beantwoord

keuzedag gebruiken naar Aken

• 29 maart 2021
  • 11 reacties
  • 356 Bekeken

Ik wil gebruik maken van mijn keuzedag. Graag bezoek ik Aken. Het laatste stukje reis is van Landgraaf naar Aken met Arriva. In Heerlen check ik uit van NS naar Arriva. IK kan dus in Aken uitchecken met mijn ov-chipkaart. Waarschijnlijk ook weer bij terugreis inchecken op station Aken. 

Stel dat de keuzedag niet werkt bij het stukje reis in Aken: pakt mijn ov-chipkaart in Nederland de keuzedag weer op?

icon

Beste antwoord door Thom 29 maart 2021, 15:33

Het werkt gewoon, maakt u zich geen zorgen. In Aken checkt u op de terugreis weer in en in Heerlen checkt u weer uit bij Arriva. U moet niet in Landgraaf in- en uitchecken maar in Heerlen. Dat is omdat in Heerlen de lijn van Arriva naar Aken begint, en die begint niet in Landgraaf.

Als u vanuit Sittardaankomt in Heerlen staan de paaltjes van NS en Arriva naast elkaar op uw aankomstperron. Uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva. Terug precies andersom uiteraard. Uw keuzedag wordt gewoon herkend. Het Arrivapaaltje werkt in Aken niet anders dan in Winschoten.

Het paaltje in Aken staat bij aankomst in het gangpad rechts, net voor de grote stationshal en vlakvoor het Reisezentrum.

Bedenk wel dat u niet zo maar naar Duitsland kunt in verband met de Duitse Coronaregels.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het werkt gewoon, maakt u zich geen zorgen. In Aken checkt u op de terugreis weer in en in Heerlen checkt u weer uit bij Arriva. U moet niet in Landgraaf in- en uitchecken maar in Heerlen. Dat is omdat in Heerlen de lijn van Arriva naar Aken begint, en die begint niet in Landgraaf.

Als u vanuit Sittardaankomt in Heerlen staan de paaltjes van NS en Arriva naast elkaar op uw aankomstperron. Uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva. Terug precies andersom uiteraard. Uw keuzedag wordt gewoon herkend. Het Arrivapaaltje werkt in Aken niet anders dan in Winschoten.

Het paaltje in Aken staat bij aankomst in het gangpad rechts, net voor de grote stationshal en vlakvoor het Reisezentrum.

Bedenk wel dat u niet zo maar naar Duitsland kunt in verband met de Duitse Coronaregels.

Het werkt gewoon, maakt u zich geen zorgen. In Aken checkt u op de terugreis weer in en in Heerlen checkt u weer uit bij Arriva. U moet niet in Landgraaf in- en uitchecken maar in Heerlen.

Als u aankomt in Heerlen staan de paaltjes van NS en Arriva naast elkaar op uw aankomstperron. Uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva. Terug precies andersom uiteraard. Uw keuzedag wordt gewoon herkend.

Het paaltje in Aken staat bij aankomst in het gangpad.   rechts, net voor de grote stationshal en voor het Reisezentrum.

Even aanvullend. Ik ben eind januari een paar dagen in Vaals geweest en heb op de fiets ook even Aken aangedaan. Bedenk wel dat er zeer weinig te beleven is momenteel in Aken. Bijna niets is open in Duitsland en in het OV dien je een medisch mondkapje te dragen.

Ik zou nog even goed nadenken of je keuzedag hiervoor gebruiken wel zinvol is.    

Reputatie 3

Je kunt wel 'zomaar' naar Aken reizen, zolang je binnen 24 uur NRW maar weer uitbent. Je hoeft de reis niet te registreren en er geldt geen test- en/of quarantaineverplichting.

https://www.euregio.org/page/73/corona-maatregelen-duitsland/?language=2

Es gelten u.a. folgende Ausnahmen für die Quarantänepflicht:

• Reisen im Grenzverkehr mit den Niederlanden, Belgien und Luxemburg sind für bis zu 24 Stunden ohne Registrierung erlaubt

Voor Aken is dit tijdens corona ook niet strenger geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Wel is op het Duitse deel van het traject (Herzogenrath-Aachen) een medisch mondkapje verplicht en geen gewoon mondkapje zoals in Nederland 

Reputatie 7
Badge +4

Dank rcr, interessante toevoeging.

Badge +3

En medische mondkapjes vind je tegenwoordig ook gewoon bij drogisterijen e.d.

Zie bijv. https://www.kruidvat.nl/kruidvat-ffp2-mondkapjes/p/5418246 voor hoe die er uit zien, maar volgens mij is elk ‘surgical mask’ (roze of blauw) IIR wegwerpkapje wel voldoende.

Zie hier voor een artikel uit december 2020 over die dingen.

Reputatie 7
Badge +4

Het wordt aangescherpt na Pasen:

Duitsland wijst Nederland aan als hoogrisicogebied

Nederlanders die naar Duitsland reizen krijgen na Pasen te maken met strengere regels. Het Duitse beleid wordt aangescherpt vanwege het hoge aantal coronabesmettingen in Nederland.

Dat betekent dat reizigers die vanuit Nederland de grens oversteken vanaf dinsdag meteen een negatieve coronatest moeten kunnen tonen.

Het Robert Koch Instituut (RKI), het Duitse RIVM, maakte zondag bekend dat Nederland wordt aangemerkt als een hoogrisicogebied vanwege de oplopende besmettingscijfers. Het aantal besmettingen per 100.000 inwoners lag over een periode van zeven dagen boven de tweehonderd.

Reizigers hadden voorheen ook al te maken met een testplicht als ze vanuit Nederland naar Duitsland reisden, maar die wordt aangescherpt. Op dit moment moeten Nederlanders pas na een verblijf van 48 uur in Duitsland met een test kunnen aantonen dat ze niet zijn besmet met het coronavirus.

Bron: Trouw, 4 april 2021.

Badge +3

Tja.. https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1378674354087661568

Ondertussen al genoeg ‘witte nummerplaten met een D’ gezien, dus die storen zich niet aan grenzen verder (het virus ook niet).

Paasweekend tellen we maar als minder dan 24 uur, en gaannn…

Waarom zou je daar ook onderscheid in maken, gaat het in onze buurlanden dan zoveel beter?

Reputatie 7
Badge +3

Tja.. https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1378674354087661568

Ondertussen al genoeg ‘witte nummerplaten met een D’ gezien, dus die storen zich niet aan grenzen verder (het virus ook niet).

Paasweekend tellen we maar als minder dan 24 uur, en gaannn…

Waarom zou je daar ook onderscheid in maken, gaat het in onze buurlanden dan zoveel beter?

Gaat dinsdag in, dus Duitsers kunnen gewoon nog in Nederland rondtoeren.

Veel Nederlanders denken dat het virus ook Pasen aan het vieren is. Erg veel autoverkeer in mijn wijk.

Reputatie 7
Badge +3

Het reisadvies is nog steeds niet reizen. Onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die gewoon naar het buitenland reizen.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/reisadvies

Reputatie 7
Badge +3

Het reisadvies is nog steeds niet reizen. Onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die gewoon naar het buitenland reizen.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/reisadvies

Het reisadvies is al maanden alleen te reizen als noodzakelijk is. In het weekend rijden er steeds meer auto's rond met fietsen achterop en wordt volop geklaagd over volle ns-bussen en treinen. Lijkt alsof er meer mensen tussen vrijdagmiddag en zondagavond noodzakelijk op pad moeten.

Voor even over de grens boodschappen doen hebben de Belgen het dit weekend beter geregeld dan de Duitsers. Bij de Belgische grens loop je grote kans terug gestuurd te worden zonder geldige reden.

Reageer