkoper is dan een internationaal kaartje. Via Breda gelden echter alleen internationale kaartjes.

Vanuit Tilburg via Roosendaal naar Antwerpen is  echter wel een stuk om en dat betekent dat uw Belgische kaartje weliswaar goedkoper is maar het Nederlandse stuk door de omrit via Roosendaal weer duurder is.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor de trein van Breda naar Antwerpen is er geen toeslag, die is er alleen tussen Rotterdam en Schiphol.

Een kaartje uit de NMBS automaat kan niet tussen Breda en Antwerpen. Die mogelijkheid is er alleen als u via Roosendaal of Maastricht reist. Vanaf Roosendaal en Maastricht betaalt u dan via de NMBS binnenlands Belgisch tarief wat veel goedkoper is dan een internationaal kaartje. Via Breda gelden echter alleen internationale kaartjes.

Vanuit Tilburg via Roosendaal naar Antwerpen is  echter wel een stuk om en dat betekent dat uw Belgische kaartje weliswaar goedkoper is maar het Nederlandse stuk door de omrit via Roosendaal weer duurder is.

Hoi MoLI en welkom bij de NS Community!

Ik zie dat Tamzin jou al een correcte reactie heeft gegeven. Kan je hiermee uit de voeten?

Kan het ook anders en goedkoper?

@MoLi,

Vanuit Tilburg is er nog een optie als je het niet erg vindt om wat langer onderweg te zijn.

Vanaf perron B van het busstation in Tilburg rijdt er een Belgisch Lijnbus (450) via de GGD, het Willem II-stadium in Tilburg en Goirle naar Turnhout. Deze rit duurt ongeveer een uur.

Met een mobiel ticket in de De Lijn-app betaal je 1,80 euro per persoon voor een rit van maximum een uur. Als je binnen het uur overstapt, mag je in principe wel de rit afmaken.  https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijzen/tickets/

In Turnhout kan je dan een NMBS-Weekendretour voor 9,00 euro per persoon kopen naar Antwerpen. Deze rit duurt in het weekend dacht ik 50 minuten. Het weekendticket is dit lange weekend tot maandag geldig (Belgische feestdag).

Als je op de centjes let, kan je ook met een snelbus (415, 416 of 417) naar Antwerpen. Deze bus rijdt niet elk uur in het weekend. Of je kan de stopbus (410) naar Antwerpen nemen. Dan ben je ongeveer 1u15 onderweg.

Als je kiest om de volledige rit met een Lijnbus af te leggen, dan zou ik kiezen voor een digitale dagkaart in de app voor 6,00 euro/persoon.

Hoi allemaal!

Bedankt voor alle opties. Het traject via Roosendaal had ik gisteravond gevonden, fijn een bevestiging te krijgen met ervaring :-). 

De buslijn 450 had ik ook gevonden maar de rit van meer dan 2 uur vind ik toch wel lang. Niet zozeer de qua tijd, wel qua lang in dezelfde houding moeten zitten. Vind mijn lijf niet zo fijn.

De snelbus naar antwerpen; ga ik uitzoeken! Ik kreeg alleen het idee dat bij De Lijn ik alleen met een Belgisch nummer een dagkaart kon bestellen. Per sms. Ik heb helaas geen creditkaart en Jan deze ivm laag inkomen ook niet aanvragen. Dat is ook jammer met betrekking tot de handige Velo fiets.

De 410 ga ik ook uitzoeken. 

Gekke Henkie, heb jij toevallig een site met de tijden van de 410, 415, 416, 416?

Ik heb zoveel verschillende sites gezien... Het zou heel fijn zijn!

Dank jullie wel voor alle tips!!

@MoLi ,

Op https://www.delijn.be/nl/lijnen/ kan je de gewenste lijn ingeven. De website vraagt dan in welke richting je de dienstregeling wilt zien. Kijk wel even na of je de juiste haltes ziet. Nummers kunnen in meerdere provincies gebruikt worden.

Onderaan de pagina is er ook een optie om de dienstregeling op te slaan voor bv alle zaterdagen of die specifieke zaterdag.

415 rijdt precies niet in het weekend. 416 en 417 wel. Ze staan er zelfs in als "lijnenbundel".

2 uur in dezelfde houding zitten is inderdaad lang. 

In Turnhout zou je op zaterdag de rit even kunnen onderbreken door van halte Zegeplein naar Warande te wandelen. Tussen deze twee haltes kan je het kasteel van de hertogen van Brabant, huidige rechtbank, van buiten bekijken.

Als je een halte eerder uitstapt aan halte Begijnhof, dan kan je de benen even strekken met een wandeling door het begijnhof. 

Op zondag vind je in de buurt van het station of de markt van Turnhout voldoende opties om even iets te eten of drinken. 

Reputatie 6
Badge

@MoLi,

Met een mobiel ticket in de De Lijn-app betaal je 1,80 euro per persoon voor een rit van maximum een uur. Als je binnen het uur overstapt, mag je in principe wel de rit afmaken.  https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijzen/tickets/

Het vervelende bij mobiele tickets van De Lijn is dat je de rit dus niet af mag maken. Als je rit dus langer duurt dan 60 minuten (ook door bijvoorbeeld vertraging), dan moet je dus nieuw ticket kopen/activeren tijdens de rit. 

Is ook de reden dat ik bijvoorbeeld nooit een m-card10 koop, scheelt maar 1 euro met een papieren Lijnkaart van 16 euro en daarmee mag je wel elke rit afmaken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er met de bus van het dagje Antwerpen weinig overblijft. 

@masd,

Een lijnkaart is inderdaad handiger (en 20 cent goedkoper per ticket) dan een m-ticket, maar aangezien MoLi vanuit Tilburg vertrekt, denk ik niet dat hij/zij daar een Lijnkaart kan kopen. Blijft er een SMS-ticket (als dit werkt met een buitenlands telefoonnummer) of een mobiel ticket over. Maar dan heb je wel een creditkaart nodig.

Let wel op als je nog een Lijnkaart hebt. De huidige Lijnkaart wordt afgeschaft in maart volgend jaar. Ik ga er dus vanuit dat de Lijnkaart ook op een soort Mobibkaart gaat gezet worden.  

@Tamzin,

TS zegt dat ze heenreizen op zaterdag en terugkomen op zondag. Als je echt op de centjes let en niet naast het station overnacht, ben je met de bus ongeveer evenveel tijd kwijt als een rit via Roosendaal.

@MoLi,

Het vervelende bij mobiele tickets van De Lijn is dat je de rit dus niet af mag maken. Als je rit dus langer duurt dan 60 minuten (ook door bijvoorbeeld vertraging), dan moet je dus nieuw ticket kopen/activeren tijdens de rit. 

Is ook de reden dat ik bijvoorbeeld nooit een m-card10 koop, scheelt maar 1 euro met een papieren Lijnkaart van 16 euro en daarmee mag je wel elke rit afmaken.

De M-ticket kun je alleen kopen met een Belgisch telefoonnummer. Wellicht ook met een creditkaart o.i.d. maar die heb ik niet. 

Bedankt voor de tip!

Ik denk dat er met de bus van het dagje Antwerpen weinig overblijft. 

Ja, klopt. Mee eens. Tijd is is ook geld ;-)  heb nu de trein naar Roosendaal genomen en daar een ticket bij de NMBS automaat gekocht. Goed toch dat ik de trein in Tilburg niet aansluitend, maar een half uur eerder had want het kan best druk zijn bij zo'n automaat. Jammer mocht je de trein naar Antwerpen missen.

Dank voor je reactie!

@MoLi,

Je kan de kaartautomaat in Roosendaal vermijden door een ticket op www.b-europe.com te kopen vanaf Roosendaal van of naar België. Dan betaal je dezelfde prijs als aan de automaat. Dus niet Tilburg, want dan krijg je een internationaal ticket. 

Een ticket van b-europe.com kan je annuleren tot minstens de dag voor vertrek. En je kan op b-europe.com betalen met iDeal. 

Reputatie 1

Ah joh, tot 7 dagen voor vertrek kan je makkelijk online een ticket voor de ic Brussel boeken. Zo gepiept! 

@treininfo,

Bedankt voor je reactie, maar deze sluit niet aan mijn vraag.

Groet,

Monique

Reageer