beantwoord

Is alcohol in de Duitse trein toegestaan?

• 17 mei 2019
  • 10 reacties
  • 685 Bekeken

Ik zag net een punt staan op dit forum over een alcoholverbod in de treinen tussen Duitsland en Nederland. Geldt dit ook voor de trein waarbij je geen toeslag betaald? Ik reis namelijk wekelijks met de Duitse trein en heb wel vaker last van dronken Duitsers, maar vandaag heb ik er zoveel last van. Ze nuttigen grote hoeveelheden bier en shotjes in de trein, zijn luidruchtig en hebben keiharde muziek op. Daarnaast is openbaar dronkenschap naar mijn idee ook gewoon verboden en wat is er openbaarder dan openbaar vervoer? Het treinpersoneel doet er niks aan, dit zou toch niet moeten kunnen. Je kunt niet eens normaal in de trein zitten...
icon

Beste antwoord door Jouke NS 17 mei 2019, 20:18

Hallo Rozemarijn Sophie en welkom bij de NS Community.

Zoals Robert B het aangeeft klopt het helemaal. Alcohol is, buiten Koningsdag, in principe toegestaan mits men zich aan de wet houdt. Dronken mensen kunnen dus ook gewoon uit de trein worden gezet of aangehouden en overgedragen naar de politie. In de praktijk zal het meestal aflopen met een sisser en proberen we toch reizigers op hun bestemming te brengen met zo weinig mogelijk overlast voor andere reizigers. De boel achterlaten zoals op de foto van Robert B is te zien is absoluut niet de bedoeling.
Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Alcohol in de trein mag, en sommige (Duitse) internationale treinen hebben een bar/restauratie.

Alleen op Koningsdag is alcohol in de trein niet toegestaan. Overlast mag natuurlijk nooit, maar dat is ter beoordeling van het treinpersoneel.

Zojuist deze foto op Twitter voorbij zien komen:

Have you started a free drink service at first class?? @NS_online
Maar ook gisteren een foto van iemand die eigenhandig een behoorlijk grote plastic tas volgepropt had met lege bierblikjes en andere troep, na de huldiging van Ajax...

Beste supporters en fans, ik heb in 5 minuten tijd dit uit de coupé geraapt. Volgende keer zelf even je rotzooi opruimen of weggooien op het station?
Uiteraard tegen dovemansoren gezegd...
Hallo Rozemarijn Sophie en welkom bij de NS Community.

Zoals Robert B het aangeeft klopt het helemaal. Alcohol is, buiten Koningsdag, in principe toegestaan mits men zich aan de wet houdt. Dronken mensen kunnen dus ook gewoon uit de trein worden gezet of aangehouden en overgedragen naar de politie. In de praktijk zal het meestal aflopen met een sisser en proberen we toch reizigers op hun bestemming te brengen met zo weinig mogelijk overlast voor andere reizigers. De boel achterlaten zoals op de foto van Robert B is te zien is absoluut niet de bedoeling.
Reputatie 7
Badge +4
Er geldt in Duitsland op trajecten een alcoholverbod in treinen maar niet lang overal en het is vrij ondoorzichtig waar het wel mag en waar niet. Ik zit regelmatig bij de oosterburen maar kom eigenlijk weinig excessen als deze tegen. Gebruikelijk is het niet.
Reputatie 7
Badge +3
Ben ooit met de trein van Münster naar Gelsenkirchen gereisd voor een wedstrijd van Schalke. Hele trein natuurlijk gezellig aan het bier. Vlak voor Gelsenkirchen kwamen er een aantal (vermoedelijk) daklozen langslopen met enorme vuilniszakken om alle statiegeldflesjes en -blikjes te verzamelen. Iedereen vrolijk en geen afval, geweldig ☺
Ook buiten het stadion stonden overal daklozen met winkelwagentjes om de flesjes en blikken van de aankomende supporters op te vangen en iedereen deed daar ook aan mee. Ik kon 't allemaal wel waarderen.
Reputatie 4
Hier nog een stuk over alcohol in de trein van het Duitse Zugreiseblog: https://www.zugreiseblog.de/alkoholverbot-bahn/
Reputatie 5
Ik reis namelijk wekelijks met de Duitse trein en heb wel vaker last van dronken Duitsers, maar vandaag heb ik er zoveel last van.
Vandaag is zaterdag en dan kan het zijn dat je veel drinkende voetbalfans tegenkomt. Verder zie ik in Duitsland vaak groepen die naar een vrijgezellenfeest gaan en vaak meerdere kratten bier bij zich hebben en nuttigen.
Reputatie 3
Treinen MET toeslag zijn allemaal van de DB en heten ''Fernverkehr'', rijden als IC of ICE. Die hebben (vooralsnog) nooit een alko-verbot.
Diverse regio's en treinmaatschappijen die op contract rijden hebben inmiddels wel zo'n verbod, ook vrijwel elke metro/U-bahn en dit breidt zich steeds meer uit. Net zoals in NL, hoewel het toch DE is: hoe streng er de hand aan wordt gehouden en of er überhaupt wordt kontrolliert, varieert nogal. Inderdaad zijn vooral die supporterstreinen berucht-in mijn ogen meestal die besoffene gegen die betrunkene.
Bij mijn weten geldt het tot heden niet in de diverse treinlijnen die door EuroBahn of ARRIVA tot in NL rijden. De deelstaat Niedersachsen (ligt tegen noord-NL aan, Hannoevr, Osnabrück) is er het verste mee.
Badge +3
DB Fernverkehr verdient goed aan de alcoholische versnaperingen die ze verkopen in de BordRestaurants en BordBistro's. Het alcoholverbod zal daar niet snel komen. Bovendien zijn er altijd meerdere personeelsleden aan boord om te kunnen ingrijpen wanneer de boel uit de hand dreigt te lopen.

Al die stoptreinverbindingen die door de deelstaten worden aanbesteed zijn een ander verhaal. In die treinen wordt geen alcohol verkocht en verdient de vervoerder er niets aan. Je mag alcohol wel meenemen maar niet in de trein consumeren.

Het blijft een beetje dubbelhartig allemaal. Aan de ene kant vinden overheden in het kader van de verkeersveiligheid het natuurlijk uitstekend dat mensen met een slok op niet achter het stuur kruipen. Aan de andere kant doet men steeds moeilijker over alcoholconsumptie in de openbare ruimte. In Londen is een paar jaar geleden de Underground drooggelegd. Een bekende politica kwam een tijdje terug in de problemen omdat ze in de Tube was gesignaleerd met een blikje mixdrank.
https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-47996907
Reputatie 1
in regionale treinen in Niedersachsen is een alcoholverbod. in treinen van db fernverkehr en in regionale treinen in nordrhein westfalen is geen alcoholverbod.
Reputatie 7
Badge +2
Het blijft een beetje dubbelhartig allemaal. Aan de ene kant vinden overheden in het kader van de verkeersveiligheid het natuurlijk uitstekend dat mensen met een slok op niet achter het stuur kruipen. Aan de andere kant doet men steeds moeilijker over alcoholconsumptie in de openbare ruimte.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen 1 of 2 biertjes drinken in de trein of straalbezopen zijn en overlast veroorzaken.
Hoewel natuurlijk niet iedereen die dronken is gelijk overlast veroorzaakt. Sommigen vallen juist in slaap of zo.
Bij ons op werk gaat nog het verhaal van een borrel waarbij sommige collega's iets te diep in het glaasje hadden gekeken. Die borrel was in Leiden en 1 collega moest nog naar Leiden met een late of misschien zelf een nachttrein. Die collega was zo dronken dat ze door andere collega's naar het station is gebracht en op de trein gezet, tegen de conducteur gezegd waar ze er uit moest en haar man gebeld om haar in Delft op het perron op te pikken. In de auto op weg naar station Leiden was ze al bijna in slaap gevallen.

Reageer