beantwoord

Kaartje vanuit Bruxelles-Nat-Aeroport gekocht .Na uitstappen nog de "Diabolo " toeslag betalen.

• 20 februari 2017
  • 29 reacties
  • 1897 Bekeken

De titel is onjuist ,maar onveranderbaar.

Donderdag 16 feb treinde ik naar Zaventem , Brussel Airport.
Om het station te verlaten moet je daar even je vervoersbiljet scannen ( TIP !! NS & Pro Rail )
Wat ik ook deed ;de poortjes bleven dicht.
Gelukkig stond er iemand om reizigers te helpen .
En die vertelde mij dat NS maar niet wil reageren of de berichten van hun Belgische spoorcollega ś
Er moet nog Luchthaven tax betaald worden , en dat zit bij NS niet verwerkt in de prijs van het treinkaartje.
Ik werd naar een betaalautomaat begeleid om daar alsnog die luchtthaven toeslag te betalen.
5.20 Euro zijn de kosten.
Er rolt een ticket uit de betaalautomaat die geen vervoersbewijs is maar wel de exitpoortjes opent.
Hoera ; je kunt weer verder
De Diabolo wordt door NS voor ons verborgen gehouden .
Waarom ?

icon

Beste antwoord door Yvonne NS 23 februari 2017, 13:58

Ik heb dit nagevraagd en ik krijg het volgende antwoord: 'Je moet inderdaad een diabolo toeslag betalen om op het vliegveld te komen. Als je een ticket telefonisch, aan de balie of via de website koopt dan zit deze toeslag erbij in. Echter koop je een ticket uit de automaat dan zit deze er niet bij in. Ik denk dat het hier gaat om een ticket uit de kaartautomaat'.
Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 6
Ik heb even gekeken op www.nsinternational.nl voor een ticket Amsterdam CS - Brussel Nationaal Luchthaven (als voorbeeld - dat is de directe verbinding).

Er staat zeer nadrukkelijk bij: De ticketprijs is inclusief de Diabolo toeslag voor Airport Zaventem.

Als er al iets aan de NS te verwijten zou zijn, dan zou dat misschien zijn, dat ze hun scancode niet helemaal hebben afgestemd op de Belgenpoortjes.
Of u hebt op de een of andere manier een kaartje gekocht, dat niet was bedoeld voor de Nationale Luchthaven (er is ook een station "Zaventem" - niet te verwarren met dit station).

Het kaartje kost bij de NS EUR 48,50 enkele reis en bij de SNCB EUR 49,50. Waarschijnlijk is het bij de SNCB duurder, omdat je daar met kredietkaart enzovoort kan betalen.
Hoe dan ook: ook de prijs laat zien, dat de Diabolo-toeslag er inderdaad al in zat.

Kortom: de Belgen hadden weer eens een "Ollander" bij zijn pietje.
Reputatie 6
Badge
Onlangs kwam er een ander topic langs over deze toeslag icm NS kaartjes. Toen bleek, dat kaartjes uit een NS kaartautomaat naar die luchthaven zonder toeslag zijn. Was dit iets soortgelijks of betrof het nu een kaartje via nsinternational.nl?
Onlangs kwam er een ander topic langs over deze toeslag icm NS kaartjes. Toen bleek, dat kaartjes uit een NS kaartautomaat naar die luchthaven zonder toeslag zijn. Was dit iets soortgelijks of betrof het nu een kaartje via nsinternational.nl?

Het is een NSInternationaal.nl ticket
I
Als er al iets aan de NS te verwijten zou zijn, dan zou dat misschien zijn, dat ze hun scancode niet helemaal hebben afgestemd op de Belgenpoortjes.

Dat was wat mij werd verteld.
De toeslag voor betaling met credit card is bij NS 0.35 Euro

Het was een ticket van Zuidhorn naar Brussel Airport Zaventem.
Mijn voorstel aan de zeer vriendelijke info mensen was; als zij wisten te vertellen waar Zuidhorn ligt zou ik de toeslag betalen, Als ze dat niet zouden weten; geen betaling.
Dat kreeg ik er toch niet door ...
Reputatie 6
Mooi is dat.

Nsinternational.nl meldt ook voor Zuidhorn "De ticketprijs is inclusief de Diabolo toeslag voor Airport Zaventem. " Of je nu de Thalys neemt of de normale treinen.

Dus die heb je nu 1x te veel betaald.

Wel vreemd, dat diezelfde tekst niet op je e-ticket stond - die staat er namelijk wel op bij de SNCB-tickets, juist om dit soort gedonder te voorkomen.
Reputatie 6
Badge
Ik zou dan toch even reclameren bij NS-international. Voor het bedrag en tevens, dat ze het probleem oplossen.
Reputatie 6
Gaat een moderator dit nog oppakken ? Die staan ook precies aan de verkeerde kant van het hekje. 😉
Reputatie 7
Gaat een moderator dit nog oppakken ? Die staan ook precies aan de verkeerde kant van het hekje. ;-) Een moderator van dit forum gaat je sowieso doorsturen naar de klantenservice van NS International, dus TS kan beter direct contact met hun opnemen.
Gaat een moderator dit nog oppakken ? Die staan ook precies aan de verkeerde kant van het hekje. ;-) Een moderator van dit forum gaat je sowieso doorsturen naar de klantenservice van NS International, dus TS kan beter direct contact met hun opnemen.

Ja ; dat heb ikgedaan.
Het antwoord is : " Je kunt alsnog aangeven in dit topic dat je een reactie wilt. Dan kijkt mijn collega zoZ "
Ik heb dit nagevraagd en ik krijg het volgende antwoord: 'Je moet inderdaad een diabolo toeslag betalen om op het vliegveld te komen. Als je een ticket telefonisch, aan de balie of via de website koopt dan zit deze toeslag erbij in. Echter koop je een ticket uit de automaat dan zit deze er niet bij in. Ik denk dat het hier gaat om een ticket uit de kaartautomaat'.

Het is een NSInternationaal.nl ticket

:8
Reputatie 7
Badge +3

Dan nog staat nog steeds de vraag open waarom NS de verplichte toeslag niet meeneemt in de prijs van een kaartje naar Brussels Airport Zaventem wanneer je een kaartje bij de automaat koopt.

De huidige situatie levert alleen maar boze klanten op. Het is werkelijk geen raketwetenschap om de verplichte toelag bovenop de prijs te gooien van alle kaartjes met de bestemming Brussels Airport Zaventem en dan de mededeling 'inclusief Diabolotoeslag' op het kaartje te printen.
Reputatie 3
Inderdaad, en bedenk hierbij dat ook de NMBS meestal de Diabolotoeslag standaard in de kaartjes verwerkt!
I Ik denk dat het hier gaat om een ticket uit de kaartautomaat'.

Denken levert alleen maar aannames op.
Aannames leveren nooit contact en communicatie op !

Ik heb online bij NS International een kaartje gekocht.
Ik heb niet in Zuidhorn een kaartje uit de kaartjesautomaat getrokken.

De wereld van de treinkaartjes is niet eenvoudig !
Reputatie 7
Badge +3
Meer dan een maand geleden is het onderwerp van de Diabolo-toeslag ook al aan de orde geweest op het forum. Er staan nog steeds vragen open.
https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/brussel-airport-29913/index1.html#post196299

Het blijft mij onduidelijk waarom het NS zoveel moeite kost om dit tamelijk eenvoudige probleem op te lossen.
1. Op tickets naar Brussels Airport Zaventem waarvoor de Diabolo-toeslag is betaald wordt de mededeling 'inclusief Diabolo-toeslag' geprint.
2. In de automaten wordt €5,14 opgeteld bij alle prijzen voor alle tickets met bestemming Brussels Airport Zaventem en wordt de mededeling 'inclusief Diabolo-toeslag' op de tickets geprint.

Met deze maatregelen worden argeloze, goedwillende en betalende reizigers niet langer lastiggevallen op station Brussels Airport Zaventem met gezanik over al dan niet betaalde toeslagen. NS moet dat gewoon regelen voor zijn klanten en zich niet verschuilen achter allerlei flauwekul als technische redenen. Die hadden al lang opgelost kunnen zijn. Dit soort zaken moet echt veel slagvaardiger aangepakt worden.
Reputatie 6
Het bovenstaande is nog erger dan het voorbeeld waarnaar je linkt, imark.
'Bedeve' heeft de Diabolo-toeslag al betaald, maar moet hem nu nogmaals betalen... omdat de scancode op het ticket niet klopt.

Als het dan zo moet... laat de situatie bij de kaartjesautomaat dan ongewijzigd. Dan moet je die Diabolo-toeslag alsnog aankopen op Brussel Nationaal Luchthaven, maar dan is je het geld alvast niet uit de zakken geklopt door de Nederlandse Spoorwegen.

Nu, toen die poortjes en die speciale kaartjesautomaat op Bxl National er kwamen, toen meldde de woordvoerder dat die een 'service' was voor alle creatieve zwartreizigers en grijsreizigers. Van die types die 'handig' dachten te zijn door een kaartje voor een andere bestemming te kopen en dan op de luchthaven uit te stappen. Die ontdoken de toeslag.
Blijkt dat het ook nodig is voor de Ollanders...
Reputatie 1
Het lijkt er inderdaad op dat ik het beste bij de automaat in Oudenbosch een kaartje zonder toeslag kan kopen en op Zaventem pas de Diabolo toeslag aankoop. Dan voorkom ik dubbel betalen. Overigens heeft een kennis van mij in december geen probleem gehad met het door hem via NS International gekochte ticket.
Reputatie 7
Badge +3
Het bovenstaande is nog erger dan het voorbeeld waarnaar je linkt, imark.
'Bedeve' heeft de Diabolo-toeslag al betaald, maar moet hem nu nogmaals betalen... omdat de scancode op het ticket niet klopt.

Daarom ook mijn opmerking in voorbeeld 1 om op alle tickets waarvoor de Diabolo-toeslag is betaald, dat op de tickets te printen. Dan weten reizigers en personeel dat er betaald is. Een reiziger mag natuurlijk nooit last krijgen van het feit dat er wel betaald is maar vanwege scanproblemen een poortje niet opengaat. Dat kan door het printen van een tekstje heel eenvoudig opgelost worden.
Het beste is natuurlijk wanneer NS en NMBS dit technisch oplossen. Maar wanneer de techniek om welke reden dan ook faalt, kan het geen kwaad om zwart-op-wit op de tickets te printen dat de toeslag betaald is.
Ik heb nagevraagd waarom de Diabolotoeslag niet automatisch bij een ticket uit de kaartautomaat zit. Het is helaas niet mogelijk om die toeslag automatisch toe te voegen bij de kaartautomaat. Ik heb jullie opmerkingen daarover intern doorgegeven.
Reputatie 7
Badge +3
Merkwaardig, maar het zal wel. Toch ben ik wel benieuwd wat dan de reden is. Maar daar zal NS wel geen mededelingen over willen doen. Ik zou als bedrijf ook gezichtsverlies willen voorkomen wanneer zoiets eenvoudigs niet geregeld kan worden. :D

Misschien is het een idee om de Diabolotoeslag in het assortiment op te nemen. De toeslag voor de IC Direct en de ICE zitten ook in het assortiment.
Ik ga je suggesties bijvoegen iMark. Bedankt dat je zo meedenkt!
Reputatie 7
Ik denk dat het probleem bij de code zit. Op onze eenmalige ovcp kan je geen code zetten die optisch leesbaar is (voor zover ik weet). De ICD en ICE toeslag is gewoon met die eenmalige ovcp en die Diabolo toeslag kan dus niet.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zou een verklaring kunnen zijn. Ik weet niet wat voor type poortjes er staan op het station in de Luchthaven Zaventem. Maar zelfs als je alleen de tekst 'inclusief Diabolo-toeslag' op de eenmalige chipkaart print, zal er toch wel iemand zijn die op vertoon van dat kaartje het poortje kan openen.

Ik vind het maar matig gecoördineerd door NS en NMBS.
Reputatie 7
Poortjes die die streepjescode op de zijkant controleert.

Ik weet ook niet of er continu mensen staan voor de poortjes, om je er door te laten. Misschien een poortje maken voor NL'se kaartjes oid..
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad. Maar misschien zijn we wat naïef om te denken dat dit erg makkelijk op te lossen is. Ik kan ook totaal niet inschatten hoeveel kaartjes er per dag naar Brussels Airport Zaventem in de automaat gekocht worden en hoe groot het probleem is. Zeker omdat ze, inclusief Diabolo-toeslag, via de website van NS International makkelijk te kopen zijn.

Reageer