beantwoord

Interrail Global Pass NL->BE

• 13 april 2019
  • 6 reacties
  • 385 Bekeken

Reputatie 1
Nou ben ik niet heel bekend met Interrail, maar hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen verschaffen.

Ik moet 2maanden lang 4dagen per week heen en weer pendelen van Rotterdam naar België (Antwerpen, Brussel en Luik).

Nou kan ik een trajectabonnement nemen in NL en in België. Maar dat is aardig prijzig in vergelijking met Interrail.

Nu vraag ik me af of ik een Global Pass kan aanschaffen voor deze route en hoe dat werkt(omdat er iets over een reisdagboek staat)?
icon

Beste antwoord door Tamzin 13 april 2019, 10:38

Juist om dit soort oneigenlijk gebruik tegen te gaan mag je in het land waar je woont met je Interrail in de gehele periods slechts één rit maken tot de grens en één rit vanaf de grens weer terug naar huis. Je kunt er dus niet vier dagen per week mee gaan pendelen van Rotterdam naar Antwerpen.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Juist om dit soort oneigenlijk gebruik tegen te gaan mag je in het land waar je woont met je Interrail in de gehele periods slechts één rit maken tot de grens en één rit vanaf de grens weer terug naar huis. Je kunt er dus niet vier dagen per week mee gaan pendelen van Rotterdam naar Antwerpen.
Reputatie 1
Dus Interrail is geen abonnement als ik het goed begrijp?
Reputatie 7
Badge +3
Dus Interrail is geen abonnement als ik het goed begrijp?
Het is uitsluitend bedoeld voor toeristen en niet voor de internationale pendelaars. Vandaar de restricties op gebruik in eigen land zodat mensen het niet kunnen gaan gebruiken als goedkoop trajectabonnement voor pendelvervoer tussen twee landen. Buiten je eigen woonland zijn er geen beperkingen, daar kun je er op de gekozen dagen wel onbeperkt mee reizen.
Goedemorgen iemandt. Interrail is geen product van oNS dus ik kan je helaas niet alle details uitleggen, maar voor zover ik het begrijp is de Interrail voornamelijk bedoeld als vervoerbewijs voor reizigers die over heel Europa een tijd lang willen reizen. Het is dus niet bedoeld als abonnement om voor woon-werk verkeer tussen twee landen te pendelen (en als ik Tamzin begrijp is dat dus ook geheel niet toegestaan). Voor meer informatie kun je in ieder geval het beste de Interrail website bezoeken.

Wat betreft de producten waar je wél gebruik van kan maken: voor het Nederlandse gedeelte van jouw reis kun je het beste kijken naar een Grensabonnement. Voor de beschikbare producten in België kun je terecht bij de NMBS. Volgens mij heb je daar echter al naar gekeken. 🙂
Reputatie 4
Dat je nu al 1x zonder bijbetalen naar de grens en terug kan (of naar een airport) is al beter als voorheen-toen je dat zelf moest betalen.
je kan de kosten drukken door bvb zo te doen:
je neemt NS-FLEX, probeert zoveel mogelijk te starten buiten de spitsen, dus dalvrij is dan genoeg. Je koopt elke keer, online (kan zowel bij ns als b-rail) of aan de NS-automaat, een retourtje naar je BE-statie met NS korting 100%. Naar LUIK ga je steeds via Maastricht.
ALS j echt elke dag in BE met de NMBS reist, dan kan een Belgisch NetABO voordeliger zijn, maar dan moet je eerst de Belse chipkaart MoBIB-persoonlijk verwerven en dan daarop het gewenste ABO laten zetten, eventuieel tegen geringe extra kost ook voor bvb deLIJN of MIVB (lokale bus/tram in Vlaanderen en Brussel). Alle info op nmbs.be.
Pendel je vrij vaak op BRU en start je reis in de grote steden Randstad, kijk dan ook eens naar de FLIXbus-vaak sneller als de BeNeLuxtrein.
Met Interrail is het zelfs zo, dat het in sommige grote landen stukken goedkoper is voor heel EURopa als het lokale net-ABO! Bvb in de UK, Duitsland, FRankrijk. Zo kan je als NLer dus wel profiteren door veel goedkoper als de locals daar en maand rond te reizen.
@iemandt,
Zoals Tamzin al gezegd heeft, is er maar een rit van en naar het buitenland inbegrepen in een interrail Global of One Country pas. Als je meerdere keren van je thuisland naar het buitenland reist, kreeg je vroeger op bijkomende dagen wel korting (ik dacht 40 of 50%) tot de grens op een dag dat de pas geldig is. Geen idee of dit nog van toepassing is.

Een grensabonnement is een dure optie.

Kan je in Rotterdam voor 6u34 of na 9u00 inchecken? Dan lijkt een Dal Vrij-abonnement een betere optie zoals bahnrider voorstelt. Bij vertrek na 9u00 heb je dan 100% korting op het Nederlandse deel van een internationaal ticket. Kan je inchecken voor 6u34, dan is reizen op de chipkaart tot het laatste station voor de grens gratis. Vergeet daar dan ook niet uit te checken.

Moet je 4 dagen na elkaar naar dezelfde stad? Of reis je in een week naar de drie steden of ...?

In België zijn er week-, maand- en deeltijdse abonnementen (= 5 retours binnen de 15 dagen). Maar die zijn pas interessant als je dus minstens 5 retours naar dezelfde stad maakt binnen de 15 dagen.

Voor Brussel kan een Go Pass of Railpass vanaf Essen/Noorderkempen interessant zijn als je te laat bent voor de internationale Early Bird-tickets.

ALS j echt elke dag in BE met de NMBS reist, dan kan een Belgisch NetABO voordeliger zijn

Een Belgisch netabonnement is pas voordelig als je minstens 4 dagen per week een traject van minstens 150 km met NMBS nationaal aflegt. Niet interessant voor een rit van Hazeldonk grens/Roosendaal grens naar Antwerpen of van Maastricht naar Luik. Zelfs Brussel ligt op minder dan 150 km van de grens.

Reageer