Interrail Tussenstop

  • 12 juli 2020
  • 96 reacties
  • 1569 Bekeken


Toon eerste bericht

96 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dan betaal je dus teveel. Nergens voor nodig. NS moet zorgen voor een oplossing want NS heeft het probleem gecreëerd door het verplichten van het inchecken. Het is in feite alleen maar administratief geneuzel.

Reputatie 3

Ik zie je punt, loklok8, maar je vat de situatie veel ingewikkelder op dan dat NS International hem beschrijft. Nergens op de pagina over internationale reizen valt de term “vervoersovereenkomst”. 

 

De vraag aan NS is dus: erkent NS een bewijs van 100% vrij reizen in België of Duitsland (bijvoorbeeld een (alleen in Duitsland geldige) BahnCard 100, of een (alleen in Duitsland geldige) InterRail) samen met een (niet-ingecheckt) NS-abonnement als één vervoersovereenkomst?

Reputatie 3

NS heeft het probleem gecreëerd door het verplichten van het inchecken. 

Het inchecken is het probleem niet, want “met een internationaal ticket” hoeft dat nooit. Het is onzin om inchecken op een grenspunt te verplichten. Inchecken speelt echt alleen binnenlands.

De vraag is alleen of een buitenlands bewijs van vrij reizen in het buitenland samen met je abonnement voldoet als “internationaal ticket”. Mijn boerenverstand zou zeggen: ja, maar loklok8 zegt terecht: juridisch misschien niet. De vraag is wat NS ervan denkt. Is het antwoord nee, dan zou het alleen maar fair zijn dat er een manier is om je twee bewijzen van vrij reizen samen te smeden tot één vervoersovereenkomst, bijvoorbeeld met een kosteloos kaartje, maar dat is er dus nog niet.

Badge +3

Het zou inderdaad logisch zijn dat Altijd Vrij daar ook bij hoort te staan.  Ik ga het bij content neerleggen. 

Update: content geeft aan dat Altijd Vrij hier niet onder valt, omdat dat het enige abonnement is waarbij nooit een instaptarief wordt ingehouden. 

Dat zal best, maar bij een incheck met Dal Vrij buiten de spits wordt er ook geen instaptarief ingehouden. Studentenreisproduct binnen de vrij reizen periode (week of weekend) ook niet.

Maar ik begrijp dus dat je een barcode kunt aanvragen om gratis poortjes te kunnen passeren bij een internationale reis? Dat kan toch ook gewoon met je internationale ticket (of de omslag van je Interrail boekje)?

Oh wacht, ik denk dat ik het snap. Bij een uitcheck zonder incheck (poortjes) wordt bij de genoemde abonnementen wél een instaptarief ingehouden, dus dan is zo’n passageding wel handig als je terug komt in NL. Voor studenten zonder incheck is het overigens geen probleem. Dal Vrij e.d. doordeweeks wel.

Op stations waar internationale treinen stoppen zijn er overigens altijd wel paaltjes om even in te checken als je door poortjes naar buiten moet. Dat kost je niets binnen 60 minuten (op hetzelfde station).

Reputatie 7
Badge +3

Laat ik het anders formuleren. Het probleem is van administratieve aard omdat er bij een combinatie van een reis met OV-chipkaart met een abonnement met afgekocht reisrecht er een probleem is dat er bij een grenspassage niet uitgecheckt kan worden. Of ingecheckt wanneer je uit het buitenland komt. Daarom moet er een kunstgreep worden uitgehaald met een internationaal vervoerbewijs met 100% korting op het Nederlandse traject. Het hele administratieve probleem is terug te voeren op het moeten in- of uitchecken met de OV-chipkaart.

De kunstgreep werkt maar er is één uitzondering: een reiziger heeft ook afgekocht reisrecht/100% korting aan de andere kant van de grens.

In de tijd voor de OV-chipkaart kocht je gewoon een vervoerbewijs vanaf het grenspunt als je vrij reizen had in Nederland. Wanneer je zowel vrij reizen had in NL als  in B of D dan stapte je gewoon in en liet in beide landen je daar geldende kaart zien.

Reputatie 3

Dan snappen we elkaar! De kunstgreep is dus in feite dat de OV-chipkaart als zichtbewijs werkt in combinatie met een internationale reis, omdat in- of uitchecken niet kan. Het kaartje met 100% korting in NL dient 1. als vervoerbewijs in het buitenland en 2. als “bewijs” voor de Nederlandse conducteur dat er inderdaad sprake is van een internationale reis (en de OV-chipkaart dus niet ingecheckt hoeft te worden).

In dat licht zou het compleet logisch zijn wanneer een alleen in het buitenland (van/tot de grens) geldig kaartje of abonnement dezelfde functie heeft. Zo interpreteerde ik de tekst op de website van NS International dus ook. Het hele verhaal met “vervoersovereenkomsten” speelt dan niet. Die InterRail of BahnCard 100 of wat dan ook is geen vervoersovereenkomst met NS, maar dient als “bewijs” dat er een grensoverschrijdende reis wordt gemaakt en dus als geldige reden om met het Nederlandse abonnement zonder incheck te reizen. Dus volgens mij klopt mijn eerdere verhaal wel. Het zou fijn zijn als NS dat kan bevestigen.

Badge +3

Die InterRail of BahnCard 100 of wat dan ook is geen vervoersovereenkomst met NS, maar dient als “bewijs” dat er een grensoverschrijdende reis wordt gemaakt en dus als geldige reden om met het Nederlandse abonnement zonder incheck te reizen. Dus volgens mij klopt mijn eerdere verhaal wel. Het zou fijn zijn als NS dat kan bevestigen.

Dit is in eerdere topics al bevestigd, en dat ging dan meestal om studenten of forensen naar België. Bij 100% afgekocht reisrecht in NL (en bijv. een Campuskaart voor België tot de grens) mag je gewoon reizen op vertoon van je abonnement(en) zonder incheck.

Probleem met Dal Vrij is dat je doordeweeks met spitsbeperkingen te maken hebt (dus formeel geen 100% afgekocht reisrecht voor de hele dag) en dus eigenlijk ergens moet inchecken (Breda, Roosendaal, Hengelo.. )

Overigens verkoopt NMBS (b-europe) wél tickets met 100% in NL en 100% in BE, maar die kosten dan 1 euro. Dat is wel zo handig, want bij 12 keer niet in/uitchecken blokkeert een ov-chipkaart en moet je langs een balie om die blokkade weer te laten verwijderen.

Reputatie 3

Ah, maar middagspitsbeperkingen zijn er internationaal niet! Zie https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Dus als je na 9 uur reist, is alles goed lijkt me.

Badge +3

Als je (ruim) na 9:00 reist kraait er geen haan naar, zoals @iMark al zei.

En onderweg ergens (of op je bestemming) op een perron inchecken en dan door poortjes naar buiten is ook geen probleem.

Reputatie 6
Badge +1

Dan snappen we elkaar! De kunstgreep is dus in feite dat de OV-chipkaart als zichtbewijs werkt in combinatie met een internationale reis, omdat in- of uitchecken niet kan. Het kaartje met 100% korting in NL dient 1. als vervoerbewijs in het buitenland en 2. als “bewijs” voor de Nederlandse conducteur dat er inderdaad sprake is van een internationale reis (en de OV-chipkaart dus niet ingecheckt hoeft te worden).

De OV-Chipkaart werkt als zichtbewijs bij een internationaal vervoersbewijs, zodat aangetoond kan worden dat je recht heb op korting in Nederland. Het internationale ticket geldt dan inderdaad als vervoersbewijs in het buitenland en je kan er ook mee aantonen dat het een internationale reis is. Dan klopt het inderdaad dat je de OV-Chipkaart niet in hoeft te checken.

Die InterRail of BahnCard 100 of wat dan ook is geen vervoersovereenkomst met NS, maar dient als “bewijs” dat er een grensoverschrijdende reis wordt gemaakt en dus als geldige reden om met het Nederlandse abonnement zonder incheck te reizen. Dus volgens mij klopt mijn eerdere verhaal wel. Het zou fijn zijn als NS dat kan bevestigen.

Het is niet zozeer een bewijs dat er een grensoverschrijdende reis wordt gemaakt als je een Interrail of BahnCard hebt, het laat enkel zien dat je met korting of vrij reist op de trajecten waar je BahnCard of Interrail geldig is. Het gekochte vervoersbewijs dient als ‘bewijs’ dat je een internationale reis hebt gemaakt, daarnaast dient het ook als vervoersovereenkomst met de betreffende vervoerder.

 

Hoe dan ook denk ik dat het in de praktijk niet zo'n groot probleem gaat zijn zoals iMark al aangeeft, maar volgens de kleine lettertjes weet ik het niet zo zeker.

Reputatie 3

Je hebt gelijk, denk ik. Het zou handig zijn als de NS zich hier ook eens in duidelijke bewoordingen over uitlaat.

Ik kan het helaas niet duidelijk maken dan al is gedaan in dit topic. Ik snap dat de wens naar 1 vervoerbewijs bestaat. Ik lees ook aandachtig mee en zal deze bevindingen wederom doorspelen. Als ik iets terug krijg dan zal ik dat hier terugkoppelen.

Badge +3

Met Interrail mag je als Nederlands ingezetene niet reizen in NL.

Maar blijkbaar is (eenmalig) NL uitreizen en terugreizen wél inbegrepen?

Dit topic gaat over “wat als ik binnen die maand (of twee maanden) Interrail een keertje tussendoor naar huis (Nederland) wil, en hoe gaat dat dan met Dal Vrij?”

Is uitreizen niet inbegrepen, dan check gewoon in met Dal Vrij en reis de grens over (zonder uitcheck, dat kost je niets).

Bij inreizen, hoe zit het dan vanaf de grens tot waar ik incheck (of kan inchecken)?

Reputatie 3

Ja, Robert, klopt. En algemener is de vraag:

Als je zowel 100% korting in NL als 100% korting in het buitenland hebt, volstaat het dan om beide abonnementen mee te nemen, of moet er aanvullend een (gratis) ticket gekocht worden? Dat is nu nog niet 100% duidelijk.

In het eerste geval: zou dat duidelijk op de website vermeld kunnen worden? In het laatste geval: zou NS kunnen zorgen dat zo’n ticket ook aangeschaft kan worden?

Badge +3

Zo’n ticket (zoals bij NMBS/B-europe wél kan voor van/naar België) zal er waarschijnlijk niet snel komen, ook al is het systeemtechnisch niet eens zo lastig om 100/100% aan te vinken en desnoods een euro te betalen voor je ticket.

Een ticket met 100% gratis reizen in beide landen kan je niet via ons aanschaffen. Ik heb de wens doorgespeeld. Je dient beide abonnementen wel mee te nemen, maar deze volstaan niet als vervoerbewijs. 

Badge +3

Je dient beide abonnementen wel mee te nemen, maar deze volstaan niet als vervoerbewijs. 

Nou breekt mijn klomp… Wel dus, zie andere topics!

Er zijn wel voorwaarden aan verbonden wat voor abonnement je hebt in NL. Met Altijd Vrij bijvoorbeeld, of Weekend Vrij of Dal Vrij op een zaterdag of zondag, of studentenreisproduct is het geen enkel probleem.

In andere gevallen koop je een ticket met 100% in het buitenland tot het eerste station binnen NL waar je in kunt checken, of voor veelreizigers een Grensabonnement (best duur voor bijv. Breda - Grens Hazeldonk).

Reputatie 1

Een ticket met 100% gratis reizen in beide landen kan je niet via ons aanschaffen. Ik heb de wens doorgespeeld. Je dient beide abonnementen wel mee te nemen, maar deze volstaan niet als vervoerbewijs. 

Als ik op nsinternational.nl een reis probeer te boeken met 100% korting NL en Bahncard 100% krijg ik de volgende tekst:
 

Geen vervoersbewijs nodig voor deze selectie

U heeft aangegeven dat een of meerdere reizigers een 100% kortingskaart heeft. Het kopen van een los vervoersbewijs is dan niet nodig. U kunt reizen met de genoemde kortingskaarten,hoe werkt dit?

 

En via het linkje kan je de barcode aanvragen om de poortjes te openen, het lijkt mij dus dat de vrijreizenkaarten wel genoeg zijn?

Reputatie 6
Badge +1

Met Interrail mag je als Nederlands ingezetene niet reizen in NL.

Maar blijkbaar is (eenmalig) NL uitreizen en terugreizen wél inbegrepen?

Dit topic gaat over “wat als ik binnen die maand (of twee maanden) Interrail een keertje tussendoor naar huis (Nederland) wil, en hoe gaat dat dan met Dal Vrij?”

Is uitreizen niet inbegrepen, dan check gewoon in met Dal Vrij en reis de grens over (zonder uitcheck, dat kost je niets).

Bij inreizen, hoe zit het dan vanaf de grens tot waar ik incheck (of kan inchecken)?

Bij het in- en uitreizen is het geen probleem, je mag maximaal 2 reizen in je eigen land maken.

Als je bijvoorbeeld Berlijn - Amsterdam Centraal invult kan je op je Interrail van het beginstation tot de eindbestemming reizen op je Interrail. Of als je Rotterdam Centraal - Schiphol Airport invult is dat ook geen probleem en mag je die gehele rit op je Interrail maken. Bij beiden geldt wel dat de in- of uitreismogelijkheid nog niet gebruikt is.

Als je uitreist en je wilt niet van een van de mogelijkheden gebruik maken kan je inderdaad in Nederland inchecken en gewoon niet uitchecken. Vanaf het buitenland reis je met je Interrail. Omgekeerd is het dus lastig als je beide mogelijkheden al gebruikt hebt en je een abonnement hebt zonder volledig afgekocht reisrecht, daar gaat deze vraag namelijk over. Bij een volledig afgekocht reisrecht kan je van het gedoogbeleid gebruik maken en ontstaat er geen probleem.

Badge +3

Wow @Pietje Panda dat is relatief nieuw. Goede vondst en bijbehorende link ‘hoe werkt dit’. Dacht dat die keycards alleen in de trein uitgedeeld werden op verzoek.

Excuses ik had het hier even mis. In dit geval mag hij de reis op de Interrail maken in Duitsland en in Nederland met zijn Dal Vrij. Dan heb je inderdaad gen ticket nodig.

Badge +3

Oke, dus met één toegestane uitreis en terugreis binnen NL kom je dan op het volgende bij het onderbreken van een maandje Interrail (stel je woont in Amsterdam en reist naar Duitsland):

  • Je reist op je (toegestane) Interrail vanuit Amsterdam naar het buitenland
  • Bij tussentijds onderbreken gebruik je de toegestane tweede reis binnen NL voor naar Amsterdam (vult dat in bij Interrail).
  • Of: Je vult Bad Bentheim in en koopt vanaf daar een internationaal kaartje met 100% in NL naar Amsterdam.
  • Of: Je vult Aachen in en checkt daar in met je NS abonnement en reist naar Amsterdam. Je bent dan ‘nog steeds op Interrail in het buitenland’ volgens de voorwaarden.
  • Voor de tweede keer naar het buitenland reis je via Aachen en checkt daar uit of gebruikt de tweede toegestane Interrail reis vanuit Amsterdam of waar dan ook.
  • Of: Je koopt een internationaal kaartje tot Bad Bentheim met 100% in NL en toont je Dal Vrij bij controle tot de grens.
Badge +3

Als je uitreist en je wilt niet van een van de mogelijkheden gebruik maken kan je inderdaad in Nederland inchecken en gewoon niet uitchecken. Vanaf het buitenland reis je met je Interrail.

Eén vraagje dan nog, want vanaf de grens is je NL incheck niet meer geldig. Mag je dan bij Interrail ‘grens NL-DE’ invullen, of toch maar kaartje tot Bad Bentheim kopen met 100% in NL en dat invullen (of Aachen en daar uitchecken bij Arriva)?

 

Reputatie 3

Wow @Pietje Panda dat is relatief nieuw. Goede vondst en bijbehorende link ‘hoe werkt dit’. Dacht dat die keycards alleen in de trein uitgedeeld werden op verzoek.

Nee, het is niet nieuw, vijf maanden geleden voerde ik dit argument hier https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/wekelijks-over-de-grens-van-luik-naar-maastricht-63293?postid=436231#post436231 al aan. Maar goed dat je het noemt, Pietje Panda! Het is zo ingewikkeld allemaal dat je vijf maanden later de redenering weer vanaf het begin begint omdat je je argumenten van vroeger kwijt bent...

Badge +3

Haha, goed topic en herkenbaar inderdaad. Met name https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/wekelijks-over-de-grens-van-luik-naar-maastricht-63293?postid=437106#post437106

Maar ja, dit ging om Interrail onderbreken (even terugreizen naar NL en daarna weer verder)…

Denk niet dat NS met iets zinnigs komt, anders dan wat wij inmiddels zelf als ‘geldig’ bedacht hebben.

Reageer