Internationaal ticket met vertraging

Hoi,

Laatst had ik een internationaal ticket van Amsterdam naar Koln (in Duitsland) geboekt. In Nederland kreeg ik met vertraging te maken. Bij mijn laatste stop in Nederland @Venlo ben ik naar de NS balie gegaan en aan de dame die daar dienst deed gevraagd of ik geen problemen in Duitsland zou krijgen, omdat ik daar twee treinen later moest pakken vanwege de vertraging. Volgens haar was het geen probleem.

Echter in Duitsland kreeg ik bijna een boete omdat het blijkbaar toch niet toegestaan was om niet op de exact geboekte tijd te reizen. Uit coulance werd het na 15 minuten babbelen door de vingers gezien, maar het heeft wel voor een uitermate ongemakkelijke situatie gezorgd. Zeker omdat iedereen om me heen zo'n controleur hoort bulderen dat ik een zwartrijder ben.

Wat vinden jullie hiervan?

18 reacties

Reputatie 6
Badge
Afhankelijk van het ticket kan er in Duitse ic's en ice's spraken zijn van treinbinding. Dit is dan afhankelijk van het gekozen tarief. Via Venlo ben je met een NS IC gereisd en vanaf daar met Eurobahn. Het laatste stuk(je) vanaf Moenchengladbach of Duesseldorf zat 'm waarschijnlijk het probleem omdat dat een (DB) trein met treinbinding was.

Het is natuurlijk ook raar, dat men niet kan begrijpen dat een trein vertraging heeft en dat dit zorgt voor aansluitende vertraging. Het is jammer dat dit dan zo belerend moet worden gebracht, zoals ik het begrijp. Maar gelukkig geen boete!
@Raymond123, @NS

Van de IC's weet ik dat de tijd specifiek is. Maar van de lokale 'RE' lijnen wist ik dat niet. Maar wat me vooral dwars zit is dat ik netjes betaal en ook om informatie vraag bij de NS en dan zo'n behandeling krijg, plus dan vervolgens een boete zou krijgen in Duitsland.

Het is natuurlijk mooi dat de nsinternationaal aansluitende tickets kan regelen maar als reiziger moet je niet zo tussen wal en schip vallen als er ergens een vertraging is.

Ik zou het netjes vinden als er op de E-tickets een vermelding komt dat je bij vertraging melding moet moet doen bij de NS balie en dan iets van een verklaring meekrijgt, maar voordat ze dat doen moet eerst het eigen personeel ingelicht worden over hoe hier mee om te gaan.

Ik vind dit behoorlijk onprofessioneel.
Reputatie 7
Badge +3
Als je van Amsterdam naar Keulen heb geboekt heb je zeer waarschijnlijk een kaartje (al dan niet met treinbinding) via Arnhem gekocht. Je mag dan niet via Venlo gaan en dat is wellicht de reden dat je problemen hebt gekregen.

Op het kaartje staat via welke grensovergang je moet reizen en voor welke treinen er treinbinding geldt.
Reputatie 6
Badge
Een RE trein heeft geen treinbinding. Op het ticket zou moeten staan welk deeltraject dit wel heeft.
Een RE trein heeft geen treinbinding. Op het ticket zou moeten staan welk deeltraject dit wel heeft.

Dit dacht ik ook, maar in Koln dachten ze daar anders over bij het zien van mijn ticket.
Reputatie 7
Badge +3
@Raymond123 Vandaar dat ik ook vermoed dat het om een kaartje met de ICE via Arnhem gaat.
Als je van Amsterdam naar Keulen heb geboekt heb je zeer waarschijnlijk een kaartje (al dan niet met treinbinding) via Arnhem gekocht. Je mag dan niet via Venlo gaan en dat is wellicht de reden dat je problemen hebt gekregen.

Op het kaartje staat via welke grensovergang je moet reizen en voor welke treinen er treinbinding geldt.

Ik volgde elke stap zoals op mijn ticket uitgestippeld, dit ging om een route via Venlo. Echter 1 correctie van mijn kant, het startpunt was Zwolle en niet Amsterdam.
Reputatie 7
Badge +3
Ik snap er steeds minder van.

Waarom ga in Koln nog naar de balie als dat je eindbestemming is? Dan je toch gewoon naar de uitgang.

Wees eens wat duidelijk waar je naar toeging en wat voor kaartje hè gekocht had.
Reputatie 7
Badge +3
Als je een ticket van Zwolle via Venlo naar Keulen boekt staan daar helemaal geen tijden op vermeld omdat er geen sprake is van treinbinding via die route. Dus hoe kun je dan twee uur "te laat" zijn.
Ik snap er steeds minder van.

Waarom ga in Koln nog naar de balie als dat je eindbestemming is? Dan je toch gewoon naar de uitgang.

Wees eens wat duidelijk waar je naar toeging en wat voor kaartje hè gekocht had.

Omdat ik in de trein gezeur kreeg ging ik daar naar de balie voor opheldering.
Ik had een kaartje gekocht via nsinternational.

Mijn punt is dat het duidelijk aan de reiziger vermeld moet worden als er actie ondernomen moet worden om zonder problemen verder te reizen na een vertraging (of enig ander mogelijke omstandigheid waarbij de geldigheid van je vervoersbewijs in het geding komt).
Reputatie 7
Badge +3
Hoe kan de Duitse conducteur nou concluderen dat je twee uur te laat reisde als er helemaal geen tijden op het kaartje staan?
Hoe kan de Duitse conducteur nou concluderen dat je twee uur te laat reisde als er helemaal geen tijden op het kaartje staan?

Omdat het nummer van de 'RE' trein op het ticket vermeld is. Een trein later had een ander nummer, maar wel dezelfde bestemming.
Reputatie 7
Badge +3
??????????
Wat voor ticket heb je dan gekocht?
??????????
Wat voor ticket heb je dan gekocht?

een e-ticket via https://www.nsinternational.nl/
Reputatie 7
Badge +3
Ja, maar was dat een enkele reis, een retour of iets heel speciaals?

Verder : wat staat er nou precies op het ticket m.b.t. route en verplichte treinen.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien een foto of scan van het ticket maken? Het bestaat eenvoudigweg niet dat er in Duitsland gezeur komt van het later reizen met een ticket dat alleen voor RE-treinen geldig is. Er bestaat geen treinbinding voor RE-treinen.
https://de.wikipedia.org/wiki/Zugbindung
Ik ben door m'n mailbox aan het spitten, als ik hem bovenwater heb deel ik 'm hier.
Reputatie 6
Badge
Misschien had de conducteur zijn dag niet, of het niet begrepen. Overigens had ik vorig jaar een keer op de terugweg met een NSinternational ticket vertraging in Duitsland zelf omdat een overstap van RE op RE niet gehaald werd. Sowieso geen gezeur toen maar wel 25 pct geld terug via NS (binnen 5 (vijf!!) dagen) omdat ik meer dan een uur vertraging had. Mogelijk heb je hier ook nog recht op....

In jouw geval is het vervelend, dat het contact met de Duitse conducteur DB, EUROBAHN?? niet zo prettig verliep, maar ik denk, dat het een incident was, daar reizen met RE treinen sowieso niet voor problemen zou moeten zorgen.

Reageer