Jongerenticket naar Belgie | NS Community
beantwoord

Jongerenticket naar Belgie

  • 2 August 2022
  • 5 reacties
  • 1055 Bekeken

Hallo, Ik wil graag in de laatste weken graag nog wat belgische steden bezoeken. Met behulp van het Youth Holiday Ticket van de NMBS. Is het Nederlandse Jongerendagkaart geldig tot de Grens? Waarna het Youth Holiday Ticket gebruikt kan worden? 

Dus kan ik met de IC Brussel van Amsterdam naar de grens reizen met het NS Jongerendagkaart, en dan de reis vervolgen met de NMBS? Of is het NS Jongerendagkaart enkel geldig tot Breda, waarna een los kaartje naar Noorderkempen gehaald moet worden?

Of is de beste optie om via Roosendaal te reizen?

icon

Beste antwoord door bahnrider 2 August 2022, 19:22

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Met 2 aaneensluitende jongerendagkaarten voor Belgie en Nederland is het hele traject gedekt. Ik zou niet weten waarom je dan nog een los kaartje naar Noorderkempen zou moeten halen. Wees wel voorbereid op ontzettend drukke en uitvallende treinen. Het is momenteel zeker in Nederland nogal een chaos op het spoor. Let ook even op de diverse werkzaamheden van 9 tot 26 augustus wordt er bijvoorbeeld aan het spoor gewerkt in Boxtel. 

Reputatie 7
Badge +1

Bovenstaande klopt NIET. Deze speciale aan grote afslag biljetten gelden-zoals vrijwel alle BE goedkope biljetten ENKEL tot het laatste echte station voor de grens en NIET tot/van grenspunten. Dit staat ook met wat zoeken in de bijlagen-extra vragen-download. Je moet dus bij dagtripjes steeds grens-Noorderkempen/Essen/Wezet bijkopen en dat is naar NK flink duur-6€/enkel. En zeker op die BNL trein wordt toch meestal nog terdege gecontroleerd en uiteraard weet zeker het Belse personeel precies van hoed+rand.

Voorheen moest je ook voor rit 1 wat tijd +extra biljet daartoe uittrekken om een MoBiB chipkaart te laten aanmaken in een statie met bezetting-dat kan nu via een app-in hoeverre die het makkelijk maakt van je NL bank te betalen zal je zelf moeten uitvogelen.

Als je niet pas na 9.00 wil vertrekken met die JDK-kan je tot 1 week tevoren via NS-Internat een redelijk goedkoop enkel naar BE stations kopen-is op weekends wat duurder als weekdag, maar geldt OOK in de spits en is dan in feite zelfs vaak goedkoper als een normaal volle prijs tot Breda.

Volle bak in die BNL komt door uitvallen van heel veel Thalys op het moment

Badge +3

Het klopt dat het Youth Holidays Ticket niet geldig is tot de grens:

Tijdens de schoolvakanties kan je onbeperkt reizen in 2e klas tussen 2 Belgische stations* of stopplaatsen* (uitgezonderd grenspunten).

Volledige voorwaarden hier: https://cdn.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/youth-holidays-nl-20220402-ext.ashx

Met een Jongeren Dagkaart (daluren) mag je wél tot de grens. Je kunt dus een e-ticket vanuit een station in NL naar Noorderkempen kopen met 100% korting in NL.

• MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN? Je mag je YOUTH HOLIDAYS combineren met een grensoverschrijdend vervoerbewijs (Maastricht, Roosendaal, Aachen, Luxemburg, Lille Flandres, Maubeuge en Aulnoye-Aymeries). De combinatie met een internationaal vervoerbewijs is niet mogelijk.

Reputatie 7
Badge +1

[Uit de voorwaarden van de NMBS]

• MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN? Je mag je YOUTH HOLIDAYS combineren met een grensoverschrijdend vervoerbewijs (Maastricht, Roosendaal, Aachen, Luxemburg, Lille Flandres, Maubeuge en Aulnoye-Aymeries). De combinatie met een internationaal vervoerbewijs is niet mogelijk.

De beperkoloog heeft er zich mee bemoeid zo te zien, ondanks beloftes van nog niet zo lang geleden dat alle tickets gecombineerd zouden mogen worden. Ik vraag me trouwens af of het treinpersoneel dit allemaal precies weet.

Badge +3

De beperkoloog heeft er zich mee bemoeid zo te zien, ondanks beloftes van nog niet zo lang geleden dat alle tickets gecombineerd zouden mogen worden. Ik vraag me trouwens af of het treinpersoneel dit allemaal precies weet.

Tja, en dat is niet veel anders dan het 9-euroticket dat geldig is van/tot het laatste station in Duitsland, met als uitzondering dan weer Oldenzaal en Hengelo.

Maar weer niet geldig voor reizen tussen Hengelo en Oldenzaal, al kan je daar niet op controleren eigenlijk.

Reageer