Kan ik met een studenten ov gratis reizen naar Weener? | NS Community
beantwoord

Kan ik met een studenten ov gratis reizen naar Weener?

  • 6 October 2022
  • 8 reacties
  • 954 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Dit is puur een vraag uit nieuwsgierigheid, maar ik zoek zo nu dan naar dingen op het internet, en aangezien ik vaak om Groningen station kom, ben ik dit gaan zoeken. Als je dit op zou zoeken, kom je vaak alleen maar soorten informatie tegen tussen Arnhem-Emmerich. En dus niet andere dorpen die dicht bij de grens zitten. Vandaar mijn vraag, kan je met een studenten ov gratis naar Weener reizen?

icon

Beste antwoord door Thom 6 October 2022, 22:50

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6

Hey Blue. Welkom bij de NS Community.

Als er een uitcheckpaal is op een station, dan kan je gebruik maken van je studenten product tot en met dat station. Kijk daarvoor naar Aachen of Emmerich-Elten. Helaas zijn stations met deze paaltjes beperkt. Wat je wel kan doen is je 100% korting alsnog verwerken bij een e-ticket van NS International. Zo krijg je alsnog het volle voordeel van je product!

Reputatie 7
Badge +2

Zo beperkt zijn de stations met die paaltjes niet meer. Richting Duitsland kan je op vrijwel alle stations net over de grens in-/uitchecken en dus reizen met het studentenreisproduct.

Dit is mogelijk naar Weener, Gronau, Emmerich-Elten, Emmerich, Praest, Herzogenrath, Aachen West en Aachen Hbf.

Van Venlo naar Kaldenkirchen kan je niet met de trein op je OV-chipkaart, maar wel met buslijn 1 van Arriva.

Reputatie 7
Badge +1

Dit is mogelijk naar Weener,

Leer toch ook?

Reputatie 7
Badge +4

Ja, ook naar Leer en dat is handig in verband met aansluitende verbindingen.  In-  en uitchecken achter in de stationshal op een wat donker plekje recht tegenover de gang onder het spoor door. Wie met de bus naar Groningen wil, kan daar inchecken. Aardig stadje en prima bakker in de hal. ;-) In Weener ben je snel uitgekeken.

Reputatie 5

Ja, je kunt gratis naar Weener (en Leer) met je Studenten OV.

Je kunt zowel met een rechtstreekse snelbus tussen Groningen (Arriva incheckpaal onder het afdak voor het busstation of natuurlijk op het treinperron) en Leer (in-/uitcheckpaal in de stationshal) reizen, of je kunt ervoor kiezen om de stoptrein tussen Groningen en Weener te nemen en vanuit Weener de treinvervangende bus naar Leer te pakken (OV chipkaart kun je tonen aan de buschauffeur, in Leer kun je vervolgens uitchecken).

Daarnaast ben ik het helemaal met Thom eens. In Weener is zeer weinig te zien, behalve twee mooie grote supermarkten op loopafstand. Leer is (zeker als het reizen ernaartoe gratis is) wel de moeite waard om eens of vaker te bezoeken. 

Reputatie 6
Badge +1

Wat je wel kan doen is je 100% korting alsnog verwerken bij een e-ticket van NS International. Zo krijg je alsnog het volle voordeel van je product!

Dat kan niet, want dan wordt het deel vanaf de grens gewoon in rekening gebracht á € 3,30 (Weener) of € 10,30 (Leer) per enkele reis. Als je gratis reist met studenten-OV, krijg je dus zeker niet het volle voordeel daarvan. 

Reputatie 7
Badge +2

Wat je wel kan doen is je 100% korting alsnog verwerken bij een e-ticket van NS International. Zo krijg je alsnog het volle voordeel van je product!

Dat kan niet, want dan wordt het deel vanaf de grens gewoon in rekening gebracht á € 3,30 (Weener) of € 10,30 (Leer) per enkele reis. Als je gratis reist met studenten-OV, krijg je dus zeker niet het volle voordeel daarvan. 

Mijn naamgenoot had het over reizen op trajecten waar er in Duitsland geen OV-chipkaart paaltjes staan. Daar is een kaartje met 100% korting in Nederland wel het goedkoopst.

Reputatie 7
Badge +1

Hangt ervan af-SOMS-als dat traject geheel binnen een Verbund ligt en afh. dan van wat de reis precies is, kan het voordeliger uitpakken aan Verbundtarif te gaan en dan op de koop toe te nemen dat je theoretisch gezien zelfs wat KM in NL dubbel betaalt. Dat beperkt weer wel de treinkeuze.

Maar nog geen 16€ voor Arnhem tot achter Hagen/Dortmund ligt beduidend zelfs onder NS-tarif.

Reageer