international trein naar Aachen | NS Community
beantwoord

international trein naar Aachen

  • 16 October 2021
  • 10 reacties
  • 1878 Bekeken

Goedendag

Ik ben doof en ik heb een vraagje

 

ik ben van plan dat ik aankomende kerstmarkt reis naar Aachen in Duitsland.

Op NS International geeft aan dat ik NIET international vervoerbewijs hoef kopen, dus kan gewoon gebruiken met mijn OV pasje.

Ik twijfel of dit klopt ? want in Duitsland kan ik niet OV pasje gebruiken ?

Ik woon in Amsterdam

 

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 16 October 2021, 09:54

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7

Een kleine aanvulling, ik ben inmiddels een paar keer in Aken geweest en de eerste keer was ik nogal op zoek naar het ov chippaaltje. Deze staat niet op de perrons zelf maar aan het einde van de stationstunnl ter hoogte van de Mac Donalds. 

Reputatie 7
Badge +2

Je kunt in en uitchecken op alle Duitse stations waar de RE18 stopt. Dus ook Aachen West (en Herzogenrath).

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan nergens terugvinden dat je met de OV-chipkaart (of OVpay) niet van bijvoorbeeld Aachen Hbf naar Aachen West zou mogen reizen. De reisplanner van Arriva geeft bijvoorbeeld de volgende optie:

Dat was een reisadvies van eerder vandaag. 
De reisplanner van Arriva geeft alleen opties met treinen van Arriva.

Reputatie 5

Officieel mag dat inderdaad niet. Dat is zo afgesproken met AVV. In de praktijk werkt het echter gewoon met een OV-chipkaart en ze kunnen op deze lijn in Duitsland überhaupt je OV-chipkaart niet uitlezen.

Op bijvoorbeeld bus 350 mag je eigenlijk ook niet binnen Duitsland reizen met een OV-chipkaart. Ook daar werkt het wel gewoon. 

Hier staat en en ander uitgelegd.

Reis je binnen Duitsland? Dan betaal je de tarieven van Duitse OV-organisatie AVV

Dus mag het? Nee. Is er iemand, die er op wat voor manier dan ook, op let? Nee.

Badge +3

Dat klopt. Tussen Maastricht en Aachen rijden treinen van Arriva en in die treinen kunt u reizen met een OV-chipkaart. In Aachen staat een OV-chipkaartpaaltje van Arriva waar u kunt in- en uitchecken.

Aachen is een van de weinige buitenlandse stations waarnaar gereisd kan worden met de OV-chipkaart. De OV-chipkaart is verder ook nog geldig op de lijnen naar Leer en Gronau.

Chippaal alleen op Aachen Hbf, of ook op Aachen West?

Reputatie 5

Aachen West en Herzogenrath hebben paaltjes op de perrons.

Reputatie 1

De OV-chipkaart is ook geldig tot Praest (eerste station na Emmerich op de lijn naar Oberhausen).

Reputatie 7
Badge +2

Bedenk me nog wel een goed punt om hierbij te melden: hoewel je op alle Duitse stations in en uit kunt checken mag je met de OV-chipkaart geen reizen binnen Duitsland maken.

Reputatie 7
Badge +3

Bedenk me nog wel een goed punt om hierbij te melden: hoewel je op alle Duitse stations in en uit kunt checken mag je met de OV-chipkaart geen reizen binnen Duitsland maken.

Wat bedoel je daarmee? Je mag ermee naar Aken reizen, maar mag je dan niet op tussenliggende stations uitstappen en later verder reizen?

Reageer