beantwoord

Interrail ticket inchecken op station in Nederland

Hallo,

Ik reis met een interrail ticket vanuit Nederland naar Duitsland. Het station waar ik op de trein stap heeft dichte poortjes. Hoe kan ik hier doorheen met mijn interrailpas?
icon

Beste antwoord door iMark 30 May 2016, 22:47

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er staat een QR-code op de Interrail-kaart waarmee je de poortjes met de juiste scanner kunt openen. Iedere reeks poortjes heeft er in ieder geval één. Volgens mij hebben de extra brede poortjes altijd deze scanner.

http://www.nsipassagewijzer.nl
Hé, interrail-tickets zijn tegenwoordig ook geldig voor één rit vanuit het thuisland naar het buitenland en één rit terug. 🙂
Het antwoord van iMark is inderdaad correct.
Hé, interrail-tickets zijn tegenwoordig ook geldig voor één rit vanuit het thuisland naar het buitenland en één rit terug. :) Dus ik hoef voor de ICE aan het begin van mijn interrail en Thalys aan het einde geen los ticket aan te schaffen?
Hé, interrail-tickets zijn tegenwoordig ook geldig voor één rit vanuit het thuisland naar het buitenland en één rit terug. :)

Cool! Ik wist dit nog niet, dus bedankt voor de toevoeging!

Als je met een Interrail Global Pass reist, kun je deze gebruiken om 2 reizen te maken in het land waar je woont. 1 van deze reizen kun je gebruiken om aan het begin van je Interrail reis het land uit te reizen. De andere kun je gebruiken om het land weer in te reizen aan het einde van je reis.
Reputatie 4
Badge
Hé, interrail-tickets zijn tegenwoordig ook geldig voor één rit vanuit het thuisland naar het buitenland en één rit terug. :) Dus ik hoef voor de ICE aan het begin van mijn interrail en Thalys aan het einde geen los ticket aan te schaffen?

In principe niet, maar bij Thalys zijn er slechts een beperkt aantal interrail plaatsen per trein waardoor een reservering wel verplicht is. Wanneer je geen premium pass hebt betaal je voor Thalys tussen de 23 en 43 euro.
Ja, dat was me al aardig opgevallen ja. Vanuit Nimes betaal ik voor de terugreis 76 euro reserveringskosten. Wel hoogseizoen overigens.
Reputatie 4
Voor iemand die ook tussendoor met interrail in NL wil reizen. Thalys geldt geheel als buitenland. Je hoeft ook dan alleen maar te reserveren. Ik wilde overigens een keer reserveren naar Brussel. Dat was volgeboekt, maar met dezelfde trein naar Parijs kon wel..
Reputatie 6
Badge +1
Voor iemand die ook tussendoor met interrail in NL wil reizen. Thalys geldt geheel als buitenland. Je hoeft ook dan alleen maar te reserveren. Ik wilde overigens een keer reserveren naar Brussel. Dat was volgeboekt, maar met dezelfde trein naar Parijs kon wel..

Ja, dat is vreemd inderdaad. In Thalys worden stoelen toegewezen per bestemming...
Oké. Dan heb ik nog een laatste vraagje: Ik heb nu een reservering in de ICE vanuit Amsterdam Centraal. Nou komen mijn maat en ik op de dag van vertrek uit Amstelveen vandaan. Is het dan een probleem als je naar Utrecht reist en daar de ICE instapt of moet je per se naar Amsterdam Centraal toe vanaf de Bijlmer? Die twee euro extra en kleine 20 minuten reistijd maken me niet veel uit overigens. Ik vroeg het me alleen af.
Reputatie 7
Badge +3
https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/9045/~/mag-ik-vanaf-een-ander-station-reizen-dan-op-mijn-ticket-staat%3F

In principe mag de Trainmanager de gereserveerde zitplaats aan iemand anders toewijzen als die 15 minuten na vertrek niet is ingenomen. De reserveringsaanduiding boven de zitplaats verdwijnt ook uit het systeem. Maar bij instap in Utrecht in plaats van Amsterdam zal het allemaal zo'n vaart niet lopen.
Reputatie 4
Bovendien heeft ICE geen verplichte reservering. Er zijn altijd genoeg plaatsen vrij. Net als in de Thalys hebben de bouwers van de stoelen niet goed samengewerkt met die van de ramen. Daardoor heb je vaak een plaats waar je voor de helft tegen een tussenschot zit aan te kijken. Bij de ICE ga ik dan een andere plaats zoeken (daarom is in Amsterdam instappen misschien handiger), je kunt daar precies zien welke trajecten gereserveerd zijn.
Oh oké. Nou dan stappen we gewoon in Amsterdam op. Dank voor jullie antwoorden.
Reputatie 4
Om misverstand te voorkomen. Met "daar" bedoel ik in de trein zelf. Niet Amsterdam station.
Reputatie 2
Ja, dat was me al aardig opgevallen ja. Vanuit Nimes betaal ik voor de terugreis 76 euro reserveringskosten. Wel hoogseizoen overigens.
Dat lijkt me toch wat te duur. Ik heb even opgezocht voor een aantal dagen in het weekend in de hoogzomer periode van Nimes naar Nederland, en vind op iedere dag wel een rit met een toeslag à 9€ voor het traject Nimes- Lille met vertrek op 10.55u 's ochtends. Vanaf Lille kan je zonder verdere kosten met de IC naar Antwerpen Centraal reizen en vanaf daar overstappen voor Amsterdam. Op andere momenten kost deze rit tot 18 of 27€ maximaal aan toeslagen op je interrail.

Waarom het dan zo duur moet zijn? Zelfs als je vanaf Lille met Thalys met normaal vroegboektarief doorreist naar Amsterdam komt er voor de Thalys nog 29€ bij vanaf Lille, waardoor je per saldo nog steeds goedkoper uitbent dan wat jij zegt.

Wat anders, op Franse SNCF tickets staan geen barcodes om de NL poortjes mee te openen, ik heb toevallig met de Thalys actie die vorige maand liep een paar kaartjes gekocht via SNCF, hoe krijg ik daar de poortjes van Rotterdam Centraal mee open?
Reputatie 4
Waarschijnlijk betreft het 1e klas reserveringen. Daar zitten ook maaltijden in begrepen. Ik was naar Lyon hier € 55 voor kwijt..Nimes ligt verder weg, dus dat klopt dan wel ongeveer. Voor wat die poortjes betreft: gewoon achter iemand anders aanlopen. Er staat in de huisregels alleen dat je met een geldig kaartje moet reizen, maar niks over de poortjes. Als je met een geldig kaartje door poortjes die open zijn loopt doe je dus niks verkeerd. En anders staat er een paal met een knop, waar ze op afstand poortjes kunnen openen.
Reputatie 7
Badge +4
Met een geldig kaartje, ook van Thalys, kun je gewoon de poortjes openen bij elk poortje met Scan ticket en daar zijn er in Rotterdam heel veel van.
Reputatie 4
Dat geldt waarschijnlijk voor E-tickets. Maar ook G-tickets (met de G van Gewoon) zijn geldige kaartjes. Ik heb momenteel DB-kaartjes thuisliggen. Ik heb ze van alle kanten bekeken (zelfs de zijkanten, je weet maar nooit) maar ik zie niks wat een scan-apparaat zou kunnen herkennen. Geen QR, geen streepjes, niets wat die functie zou kunnen hebben.
Reputatie 2
Het is een papieren ticket van het formaat zoals je die aan de internationale balie krijgt. Ik kreeg het per post uit Frankrijk gestuurd van SNCF. Er zit GEEN barcode of QR op om te scannen bij een poortje nee.
Reputatie 2
http://nl.interrail.eu/trains-europe/high-speed-trains/tgv#reservations hier kan je trouwens informatie vinden over toeslaghoogtes met Interrail. Meestal is een binnenlandse tgv 18€ per lange rit in de 2e klas en 9€ in de eerste klas is mijn eigen ervaring vorig jaar. Maar soms kan je dus ook voor 9€ helemaal van Nimes naar Lille voor 9€ zowel 1e als 2e klas en vanaf daar kan je zonder toeslagen met gewone IC naar Nederland reizen via Antwerpen of via Luik naar Limburg.

Let wel, met een 2e klas interrail mag je niet met een 1e klas reservering in de 1e klas van de tgv reizen.
Volgens mij zijn het tweede klas reserveringen.
Reputatie 4
Het is een papieren ticket van het formaat zoals je die aan de internationale balie krijgt. Ik kreeg het per post uit Frankrijk gestuurd van SNCF. Er zit GEEN barcode of QR op om te scannen bij een poortje nee.

Zit er niet ergens in een onderhoek een klein vierkant vakje met daarin kleinere, zwarte blokjes? Daarmee zou je de poortjes moeten kunnen openen.

Zo niet, zijn er meerdere dingen te doen: er zijn speciale toegangstickets beschikbaar, waarmee de poortjes te openen zijn. Deze zijn meestal wel op te vragen via NS International of in dit geval misschien ook wel bij SNCF. Daarnaast kan je altijd op het station bij een medewerker terecht om de poortjes te laten openen. Zijn die niet te vinden, dan kan je via de informatiezuil of via de telefonische klantenservice vast wel wat regelen.

En mocht ook dat niet helpen, zit er een groene knop naast de poortjes waarmee ze open gaan. Dat is echter wel de calamiteitenknop, dus het lijkt me niet wenselijk om die in te drukken.
En mocht ook dat niet helpen, zit er een groene knop naast de poortjes waarmee ze open gaan. Dat is echter wel de calamiteitenknop, dus het lijkt me niet wenselijk om die in te drukken.

Dan kun je nog beter vlak achter iemand aan naar binnen glippen. Zeker als je een geldig vervoerbewijs hebt, zal dat minder gedoe opleveren dan wanneer je de calamiteitenknop misbruikt.
Reputatie 4
Die kleine zwart-witte blokjes zijn er niet. Anders zou ik ze wel als soort QR herkend hebben. Die andere oplossingen vind ik te omslachtig. Die poortjes hebben alleen als doel zwartrijden tegen te gaan. Die zijn geen doel op zich. Gewoon met een geldig kaartje achter iemand aanlopen is gewoon het meest pragmatisch en is, naar mijn mening, ook moreel aanvaardbaar. Het staat alleen een beetje raar, maar daar lig ik niet wakker van.
Reputatie 4

Dan kun je nog beter vlak achter iemand aan naar binnen glippen. Zeker als je een geldig vervoerbewijs hebt, zal dat minder gedoe opleveren dan wanneer je de calamiteitenknop misbruikt.

Ik betwijfel of die groene knop (alleen) voor calamiteiten is bedoeld. Groen staat voor veiligheid, rood staat voor alarm. In een ander topic wordt hierover beweerd dat die knop juist voor de poortjesproblemen is bedoeld.

Reageer