Internationale Abonnementen

• 11 januari 2021
  • 17 reacties
  • 390 Bekeken

Hi,

Binnenkort verhuis ik van Brussel naar Den Haag waarbij ik in Brussel blijf werken. Gelukkig kan ik deels remote werken waardoor ik max 2-3 dagen per week op en af zou moeten reizen. Ook mijn werkgever betaald 80% netjes terug. Ik moet wel zelf alles uitzoeken. Hierin wil ik mijn werkgever ook toch de goedkoopste oplossing gaan aanbieden. Echter is dit een héél kluwen. 

Abonnementen inlands in beide landen zijn heel simpel. Alleen het traject om over de grens te gaan is een pain-in-the-ass. Ik kan via het Belgische bedrijf maar 1 abonnement kopen die incl de grens over gaat maar deze gaat over Roosendaal, terwijl deze route voor mij 2 overstappen extra betekend en minstens een halfuur erbij (zonder eventuele vertragingen en gemiste treinen daardoor). Op een treinrit van 2u20 minuten met normaal 1 overstap in Breda lijkt me dit nogal omslachtig. 

De enige optie die ik nu zie is in beide landen een abonnement waarvoor ik een afzonderlijk ticket koop per reis enkel en alleen voor dat grens stukje van 20min. Dit is zo absurd want hoe snel vergeet je dit niet een keer of val je in slaap. Zijn er mensen die hier ook mee te maken hebben op hetzelfde traject? Veel mensen uit Breda werken bijvoorbeeld in Antwerpen. 

Het wordt toch eens tijd dat deze diensten veel gemakkelijker worden als ze een waardig alternatief willen vormen voor het auto verkeer. Want naar mijn mening is de trein de efficiëntste manier om deze verplaatsing te maken op regelmatige basis. 

17 reacties

Goedemiddag ShaunVanderplancke. Welkom bij de NS Community.

Voor forenzen tussen Nederland en België is er inderdaad weinig aanbod. Volgens mij is de gemakkelijkste en snelste optie een Grensabonnement tussen Den Haag Hollands Spoor en Hazeldonk. Vanaf Hazeldonk kan je dan verder met (een abonnement van) NMBS. Je zou dan van Den Haag Hollands Spoor een directe verbinding met Antwerpen Centraal hebben.

Badge +3

Die directe verbinding rijdt elke 4 uur en is niet eens sneller, maar via Rotterdam kan prima (elk uur een intercity).

Voor 2-3 keer per week is een Grensabonnement wel prijzig (€ 352), en is een jaarabonnement.

Afhankelijk van uw reistijden is een (Flex) Dal Vrij abonnement (€106) wellicht gunstiger, of anders een Altijd Vrij abonnement (€356 maar te pauzeren tijdens bijv. vakanties of bij ziekte). Deze zijn ook geldig tot de grens.

Voor het Belgische deel zou u dan moeten kijken naar een abonnement dat ook tot de grens geldig is, zoals een Campuskaart of Go Pass.

Heb daar weinig verstand van maar er zijn hier voldoende voorbeelden te vinden, en anders weet o.a. @Thom alle details.

Reputatie 7
Badge +3

Je zou dan van Den Haag Hollands Spoor een directe verbinding met Antwerpen Centraal hebben.

De directe verbinding Den Haag - Antwerpen/Brussel die er nu nog 4 keer dag is, gaat december 2021 vervallen. Er gaat dan een extra IC tussen Schiphol en Rotterdam rijden waardoor er geen plaats meer is voor de Intercity Brussel naar Den Haag. Alle IC Brussel zullen dan van/naar Amsterdam gaan en reizigers van/naar Den Haag kunnen dan overstappen in Rotterdam.

https://www.treinreiziger.nl/tienminutentrein-nijmegen-schiphol-rotterdam-per-2022/

En voor 2-3 per week denk ik ook dat een grensabonnement niet loont. Dat abonnement is qua prijs vergelijkbaar met Traject Vrij en dat is lonend bij 4 -5 keer per week reizen. 

Reputatie 3

Voor het Belgische traject lijkt me het Halftijds Abonnement ideaal. Onderaan de pagina kun je een pdf met de voorwaarden downloaden, en daar staat duidelijk dat het abonnement geldig is “tussen twee stations of stopplaatsen in België, inclusief grenspunten”. Dat zou je dan moeten kopen voor het traject tussen het betreffende station in Brussel en Hazeldonk grens. De tool op de pagina zelf geeft geen grenspunten weer, maar geeft voor het traject Brussel-Centraal - Noorderkempen een prijs van €67 voor 5 retourritten binnen 15 dagen. De prijs zal dus wel iets vergelijkbaars worden.

(Er staat ook nog een heel verhaal over de werkgeversbijdrage en dat je mogelijk niet zelf het volledige bedrag hoeft voor te schieten als de werkgever een derdebetalerovereenkomst met de NMBS heeft. Misschien is dat hier ook van toepassing.)

------

Als je vaak op het Nederlandse traject na 09:00 uur kunt reizen lijkt me - zoals Robert al opmerkte - Dal Vrij het handigste. Let op: voor internationale reizen gelden andere kortingsperiodes dan voor binnenlandse reizen! De ochtendspits begint al om 04:00 uur in plaats van om 06:30, maar er is geen middagspits. Zie de tabel op deze pagina. Als dit niet loont is mogelijk Altijd Voordeel een optie.

Wanneer je met Altijd Voordeel reist, moet je iedere keer een e-ticket Den Haag - Brussel kopen met 40% korting in NL en 100% korting in België. Met de barcode op het e-ticket kom je in Nederland door de poortjes. Het Nederlandse abonnement op je OV-chipkaart hoef je dan alleen bij je te hebben, met de OV-chipkaart zelf hoef je niets te doen. Het Belgische abonnement moet je niet vergeten in te vullen.

Wanneer je met Dal Vrij reist binnen je vrij-reizen-periode, dan heb je naast je twee abonnementen geen kaartje meer nodig, al denken conducteurs daar soms anders over. Dan geldt wederom: Het Nederlandse abonnement op je OV-chipkaart hoef je alleen bij je te hebben, met de OV-chipkaart zelf hoef je niets te doen. Het Belgische abonnement moet je niet vergeten in te vullen. Om in Nederland de poortjes te kunnen passeren, kun je in dat geval een barcode aanvragen.

Badge +3

Wanneer je met Dal Vrij reist binnen je vrij-reizen-periode, dan heb je naast je twee abonnementen geen kaartje meer nodig, al denken conducteurs daar soms anders over. Dan geldt wederom: Het Nederlandse abonnement op je OV-chipkaart hoef je alleen bij je te hebben, met de OV-chipkaart zelf hoef je niets te doen. Het Belgische abonnement moet je niet vergeten in te vullen. Om in Nederland de poortjes te kunnen passeren, kun je in dat geval een barcode aanvragen.

Let op:

Bij Altijd Vrij is het geen probleem maar bij Dal Vrij zonder uit/incheck (dat zou dan op zijn vroegst kunnen bij een overstap in Breda of Rotterdam zijn bij reizen vanuit België naar Den Haag) blokkeert een ov-chipkaart na 12 keer. Heb je wel buiten de spits gereisd is dan de vraag?

Dat kan je dan (na elke 12 keer weer) bij een balie -in uw geval Rotterdam- wegens overstap naar Den Haag- laten ‘resetten’. Heb het ook niet bedacht. :disappointed_relieved:

Reputatie 3

Dat gebeurt inderdaad als je met je OV-chipkaart met Dal Vrij erop alleen incheckt of alleen uitcheckt. Maar dat moet je dus juist niet doen:wink:  

Bij internationale reizen moet je met een OV-chipkaart nooit in- of uitchecken; je moet uitsluitend poortjes openen. (Tenzij je een los (chip)kaartje uit de automaat koopt, maar dat is hier niet aan de orde.) Poortjes openen doe je met de barcode op je e-ticket of op je buitenlandse ticket en wanneer je zo’n kaartje niet nodig hebt omdat je abonnementen het volledige traject 100% afdekken, dan vraag je dus via de eerder door mij gelinkte pagina een losse barcode aan. Die OV-chipkaart met het abonnement erop laat je lekker in je zak zitten. Daar voer je nooit een handeling mee uit (behalve overhandigen bij controle) en dus kan hij ook niet blokkeren. :wink:

Badge +3

@umbusko dat weten jij en ik maar bij controle doet men soms (onnodig) moeilijk.

Hoe dan ook, een NS (vrij reizen of met korting) abonnement is geldig tot de grens en kent géén middagspits bij grensoverschrijdend treinverkeer.

Niet met je ov-chipkaart inchecken dus, inderdaad!. Je reist op vertoon van je vrij reizen abonnementen bij een internationaal ticket, of bij korting op vertoon van je ov-chipkaat (op het e-ticket dat je al betaald hebt en mee door eventuele poortjes gelopen bent). 

Reputatie 7
Badge +3

Goedemiddag ShaunVanderplancke. Welkom bij de NS Community.

Voor forenzen tussen Nederland en België is er inderdaad weinig aanbod. Volgens mij is de gemakkelijkste en snelste optie een Grensabonnement tussen Den Haag Hollands Spoor en Hazeldonk. Vanaf Hazeldonk kan je dan verder met (een abonnement van) NMBS. Je zou dan van Den Haag Hollands Spoor een directe verbinding met Antwerpen Centraal hebben.

Hazeldonk? Waar is dat station? 

Badge +3

Hazeldonk is de naam van het grenspunt tussen Breda en Antwerpen. Het is geen fysiek station, maar kan wel het eindpunt zijn van een Grensabonnement.

Reputatie 6

Zeg dan Hazeldonk grens. Hazeldonk klinkt inderdaad alsof het een fysiek station is.

Reputatie 7

Met aandacht alles gelezen. En even moeten lachen om de omslachtigheid en het kunst en vliegwerk voor enigzins betaalbare oplossingen.Het blijft verbazingwekkend hoe complex internationale reizen kunnen zijn. Dat nou niemand het eens handig en aantrekkelijk maakt voor de vaste internationale reiziger. Geen wonder dat de auto heer en meester is en blijft.

Voor het Belgische traject lijkt me het Halftijds Abonnement ideaal. Onderaan de pagina kun je een pdf met de voorwaarden downloaden, en daar staat duidelijk dat het abonnement geldig is “tussen twee stations of stopplaatsen in België, inclusief grenspunten”. Dat zou je dan moeten kopen voor het traject tussen het betreffende station in Brussel en Hazeldonk grens. De tool op de pagina zelf geeft geen grenspunten weer, maar geeft voor het traject Brussel-Centraal - Noorderkempen een prijs van €67 voor 5 retourritten binnen 15 dagen. De prijs zal dus wel iets vergelijkbaars worden.

(Er staat ook nog een heel verhaal over de werkgeversbijdrage en dat je mogelijk niet zelf het volledige bedrag hoeft voor te schieten als de werkgever een derdebetalerovereenkomst met de NMBS heeft. Misschien is dat hier ook van toepassing.)

------

Als je vaak op het Nederlandse traject na 09:00 uur kunt reizen lijkt me - zoals Robert al opmerkte - Dal Vrij het handigste. Let op: voor internationale reizen gelden andere kortingsperiodes dan voor binnenlandse reizen! De ochtendspits begint al om 04:00 uur in plaats van om 06:30, maar er is geen middagspits. Zie de tabel op deze pagina. Als dit niet loont is mogelijk Altijd Voordeel een optie.

Wanneer je met Altijd Voordeel reist, moet je iedere keer een e-ticket Den Haag - Brussel kopen met 40% korting in NL en 100% korting in België. Met de barcode op het e-ticket kom je in Nederland door de poortjes. Het Nederlandse abonnement op je OV-chipkaart hoef je dan alleen bij je te hebben, met de OV-chipkaart zelf hoef je niets te doen. Het Belgische abonnement moet je niet vergeten in te vullen.

Deze optie leek mij ook de perfect oplossing. Echter zijn er toch nog wat problemen hierbij.

In het halftijds abonnement kan je niet tot Hazeldonck kiezen (is immers Nederland al) dus kan ik enkel tot Noorderkempen.

Dal Vrij abonnement Den Haag - Breda is prima en is ook haalbaar in treinuren. Echter opnieuw mits aanschaf grensabonnement boven op. Wat een extra kost met zich meebreng van 67 euro per maand voor ocharme een ritje van 7minuten. Dit spreekt echter enkel over het Nederlandse gedeelte en dus niet over het Belgische gedeelte. terwijl ik hier niet dagelijks gebruik van zal maken.

Voor het Belgische gedeelte bestaat er geen grensabonnement omdat het grenspunt NL is, dan zou je denken dat de aangrenzende Belgische gemeente (in dit geval Meer/Hoogstraeten) wel zou lukken maar die doet het ook niet. Het enige grensabonnement die beschikbaar is voor richting Breda te gaan is via Essen wat meteen ook 2 overstappen extra betekend, dus uiteraard geen optie. 

In Nederland lukt dus alles tot de grens en in België zo goed als ook. Alleen het stukje Noorderkempen - Hazeldonck is een probleem van 12min waarvoor ik een dagelijks een ticket zou moeten kopen van 8 euro. 

Quelle merde

Met aandacht alles gelezen. En even moeten lachen om de omslachtigheid en het kunst en vliegwerk voor enigzins betaalbare oplossingen.Het blijft verbazingwekkend hoe complex internationale reizen kunnen zijn. Dat nou niemand het eens handig en aantrekkelijk maakt voor de vaste internationale reiziger. Geen wonder dat de auto heer en meester is en blijft.

En inderdaad, dit ontmoedigd alleen maar om met de trein te reizen. Het auto traject doet me er afhankelijk van de file (wat met corona nu best ok is) een tweetal uur over. De ¾ van de Antwerpse ring die hier in normale tijden blok toe staat mag ik gemiddeld rekenen op een uur erbij. De trein blijft dus eigenlijk de meest efficiënte manier, zeker omdat ik toch minstens anderhalf uur ook kan werken hierop en in de auto dit niet lukt. 

Badge +3

Als ik andere topics doorspit dan zit je inderdaad met het stukje grens-Noorderkempen, want Belgische abonnementen tot de grens (Campuskaarten) zijn er blijkbaar alleen voor studenten?

Reputatie 3

In het halftijds abonnement kan je niet tot Hazeldonck kiezen (is immers Nederland al) dus kan ik enkel tot Noorderkempen.

Dat lijkt misschien zo, maar volgens mij is dat onjuist. Zoals ik eerder al zei: onderaan de pagina van het Halftijds Abonnement kun je een pdf met de voorwaarden downloaden en daar staat duidelijk dat het abonnement geldig is “tussen twee stations of stopplaatsen in België, inclusief grenspunten”. De tool op de website kan daar niet mee omgaan omdat er alleen stations ingevuld kunnen worden, maar aan het loket zouden ze je wel degelijk een abonnement tussen Brussel en Hazeldonk grens moeten kunnen verkopen. Mogelijk moet je daar wat voor aandringen als je bij een onervaren medewerker terechtkomt, maar in de voorwaarden staat heel duidelijk dat het kan.

In welk land de plaats Hazeldonk ligt, doet er niet toe. Het grenspunt heeft nu eenmaal de benaming “Hazeldonk grens” gekregen en ligt dus noch in Nederland, noch in België (of zowel in Nederland als in België, afhankelijk van hoe je het bekijkt), daar is het immers een grenspunt voor. Het had ook “Noorderkempen grens” kunnen heten. Of “grensovergang B”. Ik ben het met je eens dat het verwarrend is, maar wanneer er “Hazeldonk” wordt gezegd gaat het altijd om het grenspunt. (Aangezien Hazeldonk geen station heeft en verder voor de spoorwegen dus überhaupt niet bestaat.) En naar het grenspunt kun je o.a. een halftijds abonnement kopen, volgens de productvoorwaarden.

Volgens mij is mijn oplossing uit het vorige bericht dus nog steeds juist. Van beide zijden kun je een abonnement nemen dat geldig is tot aan het grenspunt.

Reputatie 3

Ik heb je stukje nog eens gelezen en denk dat er verwarring bestaat over wat een grenspunt is.

Voor het Belgische gedeelte bestaat er geen grensabonnement omdat het grenspunt NL is, dan zou je denken dat de aangrenzende Belgische gemeente (in dit geval Meer/Hoogstraeten) wel zou lukken maar die doet het ook niet.

Een grenspunt is voor de tarieven in feite een stukje niemandsland tussen beide landen in, waar je vanuit beide landen kaartjes of abonnementen heen kunt kopen. (Vaak een beperkt assortiment.) Dat grenspunt draagt de naam van een nabijgelegen plaats. In dit geval is dat de naam van het Nederlandse Hazeldonk, maar het is niet zo dat er een Belgisch grenspunt en een Nederlands grenspunt is. Er is maar één grenspunt.

In de spreektaal kan zo’n grenspunt wel met verschillende namen aangeduid worden, maar bij het spoor niet. Dus het grenspunt op de lijn Roosendaal-Antwerpen, dat in het dagelijks taalgebruik “de grens bij Roosendaal (NL)” en “de grens bij Essen (B)” genoemd wordt, is bij het spoor simpelweg altijd: “Essen grens”. Op dezelfde manier heet het grenspunt op de lijn Breda - Antwerpen nu eenmaal “Hazeldonk grens”. Maar het is dus niet zo dat het grenspunt niet in België, maar wel in Nederland ligt. :wink:

Misschien verduidelijkt dat het een en ander. :slight_smile:

Jup, nu begrijp ik het helemaal. Laat me toe te zeggen dat dit voor geen flikker samenhangt dat dit niet allemaal online kan gebeuren in 2021. Maar daar kunnen jullie natuurlijk weinig aan doen. 

Bedankt voor alle inzichten! 

Reageer