Interrail Tussenstop

  • 12 juli 2020
  • 96 reacties
  • 1657 Bekeken

Reputatie 1

Het is bekend dat je met een Interrail niet in je eigen land reizen mag, behalve op de in- en uitreisdagen.

Nu vraag ik mij af: Als je een tussenstop in Nederland wil/moet houden, hoe pak je dat dan het beste aan?

Koop je een kaartje van grensstation naar grensstation? Of volstaat je Nederlandse abonnement (bijv. Dal Vrij) tot aan de grens en je Interrail vanaf de grens?


96 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Op dezelfde dag mag je je reis onderbreken. De tussenstop moet natuurlijk wel op de route naar de grens liggen.

 

Reputatie 1

Maar ik doel vooral op tijdens de interrailperiode. Even heel droog gezegd: Stel je hebt een pas van 1 juli tot 1 september en op 1 augustus wil je even in Nederland stoppen om je ouders te bezoeken. Hoe doe je dat dan?

Maar ik doel vooral op tijdens de interrailperiode. Even heel droog gezegd: Stel je hebt een pas van 1 juli tot 1 september en op 1 augustus wil je even in Nederland stoppen om je ouders te bezoeken. Hoe doe je dat dan?

Ik denk dat je dan een retourtje vanaf de grens tot je huisadres moet kopen.

Reputatie 1

Maar vanaf de grens heb ik een abonnement. Laat ik de vraag nog concreter maken: Zijn zowel interrail als NS Dal Vrij tot/vanaf de grens, of tot/vanaf het laatste station vóór de grens geldig?

 

Maar vanaf de grens heb ik een abonnement. Laat ik de vraag nog concreter maken: Zijn zowel interrail als NS Dal Vrij tot/vanaf de grens, of tot/vanaf het laatste station vóór de grens geldig?

 

Dat is een lastige vraag: ik denk dat je dan toch een grenskaartje moet kopen. Er zijn een paar stations in Duitsland die inmiddels ook ook een OV-chip mogelijkheid hebben. Aken is daar in ieder geval één van. Dan kan je gratis de grens over.

Waarschijnlijk weten andere forumleden daar meer over. Kosten van een grenskaartje zijn ook niet al te hoog. Veel plezier met de interrailreis. 

Reputatie 7
Badge +3

Beide kaarten zijn geldig van/tot de grens. Je reis met Dalvrij moet natuurlijk wel in de daluren beginnen.

Reputatie 1

Dus met de IC berlijn hoef ik geen kaartje Hengelo - Bad Bentheim te kopen? Als voorbeeld.

Reputatie 7
Badge +3

Nee. Mits je maar aan de voorwaarden van Dalvrij voldoet.

Ik zal proberen het te verduidelijken met een paar voorbeelden.

  • Met vrij reizen in Nederland koop je een kaartje vanaf Bentheim grens.
  • Met vrij reizen in Duitsland koop je een kaartje tot Bentheim grens.
  • Met vrij reizen in Nederland en Duitsland hoef je geen kaartje te kopen.

En hoe check je dan in met je Dalurenkaart te Bentheim Grenze, dat is immers midden in het weiland, waar de trein niet stopt ?

Reputatie 6

Dat wordt inderdaad een dingetje zodra je moet inchecken. Je rijdt dan eigenlijk zwart tussen Bad Bentheim grenze en Hengelo. Of is er een andere oplossing?

Reputatie 7
Badge +3

In zo’n geval kun je een barcode aanvragen om een poortje te openen. Ik zou dat aan NS International voorleggen.

https://www.nsinternational.com/web/tickets/internationaal-reizen-en-poortjes-openen.htm

Het zou natuurlijk veel handiger zijn wanneer NS het mogelijk zou maken om kaartjes te kopen met 100% korting in NL en D. DB verkoopt geen kaartjes met 100% korting in NL.

Het is natuurlijk ook mogelijk om in Hengelo op het perron in te checken als je uit Duitsland komt. Ik zou dat wel aan treinpersoneel voorleggen zodat die op de hoogte zijn van het feit dat je de trein even uit moet om in te checken.

Een vergelijkbaar probleem bestaat er voor mensen die uit België komen en in Nederland willen reizen met een vrije reisdag. Die moet dan op het perron in Breda geactiveerd worden.

Als iemand een betere oplossing weet dan geef ik mijn mening graag voor een betere!

Tot het grensstation aan de niet-Nederlandse kant kun je met Interrail sowieso reizen. Als je bij NS International een (e-)ticket koopt vanaf een buitenlands grensstation kun je 100% korting in Nederland invullen onder "Kortings- en loyaltykaarten”. Met een e-ticket hoef je niet in te checken, dit is een zichtbewijs. Maakt dit het wat duidelijker? Maar voor specifieker, persoonlijk advies kun je natuurlijk altijd even contact opnemen met NS International.

Reputatie 1

Maar nu beginnen de antwoorden elkaar tegen te spreken… Het belangrijke verschil is of zowel Interrail als Dal Vrij tot de grens, of tot het grensstation geldig zijn.

Reist je met een NS-abonnement met 100% korting in combinatie met een apart ticket vanaf de grens (bijv. een Interrail)? Dan kunt u reizen zonder in- en uitchecken @Acchero 

Let wel op met welke trein je gaat. Dal Vrij is namelijk niet geldig voor treinreizen met Thalys en Eurostar. Dal Vrij is tot de grens geldig.

 

Let op! Reist u met een internationaal ticket met 40 of 100% korting op het Nederlandse traject? Neem dan tijdens de reis de OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement (bijv. een Studentenreisproduct) mee, zodat u bij controle kunt aantonen dat u recht heeft op korting. Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit.”

Reputatie 7
Badge +3

@Laura NS

Wanneer @Acchero bijvoorbeeld een kaartje koopt van Bad Bentheim naar Hengelo met 100% korting in Nederland dan moet hij €6,40 aftikken! Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. 

NS moet het mogelijk maken om tickets te kopen met 100% korting in NL en 100% in D. NS heeft het circus gecreëerd met poortjes en inchecken. Dan moet NS met een oplossing komen zodat @Acchero zonder extra kosten kan reizen. Een oplossing kan het uitreiken van een sleutelkaart zijn waarmee poortjes kunnen worden geopend. Dat kan natuurlijk ook door het treinpersoneel in de IC Berlijn dergelijke sleutelkaarten te laten uitreiken in dit soort tamelijk uitzonderlijke gevallen.

Nogmaals, Dalvrij is geldig tot/van het grenspunt. Bij doorgaande tickets kies je dan voor 100% korting in NL. Het door NS gecreëerde administratieve probleem ontstaat wanneer een reiziger ook een ticket heeft dat 100% korting geeft aan de andere kant van de grens.

@Laura NS

Wanneer @Acchero bijvoorbeeld een kaartje koopt van Bad Bentheim naar Hengelo met 100% korting in Nederland dan moet hij €6,40 aftikken! Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. 

NS moet het mogelijk maken om tickets te kopen met 100% korting in NL en 100% in D. NS heeft het circus gecreëerd met poortjes en inchecken. Dan moet NS met een oplossing komen zodat @Acchero zonder extra kosten kan reizen. Een oplossing kan het uitreiken van een sleutelkaart zijn waarmee poortjes kunnen worden geopend. Dat kan natuurlijk ook door het treinpersoneel in de IC Berlijn dergelijke sleutelkaarten te laten uitreiken in dit soort tamelijk uitzonderlijke gevallen.

Nogmaals, Dalvrij is geldig tot/van het grenspunt. Bij doorgaande tickets kies je dan voor 100% korting in NL. Het door NS gecreëerde administratieve probleem ontstaat wanneer een reiziger ook een ticket heeft dat 100% korting geeft aan de andere kant van de grens.

Wederom dus een poortjesprobleem maar ik neem aan dat Laura het even gaat oplossen voor Acherro. 

Zou toch wel eens prettig zijn als voor dit soort problemen een standaard oplossing komt. Zoals iMark al aangeeft, dit is gecreëerd door het plaatsen van poortjes. De reiziger heeft hier part nog deel aan. 

Reputatie 7
Badge +3

De standaardoplossing is het kunnen “kopen”/printen van een ticket met 100% korting in NL en 100% korting in B of D. Het is geen raketwetenschap.

dit is gecreëerd door het plaatsen van poortjes.

Poortjes hebben hier natuurlijk niets mee te maken, wel het hebben van een geldig vervoerbewijs.

Een oplossing kan het uitreiken van een sleutelkaart zijn waarmee poortjes kunnen worden geopend.

Zo één? → https://www.nsinternational.com/web/tickets/internationaal-reizen-en-poortjes-openen.htm. Deze zijn in deze hele specifieke situatie helaas (nog) niet haalbaar. Ik weet niet of hier ooit wat voor komt. Voor nu is wat ik eerder schreef van toepassing.

dit is gecreëerd door het plaatsen van poortjes.

Poortjes hebben hier natuurlijk niets mee te maken, wel het hebben van een geldig vervoerbewijs.

Heb je het hele topic gelezen??? Reiziger heeft een geldig ticket zowel in Duitsland of Belgie en Nederland.

Hij kan alleen in het buitenland niet inchecken en daardoor niet door de poortjes in Nederland. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat het toch niet per zo zeer een poortjes probleem is, want Hengelo heeft helemaal geen poortjes. Dus ik denk dat een keycard dan ook niet nodig zou zijn.

In principe is het wel na te trekken hoe laat men het grenspunt is gepasseerd en aan de hand daarvan te bepalen of het Dal Vrij abonnement op dat moment geldig zou zijn. Je zou daarna op Hengelo in moeten checken om je reis te vervolgen.

Ik denk dat het toch niet per zo zeer een poortjes probleem is, want Hengelo heeft helemaal geen poortjes. Dus ik denk dat een keycard dan ook niet nodig zou zijn.

In principe is het wel na te trekken hoe laat men het grenspunt is gepasseerd en aan de hand daarvan te bepalen of het Dal Vrij abonnement op dat moment geldig zou zijn. Je zou daarna op Hengelo in moeten checken om je reis te vervolgen.

Ja in onderhavig geval is dat zo, maar als de reiziger nu eens de IC neemt naar Arnhem. Daar staan wel poortjes, dus hoe wordt dan opgelost. Wordt dan dus tailgaten. Op zich geen probleem want als het geluid van zo'n poortje af gaat kijkt het aanwezige NS-personeel 99 van de 100 keer de andere kant uit. En nee dit is geen aanname maar echt herhaaldelijk geconstateerd.  

Reputatie 6

Met het invoeren van de OV-chipkaart zijn inderdaad situaties ontstaan zoals dit waar zowel reizigers als treinpersoneel eigenlijk geen raad mee weten. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is voor dit soort situaties altijd nog de sluiproute dat het niet verplicht is om in- en uit te checken met afgekocht reisrecht, ondanks het feit dat NS dat in de voorwaarden heeft staan. Dalvrij is één van de abonnementsvormen met afgekocht reisrecht.

Zie bijvoorbeeld: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/boete-had-niet-ingecheckt-met-studenten-ov-51988

Ik raad @Acchero aan om een print mee te nemen van de pagina https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen. Met daarbij de belangrijke toevoeging dat dit bij Dalvrij alleen van toepassing is op zaterdag en zondag. Op andere dagen moet gecontroleerd kunnen worden op welk tijdstip is ingecheckt.

Wanneer gaat NS eens iets structureel regelen voor reizigers met 100% in NL en 100% in B of D?

Reageer