Interrail Tussenstop

• 12 juli 2020
  • 96 reacties
  • 1569 Bekeken

Toon eerste bericht

96 reacties

Er is voor dit soort situaties altijd nog de sluiproute dat het niet verplicht is om in- en uit te checken met afgekocht reisrecht, ondanks het feit dat NS dat in de voorwaarden heeft staan. Dalvrij is één van de abonnementsvormen met afgekocht reisrecht.

Zie bijvoorbeeld: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/boete-had-niet-ingecheckt-met-studenten-ov-51988

Ik raad @Acchero aan om een print mee te nemen van de pagina https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen

Wanneer gaat NS eens iets structureel regelen voor reizigers met 100% in NL en 100% in B of D?

iMark heeft bovenstaande zojuist aangepast. Mijn opmerking is niet meer van toepassing (ging over de andere dagen dan zaterdag en zondag)

Reputatie 6
Badge +1

Ik denk dat het toch niet per zo zeer een poortjes probleem is, want Hengelo heeft helemaal geen poortjes. Dus ik denk dat een keycard dan ook niet nodig zou zijn.

In principe is het wel na te trekken hoe laat men het grenspunt is gepasseerd en aan de hand daarvan te bepalen of het Dal Vrij abonnement op dat moment geldig zou zijn. Je zou daarna op Hengelo in moeten checken om je reis te vervolgen.

Ja in onderhavig geval is dat zo, maar als de reiziger nu eens de IC neemt naar Arnhem. Daar staan wel poortjes, dus hoe wordt dan opgelost. Wordt dan dus tailgaten. Op zich geen probleem want als het geluid van zo'n poortje af gaat kijkt het aanwezige NS-personeel 99 van de 100 keer de andere kant uit. En nee dit is geen aanname maar echt herhaaldelijk geconstateerd.  

Daarvoor staan op Arnhem paaltjes om om te checken voor reizigers die gebruik maken van een OV-Chipkaart, als je dus overstapt op een binnenlandse trein vanuit de RE19 hoef je helemaal niet door de poortjes heen. Voor de overige reizigers die geen code op hun ticket hebben, beschikt het personeel over keycards of er staat iemand bij de poortjes om de reizigers zonder Aztec code die met de RE19 reizen uit het station te laten. 

Reputatie 7
Badge +3

We zouden de casus concreter kunnen maken wanneer @Acchero ons zou vertellen welke reis hij precies gaat maken. Als zijn onderbrekingsbestemming in NL een station zonder poortjes is en hij reist op zaterdag of zondag dan is er geen enkel probleem.

Ik ben wel benieuwd welke oplossing NS heeft voor dit probleem, @Laura NS. Graag een oplossing waarbij geen ticket gekocht hoeft te worden dat duurder is dan €0,00.

Daar staan wel poortjes, dus hoe wordt dan opgelost. Wordt dan dus tailgaten. Op zich geen probleem.....

Tailgaten is niet toegestaan en gelukkig ook niet nodig. Bij elke poortjesrij staat een infozuil, even op drukken en probleempje uitleggen, en op afstand wordt je poortje netjes geopend.

Reputatie 5
Badge

Wat een enorme dizkuzie weer die grotendeels geheel overbodig is. Staat gewoon duidelijk op sites die dus niet van die NS zijn.

Allereerst: bij de omslag die verplicht bij die IR hoort (en waar je verplicht je reisdagboekje met al dle gedane treinritten in dient te noteren-in sommige landen zien ze daar heel streng op toe!) zit ook een BAR/QR/Azteccode die werkt bij NS-en dat zou moeten doen gedurende de gehele geldigheid van je IR, ook als die korter is. Helaas speelt ook hier weer de gewone slordigheid van NS toe: de geldigheid is 1 mnd, en men ziet over het hoofd dat er IR van 2 mnd is. Degene die zo lang op stap gaat en geheel te goeder trouw aan het eind zijn bepoort stationnetje wil verlaten moet dat dus raden en glippen of bellen.

Verder geldt je dal/weekend/watdanook/keuzedag VRIJ gewoon tot de grens. Je hoeft dus niet in te checken (behalve met een keuzedag) of kan om dat geworstel met die papiertjes te mijden je kaart benutten om in te gaan en meteen weer uit te sjekken-doeslief en laat een opgesloten mens er meteen uit.

Ik ben zelf vorig jaar met 8 dagen in 1 maand zo 4 x op stap geweest en heb voor de 3 tussenliggende retours weekendvrij benut. Steeds weg op de ZO en retour VR-avond. En om er alles uit te halen-juist bij de 1e en laatste-als je IR dus geldt, lekker breed in de spits gegaan. Heb ooit ook nog eens de bijkomende complicatie van IR 1e kl en w-endvrij2e kl. gereisd en hoefde niet eens down te graden bij het passeren van de grens naar back home in de ICE.

In de praktijk is er toch amper controle en weten de meesten die toch controleren totaal niet hoe het precies zit. Met je IR de TLS of EU* benutten is in feite totaal zinloos-je krijgt ietsie korting, maar bent voordeliger uit met zelf vooraf geboekte en betaalde spaarkaartjes.

Op sites die niet van NS zijn kan je meer info vinden en zijn meer toegesneden op de verwoede IR-reiziger. Zoals rover, treinreiziger, forum/worldonrails of het engelse rail.cc/forum. Al richt die zich meer op de buitenlandse IR-er die AMS wil bezoeken en radeloos toekijkt naar dat idiote NL-poortensysteem.

Overigens kan het nog veel erger: bvb in Portugal/CP en  Spanje/RENFE/cercanias is ook vrijwel alles bepoort (zwaar voorstadsvervoer) nog met magneetkaartjes en is er bijna nooit meer een mens van het spoor die je kan verlossen uit opgesloten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

De discussie is in het geheel niet overbodig. Het gaat om het structurele probleem waar reizigers met 100 % korting in NL en 100% korting in B of D tegenaan lopen.

NS verwacht in principe van reizigers met afgekocht reisrecht dat ze inchecken. Bij een internationale reis kunnen reizigers een internationaal vervoerbewijs kopen met 100% korting in NL. Een poortje wordt dan geopend met het internationale vvb. De OV-chipkaart met het abonnement afgekocht reisrecht wordt bij controle in de trein uitgelezen en wordt dus niet gebruikt om in- of uit te checken. Tot zover is er helemaal niets aan de hand en het werkt zowel voor een reis van als naar NL.

Het probleem ontstaat wanneer een reiziger aan de andere kant van de grens ook afgekocht reisrecht heeft. NS biedt niet de mogelijkheid om ofwel een ticket met 100% tot het grenspunt te kopen of om een ticket te kopen met 100% korting in NL en B of D.

In het verleden konden er bij een balie van NS baanvakcoupons gekocht worden tot een grenspunt, ook met 100% korting. Misschien kan dat nog steeds maar bij de automaat of online zijn deze tickets niet te koop. Zonder het incheckcircus was er geen enkel probleem. Je ging gewoon met je geldige kaarten/tickets in de trein zitten. Klaar.

Reputatie 1

Ik kan nog niet met zekerheid zeggen om welke verbinding het zal gaan, maar ik ben wel wat gaan onderzoeken via de NS International-site. 

Het maakt niet uit welk grenstraject je invult: Bad Bentheim - Oldenzaal, Emmerich - Zevenaar, Kaldenkirchen - Venlo, Eijsden - Visé or Roosendaal - Essen. Je krijgt altijd alleen beschikbare kaarten als er een prijs aan verbonden zit. Als ik 100% korting in Nederland invul én 100% in Duitsland (door Interrail gemakshalve te vervangen door Bahncard 100), krijg ik de melding dat mijn reis niks kost, maar dan is er ook meteen geen kaartje te krijgen. Kortom: Er bestaat inderdaad geen treinkaart die puur ter inzage voor een controleur geldt om aan te tonen dat je volkomen geldig de grens over mag zonder te betalen.

Mijn vraag is echter beantwoord, waarvoor dank!

En wat betreft het incheck/uitcheckprobleem: Een conducteur kan toch in wezen zien hoe laat iemand heeft uitgecheckt? Als ik van Utrecht naar Berlijn wil, dan moet ik in Deventer overstappen én uitchecken. Een conducteur kan daaruit afleiden dat ik de reis in de daluren begonnen ben, nietwaar?

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt maar ten dele. Wanneer je van Utrecht naar Berlijn reist en in bijvoorbeeld Deventer overstapt dan check je daar niet uit en je Interrail is pas geldig vanaf de grens.

Voor dit soort situaties is het idee dat je met een internationaal vervoerbewijs met 100% korting het poortje in Utrecht opent en de gehele reis binnen Nederland aflegt. De OV-chipkaart met daarop je abonnement dient dan als bewijs dat je recht hebt op 100% korting. Met deze methode wil NS voorkomen dat je een gemiste uitcheck krijgt wanneer je de grens overgaat.

Maar dit werkt alleen wanneer je niet ook nog eens 100% korting hebt in D.

Reputatie 1

Dat klopt maar ten dele. Wanneer je van Utrecht naar Berlijn reist en in bijvoorbeeld Deventer overstapt dan check je daar niet uit en je Interrail is pas geldig vanaf de grens.

Voor dit soort situaties is het idee dat je met een internationaal vervoerbewijs met 100% korting het poortje in Utrecht opent en de gehele reis binnen Nederland aflegt. De OV-chipkaart met daarop je abonnement dient dan als bewijs dat je recht hebt op 100% korting. Met deze methode wil NS voorkomen dat je een gemiste uitcheck krijgt wanneer je de grens overgaat.

Maar dán heb je dus het probleem dat je 6,40 (of 10,80) onterecht moet betalen, omdat je tot de grens Nederland/Duitsland met Dal Vrij mag reizen, en vanaf de grens met je Interrail.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Daar zit de crux van het probleem van 100% afgekocht reisrecht in NL en in B of D. Er is geen ticket voor te koop dat €0,00 kost.

Richting Nederland kun je je incheck missen omdat de in het buitenland niet kon inchecken. NS mag je geen boete geven omdat je afgekocht reisrecht hebt. Voor de zekerheid zou je in Hengelo op het perron kunnen inchecken om verdere problemen te voorkomen. Of in Hengelo eerst inchecken en dan overstappen op een rechtstreekse IC naar Utrecht (als voorbeeld). In Hengelo staan incheckpalen op het perron voor de overstappers tussen Blauwnet en NS.

Richting Duitsland kun je gewoon inchecken met Dalvrij en vervolgens niet uitchecken. Die ene gemiste uitcheck maakt met afgekocht reisrecht geen enkel verschil.

Reputatie 1

Precies. Daar zit de crux van het probleem van 100% afgekocht reisrecht in NL en in B of D. Er is geen ticket voor te koop dat €0,00 kost.

Richting Nederland kun je je incheck missen omdat de in het buitenland niet kon inchecken. NS mag je geen boete geven omdat je afgekocht reisrecht hebt. Voor de zekerheid zou je in Hengelo op het perron kunnen inchecken om verdere problemen te voorkomen. Of in Hengelo eerst inchecken en dan overstappen op een rechtstreekse IC naar Utrecht (als voorbeeld).

Richting Duitsland kun je gewoon inchecken met Dalvrij en vervolgens niet uitchecken. Die ene gemiste uitcheck maakt met afgekocht reisrecht geen enkel verschil.

Weet je wat een boel gedoe zou schelen dan? Een uitcheckpaal in Bad Bentheim (en Mönchengladbach, Luik etc.)

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat dat te duur is voor de heel kleine minderheid aan reizigers die 100% korting aan beide zijden van de grens heeft.

Richting België is dat bijna niemand omdat de meeste Belgische kortingsregelingen geldig zijn van/tot na het eerste station in België. Met Nederlands afgekocht reisrecht koop je dan een kaartje naar Essen, Noorderkempen of Visé met 100% korting in NL. 

Richting Duitsland zullen het alleen reizigers zijn met Bahncard 100 en Nederlands afgekocht reisrecht. Dat zijn ook geen enorme volksstammen. Maar natuurlijk ook nog paar Interrailers.

Het meegeven van een code/sleutelkaart om poortjes te openen is waarschijnlijk de simpelste oplossing.

Badge +3

Met je Dal Vrij vanuit het buitenland zonder incheck Nederland inreizen is geen probleem op zaterdag en zondag (100% afgekocht reisrecht). Je checkt dan gewoon ergens in waar het je uitkomt (eerste overstapstation). Met de IC vanuit Brussel kan dat dus Breda zijn, maar ook Rotterdam of zelfs Amsterdam.

Overigens staan er paaltjes op het perron, en is de stop in Breda altijd lang genoeg om daar even heen te lopen. Maar als je alleen reist met de nodige bagage is dat wellicht onwenselijk.

Doordeweeks is er het probleem dat je geen 100% afgekocht reisrecht hebt, maar zodra je op het eerste station in NL even incheckt (bijv. Hengelo) zal men dat prima vinden, zolang je maar (ruim) buiten de spits de grens passeerde.

In hoeverre je op je interrail vooraf bestemmingen moet invullen weet ik niet, maar als grens DE-NL geen optie is dan zul je een ticket van bijv. Bad Bentheim tot aan de grens moeten kopen (weekend) en doordeweeks officieel naar Hengelo dus.

Maar zou je het er op wagen  @Acchero om bij een belangrijke internationale reis, met je bagage de trein te verlaten om ergens op het perron uit te checken. De conducteur zal maar net fluiten ! Daar sta je dan in Mönchengladbach op je Interrail tripje naar Oostenrijk.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B

Bron: https://www.interrail.eu/nl/support/interested-in-interrailing/how-do-i-use-my-pass

Als je bijvoorbeeld invult dat je van Berlijn naar Hengelo reist en je laat tussen Bad Bentheim en Hengelo je OV-chipkaart met Dalvrij zien dan zal geen haan daar naar kraaien.

Reputatie 5

Maar zou je het er op wagen  @Acchero om bij een belangrijke internationale reis, met je bagage de trein te verlaten om ergens op het perron uit te checken. De conducteur zal maar net fluiten ! Daar sta je dan in Mönchengladbach op je Interrail tripje naar Oostenrijk.

To be duffilled of op z'n nederlands geduffild worden. Zie Paul Theroux.

Het mooiste zou dus eigenlijk gewoon zijn dat de Interrail 100% korting geeft tot het eerste station in Nederland zodat je daar met DV in kan checken of dat je 100% korting in BE of DU in kan vullen bij bestellen van het ticket. Ik zal de suggestie doorspelen, want er is helaas geen andere manier die ik kan aangeven momenteel dat TS niet dat kleine stukje dient te betalen. Ik snap het punt. Ik geef dit door, maar maak dus geen beloftes.

Reputatie 4

Op de omslag van een interrail staat een QR-code die als keycard voor alle stations in NL (en nu ook in Frankrijk) kan worden gebruikt. Ik vermoed zelfs ook buiten de ticketperiode. De QR staat namelijk niet op het ticket zelf, maar op de omslag en die is algemeen.

Badge +3

Ik zal de suggestie doorspelen, want er is helaas geen andere manier die ik kan aangeven momenteel dat TS niet dat kleine stukje dient te betalen.

TS hoeft dat stukje niet te betalen, want heeft Dal Vrij. Formeel zonder incheck alleen in het weekend geldig (100% afgekocht reisrecht) vanaf de grens, maar ruim buiten de spits doordeweeks ook geen probleem i.c.m. Interrail waar je bijv. Hengelo hebt ingevuld.

Reputatie 1

Van https://www.nsinternational.com/web/tickets/internationaal-reizen-en-poortjes-openen.htm, lost dit niet gewoon het probleem op:

Barcode aanvragen

Stuur een e-mail met een kopie van uw NMBS- of DB-abonnement en het nummer van uw OV-chipkaart naar keycard@ns.nl.

U ontvangt binnen 5 werkdagen een mail met een vierkante barcode retour. Daarmee kunt u voor een langere periode de poortjes op het vertrek- en aankomststation in Nederland openen zonder uw OV-chipkaart te gebruiken.

Let op!

U kunt de vierkante barcode alleen aanvragen als u één van de volgende NS-abonnementen op uw OV-chipkaart heeft:

• Weekend Vrij of Dal Vrij
  • Studentenreisproduct
  • Traject Vrij tot en met het laatste station voor de grens

Lijkt mij eigenlijk alleen dat daar natuurlijk ook Altijd vrij bij hoort te staan.

Het zou inderdaad logisch zijn dat Altijd Vrij daar ook bij hoort te staan.  Ik ga het bij content neerleggen. 

Update: content geeft aan dat Altijd Vrij hier niet onder valt, omdat dat het enige abonnement is waarbij nooit een instaptarief wordt ingehouden. 

Reputatie 6
Badge +1

@Pietje Panda Het aanvragen van een keycard is op de vorige pagina al besproken. Het interrail ticket bevat al een code waarmee de poortjes geopend kunnen worden, dus dat is niet zozeer een oplossing.

De vraag is hoe iemand legaal kan reizen als aan beide kanten van de landsgrens de persoon 100% korting heeft op het traject? Een kaartje kopen met 100% korting voor beide landen is niet mogelijk, maar Dal Vrij is in principe ook niet geldig als er niet mee is ingecheckt en dat kan niet in een rijdende trein. Een extra ticket kopen voor een reis tussen de grens stations zou ook niet helemaal eerlijk zijn, omdat je aan beide zijden in principe gratis zou reizen. 

Reputatie 1

Ik zal de suggestie doorspelen, want er is helaas geen andere manier die ik kan aangeven momenteel dat TS niet dat kleine stukje dient te betalen.

TS hoeft dat stukje niet te betalen, want heeft Dal Vrij. Formeel zonder incheck alleen in het weekend geldig (100% afgekocht reisrecht) vanaf de grens, maar ruim buiten de spits doordeweeks ook geen probleem i.c.m. Interrail waar je bijv. Hengelo hebt ingevuld.

Op internationale trajecten is er geen middagspits, dus zou het na 9 uur geen probleem moeten opleveren als er met Interrail is aangegeven dat er een internationale reis wordt gemaakt?

@loklok8 Je hebt helemaal gelijk, heb daar over heen gelezen op de eerste pagina.

Reputatie 3

De vraag is hoe iemand legaal kan reizen als aan beide kanten van de landsgrens de persoon 100% korting heeft op het traject? Een kaartje kopen met 100% korting voor beide landen is niet mogelijk, maar Dal Vrij is in principe ook niet geldig als er niet mee is ingecheckt en dat kan niet in een rijdende trein. Een extra ticket kopen voor een reis tussen de grens stations zou ook niet helemaal eerlijk zijn, omdat je aan beide zijden in principe gratis zou reizen. 

Dat is onjuist. Voor internationale reizen hoef je met je abonnement nooit in- of uit te checken. Zie: https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Let op! Reist u met een internationaal ticket met 40 of 100% korting op het Nederlandse traject? Neem dan tijdens de reis de OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement (bijv. een Studentenreisproduct) mee, zodat u bij controle kunt aantonen dat u recht heeft op korting. Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit.

Er is dus geen enkel probleem, behalve dat je goed op de hoogte moet zijn van de regels en het handig is om ze tevoorschijn te kunnen toveren voor personeel dat niet goed op de hoogte is.

• De InterRail geldt als internationaal ticket met 100% korting in NL, als je niet gebruikmaakt van de in- of uitreismogelijkheid. Daar vul je dan gewoon de reis in die je maakt, inclusief vertrektijd. Die vertrektijd is voldoende om te bepalen of de DalVrij de hele reis geldig is, omdat DalVrij geen middagspits kent voor internationale reizen maar van 9 uur ‘s ochtends tot 4 uur ‘s nachts geldig is (maar let op: niet tussen 4 uur en 6:30 uur ‘s ochtends), zie diezelfde pagina. 
  • De OV-chipkaart met je abonnement neem je mee, maar je checkt niet in- of uit. Dat hoeft ook niet als je tussentijds (binnen NL) nog overstapt, al is niet iedere conducteur daarvan op de hoogte. Voorbeeld: je reist Rotterdam-Berlijn via Bad Bentheim, met overstap in Amersfoort op de IC Berlijn. Je hoeft dan niet met je DalVrij in te checken in Rotterdam en uit te checken in Amersfoort (al mag dat natuurlijk wel); in principe kun je je internationale reis gewoon in Rotterdam beginnen. En andersom idem. Dat is dus met name handig wanneer je in de middagspits verzeild raakt.
  • Voor eventuele poortjes gebruik je de barcode op de InterRail.

That’s it. Reis invullen op je InterRail, OV-chipkaart meenemen, de hierboven gelinkte pagina tevoorschijn kunnen toveren, voet bij stuk houden, wel beleefd blijven. Fijne reis! :slight_smile:

Reputatie 6
Badge +1

Er is dus geen enkel probleem, behalve dat je goed op de hoogte moet zijn van de regels en het handig is om ze tevoorschijn te kunnen toveren voor personeel dat niet goed op de hoogte is.

• De InterRail geldt als internationaal ticket met 100% korting in NL, als je niet gebruikmaakt van de in- of uitreismogelijkheid. Daar vul je dan gewoon de reis in die je maakt, inclusief vertrektijd. Die vertrektijd is voldoende om te bepalen of de DalVrij de hele reis geldig is, omdat DalVrij geen middagspits kent voor internationale reizen maar van 9 uur ‘s ochtends tot 4 uur ‘s nachts geldig is (maar let op: niet tussen 4 uur en 6:30 uur ‘s ochtends), zie diezelfde pagina. 

Wanneer je nog niet van de in- en uitreismogelijkheden hebt gebruikt en je deze voor een reis binnen het land waarin je staatsburger bent wilt gebruiken is dat geen probleem, op welk punt in je reis dan ook. Daarbij moet je rekening houden dat als je een Flexible pass hebt je dat een dag kost op je Interrail. Als je van deze optie gebruik maakt komt het Dal Vrij abonnement niet in het spel, omdat je in dit geval dan op je Interrail reist en niet op je Dal Vrij.

Als je niet van de in- en uitreismogelijkheden gebruik maakt is een Interrail niet geldig in het land waarin je staatsburger bent. We gaan even uit van Nederland in dit geval, het exacte land staat rechtsboven op de pas. Je pas is dan geldig tot aan de grens en biedt geen korting in Nederland.

Dat is onjuist. Voor internationale reizen hoef je met je abonnement nooit in- of uit te checken. Zie: https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Let op! Reist u met een internationaal ticket met 40 of 100% korting op het Nederlandse traject? Neem dan tijdens de reis de OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement (bijv. een Studentenreisproduct) mee, zodat u bij controle kunt aantonen dat u recht heeft op korting. Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit.

• De OV-chipkaart met je abonnement neem je mee, maar je checkt niet in- of uit. Dat hoeft ook niet als je tussentijds (binnen NL) nog overstapt, al is niet iedere conducteur daarvan op de hoogte. Voorbeeld: je reist Rotterdam-Berlijn via Bad Bentheim, met overstap in Amersfoort op de IC Berlijn. Je hoeft dan niet met je DalVrij in te checken in Rotterdam en uit te checken in Amersfoort (al mag dat natuurlijk wel); in principe kun je je internationale reis gewoon in Rotterdam beginnen. En andersom idem. Dat is dus met name handig wanneer je in de middagspits verzeild raakt.

Er staat niet dat je bij een internationale reis niet hoeft in- en uit te checken. Er staat dat het bij een internationaal ticket niet nodig is. We gaan er even vanuit dat de in- en uitreisdagen al gebruikt zijn. Het scenario wat je hierboven beschrijft is alleen van toepassing bij het gebruik van de in- en uitreis dagen en dan heb je ook geen NL abonnement nodig.

Als je op een Interrail reist, reis je vanaf de grens van Nederland met je Interrail naar het buitenland en is deze in Nederland niet geldig v.v., je hebt een internationaal ticket welke niet geldig is in Nederland en de bovenstaande regel niet van toepassing is, want een ticket op 1 vervoersovereenkomst is niet mogelijk. De overeenkomsten zijn niet elektronisch gekoppeld aan elkaar en er zijn ook geen voorwaarden die vermelden dat ze uit één overeenkomst bestaan.

Je krijgt dus meerdere vervoersovereenkomsten, namelijk ‘(grens)station buitenland’ → ‘grensstation Nederland’ (interrail geldig tot aan de grens, Dal Vrij geldig vanaf de grens) en ‘grensstation Nederland’ → ‘station in Nederland’ (Dal Vrij), waarbij je bij het 1e vervoersbewijs vanaf de grens en op het 2e vervoersbewijs op de AVR-NS reist, want het is een binnenlandse reis. Je kan een kaartje kopen voor ‘grensstation buitenland’ → ‘station in NL’, maar dan betaal je alsnog het stukje tot aan de grens extra, maar hebt het voordeel dat je van de Voordeeluren gebruik mag maken. 

Reageer