beantwoord

internationale reis boeken

• 9 februari 2020
  • 5 reacties
  • 205 Bekeken

Gegroet geachte lezer,

Ik ben in het bezit van een OV-Chipkaart met betalen achteraf.

Ik wil samen met mijn kleinzoon naar Berlijn reizen op 9 juli as.

- Kan dat met deze OV-Chipkaart?

- Kan ik hier gewoon op ‘t station inboeken?

- Om vervolgens in Berlijn uit te boeken?

- Kan ik met 2 personen op mijn OV_chipkaart reizen?

Vervolgens willen we vertrekken uit Berlijn op 11 juli as.

- Kan ik op ‘t station van Berlijn met mijn OV-Chipkaart aldaar inboeken?

• Kan ik in Berlijn met ‘t openbaar vervoer reizen met mijn OV-Chipkaart?
  • ev.t. Met 2 personen?

icon

Beste antwoord door Sascha NS 9 februari 2020, 16:22

Goedemiddag wim.scheepens. Welkom bij de NS Community.

Je kan helaas niet met je OV-chipkaart naar Berlijn reizen. Ook kan alleen de OV-chipkaarthouder gebruik van maken van de kaart. Een anonieme OV-chipkaart is niet gebonden aan een persoon, maar ook daarmee kan enkel 1 persoon reizen. Op https://www.nsinternational.nl/ kan je je reis boeken. Voor overige vragen kan je terecht op: https://www.nsinternational.nl/nl/contact.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5

Nog een toevoeging: je kan op bahn tot 6 mnd tevoren boeken, maar niet steeds+altijd, er zit nl een mogelijke dienstregelingwijziging tussen nu en juli. Je bent zeker ruim op tijd voor de lagere prijzen. Je krijgt een online ticket dat je het best toch maar kan printen. Er zit dan een stippeltjescode op die zonodig in NL sommige poortjes kan openen als dat nodig mocht zijn. Dus niks totaal geen gedoe met In+UITchecken (wordt wel scannen genoemd, maar boeken heb ik nog nooit ervoor horen gebruiken). Een zoń blad KAN voor 2 personen of zelfs meer gelden.

Het is technisch zelfs mogelijk als je snel boekt en ook al vrij snel via bahn=HRS een HTL boekt je punten als bahnbonus kan sparen, je komt dan aan de 4/500 en daarmee kan je later dan weer premies voor treintjerijden in DE krijgen, zoals upgrade naar 1e kl., waardebon voor de bordbistro  of met nog meer een gratis reis.

Reputatie 5

In de praktijk is de koritng NUL=0 als je ruim te voren de goedkopere Spar of zelfs Supersparpreise boekt op bahn.com/nl of bahn.de. Meestal is dat dat 39 eur, heel soms en op erg onpopulaire tijden zelfs 29. Kijk op de sites van treinreiziger of rover voor verdere uitleg en hoe wat te doen voor INTernationale reizen. Dat dat niet op een chipkaart kan lijkt mij nogal vanzelfsprekend.

Het is zelfs so dat bij heel gewiekst en ruim te voren boeken op bahn voor wat kortere afstanden al ritprijzen vanaf 18.90 te vinden zijn, dus dat is zelfs lager als wat NS zelf aanrekent als MAX prijs. Dit zijn prijzen steeds vanaf elk station in NL en OOK geldig in de spits!

Voor een korter toeristisch verblijf in Berlin zijn er uiteraard allerlei DUITse kaarten, dag-of langer en de prijs hangt af welke zones je wilt en of je er ook nog wat anders bijwilt, zoals musea en attracties. Niks geen gedoe met checken etc-alleen de allereerste keer afstempelen-zoals heel vroeger in NL ook was en geldig op alles wat er rijdt-trein,S-bahn,metro=Ubahn,tram,Dubbeldekkerbus (ja ook daar!) gewone bus en zelfs een veerpont. Google ist dann deiner bester Freund dazu.

Er worden inmiddels hier en daar in DE wel wat chipkaarten gebruikt voor OV maar dat blijft vooralsnog sporadisch en enkel voor abonnementen e.d.-ze verschillen per regio en zijn vrijwel altijd gratis.

Als je SPARpreis neemt dan is de rit in lokale bustrammetro ook inbegrepen naar je HTL, NIET bij de goedkopere SUPERsparpreis. Er staat dan +City op het ticket.

Reputatie 7
Badge +3

Met een OV-chipkaart kun je alleen binnen Nederland reizen en op de Arivatreinen naar Aken en Leer in Duitsland.
Op een OV-chipkaart kan door 1 persoon gereisd worden, voor een reis met 2 personen binnen Nederland zijn 2 kaarten nodig.

Een reis naar Berlijn kunt u vanaf elk station boeken via de link die @Sascha NS geeft. Wanneer u een kortingsabonnement heeft dan kunt de reis met korting voor het Nederlandse deel boeken als er in de daluren gereisd wordt.  De korting geldt alleen voor degenen die zelf een kortingsabonnement hebben, niet voor meereizigers.

Reputatie 5
Badge +1

Wat leuk dat u met uw kleinzoon naar Berlijn wilt gaan! 

Ter aanvulling op Sascha NS,

Als u een abonnement heeft waarbij u recht heeft op korting tijdens uw reis kunt u dat a eventueel aangeven tijdens het boeken van uw reis. 

Voor reisadvies met het openbaar vervoer in Berlijn kunt u terecht bij https://www.bvg.de/en

U kunt in het buitenland dus geen gebruik maken van uw OV-Chipkaart. (Er zijn uitzonderingen, maar ik ga het nu niet gecompliceerder maken dan nodig is.)

Goedemiddag wim.scheepens. Welkom bij de NS Community.

Je kan helaas niet met je OV-chipkaart naar Berlijn reizen. Ook kan alleen de OV-chipkaarthouder gebruik van maken van de kaart. Een anonieme OV-chipkaart is niet gebonden aan een persoon, maar ook daarmee kan enkel 1 persoon reizen. Op https://www.nsinternational.nl/ kan je je reis boeken. Voor overige vragen kan je terecht op: https://www.nsinternational.nl/nl/contact.

Reageer