Interrail Tussenstop

• 12 juli 2020
  • 96 reacties
  • 1573 Bekeken

Reputatie 1

Het is bekend dat je met een Interrail niet in je eigen land reizen mag, behalve op de in- en uitreisdagen.

Nu vraag ik mij af: Als je een tussenstop in Nederland wil/moet houden, hoe pak je dat dan het beste aan?

Koop je een kaartje van grensstation naar grensstation? Of volstaat je Nederlandse abonnement (bijv. Dal Vrij) tot aan de grens en je Interrail vanaf de grens?

96 reacties

Reputatie 1

Een ticket met 100% gratis reizen in beide landen kan je niet via ons aanschaffen. Ik heb de wens doorgespeeld. Je dient beide abonnementen wel mee te nemen, maar deze volstaan niet als vervoerbewijs. 

Als ik op nsinternational.nl een reis probeer te boeken met 100% korting NL en Bahncard 100% krijg ik de volgende tekst:

Geen vervoersbewijs nodig voor deze selectie

U heeft aangegeven dat een of meerdere reizigers een 100% kortingskaart heeft. Het kopen van een los vervoersbewijs is dan niet nodig. U kunt reizen met de genoemde kortingskaarten,hoe werkt dit?

En via het linkje kan je de barcode aanvragen om de poortjes te openen, het lijkt mij dus dat de vrijreizenkaarten wel genoeg zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Laat ik het anders formuleren. Het probleem is van administratieve aard omdat er bij een combinatie van een reis met OV-chipkaart met een abonnement met afgekocht reisrecht er een probleem is dat er bij een grenspassage niet uitgecheckt kan worden. Of ingecheckt wanneer je uit het buitenland komt. Daarom moet er een kunstgreep worden uitgehaald met een internationaal vervoerbewijs met 100% korting op het Nederlandse traject. Het hele administratieve probleem is terug te voeren op het moeten in- of uitchecken met de OV-chipkaart.

De kunstgreep werkt maar er is één uitzondering: een reiziger heeft ook afgekocht reisrecht/100% korting aan de andere kant van de grens.

In de tijd voor de OV-chipkaart kocht je gewoon een vervoerbewijs vanaf het grenspunt als je vrij reizen had in Nederland. Wanneer je zowel vrij reizen had in NL als  in B of D dan stapte je gewoon in en liet in beide landen je daar geldende kaart zien.

Badge +3

Je dient beide abonnementen wel mee te nemen, maar deze volstaan niet als vervoerbewijs. 

Nou breekt mijn klomp… Wel dus, zie andere topics!

Er zijn wel voorwaarden aan verbonden wat voor abonnement je hebt in NL. Met Altijd Vrij bijvoorbeeld, of Weekend Vrij of Dal Vrij op een zaterdag of zondag, of studentenreisproduct is het geen enkel probleem.

In andere gevallen koop je een ticket met 100% in het buitenland tot het eerste station binnen NL waar je in kunt checken, of voor veelreizigers een Grensabonnement (best duur voor bijv. Breda - Grens Hazeldonk).

Reputatie 7
Badge +3

Nee. Mits je maar aan de voorwaarden van Dalvrij voldoet.

Ik zal proberen het te verduidelijken met een paar voorbeelden.

• Met vrij reizen in Nederland koop je een kaartje vanaf Bentheim grens.
  • Met vrij reizen in Duitsland koop je een kaartje tot Bentheim grens.
  • Met vrij reizen in Nederland en Duitsland hoef je geen kaartje te kopen.
Reputatie 7
Badge +3

De standaardoplossing is het kunnen “kopen”/printen van een ticket met 100% korting in NL en 100% korting in B of D. Het is geen raketwetenschap.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat het toch niet per zo zeer een poortjes probleem is, want Hengelo heeft helemaal geen poortjes. Dus ik denk dat een keycard dan ook niet nodig zou zijn.

In principe is het wel na te trekken hoe laat men het grenspunt is gepasseerd en aan de hand daarvan te bepalen of het Dal Vrij abonnement op dat moment geldig zou zijn. Je zou daarna op Hengelo in moeten checken om je reis te vervolgen.

Reputatie 7
Badge +3

Er is voor dit soort situaties altijd nog de sluiproute dat het niet verplicht is om in- en uit te checken met afgekocht reisrecht, ondanks het feit dat NS dat in de voorwaarden heeft staan. Dalvrij is één van de abonnementsvormen met afgekocht reisrecht.

Zie bijvoorbeeld: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/boete-had-niet-ingecheckt-met-studenten-ov-51988

Ik raad @Acchero aan om een print mee te nemen van de pagina https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen. Met daarbij de belangrijke toevoeging dat dit bij Dalvrij alleen van toepassing is op zaterdag en zondag. Op andere dagen moet gecontroleerd kunnen worden op welk tijdstip is ingecheckt.

Wanneer gaat NS eens iets structureel regelen voor reizigers met 100% in NL en 100% in B of D?

Reputatie 7
Badge +3

We zouden de casus concreter kunnen maken wanneer @Acchero ons zou vertellen welke reis hij precies gaat maken. Als zijn onderbrekingsbestemming in NL een station zonder poortjes is en hij reist op zaterdag of zondag dan is er geen enkel probleem.

Ik ben wel benieuwd welke oplossing NS heeft voor dit probleem, @Laura NS. Graag een oplossing waarbij geen ticket gekocht hoeft te worden dat duurder is dan €0,00.

Reputatie 7
Badge +3

De discussie is in het geheel niet overbodig. Het gaat om het structurele probleem waar reizigers met 100 % korting in NL en 100% korting in B of D tegenaan lopen.

NS verwacht in principe van reizigers met afgekocht reisrecht dat ze inchecken. Bij een internationale reis kunnen reizigers een internationaal vervoerbewijs kopen met 100% korting in NL. Een poortje wordt dan geopend met het internationale vvb. De OV-chipkaart met het abonnement afgekocht reisrecht wordt bij controle in de trein uitgelezen en wordt dus niet gebruikt om in- of uit te checken. Tot zover is er helemaal niets aan de hand en het werkt zowel voor een reis van als naar NL.

Het probleem ontstaat wanneer een reiziger aan de andere kant van de grens ook afgekocht reisrecht heeft. NS biedt niet de mogelijkheid om ofwel een ticket met 100% tot het grenspunt te kopen of om een ticket te kopen met 100% korting in NL en B of D.

In het verleden konden er bij een balie van NS baanvakcoupons gekocht worden tot een grenspunt, ook met 100% korting. Misschien kan dat nog steeds maar bij de automaat of online zijn deze tickets niet te koop. Zonder het incheckcircus was er geen enkel probleem. Je ging gewoon met je geldige kaarten/tickets in de trein zitten. Klaar.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B

Bron: https://www.interrail.eu/nl/support/interested-in-interrailing/how-do-i-use-my-pass

Als je bijvoorbeeld invult dat je van Berlijn naar Hengelo reist en je laat tussen Bad Bentheim en Hengelo je OV-chipkaart met Dalvrij zien dan zal geen haan daar naar kraaien.

Reputatie 4

Op de omslag van een interrail staat een QR-code die als keycard voor alle stations in NL (en nu ook in Frankrijk) kan worden gebruikt. Ik vermoed zelfs ook buiten de ticketperiode. De QR staat namelijk niet op het ticket zelf, maar op de omslag en die is algemeen.

Badge +3

Ik zal de suggestie doorspelen, want er is helaas geen andere manier die ik kan aangeven momenteel dat TS niet dat kleine stukje dient te betalen.

TS hoeft dat stukje niet te betalen, want heeft Dal Vrij. Formeel zonder incheck alleen in het weekend geldig (100% afgekocht reisrecht) vanaf de grens, maar ruim buiten de spits doordeweeks ook geen probleem i.c.m. Interrail waar je bijv. Hengelo hebt ingevuld.

Reputatie 7
Badge +3

Dan betaal je dus teveel. Nergens voor nodig. NS moet zorgen voor een oplossing want NS heeft het probleem gecreëerd door het verplichten van het inchecken. Het is in feite alleen maar administratief geneuzel.

Reputatie 3

Ah, maar middagspitsbeperkingen zijn er internationaal niet! Zie https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Dus als je na 9 uur reist, is alles goed lijkt me.

Badge +3

Als je (ruim) na 9:00 reist kraait er geen haan naar, zoals @iMark al zei.

En onderweg ergens (of op je bestemming) op een perron inchecken en dan door poortjes naar buiten is ook geen probleem.

Reputatie 7
Badge +1

Dan snappen we elkaar! De kunstgreep is dus in feite dat de OV-chipkaart als zichtbewijs werkt in combinatie met een internationale reis, omdat in- of uitchecken niet kan. Het kaartje met 100% korting in NL dient 1. als vervoerbewijs in het buitenland en 2. als “bewijs” voor de Nederlandse conducteur dat er inderdaad sprake is van een internationale reis (en de OV-chipkaart dus niet ingecheckt hoeft te worden).

De OV-Chipkaart werkt als zichtbewijs bij een internationaal vervoersbewijs, zodat aangetoond kan worden dat je recht heb op korting in Nederland. Het internationale ticket geldt dan inderdaad als vervoersbewijs in het buitenland en je kan er ook mee aantonen dat het een internationale reis is. Dan klopt het inderdaad dat je de OV-Chipkaart niet in hoeft te checken.

Die InterRail of BahnCard 100 of wat dan ook is geen vervoersovereenkomst met NS, maar dient als “bewijs” dat er een grensoverschrijdende reis wordt gemaakt en dus als geldige reden om met het Nederlandse abonnement zonder incheck te reizen. Dus volgens mij klopt mijn eerdere verhaal wel. Het zou fijn zijn als NS dat kan bevestigen.

Het is niet zozeer een bewijs dat er een grensoverschrijdende reis wordt gemaakt als je een Interrail of BahnCard hebt, het laat enkel zien dat je met korting of vrij reist op de trajecten waar je BahnCard of Interrail geldig is. Het gekochte vervoersbewijs dient als ‘bewijs’ dat je een internationale reis hebt gemaakt, daarnaast dient het ook als vervoersovereenkomst met de betreffende vervoerder.

Hoe dan ook denk ik dat het in de praktijk niet zo'n groot probleem gaat zijn zoals iMark al aangeeft, maar volgens de kleine lettertjes weet ik het niet zo zeker.

Reputatie 7
Badge +1

Met Interrail mag je als Nederlands ingezetene niet reizen in NL.

Maar blijkbaar is (eenmalig) NL uitreizen en terugreizen wél inbegrepen?

Dit topic gaat over “wat als ik binnen die maand (of twee maanden) Interrail een keertje tussendoor naar huis (Nederland) wil, en hoe gaat dat dan met Dal Vrij?”

Is uitreizen niet inbegrepen, dan check gewoon in met Dal Vrij en reis de grens over (zonder uitcheck, dat kost je niets).

Bij inreizen, hoe zit het dan vanaf de grens tot waar ik incheck (of kan inchecken)?

Bij het in- en uitreizen is het geen probleem, je mag maximaal 2 reizen in je eigen land maken.

Als je bijvoorbeeld Berlijn - Amsterdam Centraal invult kan je op je Interrail van het beginstation tot de eindbestemming reizen op je Interrail. Of als je Rotterdam Centraal - Schiphol Airport invult is dat ook geen probleem en mag je die gehele rit op je Interrail maken. Bij beiden geldt wel dat de in- of uitreismogelijkheid nog niet gebruikt is.

Als je uitreist en je wilt niet van een van de mogelijkheden gebruik maken kan je inderdaad in Nederland inchecken en gewoon niet uitchecken. Vanaf het buitenland reis je met je Interrail. Omgekeerd is het dus lastig als je beide mogelijkheden al gebruikt hebt en je een abonnement hebt zonder volledig afgekocht reisrecht, daar gaat deze vraag namelijk over. Bij een volledig afgekocht reisrecht kan je van het gedoogbeleid gebruik maken en ontstaat er geen probleem.

Reputatie 3

Wow @Pietje Panda dat is relatief nieuw. Goede vondst en bijbehorende link ‘hoe werkt dit’. Dacht dat die keycards alleen in de trein uitgedeeld werden op verzoek.

Nee, het is niet nieuw, vijf maanden geleden voerde ik dit argument hier https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/wekelijks-over-de-grens-van-luik-naar-maastricht-63293?postid=436231#post436231 al aan. Maar goed dat je het noemt, Pietje Panda! Het is zo ingewikkeld allemaal dat je vijf maanden later de redenering weer vanaf het begin begint omdat je je argumenten van vroeger kwijt bent...

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS kakelt men af en toe maar wat over “coulance” zonder de werkelijke betekenis van het woord te begrijpen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste klopt niet. Met een OV-chipkaart met daarop een abonnement met afgekocht reisrecht kun je nooit een boete krijgen wegens het niet hebben van een geldig vervoerbewijs. En een onterechte boete wegens niet inchecken wordt door NS altijd kwijtgescholden.

Nou zeker van wel kan je die boeten krijgen want als je niet bent ingecheckt heb je ook geen reisproduct wat er ook op je kaart staat de NS zal een paar keer door de vingers kijken maar zo als eerder gezegd het is geen recht want je zonder incheck reis je met een ongeldig product 

Dat juridisch niet houdbare standpunt is vijf jaar geleden door NS ingetrokken. Lees nog eens goed wat er staat op de pagina: https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen

Maar ik doel vooral op tijdens de interrailperiode. Even heel droog gezegd: Stel je hebt een pas van 1 juli tot 1 september en op 1 augustus wil je even in Nederland stoppen om je ouders te bezoeken. Hoe doe je dat dan?

Ik denk dat je dan een retourtje vanaf de grens tot je huisadres moet kopen.

Reputatie 1

Maar vanaf de grens heb ik een abonnement. Laat ik de vraag nog concreter maken: Zijn zowel interrail als NS Dal Vrij tot/vanaf de grens, of tot/vanaf het laatste station vóór de grens geldig?

Maar vanaf de grens heb ik een abonnement. Laat ik de vraag nog concreter maken: Zijn zowel interrail als NS Dal Vrij tot/vanaf de grens, of tot/vanaf het laatste station vóór de grens geldig?

Dat is een lastige vraag: ik denk dat je dan toch een grenskaartje moet kopen. Er zijn een paar stations in Duitsland die inmiddels ook ook een OV-chip mogelijkheid hebben. Aken is daar in ieder geval één van. Dan kan je gratis de grens over.

Waarschijnlijk weten andere forumleden daar meer over. Kosten van een grenskaartje zijn ook niet al te hoog. Veel plezier met de interrailreis. 

Reputatie 7
Badge +3

Beide kaarten zijn geldig van/tot de grens. Je reis met Dalvrij moet natuurlijk wel in de daluren beginnen.

Reputatie 1

Dus met de IC berlijn hoef ik geen kaartje Hengelo - Bad Bentheim te kopen? Als voorbeeld.

Reageer