Is een weekendvrij abonnement geldig tot Emmerich? | NS Community
beantwoord

Is een weekendvrij abonnement geldig tot Emmerich?

  • 6 August 2022
  • 12 reacties
  • 1057 Bekeken

Op het nieuws zag ik dat op station Emmerich in Duitsland sinds kort ook een in- en uitcheck paal staat. Dit is handig voor studenten uit de Nederlandse regio Montferland die in Arnhem studeren. In het nieuws was een student uit het Nederlandse plaatsje Netterden, vlak bij de grens. De snelste reis naar Arnhem is voor hun via het Duitse Emmerich. Ze schijnen dan geen Duits ov abonnement meer nodig te hebben naast hun OV studentenkaart. Vandaar mijn vraag of ik met een Nederlands weekend vrij abonnement naar Emmerich mag reizen als ik terplekke gewoon uitcheck bij die uitcheck paal?

icon

Beste antwoord door Tochjo 6 August 2022, 13:57

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

Ja, Weekend Vrij is geldig tussen Arnhem en Emmerich (en de andere abonnementen ook). Tussen Arnhem en Emmerich maakt u gebruik van de OV-chipkaartpalen van Arriva.

Reputatie 7
Badge +1

Ze hebben-die studentje dan-nog wel een VRR=Duits ABO nodig (ach, deze maand nog steeds maar 9€, maar in Ferien zal dat niet veel baat hebben) voor het minibusje dat tussen Emmerik en ´s Heerenberg pendelt. Of ze nemen het Fahrrad, ook wel als Drahtesel betiteld

Badge +3

Haha @bahnrider van een Drahtesel had ik nog nooit gehoord, maar dat is dus een (sport)fiets?

https://www.drahtesel.com

Heb het antwoord van @Tochjo maar als beste gemarkeerd, want je mag met een ov-chipkaart gewoon van/naar Elten/Emmerich/Praest. Een NS abonnement (of student) is gewoon geldig.

En Gronau, Aachen en Weener/Leer, plus volgens mij nog een bus van De Lijn tussen Tilburg en Zeeland via België? 🤔

Reputatie 7
Badge +4

De bijnaam voor een bromfiets is in het Duits ‘Halbstarkenrakete’, vind ik ook wel aardig.

Reputatie 7
Badge

Om hier even op aan te haken. Hoe zit het met het weekend vrij abonnement op zaterdag en zondag in combinatie met het €9 ticket die vanaf Emmerich geldig is? 

Opweg naar Düsseldorf zou je met Weekend Vrij anders heel snel moeten omcheken in Emmerich. Die tijd heb je bijna niet heb ik gehoord. 

Dan kan je beter gewoon niet uitchecken, een reis maken door Duitsland, en op het eerstvolgende station in Nederland weer uitchecken. Of levert uitchecken na xx uur (lees hele lange dag) een probleem op? 

Reputatie 7
Badge +4

In principe moet je binnen zes uur weer uitchecken, anders is er geen uitcheck. Het even uitchecken in Elten is goed mogelijk: ga min of meer achterin zitten en dan is het een paar meter naar het paaltje. Terug kan dat inchecken ook op dezelfde wijze. Ik ben ouder dan u, en het lukt me moeiteloos. In Emmerich staan ze bij de trap, dat vind ik persoonlijk spannender, het kost meer tijd en is even ‘zoeken’. 

Reputatie 7
Badge +2

Je moet binnen 6 uur na je check-in uitchecken, anders heb je een gemiste check-out. Nou kost dat als je nog een WeekendVrij op saldo hebt niks extra, maar ik heb hier al wel vaker gelezen dat bij Flex WeekendVrij dan een correctietarief gerekend wordt.

Reputatie 7
Badge

En wat als je nu in Arnhem alvast uitcheckt? Infeite reis je op de zaterdag of zondag met een afgekocht reisrecht, en diverse jurisprudentie heeft al bewezen dat je dan geen boete kan krijgen als je op dit moment niet ingecheckt bent waar dat hoort te zijn.

Netjes is het niet, maar het gaat maar om een klein stukje, om te voorkomen dat je tegen het obstakel snel in/uitstappen en het uitchecken loopt. Doen ze in Duitsland bij VIAS dan moeilijk? Of scannen ze je OV-chipkaart niet?

Reputatie 7
Badge +4

Ik vind controleren niet ‘moeilijk doen’. In Arnhem checkt u sowieso uit bij NS. Arnhem-Elten is met een negeneuroticket niet gedekt. U loopt helemaal niet tegen het obstakel snel uitchecken aan. Het is inderdaad niet netjes om niet voor het stukje te betalen, en het is echt goed mogelijk. Of er gescand wordt of gaat worden, is me niet bekend. Correctietarieven worden inmiddels wel toegepast, ook bij afgekocht reisrecht, dus kennelijk is daar toch ruimte voor.

Als u niet incheckt in Arnhem, reist u gewoon zwart naar Elten. Reizen met alleen een verhaal, is niet legaal.

Reputatie 7
Badge +2

Netjes is het niet, maar het gaat maar om een klein stukje, om te voorkomen dat je tegen het obstakel snel in/uitstappen en het uitchecken loopt. Doen ze in Duitsland bij VIAS dan moeilijk? Of scannen ze je OV-chipkaart niet?

Controle in de VIAS-treinen op Nederlands grondgebied vindt plaats door stewards van Arriva. Overigens was de laatste keer dat ik dat gezien heb nog ruim voor het geldig worden van de chipkaart naar Emmerich, maar in de praktijk zal het alsnog wel zo gebeuren.

Die stewards kunnen dus wel degelijk controleren of je bent ingecheckt.

Badge +3

Die stewards kunnen dus wel degelijk controleren of je bent ingecheckt.

De ov-chip paaltjes hebben een Arriva/Breng logo, dus neem zomaar aan dat het personeel over geschikte apparatuur beschikt.

Met Weekend/Dal/Altijd Vrij uitchecken op Arnhem en vervolgens naar Duitsland reizen kan je bij NS Flex zomaar een correctie opleveren (‘zwart’ reizen dus 20 euro wegens onbekend vertrekstation).

Dat die onterecht is (wegens 100% afgekocht reisrecht tot Elten/Emmerich/Praest) mag je dan zelf gaan regelen. Of dat Arriva of Keolis of VIAS is zoek maar uit, dus doe dat vooral niet!

Reputatie 2

Het even uitchecken in Elten is goed mogelijk: ga min of meer achterin zitten en dan is het een paar meter naar het paaltje. Terug kan dat inchecken ook op dezelfde wijze. Ik ben ouder dan u, en het lukt me moeiteloos. In Emmerich staan ze bij de trap, dat vind ik persoonlijk spannender, het kost meer tijd en is even ‘zoeken’. 

Op meerdere reizen met de RE19 tussen Arnhem en Elen en terug was ik de enige reiziger in een volle trein, die de moeite nam om uit in- of uit te checken in Elten.

De rit tussen Arnhem & Elten kostte mij met 40% korting voor beide richtingen €3,42 (€5,70 zonder korting)

De trein blijft niet wachten op reizigers die in Elten in- of uit willen checken…

Op de terugweg naar Arnhem loopt de conducteur door de hele trein, om reizigers te voorzien van een gratis Keycard waarmee je kunt uitchecken bij de gesloten poortjes in Arnhem.

Bij de ene keer dat ik tussen Arnhem en Elten werd gecontroleerd, was het tonen van het €9 kaartje voldoende.

Ik hoefde geen boete te betalen voor het alsnog opschrijven van mijn naam op het papieren kaartje.

 

 

Reageer