beantwoord

Klacht internationale reis

• 9 oktober 2020
  • 23 reacties
  • 540 Bekeken

Op 10 oktober ga ik samen met mijn vriendin met de trein naar Berlijn. Ze heeft deze tickets maanden geleden gekocht en we kijken dan ook uit naar deze trip. De reis is vanzelfsprekend duurder geworden omdat we ons particulier moeten laten testen voordat we Duitsland in mogen.

Om zeker van een zitplek te zijn willen we een stoel reserveren. Voor de heenreis geen probleem voor de terugreis wordt ons een verrassende mededeling gedaan; in plaats van rechtstreeks moeten we vier keer overstappen in Nederland vanwege werkzaamheden. Er is wel een rechtstreekse trein maar daar mogen wij geen gebruik van maken omdat we slechts 52 minuten vertraging hebben (en dus tal van extra overstappen). De vrouw aan de telefoon zet ons constant in de wacht en geeft aan dat ze helaas niks voor ons kan doen.

Ik vind het bijzonder slechte reclame/service dat als je een treinticket hebt, je geen gebruik kunt maken van de andere trein. We hebben een ticket gekocht die wel rechtstreeks ging, ik zie dan ook geen enkele reden om ons niet om te boeken. Daarbij vind ik het bijzonder dat wij hier zelf achterkomen. Wanneer je een reisplan verandert, hoor je de reizigers hiervan op de hoogte te brengen. 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 9 oktober 2020, 13:03

Goedemiddag rieksdekker en welkom bij de NS Community!

Ik vind het vervelend om te lezen dat je bij deze reis voor zo'n nare verassing bent komen te staan. Alhoewel we op deze Community internationale vragen vaak wel kunnen behandelen, zal een klacht over een internationale reis toch niet goed tot zijn recht komen hier, gezien we toch voornamelijk voor binnenlandse reizen zijn.

Je kunt je klacht in dit geval het beste indienen via het daarvoor bedoelde contactformulier van NS International.

Bekijk origineel

23 reacties

Goedemiddag rieksdekker en welkom bij de NS Community!

Ik vind het vervelend om te lezen dat je bij deze reis voor zo'n nare verassing bent komen te staan. Alhoewel we op deze Community internationale vragen vaak wel kunnen behandelen, zal een klacht over een internationale reis toch niet goed tot zijn recht komen hier, gezien we toch voornamelijk voor binnenlandse reizen zijn.

Je kunt je klacht in dit geval het beste indienen via het daarvoor bedoelde contactformulier van NS International.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is de datum van de terugreis? Zonder dat belangrijke gegeven valt er weinig zinnigs te zeggen.

Voor bijvoorbeeld zondag 18 oktober zie ik op de reisplanner van NS International dat er allerlei afwijkende dienstregelingen zijn zonder enige uitleg. Zoals bijvoorbeeld deze verbinding:

De IC Berlijn rijdt volgens deze dienstregeling rechtstreeks van Berlin Hbf naar Amersfoort. Op deze zondag rijden er maar 2 rechtstreekse treinen van Duitsland naar Amersfoort.Er is wel een melding op de website van NS:

Als je wel al tickets hebt maar nog geen reservering voor de terugreis dan zou ik bij aankomst in Berlijn de zitplaatsen voor de terugreis reserveren op het station. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het in deze coronatijden erg druk is in de internationale treinen.

Reputatie 6

@rieksdekker Op welke datum en met welke trein was de terugreis? Zodra we dat weten kunnen met u meekijken naar een oplossing. Mijn ervaring is trouwens ook dat NS Internationaal dit soort zaken niet vooraf communiceert.

Reputatie 7
Badge +3

De tickets voor een reis naar/van Berlijn zijn toch tijdgebonden? Je koopt toch een ticket voor een bepaalde trein? Is de trein terug vervallen of staat deze nog in de dienstregeling?

Reputatie 7
Badge +3

Niet alle tickets zijn trein- en dus tijdgebonden. Maar Sparpreis-tickets altijd. Normaal gesproken zit er dan een reisschema bij waarop aangegeven staat met welke treinen gereisd moet worden. Eigenlijk altijd met reserveringen voor de heen- en de terugreis.

Het zou enorm helpen wanneer we meer gegevens zouden hebben.

We gaan komende maandag (dus 12 oktober) terug. Het bijzondere is dat we afgelopen week nog de bevestiging hebben gehad met de oorspronkelijke tijden. Vandaag tijdens het reserveren van de stoelen wordt medegedeeld dat alles is veranderd. 

Ik begrijp niet waarom de NS de ticket niet om kan boeken naar een rechtstreekse trein met een half uur vertraging. Nu moet ik vier keer overstappen en heb ik 52 minuten vertraging. Het antwoord is en blijft dat ze dit pas doen bij 61 minuten. Ik vind dit absoluut geen service en bovendien slechte reclame. Wanneer ze mijn ticket omboeken heb ik namelijk alsnog een halfuur vertraging ten opzichte van mijn gekochte ticket.

Het is boeking ******

Edit: persoonlijke gegevens

Reputatie 6

Welke trein nemen jullie dan? Met de boekingscode kunnen we niet zoveel. Hoe laat vertrekt de trein uit Berlijn?

We vertrekken om half 5 uit Berlijn.

Reputatie 7
Badge +3

Naar welk station in NL reizen jullie?

Ik zie op de reisplanner van DB dat de IC 140 op 12 oktober niet verder rijdt dan Bad Bentheim.

Het wordt inderdaad overstappen in Bad Bentheim, Hengelo, Zwolle en Almere Centrum als je naar Amsterdam Centraal reist.

Heel vervelend, maar iets anders valt er niet van te maken. NS zou natuurlijk wel zitplaatsen kunnen reserveren van Berlijn tot Bad Bentheim.

Het is wel een erg ongelukkige regeling. De IC 142 van 2 uur eerder rijdt van Berlijn tot Amersfoort, met een goede overstap naar Amsterdam Centraal.

Als je minder wilt overstappen dan kun je om 21.54 uur van Hengelo naar Amersfoort en daar overstappen naar Amsterdam Centraal. Je komt dan om middernacht aan. 

Het lijkt me een regeling bedacht voor de logistiek maar niet voor de reizigers.

Normaal gesproken had dit op het moment van reserveren bekend moeten zijn. Werkzaamheden op internationale corridors moeten minimaal 3 maanden voor vertrek bekend zijn in verband met de zitplaatsreserveringen.

Reputatie 6

Ik zie het al. Deze trein gaat op maandag 12 oktober niet verder dan Bad Bentheim. Inderdaad een gruwelijk slechte verbinding van Bad Bentheim naar Amsterdam met vele malen overstappen. Ik ben bang dat jullie vastzitten aan die trein vanwege treinbinding.

Naar welk station in NL reizen jullie?

Ik zie op de reisplanner van DB dat de IC 140 op 12 oktober niet verder rijdt dan Bad Bentheim.

Het wordt inderdaad overstappen in Bad Bentheim, Hengelo, Zwolle en Almere Centrum als je naar Amsterdam Centraal reist.

Heel vervelend, maar iets anders valt er niet van te maken. NS zou natuurlijk wel zitplaatsen kunnen reserveren van Berlijn tot Bad Bentheim.

Het is wel een erg ongelukkige regeling. De IC 142 van 2 uur eerder rijdt van Berlijn tot Amersfoort, met een goede overstap naar Amsterdam Centraal.

Als je minder wilt overstappen dan kun je om 21.54 uur van Hengelo naar Amersfoort en daar overstappen naar Amsterdam Centraal. Je komt dan om middernacht aan. 

Het lijkt me een regeling bedacht voor de logistiek maar niet voor de reizigers.

Normaal gesproken had dit op het moment van reserveren bekend moeten zijn. Werkzaamheden op internationale corridors moeten minimaal 3 maanden voor vertrek bekend zijn in verband met de zitplaatsreserveringen.

Vooral de overstap op Bad Bentheim van 34 minuten is natuurlijk heel verschrikkelijk. Ben er wel eens geweest volledig kaal perron met echt totaal geen faciliteiten. Mag je ook nog in Hengelo 20 minuten wachten. Is fijn geregeld voor de reiziger. Ik zou toch eens kijken of je niet de trein van 15.56 kan nemen. Misschien met bijbetaling en dan eventueel claimen bij NS. Je vertrekt dan 38 minuten eerder maar bent 1 uur eerder op Amsterdam centraal.

Reputatie 7
Badge +3

@Pingpong ik begreep dat het ticket treingebonden is en omboeken niet kan. Dan kun je wel kijken of je een trein eerder kunt nemen, maar het ticket is dan niet geldig. Je moet dan een nieuw ticket kopen, welke je niet kunt claimen, want eigen keuze om een andere trein te nemen. 

Reputatie 7
Badge +1

Als het ticket een Super Sparpreis Europa is, is er in principe niets mogelijk. Dat type ticket staat omboeken en wijzigen niet toe en heeft treinbinding (m.u.v. regionale treinen).

Sparpreis Europa tickets mogen tot de dag voor vertrek geannuleerd worden voor €10 per ticket. De ticketprijs wordt in de vorm van een voucher terugbetaald. Ook dit ticket heeft treinbinding (m.u.v. regionale treinen).

Flexpreis Europa tickets mogen kostenloss geannuleerd worden tot 1 dag voor vertrek, daarna kost het €19 per ticket. Dit ticket heeft geen treinbinding, maar je mag niet een trein nemen uit een hogere productklasse. Heb je dus een ticket uit de productklasse IC/EC (op het ticket komt dus geen trein voor uit de productklasse ICE) dan mag je ook geen gebruik maken van de treinen uit de produktklasse ICE. Je dient je aan dezelfde route te houden zoals vermeld staat op het ticket. Met dit ticket mag je dus wel van de trein gebruik maken die om 14:34 of 15:56 vetrekt.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mogelijk erg vreemd is dat deze problemen niet bij het kopen van het ticket naar voren zijn gekomen. Bij tickets met treinbinding krijg je altijd de keuze voor een verbinding waar een prijs aan hangt.

Ik heb zo’n vermoeden dat de tickets voor de IC 140 veel goedkoper waren dan de tickets voor de IC 142 van 2 uur eerder. Uit het oorspronkelijke bericht van @rieksdekker kan ik niet opmaken wanneer de tickets gekocht zijn.

Reputatie 6

Ik lees uit het openingsbericht dat de tickets maanden geleden zijn aangeschaft. Vaak wordt dan nog geen melding gemaakt over eventuele werkzaamheden en de bijbehorende wijzigingen in de dienstregeling. Aan de andere kant kan het ook voorkomen dat je een melding krijgt dat een bepaalde trein (nog) niet te reserveren is. 

Reputatie 7
Badge +3

Op internationale corridors moeten de gewijzigde dienstregelingen 3 maanden voor vertrek in de reisplanner zitten. Vandaar mijn vraag of op het moment van reserveren niets te zien was in de reisplanner.

Reputatie 3

Wanneer er minstens 20 minuten vertraging verwacht wordt, is de treinbinding automatisch opgeheven. Zie https://www.bahn.de/faq/view/pk/de/buchung/zugbindung.shtml. Dit geldt ook wanneer er “Amsterdam 23:00” op je kaartje staat, maar de reisplanner door werkzaamheden nu een aankomst om 23:52 aangeeft. Je mag dan iedere trein pakken op de dag dat je kaartje geldig is (van dezelfde productklasse, via dezelfde route); neem dus gerust de trein van twee uur eerder.

Om discussies met controlerend personeel te vermijden, is het het handigste om (indien daar tijd voor is) op het station in Berlijn naar een informatiebalie (of DB Reisezentrum) te gaan en een bevestiging “Zugbindung aufgehoben” op het kaartje te laten zetten. Men zet dan een stempel en een krabbel. De laatste keer moest ik daar in Berlijn wel flink voor aandringen: men zegt dan dat het geen probleem zal zijn, dat je gewoon maar moet gaan reizen en dat het personeel op de hoogte is van de regels rondom treinbinding. Dat geldt weliswaar voor Duits personeel, maar lang niet altijd voor personeel in andere landen. Geef dan gewoon aan dat je eerder moeilijkheden hebt gehad met treinpersoneel in het buitenland en dat je toch heel graag een stempel op je kaartje krijgt. Op Berlin Hbf zijn ook nog meerdere infopunten en balies, dus je kunt het ook nog altijd bij een andere medewerker proberen.

Je kunt bij de Deutsche Bahn (via https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe of ter plekke op het station) ook een losse reservering kopen voor €4.

Badge +3

Dan dus in ieder geval de tip erbij om je internationale ticket in ieder geval op papier te hebben, en niet als e-ticket in een app of als pdf op je telefoon.

Of print men dan gewoon je ticket met die stempel en krabbel er op voor je?

Reputatie 3

Goed punt: voor dit soort gevallen is het altijd handig om een ticket op papier te hebben. Voor lange internationale reizen heb ik dat zelf ook altijd; al is het maar omdat een elektronisch apparaat uit zou kunnen vallen. Bij gewijzigde plannen kunnen dan nieuwe reisschema’s/kaartjes/stempels erop gezet of eraan geniet worden en dan heb je met andere medewerkers geen discussie meer. 

Reputatie 7
Badge +3

Wij hadden van de zomer iets vergelijkbaars toen we naar Engeland zijn geweest. We hadden allebei online hele verklaringen ingevuld en het document hadden we op de telefoon kunnen laden. Maar bij de Britse paspoortcontrole werkte het veel beter door die man een stapel prints te overhandigen. Hij zei vervolgens dat omdat we zoveel moeite gedaan hadden hij er beleefdheidshalve een blik op zou werpen.

Reputatie 5
Badge

Na verder googlen en navragen blijkt dat tenminste op DE airports die coronatest gratis is voor iedereen. Hij is erg duits ook verplicht voor eenieder, duits of niet, die direkt binnenkomt uit een door Duitsland als corona-gevaarlijk bestempeld land. Ik vermoed dat dit dus ook wel zo zal zijn bij testpunten op HBFe.

Jammer dat je niet meteen op bahn.de had geboekt: dan was de zugbindung vervallen geweest met die sterk veranderde tijden. Plaats reserveren-is op zich niet verplicht en ook vrijwel nooit echt hard nodig, maar kan zonder bijkopen van nieuw kaartje ook meteen voor 4,50 pp (incl eventueel een aansluiting erbij-enkel in treinen die je KAN reserveren) op bahn.de. Druk de betr. knop aan.

Vanaf 15/10 stelt DE een soort online aanmelding van Auslandsreisende verplicht. Details hierover ontbreken nog en DE is bepaald nooit een held in snel en effectief online iets organiseren, zeker niet van zaken van regeringswezen plus dat die altijd oceanen van protest veroorzaken.

Reputatie 7
Badge +3

Dat komt vooral doordat Duitsland een federaal land is met regeringen op deelstaatniveau. Maatregelen kunnen per deelstaat verschillen.

Overigens is op de website van DB altijd een uitgebreid overzicht te vinden van alle werkzaamheden die gevolgen hebben voor de dienstregeling van de IC Berlijn. Het volledige overzicht t/m 13 december 2020 is te vinden op: https://bauinfos.deutschebahn.com/fernverkehr

De IC Berlijn is te vinden onder IC 77, de ICE International onder ICE 78. 

De pdf’s van de werkzaamheden zijn te vinden op IC Berlijn en ICE International

De overzichten worden steeds geactualiseerd dus mijn tip is om voordat je een reis naar (of in) Duitsland boekt eerst het werkzaamhedenoverzicht te raadplegen. DB is over het algemeen secuur in het verwerken van gewijzigde dienstregelingen in de reisplanner. Zo is voor het weekend van 12/13 december in de reisplanner verwerkt dat er vervangend busvervoer is tussen Almelo en Bad Bentheim. 

Ik ben nog steeds verbaasd over het feit dat bij kopen van de tickets niets bekend was over het inkorten van IC 140 tot Bad Bentheim op 12 oktober. 

Reageer