beantwoord

jongeren dagkaart

• 9 augustus 2021
  • 5 reacties
  • 217 Bekeken

Ik ben 17 jaar en maak veel gebruik van de jongeren dagkaart maar wil graag met een vriend naar Brussel en/of Antwerpen gaan. Mijn vraag is daarom of je ook met een jongeren dagkaart van €7,50 naar België kan met de NS internationaal eventueel dan met een toeslag erbij. 

icon

Beste antwoord door Edwin 9 augustus 2021, 22:45

Nee, die kaart is echt alleen voor binnenlands gebruik op NS treinen. Voor dat geld kun je ook niet echt meer verwachten, zelfs niet met toeslag. Je kunt natuurlijk wel een los kaartje Breda-Antwerpen (of Brussel) kopen.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge

Nee, die kaart is echt alleen voor binnenlands gebruik op NS treinen. Voor dat geld kun je ook niet echt meer verwachten, zelfs niet met toeslag. Je kunt natuurlijk wel een los kaartje Breda-Antwerpen (of Brussel) kopen.

Reputatie 7
Badge +4

Edit: Een kijkje op de site van NMBS kan interessant zijn, Bedenk echter dat je er altijd een kaartje naar Noorderkempen, Essen of Visé bij moet kopen, de jongerenkaart is hooguit geldig tot de grens, en de Belgische kaartjes zijn dat  binnen België, zonder grenspunten doorgaans. NS is er echter niet duidelijk over. Als het echt een dagkaart is, zou hij normaal geldig zijn tot de grens en kun je het maximale kortingstarief van honderd procent toepassen bij een internationaal kaartje. Het wordt in verhouding dan wel fors bijbetalen voor België. De bekende truc van de reis splitsen bij Noorderkempen en verder met een Belgische youthpas kan dan ook. Het is echter werken met analogie.. Als het geen retour is, dan zou dit perspectief er wel zijn. Ik heb niet kunnen vinden dat ze voor grenstrajecten niet mogen worden gebruikt. De conducteurs op dit traject zijn nauwgezet en goed op de hoogte.

Reis je echt veel meer, dan:

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/go-unlimited

Voor 18 euro reis je dan een week vrij binnen de Belgische stations. Het kost wel flink moeite. Een internationaal kaartje van Breda naar Brussel is duurder, maar zo gepiept.

Interessant kan ook de makkelijk verkrijgbare Youth-ticket zijn voor € 6,60 per enkele reis van en naar elke bestemming in België.U kunt daarmee tot Arlon of Gouvy, bijvoorbeeld.  In Luxemburg is het openbaar vervoer gratis.

Reputatie 6
Badge

Hangt er van af waar je woont, maar als dat langs de route is dan is de FLIXbus meestal een pak goedkoper, zeker als je niet op 1 dag retour komt

Voorts bestaat er een wat goedkoper (Ik meen 30%) jongerentarief voor de hele reis bij NS-int, dat ontslaat je ook nog van de middagspitsbeperking van die dagkaart

Die aanbieding van de NMBS vereist een private MoBiB=de belse chipkaart en die moet je dus eerst laten aanmaken bij de koop, dus dat duurt ff en kost 5 eur, en het aanbod geldt enkel in de belse schoolvakanties=altijd precies tot 1/9, maar de MobiB kan je nog 5 jaar benutten, net als de NL chipkaart. Hij is ook erg handig voor gebruik/usage van bus/tram/tramway in BE

Reputatie 7
Badge +1

Die aanbieding van de NMBS vereist een private MoBiB=de belse chipkaart en die moet je dus eerst laten aanmaken bij de koop, dus dat duurt ff en kost 5 eur, en het aanbod geldt enkel in de belse schoolvakanties=altijd precies tot 1/9, maar de MobiB kan je nog 5 jaar benutten, net als de NL chipkaart. Hij is ook erg handig voor gebruik/usage van bus/tram/tramway in BE

Een MoBIB kaart is niet vereist, want het Youth Holidays ticket is sinds dit jaar ook verkrijgbaar in de NMBS app. Al moet ik wel zeggen dat het via de app wel een heel stuk omslachtiger is met het alsmaar opnieuw moeten activeren van een traject als je gebruik wilt maken van het ticket. 

Badge +3

Als het om één dagje Antwerpen/Brussel gaat, is het dan niet handiger om gewoon bij NS International of NMBS een ticket te kopen met 100% korting binnen NL?

De Jongeren Dagkaart (gedeelte binnen NL) is namelijk al betaald, maar de vraag is of je ermee tot de grens mag. Of telt dat niet als NS traject?

Als het geldig zou zijn bij Arriva zou je er volgens mij namelijk ook gewoon mee naar Aachen kunnen, toch?

Reageer