beantwoord

Internationale trein amsterdam-innsbruck en vertraging met mid flex

• 4 november 2019
  • 5 reacties
  • 198 Bekeken

Binnenkort wil ik graag een reis maken naar Innsbruck. Ik heb een paar vragen, waar ik soms andere antwoorden op krijg via de helpdesk.

Om naar Innsbruck te gaan heb je meerdere treinen/overstappen nodig.

Ik begreep dat wanneer de overstaptijd te krap is, en je daardoor je verbinding mist, je ‘pech’ hebt met mid flex. Maar wat acht de reismaatschappij voldoende overstaptijd? Want stel de trein heeft 15 min vertraging, en je mist daardoor de overstap. Wat dan?

Verder heb ik geen spoed. Via NS international zie je de meest optimale/snelle verbinding. En soms een overstaptijd van 5 min. Ik vind het prima om een overstap te hebben van bijvoorbeeld 1:05. Enig idee hoe je dat manueel in de planner kan aangeven? Want zelf allemaal losse tickets boeken is weer ‘gevaarlijk’ begreep ik. Omdat wanneer de eerste verbinding dan uitvalt, je geen recht heb op restitutie voor alle aansluitende treinen?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 november 2019, 17:07

Hallo Meerns en welkom bij de NS Community,

Het hangt van het traject en de overstap af wat wij adviseren. Er bestaat niet een standaard overstaptijd die wij hanteren. Soms dien je ook een periode van te voren aanwezig te zijn waar je ook rekening mee dient te houden. Indien je je overstap mist omdat er vertraging is bij de treinvervoerder kan je via onze klantenservice of de balie je ticket om laten boeken zodat je de reis alsnog kan maken. Ook kan je via ons dan een claim indienen voor geld terug bij vertraging. 

Als je een andere reis ziet waarbij de overstap misschien net kan worden gehaald kan je via losse tickets alsnog deze reis boeken. Echter wordt het dan wel lastig met omboeken of een claim indienen bij geld terug bij vertraging omdat dat niet ons advies is. Een optie om deze krappe aansluitingen naar voren te halen bestaat niet. Je dient de reizen dan los te bekijken of via onze klantenservice of balie deze informatie in te winnen.

Bekijk origineel

5 reacties

Hallo Meerns en welkom bij de NS Community,

Het hangt van het traject en de overstap af wat wij adviseren. Er bestaat niet een standaard overstaptijd die wij hanteren. Soms dien je ook een periode van te voren aanwezig te zijn waar je ook rekening mee dient te houden. Indien je je overstap mist omdat er vertraging is bij de treinvervoerder kan je via onze klantenservice of de balie je ticket om laten boeken zodat je de reis alsnog kan maken. Ook kan je via ons dan een claim indienen voor geld terug bij vertraging. 

Als je een andere reis ziet waarbij de overstap misschien net kan worden gehaald kan je via losse tickets alsnog deze reis boeken. Echter wordt het dan wel lastig met omboeken of een claim indienen bij geld terug bij vertraging omdat dat niet ons advies is. Een optie om deze krappe aansluitingen naar voren te halen bestaat niet. Je dient de reizen dan los te bekijken of via onze klantenservice of balie deze informatie in te winnen.

Reputatie 6
Badge

Boek je via Deutsche Bahn dan kun je -wel- je overstaptijd verruimen. Nadeel van DB is dat je tot 2021 een eventuele vertraging schriftelijk moet indienen, bij NSinternational kan het digitaal.

Over het missen van een aansluiting die geadviseerd wordt door NSi of DB hoef je je verder inderdaad geen zorgen te maken, zolang het 1 ticket is, dus niet je reis opknippen, dan heb je pech!

Bedankt. Is in een stad als München bijvoorbeeld 15 min overstap voldoende? En bij kufstein 8 minuten voldoende? En Mannheim ook zoiets?

lijkt me zelf krap. Of wachten die treinen bij geen al te grote vertragingen op elkaar? 

Badge +3

In Duitsland wordt vaak wel een paar minuten gewacht om een aansluiting over te nemen. Maar je mag altijd met een volgende trein reizen wanneer je door vertraging je aansluiting mist. DB zegt daar het volgende over: 

Zug verpasst – was nun?

Sie haben Ihren Anschlusszug wegen einer vorangegangenen Verspätung Ihres Zuges verpasst? Kein Problem. Benutzen Sie einfach den nächsten Zug zu Ihrem Reiseziel. Die Zugbindung müssen Sie nicht mehr vorher von einem Zugbegleiter, im DB Reisezentrum oder an der DB Information aufheben lassen.

Wenn kein Verschulden seitens der Deutschen Bahn vorliegt, dass Sie nicht rechtzeitig Ihren Zug erwischt haben, erlischt die Gültigkeit Ihres Tickets. Damit Sie trotzdem an Ihr Ziel kommen, müssen Sie sich ein neues Ticket für Ihre Reise kaufen.

Bron: https://inside.bahn.de/zugbindung-sparpreis/

In het kort komt het erop neer dat wanneer je je aansluiting wegens vertraging mist je zonder formaliteiten de volgende trein naar je bestemming mag nemen. Tot 12 december 2016 moest je ticket laten waarmerken. Dat hoeft niet meer. Het treinpersoneel in de volgende trein kan meteen nakijken of je inderdaad vertraging hebt gehad en daardoor je aansluiting hebt gemist. Je kunt dus zonder problemen een reis boeken via de website van DB en de overstaptijden aanhouden.

Reputatie 5

Overstappen in Kufstein? Is dat nodig? Er gaan toch rechtstreekse EC-treinen München-Innsbruck? Een kwartier overstaptijd in München is normaal gesproken voldoende maar het Duitse fernverkehr heeft nogal te maken met vertraging. 

Reageer