beantwoord

Is er een extra trein Roosendaal Essen mogelijk?

Nu de IC Amsterdam Brussel over de HSL rijdt, verliest Roosendaal haar IC naar België. Niet iedereen is daar even blij mee. Is het mogelijk om ter compensatie een extra trein van Roosendaal naar Essen te creëren welke aansluiting biedt op IC-treinen verder België in?
icon

Beste antwoord door Thom 10 april 2018, 23:42

De vraag is wel meer gesteld, maar er zijn problemen met de toelating in Nederland, hoe idioot het ook is. De trein van en naar Charleroi zal zeker niet worden doorgetrokken. Behalve een toelatingsprobleem, zit er ook nog een viaduct in de weg. Doortrekking van deze trein zou het mooiste zijn, maar reken er maar niet op. Er zal ook geen concurrerende verbinding worden gestart, dat zet de opbrengsten van de ICBrussel te veel onder druk.
Bekijk origineel

29 reacties

Dat zou een prima oplossing zijn, maar dan zit er niemand meer in de (dure) Benelux via HSL
Reputatie 7
Badge +4
De vraag is wel meer gesteld, maar er zijn problemen met de toelating in Nederland, hoe idioot het ook is. De trein van en naar Charleroi zal zeker niet worden doorgetrokken. Behalve een toelatingsprobleem, zit er ook nog een viaduct in de weg. Doortrekking van deze trein zou het mooiste zijn, maar reken er maar niet op. Er zal ook geen concurrerende verbinding worden gestart, dat zet de opbrengsten van de ICBrussel te veel onder druk.
Ik bedoel inderdaad vanuit Nederlandse zijde een trein, bijvoorbeeld een loc met een stuurstandrijtuig. Dat het Belgische materieel niet naar Nederland kan komen, is jammer.
Reputatie 4
Een extra stoptrein per uur moet toch wel kunnen. Dat is ook geen echte concurrentie. De stoptrein doet er namelijk 2 x zo lang over.
Reputatie 6
Reken er maar echt niet op. Roosendaal blijft gedegradeerd tot eens per uur een oud treintje. Extra treinen zullen niet rendabel zijn en halen toch altijd weer wat mensen weg uit de IC Brussel, terwijl men juist daarin iedere reiziger hard nodig heeft.
Reputatie 5
NS en NMBS zullen heel bewust geen upgrading doen voor de verbinding Roosendaal-Antwerpen.
Reputatie 4
Als de overstap in Breda niet zo belachelijk lang was zou ik nog overwegen om via Breda te reizen.
Ik vraag me af of je nu moet kiezen in de automaat welke route je neemt. Via Roosendaal is soms namelijk goedkoper via NS international.
@Thom: toelating zou geen al te groot probleem moeten zijn wanneer de Europese regels voor materieeltoelating worden toegepast. Deze komen er kort gezegd op neer dat treinen en treintypen die in het ene land zijn toegelaten, in het andere land niet mogen worden geweerd. De enige uitzonderingen daarop zijn bovenleidingsspanning, communicatie, treinbeïnvloeding en profiel van vrije ruimte. De Belgische treinen rijden, zowel in Roosendaal als in Maastricht, zonder ATB en vanwege de lagere Nederlandse spanning 'op halve kracht'. De in Essen eindigende IC's zouden dus vrij makkelijk naar Roosendaal kunnen worden doorgetrokken.
Reputatie 7
Badge +3
De in Essen eindigende IC's zijn ook buiten het profiel van vrije ruimte in Nederland. Ze kunnen onder andere niet onder een viaduct bij Roosendaal door.
Reputatie 7
Badge +4
Het zou geen probleem moeten zijn maar ik las elders al dat dit treintje, hoe gek ook, al niet binnen de regels past. Tamelijk idioot in mijn beleving maar de spoorkenners beweren het. Dat dingen in mijn ogen geen groot probleem zijn, telt echter niet. Het profiel van vrije ruimte is wel een punt als het om het doortrekken vanaf Charleroi gaat. Het heeft meer met regelgeving te maken, waarbij één trein gedoogd wordt. Het is hier elders op het forum besproken, de spoorfanaten kunnen het u ongetwijfeld uitleggen en dat is iets anders dan verdedigen. De NMBS gaat in België mogelijk wel wat met het pad doen dat door het verdwijnen van de Benelux vrijkomt. Een semi-sneltrein vanaf Roosendaal met dezelfde stops als de trein naar Charleroi zou mooi zijn, maar het zit er niet in. Die wordt niet ingezet naast IC-Brussel. Het opkrikken naar een halfuurverbinding verwacht ik niet, maar wie weet.

Kunnen is iets anders dan doen.
Reputatie 4
De aansluiting verbeteren zal al veel schelen. Een overstaptijd van 28 minuten is vrij lang.
Badge +3
Het lukt NS al niet eens om een fatsoenlijke aansluiting van de eigen 5800-serie op de 5500-serie in Baarn te realiseren. (Van Amsterdam Centraal naar Soest krijg je het advies om via Utrecht Centraal te reizen; van Hilversum naar Soest via Utrecht Overvecht!) Dan wordt het realiseren van betere aansluitingen op de 400-serie van de NMBS in Roosendaal een schier onmogelijke opgave.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vraag me af of je nu moet kiezen in de automaat welke route je neemt. Via Roosendaal is soms namelijk goedkoper via NS international.
Bij de NS-automaat wordt een grensovergang aangegeven, maar die kan je aanpassen. bijdragevandennis
Badge
Het lukt NS al niet eens om een fatsoenlijke aansluiting van de eigen 5800-serie op de 5500-serie in Baarn te realiseren. (Van Amsterdam Centraal naar Soest krijg je het advies om via Utrecht Centraal te reizen; van Hilversum naar Soest via Utrecht Overvecht!) Dan wordt het realiseren van betere aansluitingen op de 400-serie van de NMBS in Roosendaal een schier onmogelijke opgave.

De aansluiting in Baarn kan vrij makkelijk verholpen worden: de 4900 (Almere C - Utrecht C) gaat Media Park en Bussum Zuid bedienen (ben je gelijk van de lange stop in Naarden-Bussum af). De 5800 (Amsterdam C - Amersfoort Vathorst) kan die twee stops dan overslaan en komt eerder aan / vertrekt later in Baarn richting Hilversum. Zo kan in beide richtingen een overstaptijd van 3 minuten worden geboden met de 5500 (Baarn - Utrecht C).

Maar dat is off-topic, dus terug naar Roosendaal - Essen: komend jaar stromen in België de M7-dubbeldeksstellen in. Die kunnen naar Roosendaal rijden, dus gooi ze in de IC Charleroi-Sud - Essen en trek die door naar Roosendaal, zou ik zeggen. Ik kan me niet voorstellen dat de ILT moeilijk kan doen over de toelating (vrijstelling voor traject Essen(gr) - Roosendaal) van hagelnieuw materieel.
Zelf zie ik maar één beer op het spoor en dat is het financiële belang van de Beneluxtrein voor NS en NMBS. Een IC Roosendaal - Charleroi-Sud wordt vast als te grote concurrentie gezien. Jammer dat het reizigersbelang in deze niet voorop lijkt te staan.
Reputatie 6
Badge +1
Bron van je bericht DDietzen? Een stop op Hilversum Mediapark van de 4900 past helemaal niet in de dienstregeling qua normen!
Badge
Waarom zou dat niet kunnen? Welke normen worden daarmee geschonden?

Nu is de situatie richting Naarden-Bussum:
4900: Hvs .42 - Ndb .47/.50 - Ampo .01
15800: Amf .31 - Brn .38 - Hvs .44/.45 - Hvsm .47 - Bsmz .51 - Ndb .54 - Wp .01

Dat wordt dus:
4900: Hvs .42 - Hvsm .44 - Bsmz .48 - Ndb .51 - Ampo .01
15800: Amf .35 - Brn .42 - Hvs .48/.49 - Ndb .54 - Wp .01

De 4900 neemt gewoon het stoppatroon van de 15800 over. Van het stukje Naarden-Bussum - Almere Poort kan wel wat afgeknabbeld worden, kijk maar eens op Somda hoe ruim dat in de jas zit.
Reputatie 4
Ik had wel een keer gelezen dat er "ruimte " was voor een tweede stoptrein bij de NMBS.
Ik kijk in ieder geval uit naar of een Nederlandse pendeltrein naar Essen of toch een doortrekking, alhoewel de kans hierop kleiner is.
Reputatie 4
Waarvoor heb je een pendeltrein nodig? De stoptrein naar Antwerpen stopt ook in Essen.

Volgens mij ben je nu sneller met de stop trein en overstap in Antwerpen dan met de IC brussel via Breda.
Dan kun je overstappen op de intercity in Essen
Reputatie 4
Kan dat nu niet of is de aansluiting te slecht?
Reputatie 7
Badge +3
@mbeenham1
En wie gaat zo'n mateloos verliesgevende pebdeltrein op eigen kosten laten rijden?
Reputatie 4
Ik heb even de reistijden en prijzen vergeleken.
Vanaf Bergen op Zoom naar Antwerpen is het met de IC Brussel 1 uur 31 en met de stoptrein doe je er 1 uur en 25 minuten over. Voor een kaartje met de stoptrein zonder voegboek korting en vol tarief betaal je 12 euro met de IC Brussel 20,40. Met een los kaartje uit de NMBS in Roosendaal kan je eventueel nog een paar euro besparen.

Het beste is om de dienstregeling te optimaliseren. Helaas is de verbinding Roosendaal-Breda/Tilburg veel belangrijker en natuurlijk richting de randstad.

Ik hoop dat de dienstregeling in december verbeterd wordt zodat meer mensen kunnen profiteren van de nieuwe IC brussel en dat de overstaptijden in Roosendaal korter worden maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Ik denk niet dat de stoptrein rendabel is.
Reputatie 4
Ik denk dat de vertrektijd van de stoptrein kan veranderen zo dat de aansluiting beter is. Ik denk dat stoptrein wel 2x per uur rendabel kan zijn. Is er geen subsidie mogelijl?
Reputatie 7
Badge +3
Op de eerste plaats staat ProRail maar één trein per uur toe vanwege de beveiliging. En het aantal reizigers is zo laag dat het ook niet de moeite is om veel geld te investeren om die tweede trein op korte termijn te realiseren. Er moeten eerst naar eens meer reizigers komen.

Wat betreft subsidie: in Nederland worden treinen niet gesubsidieerd, in België wil de regering de subsidies aan de NMBS juist drastisch verminderen.

Reageer