beantwoord

Is de tijd bij een internationale reis met een regionale trein een verplichting of advies?

• 22 februari 2020
  • 3 reacties
  • 219 Bekeken

Reputatie 1

Bij NS internationaal moet ik voor een reis naar het buitenland een datum en tijd uitkiezen. 
Betreft: '’flexibel tarief'’.

Ticket zelf:

Geldigheidsdatum, mijn reisdatum, vrijdag 21 februari 2020.

Bij kalender en klok (tijd) staan er alleen sterren **. Daarnaast bij klasse: 2. (ik reis 2e klasse)

Vertrek: Station in NL - aankomst: station in Buitenland.
In mijn geval: Dieren - Emmerich-Elten.

Via: Emmerich Grens. (Grens bij Zevenaar en Elten)

Onderaan Op de e-ticket staat Reisschema en geboekte reserveringen

1. Trein Dieren - Arnhem Centraal, met datum en tijdstip 11:18 uur
  2. Trein Arnhem - Centraal - Emmerich-Elten, met datum en tijdstip 11:44 uur.

Vraag: is het tijdstip een verplichting of mag ik ook treinen eerder of later pakken?
Volgens mij mag dat, maar als er de tekst op de e-ticket doet natuurlijk wel twijfelen.

Bij mijn ticket gaat het om een treinreis: Dieren - Emmerich-Elten (station in Elten, net over de grens).

icon

Beste antwoord door Robert B 22 februari 2020, 23:35

Niet druk over maken, je mag die reis boeken en dan elke trein nemen op die dag.

Heb je een gereserveerde zitplaats in een bepaalde trein, en besluit je toch een andere trein te nemen? Dan nog is je ticket geldig (naar of van Duitsland) Neemt u maar plaats en goede reis!

Maar alleen geen garantie op een zitplaats, net als in alle Nederlandse (spits)treinen eigenlijk..  :sweat:

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Niet druk over maken, je mag die reis boeken en dan elke trein nemen op die dag.

Heb je een gereserveerde zitplaats in een bepaalde trein, en besluit je toch een andere trein te nemen? Dan nog is je ticket geldig (naar of van Duitsland) Neemt u maar plaats en goede reis!

Maar alleen geen garantie op een zitplaats, net als in alle Nederlandse (spits)treinen eigenlijk..  :sweat:

Reputatie 5
Badge

Op dit lijntje kan je niet eens REServeren. Het is de Abellio RE19, Arnhem-Düsseldorf.

Het is overigens vaak veel voordeliger om een apart kaarjte naar duits VRR tarif te kopen voor dat stukje, of vanaf Zevenaar. Er rijdt ook een nog goedkoper BUURTbusje vanaf Zvnr station erheen, enkel ma-vr, elk uur.

FLEX betekent volle prijs, dus vrij treinkeuze. Er is ook SEMIFlex en NONflex (of zoiets). Is enkel van toepassing voor DB/DE bij FERNverkehr, die mooie witte ICE en IC treinen, die Elten supersnel voorbijrazen.

Reputatie 1

Ik vond het al raar dat het vrijdag op het e-ticket stond en ik dacht tijdens het kopen dat er ook sprake was van vrije keuze.

Dus voor de duidelijkheid (in elk geval Duitsland)

Flexpreis: Vrije keuze, zo lang er op de dag zelf gerezen wordt
Sparrpreis: Goedkoper dan Flexxpreis, maar tijdverbonden.

Sparrpreis is bijvoorbeeld voor reizen met de ICE mogelijk, maar hij rijdt ook het station voorbij en stopt pas in Oberhausen.

Wat betreft Duitse VRR tickets:
In Nederland reis ik met 40% korting, dus in principe tot de grens.
Dus het volle tarief betaal ik eigenlijk pas vanaf de grens, tot Elten zeer klein stukje, voor Emmerich is dat al een klein stukje verder.

Dieren - Elten kost voor mij inclusief 40% korting in Nederland (NS International E-ticket):

Enkele reis € 6,10
Retour € 12,20.

Ik had even gekeken bij de automaat wat voor tickets je o.a. in Elten kan kopen (automaat staat volgens mij sinds september, ondanks opening in juli was). 
-Einzelticket, 4-er ticket, 10er ticket.

Klopt het dat je een einzelticket alleen voor 1 richting mag gebruiken?
Moet je dan een einzelticket in zowel Arnhem als in Elten of Emmerich kopen als jedus ook terug wilt?
Zou raar zijn als je bijvoorbeeld een ticket gebruikt in tegenovergestelde richting.

Prijs overzicht
Prijs Arnhem Centraal - Elten.
Einzelticket 6€
4-er ticket 22,50€
10-er ticket 46€
Zusatz ticket 3,60€
24-stunden ticket 14,70€
24-studen ticket 2-personen 18,60€
24-stunden ticket 3-personen 22,70€
Bron: VRR- Fahrplanauskunft.
Reisplanner geeft meteen ook prijs aan.

Reageer