Is er nou geen normale verbinding vanaf Köln naar Nederland i.p.v. via Mönchengladbach?


Ik heb het nu al een paar jaar achtereen meegemaakt. Ik kom met de trein vanuit Zwitserland, ik heb een schema gekregen van Deutsche baan met ICE's, soms al vanuit Zwitserland zelf. En dan in Köln moet ik opeens overstappen op boemeltreintjes via Mönchengladbach naar Venlo. Dat duurt voor het gevoel eeuwig, en komt heel raar over als ik daarna nog heel Nederland door moet naar het westen.

Waarom is dit? Wordt hier één minuut tijdwinst mee geboekt? Is er niet een normale doorgaande verbinding via b.v. Utrecht? Daar stap ik meestal over tijdens de heenreis, dus waarom niet tijdens de terugreis?

Ik beschik onderweg niet over de informatie om zelf te bepalen of ik een alternatief schema kan volgen, dus ik voel me iedere keer opgescheept met onzin.

Kan dat nou eens anders? Moet er eens een betere aansluiting gekreëerd worden?

12 reacties

Reputatie 2
Wat is dan je eindbestemming in Nederland?
Dat hangt af van werkzaamheden aan het spoor in Duitsland en/of Nederland. Op de meeste dagen in het jaar rijden de ICE's vanaf Köln Hbf via Emmerich en Utrecht naar Amsterdam Centraal.

Over het algemeen zijn gewijzigde dienstregelingen vanwege werkzaamheden verwerkt in de reisplanner van DB.
https://www.bahn.com/nl/view/index.shtml
Reputatie 6
Wat iMark hier aangeeft klopt: er rijden ICE treinen van Keulen via Emmerich naar Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal. Vanwaar moet je overstappen in Keulen naar Venlo, want er rijdt hier een directe trein zonder het boemeltreintje via Venlo. Als jij voorafgaande aan jouw reis een planning maakt via de NS International website, kun je direct vanuit Bern, Zürich of Basel door naar Nederland (Arnhem, Utrecht of Amsterdam).
Reputatie 3
Niet te enthousiast Thomas 😉 Met het opheffen van de CNL-nachttreinen is ook de directe verbinding vanuit Bern en Zürich naar ons land verdwenen...
Reputatie 3
De ICE's rijden alleen bij werkzaamheden via Venlo. Vroeger was er inderdaad een intercity Den Haag-Eindhoven-Keulen maar die heeft NS opgeheven wegens lage reizigers-aantallen. DB en VRR hebben toen de stoptrein Kaldenkirchen-Keulen in Venlo laten starten/eindigen. Later werd dat Venlo-Düsseldorf-Hamm die tegenwoordig door Eurobahn wordt gereden. Die lokale treinen trekken aanzienlijk meer reizigers dan de intercity vroeger. Er is gesproken over een IC Eindhoven-Düsseldorf Flughafen maar zolang een gedeelte van de spoorlijn Kaldenkirchen-Viersen enkelspoor blijft zal daar niks van komen. Overigens kan je vanuit Zuid-Duitsland ook doorrijden naar Düsseldorf en daar de trein naar Venlo nemen.
Reputatie 7
Badge +2
Dat laatste is een stuk handiger maar als via NS International boekt krijg je standaard een ticket waarbij je op de terugreis in Keulen moet overstappen.
Reputatie 6
Badge +1
Jan-Mark schreef:

Niet te enthousiast Thomas 😉 Met het opheffen van de CNL-nachttreinen is ook de directe verbinding vanuit Bern en Zürich naar ons land verdwenen...



...De rechtstreekse verbinding met Basel is er nog wel steeds, 1x per dag. Zo kun je met één overstap van Amsterdam naar Bern of Zürich reizen.
Reputatie 5
Jammer dat de rechtstreekse verbinding vaak zo duur is, ook als je ver tevoren boekt. Via Venlo met overstap in Dusseldorf , of eerst met de stoptrein vanaf Arnhem en dan overstappen in Oberhausen, kan veel geld schelen. Zeker als je vanaf het eerste Duitse station Europaspezial Schweiz boekt.
Vaak scheelt splitsen inderdaad veel geld. Het valt een beetje buiten het onderwerp van dit draadje, maar waar je het beste je kaartje kunt splitsen, ligt er een beetje aan van waar in Nederland naar waar in Zwitserland je moet en of je in een van die landen korting hebt.
Soms is splitsen zo dicht mogelijk bij Nederland het verstandigst, soms juist bij Basel Bad Bf. Dat laatste station wordt zowel door de Duitsers als de Zwitsers op tariefgebied als binnenlands station gezien.
Reputatie 3
Ik zie inderdaad wel eens heel grote prijverschillen tussen Basel SBB en Basel Badischer Bahnhof.
Reputatie 7
Badge +2
De spoorlijn vanuit Weil am Rhein naar Basel Badischer Bahnhof is Duits grondgebied. De grenscontrole was vroeger in de hal, op de perrons zag je uitsluitend Duits personeel en je kon vroeger ook alleen Duitse marken betalen bij de kiosk.

Sinds de reguliere paspoort- en douanecontrole op het station is verdwenen is het station populair bij mensen die vanuit Duitsland zwart geld naar Zwitserland brengen.
Het is gewoon Zwitsers grondgebied, alleen de spoorlijn en het station zijn Duits douanegebied en in beheer bij DB Netze.
Maar tarieftechnisch wordt het zowel vanuit Duitsland als vanuit Zwitserland als binnenlands station beschouwd.

Reageer