beantwoord

Kaartjes voor buitenlandse toeristen

Binnenkort krijg ik vrienden uit het buitenland te logeren en die zullen af en toe met de trein willen reizen. Uiteraard hebben die geen OV chip kaart en ik begrijp dat je wel een eenmalig kaartje kunt trekken uit de automaat waarop dan een chip staat. Dat zou 1 euro extra moeten kosten. Per reis. Dat is toch idioot ? En oneerlijk. Op die manier ben je dan toch duurder uit als je eens een trein wil pakken ? Waar zit die toegevoegde waarde dan in die jullie zo aanprijzen ? Of begrijp ik iets verkeerd ?
icon

Beste antwoord door Hertog 9 juli 2014, 16:45

Volgens NS is die ene euro ter compensatie van de extra kosten i.v.m. de chip e.d.
Voor eenmalige wegwerp OV-chipkaartjes betaal je op bus, tram en metro overigens ook een toeslag.
Wat dat betreft is er dus niet veel nieuws onder de zon.

Voor uw buitenlandse gasten zou u echter ook per internet vervoerbewijzen kunnen aanschaffen, zgn. e-tickets die u dan zelf uitprint. Voor dergelijke vervoerbewijzen wordt geen toeslag berekend.
Bekijk origineel

24 reacties

Badge
Zij kunnen ook met een anonieme ov-chipkaart reizen (maar dan moet je die natuurlijk wel hebben...). Een alternatief is het e-ticket. Daarbij betaal je GEEN toeslag.
Volgens NS is die ene euro ter compensatie van de extra kosten i.v.m. de chip e.d.
Voor eenmalige wegwerp OV-chipkaartjes betaal je op bus, tram en metro overigens ook een toeslag.
Wat dat betreft is er dus niet veel nieuws onder de zon.

Voor uw buitenlandse gasten zou u echter ook per internet vervoerbewijzen kunnen aanschaffen, zgn. e-tickets die u dan zelf uitprint. Voor dergelijke vervoerbewijzen wordt geen toeslag berekend.
Dank Hertog en Hendrik. Ik wist niet dat een etiket nog blijf bestaan dus dan is dat de oplossing
Dank Hertog en Hendrik. Ik wist niet dat een etiket nog blijf bestaan dus dan is dat de oplossing

Je kan de e tickets wel alleen betalen met een Nederlandse bankrekening
Het wordt niet echt gemakkelijker gemaakt, dat is duidelijk.
Badge
Welkom op het forum, meneer Nillson. De eenmalige chipkaart is duurder in aanschaf en distributie dan papier en daarom zit er op dit kaartje een toeslag van € 1. Deze situatie is vergelijkbaar met die bij andere OV-bedrijven: ook voor het losse kaartje in tram of bus betaal je een hogere prijs dan voor reizen op saldo met de OV-chipkaart. En wat Hertog aangeeft, je kan ook E-tickets kopen voor je gasten (zonder korting). Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'overige producten'. Groet, Leny
Welkom op het forum, meneer Nillson. De eenmalige chipkaart is duurder in aanschaf en distributie dan papier en daarom zit er op dit kaartje een toeslag van € 1. Deze situatie is vergelijkbaar met die bij andere OV-bedrijven: ook voor het losse kaartje in tram of bus betaal je een hogere prijs dan voor reizen op saldo met de OV-chipkaart. En wat Hertog aangeeft, je kan ook E-tickets kopen voor je gasten (zonder korting). Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'overige producten'. Groet, Leny

Jullie moeten echt eens met de bus of tram gaan reizen, die losse kaartjes zijn vaak helemaal niet duurder, integendeel.
Badge

Jullie moeten echt eens met de bus of tram gaan reizen, die losse kaartjes zijn vaak helemaal niet duurder, integendeel.

Als ik in de streekbus losse kaartje koop, ben ik zo'n vijf euro meer kwijt dan met de ov-chipkaart... Ik heb het idee dat losse kaartjes vooral in het stadsvervoer soms betrekkelijk voordelig zijn,

Als ik in de streekbus losse kaartje koop, ben ik zo'n vijf euro meer kwijt dan met de ov-chipkaart... Ik heb het idee dat losse kaartjes vooral in het stadsvervoer soms betrekkelijk voordelig zijn,

Reis je zo'n eind ? Hangt af van de vervoerder wellicht, RET, HTM en GVB hebben 1 en 2 uur kaartjes voor 3/3,50
Daar kan je dus 2 uur mee reizen en dat is juist bij streekvervoer naar stad en viceversa eigenlijk vaak goedkoper. Voor mijn woonplaats in elk geval, want ik betaal 2,73 op saldo en ik moet eruit bij de eerste halte in mijn woonplaats. Ik zit maar 20/30 min in metro en bus.

Overigens hebben RET, HTM en GVB ook zeer goedkope dagkaarten, waarmee het reizen nog goedkoper is voor met name toeristen.
Badge
Ja, in principe zit ik dagelijks twee keer ruim vijftig minuten in de Qliner (en dan ook nog in metro, trein en tram). 😛
Ja dat is appels met peren vergelijken, dat tarief is gebaseerd op dezelfde tariefeenheden als NS rekent.
Speciaal tarief.
Badge
Ja dat is appels met peren vergelijken, dat tarief is gebaseerd op dezelfde tariefeenheden als NS rekent.
Speciaal tarief.

Als ik uitga van het gewone tarief, is het verschil nog groter. Vanuit mijn woonplaats naar Rotterdam betaal ik met de ov-chipkaart in de gewone streekbus € 7,85 en in de Qliner € 9,50. Koop ik losse kaartjes in de bus, dan betaal ik € 14,00.
Dan reis je wel extreem duur ja.

Als ik van Ridderkerk naar Den Haag CS ga met bus en Randstadrail ben ik 6,49 kwijt.
Met een RET 2 uren kaartje 3,50 (en de reis duurt minder dan 1,5 uur).

Scheelt 3 euro per rit, al is dit een extreem vb. Maar sinds RET in regio Rotterdam het meeste streekbusvervoer (en RandstadRail gedeeltelijk) ook heeft overgenomen, scheelt het wel vaak.
Badge
Klopt ja! Vooral omdat de RET o.a. door de RR naar Den Haag in een grote regio rijdt, ben je bij de RET inderdaad in best veel gevallen goedkoper uit met een papieren kaartje.
Klopt ja! Vooral omdat de RET o.a. door de RR naar Den Haag in een grote regio rijdt, ben je bij de RET inderdaad in best veel gevallen goedkoper uit met een papieren kaartje.

RET kent al een aantal jaren geen papieren kaartjes meer.
Alle losse kaartjes (1 uur, 2, uur, 1-2 of 3 dagen, etc. zijn allemaal wegwerp OV-chipkaarten.
De meeste wegwerpkaartjes zijn uitsluitend bij servicepunten of automaten te koop. Een beperkt aantal is bij de buschauffeur of tramconducteur (1 uur = €3,00) te koop of als 2-uurs kaartje ( €3,50)in de automaat op metrostations.

En het vervoersgebied van RET is in december 2012 juist een stuk groter geworden toen QBuzz de concessie verloor en RET Lansingerland (tot in Zoetermeer) erbij kreeg en aan de zuidkant RIdderkerk, Barendrecht en enkele lijnen naar Dordrecht.
Dat maakte het voor reizigers in die gebieden meteen een stuk aantrekkelijker om met speciale wegwerpkaartjes van RET te reizen.
Zo kan ik van Lansingerland (tegen Zoetermeer aan) of zelfs Den Haag Centraal op een wegwerp-dagkaartje voor €3,55 naar Dordrecht of Maassluis reizen (en terug) met de RET. Je bent iets langer onderweg, maar dat weegt ruimschoots tegen de prijs op.

Die RandstadRail tussen Rotterdam Centraal (tegenwoordig zelfs Zuid) en Den haag Centraal rijdt overigens al sinds 2006, toen de Hofpleinlijn werd opgeheven.
Dus de stelling van NS dat losse kaartjes in de bus ook een stuk duurder zijn, gaat vaak niet op.

Sommige wegwerpkaartjes zijn alleen te koop bij de automaten, maar goed dat is de 1 euro plus wegwerp ov chipkaart van de NS ook. In de trein betaal je nog veel meer...
Badge
@Hertog: Ik reis dagelijks in die regio, dus ik weet hoe het daar reilt en zeilt... :)
En met 'papieren kaartjes' doelde ik uiteraard op de papieren-wegwerpkaartjes-met-een-chip-erin! 😛
@Hendrik&Hertog. Dus, als ik het goed begrijp, is het in feite ook mogelijk om bij RET met een wegwerp-OV-chipkaartje dat 1 uur geldig is, van Den Haag CS naar Rotterdam CS te reizen? Ik reis regelmatig op dit traject met de trein en ik ben altijd wel benieuwd geweest waar die metro nou precies langs gaat. Voor die paar euro is het natuurlijk het proberen waard.
Je kan ook even kijken bij RandstadRail
Badge
Het RET 1 uur-kaartje van € 3,00 is alleen te koop bij buschauffeur en tramconducteur en bij het RET servicepunt op Rotterdam Centraal. Het RET 2 uur-kaartje van € 3,50 is bij alle RET Verkoop- en Oplaadautomaten te koop. Je zou het ook als product op je eigen ov-chipkaart moeten kunnen zetten, maar daar heb ik geen ervaring mee. Zie verder http://www.ret.nl/?id=357#price-tab6
Aangezien Dan Haag het gebied is van HTM, dacht ik dat de geldigheid van de 2-uurskaartjes van RET ophield ergens halverwege. Maar dit is dus niet zo, begrijp ik?
Badge
Nee, dat geldt tot Den Haag Centraal. Aangezien je ook gewoon tot Den Haag Centraal met de RET reist (tenzij je halverwege overstapt natuurlijk...).
Oke, dank je. Weer wat geleerd!

Je kan de e tickets wel alleen betalen met een Nederlandse bankrekening

Ja, dat lees ik vaker. Eigenlijk de grootste kolder die er is. ik zal eens kijken of ik hen een alternatief kan bieden. Toevallig zit ik een beetje in die branche.

Reageer