Is er een NS-lobby m.b.t. coronareisadviezen van de Rijksoverheid? | NS Community
beantwoord

Is er een NS-lobby m.b.t. coronareisadviezen van de Rijksoverheid?

  • 15 November 2021
  • 5 reacties
  • 137 Bekeken

Reputatie 5

Ik vroeg me af of er vanuit NS (international) een lobby is ten aanzien van de corona-reisadviezen die er door de overheid voor verschillende landen worden gegeven. Het VK heeft bijvoorbeeld (als ongeveer het enige Europese land) nog steeds een oranje reisadvies. Dat is er toen ingekomen om de verspreiding van de Britse, en later de Indische varianten van het virus te remmen, maar slaat nu natuurlijk nergens meer op want die Indische variant overheerst momenteel overal. Ook qua besmettingsgraad is het VK niet ernstiger meer dan de meeste andere landen in Europa. 

Zo’n hoger risicoprofiel met de daarbij behorende extra reisbeperkingen heeft neem ik aan ook invloed op het aantal reizigers met die bestemming. Ik ben benieuwd of NS met die reden actief het regeringsbeleid probeert te beinvloeden door te lobbyen bij bewindspersonen.  

icon

Beste antwoord door Anonymous 15 November 2021, 20:29

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Dat zullen dan alle openbaar vervoerbedrijven samen zijn.

De optie voor ‘groene stickers’ voor afstand (of zitplaatsen uit een bus verwijderen) is niet meer werkbaar gezien het aantal reizigers.

In plaats daarvan nu de mondkapjes, en in bussen staat soms het noodluik in het dak open. Brr…

Reputatie 5

Dat zullen dan alle openbaar vervoerbedrijven samen zijn.

De optie voor ‘groene stickers’ voor afstand (of zitplaatsen uit een bus verwijderen) is niet meer werkbaar gezien het aantal reizigers.

In plaats daarvan nu de mondkapjes, en in bussen staat soms het noodluik in het dak open. Brr…

Ik bedoelde eigenlijk niet de gegeven adviezen voor het reizen met het OV in Nederland zelf, maar de kleurcodes die de overheid andere landen geeft voor het reizen (al dan niet met het OV) naar die betreffende landen.

Reputatie 7
Badge

Er zullen vast vervoersbedrijven zijn die de adviezen willen veranderen om maar zoveel mogelijk tickets te kunnen verkopen. Gelukkig krijgen ze hun zin niet. Het advies is om zo weinig mogelijk te reizen.

De kleurcodes lopen gigantisch achter en zijn eigenlijk voornamelijk gespitst op Europa en de rest van de wereld is nagenoeg geheel oranje.  Er zou begin november een nieuwe kaart gepresenteerd worden maar dat is weer eens uitgesteld.  Nederland loopt gedurende de gehele Covid periode overal achteraan, het wordt tijd dat we weer eens mensen in Den Haag krijgen die beslissingen durven te nemen voordat het kalf verdronken is en hun nek durven uit te steken.

Overigens zal er niemand bij de NS zich bezig houden met een lobby voor die kleurcodes verwacht ik, daar is het belang te klein voor van het buitenlandse vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je de reisadviezen nader bestudeert kom je al snel tot de ontdekking dat je in veel Europese land niet of nauwelijks welkom bent wanneer je niet gevaccineerd of hersteld bent. Dat zal de komende maanden alleen maar strenger worden.

Denk maar aan de paniek onder Nederlandse vakantiegangers die naar Oostenrijk op wintersport willen gaan. Je komt in Oostenrijk nergens binnen als je niet gevaccineerd of hersteld bent. En vanaf 3 januari 2022 vervalt ook de QR-code als je met Janssen bent gevaccineerd. Mensen die met Janssen zijn gevaccineerd hebben heel veel pech omdat de boosters voor mensen onder de 60 nog wel even op zich laten wachten.

Voor al die extra maatregelen hoeven de kleurcodes niet eens aangepast te worden. Opvallend trouwens dat de Nederlandse overheid nog niets gezegd heeft over het naar het buitenland reizen en dat onze buurlanden nog niets gezegd hebben over het beperken van reizen vanuit Nederland. Waarschijnlijk denkt men nog steeds dat vaccinaties voldoende beschermen. Voor niet-gevaccineerden is het in de praktijk al nauwelijks mogelijk om naar bijvoorbeeld Duitsland te reizen.

×
 
 
 

Reageer