beantwoord

Is er korting voor Belg met kaart verhoogde tegemoetkoming

  • 5 June 2023
  • 15 reacties
  • 396 Bekeken

Hallo,

Ik ben 26 jaar, student, en ik heb in België een “kaart verhoogde tegemoetkoming” bij NMBS, DE LIJN en TEC.

Ik zou een paar keer naar Amsterdam en Tilburg moeten reizen vanuit België en terug.

Wat zou de goedkoopste optie voor mij zijn?

icon

Beste antwoord door rvdborgt 6 June 2023, 13:23

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben 26 jaar, student, en ik heb in België een “kaart verhoogde tegemoetkoming” bij NMBS, DE LIJN en TEC.

Ik zou een paar keer naar Amsterdam en Tilburg moeten reizen vanuit België en terug.

Wat zou de goedkoopste optie voor mij zijn?

Dat hangt van het traject af. Waar in België begint je reis precies? Hoe vaak zou je moeten reizen? Op welke dag(en)? Kun je minimaal een week van tevoren boeken?

Ik ben 26 jaar, student, en ik heb in België een “kaart verhoogde tegemoetkoming” bij NMBS, DE LIJN en TEC.

Ik zou een paar keer naar Amsterdam en Tilburg moeten reizen vanuit België en terug.

Wat zou de goedkoopste optie voor mij zijn?

Dat hangt van het traject af. Waar in België begint je reis precies? Hoe vaak zou je moeten reizen? Op welke dag(en)? Kun je minimaal een week van tevoren boeken?

De reis zou starten vanaf Antwerpen-Centraal. Ik zou ongeveer 2 keer per maand moeten reizen. De dagen mag ik zelf kiezen - dus wat het voordeligste zou uitkomen. Ik kan de reis minimaal een week van tevoren boeken.

De reis zou dus Antwerpen-Centraal naar Amsterdam zijn, en Antwerpen-Centraal naar Tillburg. Beiden retour.

Reputatie 6
Badge +2

Hi NathalieVanDyck

Ik heb het even voor je bekeken. Hoe ik eropuit kom, is het de goedkoopste optie om in België te reizen met de kortingskaart die je hebt. En voor de reis naar Amsterdam een los ticket te boeken vanaf Noorderkempen en naar Tilburg vanaf Essen. Zo heb je vanaf de grens een geldig vervoerbewijs voor in Nederland. Door eerder te boeken, krijg je dan nog vroegboekkorting. Nu heb ik weinig ervaring met het boeken bij andere maatschappijen en gezien de vragen die gesteld zijn, heeft @rvdborgt wellicht nog betere opties.

Early Bird is sowieso alleen van toepassing op de IC Amsterdam, dus via Hazeldonk. Over Essen (of Visé) is die druk er al niet.

Naar Tilburg zou je ook kunnen overwegen met de trein van Antwerpen naar Turnhout te gaan en daar bus 450 van De Lijn naar Tilburg te nemen. Gezien de reductie die je bij de NMBS en De Lijn krijgt scheelt dat behoorlijk wat geld vergeleken met de trein via Breda of Roosendaal omdat je in Nederland voor de trein vol tarief betaalt.

Reputatie 7
Badge +1

De goedkoopste reismogelijkheid van Antwerpen naar Tilburg is met De Lijn via Turnhout.

Antwerpen - Amsterdam kost op maandag t/m donderdag 20,50 enkele reis (41 retour) als je minstens een week van tevoren kunt boeken op www.nsinternational.com. Je reist dan met de rechtstreekse intercity.
Met de kaart "verhoogde tegemoetkoming" is hierop geen extra korting. Het zou overigens maar 20 cent extra korting opleveren, aangezien je met "Early bird" nog maar 6 euro betaalt voor het Belgische deeltraject; met 50% korting voor je kaart zou dat €5,80 zijn.

Als je minstens 2 keer per maand naar Amsterdam zou moeten reizen en je dat in het weekend kan doen (vrijdag 18:30 tot maandag 4:00), dan kan een Weekend Vrij van NS voordeliger zijn. Dat kost €34,95 per maand en is geldig vanaf de grens. Daarbij koop je dan op www.nsinternational.com een kaartje van Antwerpen naar Amsterdam met 100% korting in Nederland en 50% in België. (Dat kan ook bij de NMBS maar is daar €1 per enkele reis duurder.)

Reputatie 5

Misschien niet iets wat mensen hier graag horen, maar voor iets meer reistijd en iets minder comfort is Flixbus ook altijd een optie. Er rijden de hele dag bussen tussen Antwerpen en Amsterdam Sloterdijk, en zelfs als je 1 dag van tevoren boekt, kun je vaak tickets vinden voor rond de €7 per persoon voor een enkele reis.

Reputatie 5

Voor Antwerpen-Amsterdam kun je ook overwegen mee te reizen met de European Sleeper naar Berlijn. Dat kost € 14.

 

Voor Antwerpen-Amsterdam kun je ook overwegen mee te reizen met de European Sleeper naar Berlijn. Dat kost € 14.

 

Moet je wel twee dagen wachten voor je weer terug kunt.

Reputatie 7

Interessant !

Wij dachten na over een citytrip naar Amsterdam, dus met goed plannen zou dat zo maar kunnen.

Voor Antwerpen-Amsterdam kun je ook overwegen mee te reizen met de European Sleeper naar Berlijn. Dat kost € 14.

 

Moet je wel twee dagen wachten voor je weer terug kunt.

 

Jij calculeert alvast de volgende Prorail-storing in.

Reputatie 2

Bij boekingen van Flixbus.cz in CZK of Flixbus.pl in PLN heb je geen annuleringskosten, maar krijg je voor 100% van de waarde een voucher als minstens 15 minuten voor vertrek annuleert. Deze voucher kun je op alle websites van Flixbus weer inwisselen. Bij boekingen in EUR betaal je bij een last minute annulering 75% kosten tot een maximum van €30 

Reputatie 2

De goedkoopste reismogelijkheid van Antwerpen naar Tilburg is met De Lijn via Turnhout.

Antwerpen - Amsterdam kost op maandag t/m donderdag 20,50 enkele reis (41 retour) als je minstens een week van tevoren kunt boeken op www.nsinternational.com. Je reist dan met de rechtstreekse intercity.
Met de kaart "verhoogde tegemoetkoming" is hierop geen extra korting. Het zou overigens maar 20 cent extra korting opleveren, aangezien je met "Early bird" nog maar 6 euro betaalt voor het Belgische deeltraject; met 50% korting voor je kaart zou dat €5,80 zijn.

Als je minstens 2 keer per maand naar Amsterdam zou moeten reizen en je dat in het weekend kan doen (vrijdag 18:30 tot maandag 4:00), dan kan een Weekend Vrij van NS voordeliger zijn. Dat kost €34,95 per maand en is geldig vanaf de grens. Daarbij koop je dan op www.nsinternational.com een kaartje van Antwerpen naar Amsterdam met 100% korting in Nederland en 50% in België. (Dat kan ook bij de NMBS maar is daar €1 per enkele reis duurder.)

 

T/m 30 juni 2023 25% korting op een NS Weekend Vrij.

https://www.ns.nl/abonnementen/reis-met-weekend-vrij

 

Nu: 25% korting op Flex Weekend Vrij

Trein onbeperkt in het weekend met Flex Weekend Vrij. Nu met 25% korting voor nieuwe klanten. Probeer 2 maanden voor € 26,21 p/mnd (daarna € 34,95 p/mnd). De actie geldt van 24 april t/m 30 juni 2023.

Reputatie 2

Ik ben 26 jaar, student, en ik heb in België een “kaart verhoogde tegemoetkoming” bij NMBS, DE LIJN en TEC.

Ik zou een paar keer naar Amsterdam en Tilburg moeten reizen vanuit België en terug.

Wat zou de goedkoopste optie voor mij zijn?

Dat hangt van het traject af. Waar in België begint je reis precies? Hoe vaak zou je moeten reizen? Op welke dag(en)? Kun je minimaal een week van tevoren boeken?

De reis zou starten vanaf Antwerpen-Centraal. Ik zou ongeveer 2 keer per maand moeten reizen. De dagen mag ik zelf kiezen - dus wat het voordeligste zou uitkomen. Ik kan de reis minimaal een week van tevoren boeken.

De reis zou dus Antwerpen-Centraal naar Amsterdam zijn, en Antwerpen-Centraal naar Tillburg. Beiden retour.

 

Met de snelbus van Antwerpen naar Turnhout en de bus tussen Turnhout en Tilburg zou dit met een 10 rittenkaart maar €3,40 kosten

https://www.delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/tickets/10-rittenkaart/

Hoe lang kan je reizen?

Lijnwinkel of automaat Op kaart 60 minuten + rit uitrijden

 

App of website Digitaal 60 minuten

 

 

 

Met de snelbus van Antwerpen naar Turnhout en de bus tussen Turnhout en Tilburg zou dit met een 10 rittenkaart maar €3,40 kosten

https://www.delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/tickets/10-rittenkaart/

Is een abonnement met Verhoogde tegemoetkoming van De Lijn dan niet goedkoper?

56 euro voor een jaar, met 5 euro extra als je nog geen Mobibkaart hebt. https://www.delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/kortingen/verhoogde-tegemoetkoming/ Je moet dit bedrag wel in een keer betalen. 

's Ochtends lukt het misschien nog om binnen het uur over te stappen op de bus naar Tilburg.' s Avonds schat ik de kans op 0,0 %.

Persoonlijk zou ik niet de routeplanner volgen, maar op de beginhalte proberen over te stappen. Dan heb je meer kans op een zitplaats.

En dan hopen dat De Lijn niet staakt zoals op woensdag (sneldiensten en bus naar Tilburg).

Reputatie 7
Badge +1

Met de snelbus van Antwerpen naar Turnhout en de bus tussen Turnhout en Tilburg zou dit met een 10 rittenkaart maar €3,40 kosten

https://www.delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/tickets/10-rittenkaart/

Is een abonnement met Verhoogde tegemoetkoming van De Lijn dan niet goedkoper?

Ik vermoed dat @NathalieVanDyck die al heeft, aangezien dat het enige tarief is dat De Lijn aanbiedt met "Verhoogde tegemoetkoming”. In dat geval kost een busreis naar Tilburg dus niets extra.

Reageer