Er zijn verschillende klimaat doelen gesteld door Nederland, België en Europa. De ns en nmbs spelen hier ook een belangrijke rol in om duurzaam transport vlot te laten verlopen. Mijn ervaring met de NS en NMBS geeft mij weinig vertrouwen in het halen van deze doelen. Ondanks dat internationale samenwerking essentieel is en waar beter tot uiting komt dan internationaal reizen zie ik al jaren geen verbetering in punctueel rijden van treinen tussen NL-BE. Waar gaat het mis? Politiek? Management? Uitvoering? Onderhoud? Communicatie? Jullie hebben genoeg tijd gehad dit uit te zoeken. Ik ben moe elke keer weer 1 of 2 uur op jullie gecommercialiseerde stations te moeten doorbrengen omdat jullie je werk structureel verkeerd doen. En als ik mij dan beklaag duurt het voor jullie 6 weken om te verwerken voordat ik mijn geld terug heb… belachelijk. Wanneer wordt er eens echt geïnvesteerd in goede accurate treinverbindingen en stappen we af van de ze rommeluitvoering en belachelijke procedures? Wanneer gaat de trein echt vooruit? Ik ben het zat op jullie stations rond te struinen op zoek naar stroom om mijn mobiel van genoeg stroom te voorzien om mijn ticket te laten zien. Ik ben het zat nog steeds geen WiFi en stroom in de internationale trein te hebben. Ik ben het zat geen samenwerking te zien waar dit overduidelijk ten koste gaat van de klant en kwaliteit van de toekomst van duurzaam transport. Waar is het leiderschap?????? Stoppen met wijzen en veranderen!
NS en NMBS liggen elkaar niet. In plaats van met elkaar te samenwerken zijn ze elkaar aan het tegenwerken. Het zijn koninkrijkjes die elkaars gebied fel beschermen. Wie ze tot de orde roept? Geen idee!
NS en NMBS liggen elkaar niet. In plaats van met elkaar te samenwerken zijn ze elkaar aan het tegenwerken. Het zijn koninkrijkjes die elkaars gebied fel beschermen. Wie ze tot de orde roept? Geen idee!
Niemand, Nederlanders en Belgen zijn sowieso een zeer moeizame combinatie.
Alsof de trein een serieus alternatief gaat worden voor het vliegtuig of de auto binnen Europa, hooguit voor de wat kortere afstanden maar als ik moet kiezen tussen een uur vliegen naar een locatie in Duitsland of 6 uur rijden dan weet ik het wel.
Ja met de staat van het treinennetwerk nu geef ik je geen ongelijk . Ik heb zolang als mogelijk geprobeerd geen auto aan te schaffen maar vandaag besloten over te stappen om in iedergeval zelf verantwoordelijk te zijn voor mijn reisduur. Doe inderdaad maar lekker veel korte vluchten want op de Nederlandse en Belgische politiek/treinbeheerders wachten loopt op niks uit.
Alsof de trein een serieus alternatief gaat worden voor het vliegtuig of de auto binnen Europa, hooguit voor de wat kortere afstanden maar als ik moet kiezen tussen een uur vliegen naar een locatie in Duitsland of 6 uur rijden dan weet ik het wel.
Een uur vliegen ja, en de tijd die je naar en van de luchthaven nodig hebt + inchecken, controles, wachttijden voor vertrek en voor weer afhalen bagage? Ik ben enkele keren naar München geweest, dat is een urenlange rit per trein, maar goed te doen, met voor mij een overstap in Arnhem en een overstap in Düsseldorf, maar vliegen naar München duurt al met al net zo lang. Of je moet bij Schiphol wonen, dat scheelt dan al anderhalf uur.
Persoonlijk vind ik met de trein reizen ook veel fijner dan al dat gedoe op vliegvelden. Mits de reis goed verloopt en je niet meer dan 2x moet overstappen, dat wel. Een ticket hebben en dan je ICE in Duitsland nét missen omdat je 10 minuten vertraging hebt vanuit Nederland of zo….. dat wil je niet als je op vakantie gaat. Heb weer geregel en stress erbij.
En wat moet je zeggen over internationaal treinen….. In plaats van spoor als één Europees netwerk te zien (zoals vliegverkeer dat vormt) en daar eens met z'n allen de schouders onder te zetten met één gezamenlijk doel, namelijk: Europeanen meer in internationaal in de trein krijgen, is ieder land lekker met zichzelf en eigen belangen bezig. Ik mijn omgeving weet ik gewoon van veel mensen dat ze best internationaal willen treinen, maar dat het gemak ontbreekt; het is uitzoekwerk; en de meesten weten niet eens waar te beginnen als ze bijvoorbeeld van Amersfoort naar Innsbruck willen….. En de potentiële klant verzucht; laat maar zitten dat gedoe, ik pak de auto. Die staat tóch al voor de deur…..
Nou dat valt allemaal wel mee voor Europees vluchtjen, Je checkt thuis alvast in zodat je niet in de rij hoeft te staan op Schiphol voor je ticket, reist met handbagage waardoor je geen bagage hoeft in te checken en dan door de security en naar de gate.
Eenmaal aangekomen loop je met je handbagage binnen Schengen zo de luchthaven uit naar de taxi of het OV waar je mee verder reist naar je bestemming.
En je hoeft niet perse naar Schiphol, er zijn meer luchthavens waar vandaan je Europees kunt vliegen.
Een weekendje Praag of Boedapest is veel makkelijker per vliegtuig.
ALS dat miieubewustzijn nou echt zo belangrijk zou worden gevonden, dan worden (duitse Grüne zijn daar erg sterk in-alles verboten was nicht darf) dan worden die natuurlijk vervangen door bvb Presikhaaf of Boertange).
De meeste van die oude staatsspoorbedrijven lijden vooral onder het in feite geregeerd worden door de bonden-het allersterkst in FR/SNCF , maar die rooje waalse socialisten kunnen er ook wat van en hebben in feite de SNCB in hun greep.
Maar stom toevallig heb ik dus zelf-en wat langer als enkel 1 weekend- met een Interrail de afgelopen maanden zowel naar BUD als VIE gevolgen en de terugreis in stukjes per trein gedaan. Als extra meevaller: als senior is zowel in heel HU als in Praha/DPP (MITS klantenkaart voorhanden) gratis. Wien-Praha voor onder de 10 eur, in comfortclass, met RegioJet, de zluty vlakove.
De meeste van die oude staatsspoorbedrijven lijden vooral onder het in feite geregeerd worden door de bonden-het allersterkst in FR/SNCF , maar die rooje waalse socialisten kunnen er ook wat van en hebben in feite de SNCB in hun greep.
Onderschat Nederland ook niet. Het kader van FNV Spoor bestaat vrijwel uitsluitend uit stalinistische SP'ers. En ook de VVMC ziet NS vooral als een werkgelegenheidsproject. Het enige verschil is dat NS niet gesubsidieerd wordt waardoor de vakbonden beperkt worden in hun eisen.
Je overschat weer duidelijk de vakbonden hier in NL bij het spoor, kijk eens wat de NS de laatste tijd doorgedrukt heeft ondanks dat personeel en bonden hier tegen waren. De vakbonden leveren steeds meer invloed in en er wordt steeds minder naar de vakbonden geluisterd door de RvB.
Je overschat weer duidelijk de vakbonden hier in NL bij het spoor, kijk eens wat de NS de laatste tijd doorgedrukt heeft ondanks dat personeel en bonden hier tegen waren. De vakbonden leveren steeds meer invloed in en er wordt steeds minder naar de vakbonden geluisterd door de RvB.
Het feit dat de paar duizend conducteurs de facto al jaren weigeren echt te werken heeft toch met de macht van de vakbonden te doen.
Dat er bezuinigingen worden doorgevoerd lijkt me nogal logisch nu het aantal reizigers met 1/3 deel is verminderd en er geen uitzicht is op herstel.
De trein als alternatief voor andere vormen van reizen? Dan moet er wel wat aan de snelheid en comfort gebeuren. Als je voor reis tussen de 7,5 en 12 uur duurt, je in het ongunstigste geval 5 x moet overstappen dan zou je kunnen zeggen dat de prijs misschien doorslaggevend zou kunnen zijn. Nou die prijzen zijn lokkertjes. Die 40 of 50 euro vallen mee zou je denken. Nou vergeet het maar, als je de mogelijkheid wilt hebben om om te boeken of te annuleren (je weet nu maar nooit wat hogerhand plotseling weer voor een konijn uit de hoge hoed tovert) komt je kaartje op ruim 180 euro….
Als je terug wilt… Uw gekozen heenreis is helaas niet boekbaar met een terugreis op deze dag.
Advies: Boek de heen-en-terugreis als 2 losse reizen.
Als je dat doet krijg je ook weer een aantal lage prijzen, een reistijd van bijna 9 uur en 3 tot 5 x overstappen. Wil je kunnen annuleren of wijzigen komt dat kaartje ineens op 180 euro. Je zal maar met je gezin gaan dan ben je, als je goed zoekt, met 4 personen 648 euro kwijt voor een enkeltje. Plus, als het tegenzit de vervoerskosten tussen de stations als je nou net een overstap in Frankrijk hebt. Terug de zelfde kosten….
Dan gaan wij liever met de auto. Inclusief stops doe ik er 7 uur over en het kost ons 90 euro aan brandstof, bovendien hoeven we ter plaatse geen taxi of ander openbaar vervoer te nemen/betalen en heb je geen gesleep met bagage..
Als je het zonder eten en drinken uitrekent voor 3 dagen met 4 personen, hotel 500 (incl. annuleren), heenreis 90 terugreis 90… totaal 680 euro. Dat is een paar tientjes duurde dan de enkele treinreis.
Wil je wat verder weg komt het vliegtuig als eerste... rond de 2 uur vliegen of 28 uur in de trein. waarbij het prijsverschil klein is, de trein is maar 30 euro duurder dan het vliegtuig, door de reistijd en de brandstofkosten valt de auto hier af.
IK ben tussen 1970 en 1980 een beetje treinverslaafd geweest, vooral de verre goedkope ritten…de ontspannen houding van het grootste deel van de medepassagiers…
Een weekendje Praag of Boedapest is veel makkelijker per vliegtuig.
Praag kan best per trein. Dan zie je ook nog eens wat onderweg, de reis op zich is ook leuk. Je moet er wel voor openstaan natuurlijk. Naar Praag reizen kon ik al voor 39 euro vanuit Nederland.
Boedapest is inderdaad te ver.
Nou dat valt allemaal wel mee voor Europees vluchtjen, Je checkt thuis alvast in zodat je niet in de rij hoeft te staan op Schiphol voor je ticket, reist met handbagage waardoor je geen bagage hoeft in te checken en dan door de security en naar de gate.
Eenmaal aangekomen loop je met je handbagage binnen Schengen zo de luchthaven uit naar de taxi of het OV waar je mee verder reist naar je bestemming.
En je hoeft niet perse naar Schiphol, er zijn meer luchthavens waar vandaan je Europees kunt vliegen.
Je schetst de meest ideale situatie. En dan nog alleen met handbagage. De praktijk is vaak anders.
De trein als alternatief voor andere vormen van reizen? Dan moet er wel wat aan de snelheid en comfort gebeuren. Als je voor reis tussen de 7,5 en 12 uur duurt, je in het ongunstigste geval 5 x moet overstappen dan zou je kunnen zeggen dat de prijs misschien doorslaggevend zou kunnen zijn. Nou die prijzen zijn lokkertjes. Die 40 of 50 euro vallen mee zou je denken. Nou vergeet het maar, als je de mogelijkheid wilt hebben om om te boeken of te annuleren (je weet nu maar nooit wat hogerhand plotseling weer voor een konijn uit de hoge hoed tovert) komt je kaartje op ruim 180 euro….
Als je terug wilt… Uw gekozen heenreis is helaas niet boekbaar met een terugreis op deze dag.
Advies: Boek de heen-en-terugreis als 2 losse reizen.
Als je dat doet krijg je ook weer een aantal lage prijzen, een reistijd van bijna 9 uur en 3 tot 5 x overstappen. Wil je kunnen annuleren of wijzigen komt dat kaartje ineens op 180 euro.
Klopt en daar zou men eens iets aan moeten doen. Dit is allemaal te duur en complex, zeker als je met meerderen reist. Vliegen is ook zo goedkoop niet, vaak zijn de goedkopere tickets op de meest ongunstige gekke tijden en zit je ook met allerlei enorme taxen en wijzigingskosten.
Aan de andere kant is een auto ook niet goedkoop. Je moet niet alleen naar de benzine kijken natuurlijk. Ik heb geen auto en daardoor is wat duurder met de trein reizen geen probleem. En een wat langere rit ook niet, als ik naar Zuid-Duitsland ga neem ik soms de lijn langs de Rijn. Mooie rit, wel trager, maar ach. De reis op zich is deel van het plezier.
Nou dat valt allemaal wel mee voor Europees vluchtjen, Je checkt thuis alvast in zodat je niet in de rij hoeft te staan op Schiphol voor je ticket, reist met handbagage waardoor je geen bagage hoeft in te checken en dan door de security en naar de gate.
Eenmaal aangekomen loop je met je handbagage binnen Schengen zo de luchthaven uit naar de taxi of het OV waar je mee verder reist naar je bestemming.
En je hoeft niet perse naar Schiphol, er zijn meer luchthavens waar vandaan je Europees kunt vliegen.
Je schetst de meest ideale situatie. En dan nog alleen met handbagage. De praktijk is vaak anders.
Niet zoals ik reis, ik reis bewust alleen met handbagage voor korte trips, voor lange trips is de trein zo en zo geen optie.
Voor een paar dagen weg heb je echt geen bagage nodig om in te checken. Alles kan in de handbagage.
Voor een paar dagen weg heb je echt geen bagage nodig om in te checken. Alles kan in de handbagage.
Dat ligt er maar net aan wat je gaat doen op die trip. Dat is voor iedereen natuurlijk anders. Ik zelf red het vaak niet met alleen maar handbagage. Maar ik ga toch meestal per trein als het enigzins kan (Berlijn, Zürich, heel goed te doen) dus afwegingen wat betreft bagage heb ik niet vaak.
Wat lange trips of vakanties betreft kan de trein wel degelijk ook een optie zijn. Voor bijv. een reis van twee weken naar Oostenrijk en Italië ben ik ook per trein gegaan met 3 grote koffers. Het is maar net wat je zelf wilt en hoe je persoonlijke situatie is.
Waar gaat het mis? Politiek? Management? Uitvoering? Onderhoud? Communicatie?
Waarschijnlijk kun je veel antwoorden vinden via de parlementaire enquête Fyra:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Parlementaire_enqu%C3%AAte_naar_Fyra
Ik ben het zat nog steeds geen WiFi en stroom in de internationale trein te hebben.
Erfenis van de Fyra debacle. NS en in mindere mate NMBS (Thalys/Eurostar) hadden en hebben een tijdelijke trein tussen Amsterdam - Brussel met de oude rijtuigen. En die zullen als alles volgens plan gaat in 2025 geheel vervangen zijn door de ICNG België:
https://www.treinenweb.nl/reviews/161/de-icng-het-interieur-in-beeld.html
ICNG België zal grotendeels hetzelfde interieur hebben als de nationale NS ICNG.
Wanneer wordt er eens echt geïnvesteerd in goede accurate treinverbindingen en stappen we af van de ze rommeluitvoering en belachelijke procedures? Wanneer gaat de trein echt vooruit?
Treinverbinding tussen Amsterdam - Brussel is anders geworden. Benelux trein was eerder een snellere Intercity omdat het niet stopte op Breda en luchthaven Zaventem.
NMBS heeft als aandeelhouder van Thalys & Eurostar de filosofie dat als treinreizigers snel willen reizen de Thalys & Eurostar moeten gebruiken. De Benelux trein wil NMBS integreren met andere binnenlandse Belgische treinverbindingen. En de Benelux trein moet ook station Noorderkempen bedienen. Anders heeft NMBS ruzie met de Belgische regio Kempen.
Het is afwachten wat er gebeurt als de ICNG België ingezet wordt tussen Amsterdam - Brussel. Gaat het dezelfde stoppatroon rijden als de huidige Benelux trein met NS/NMBS Traxx + oude NS rijtuigen? Of gaat het vanaf Rotterdam C rechtstreeks naar Noorderkempen waardoor forse tijdswinst geboekt wordt t.o.v. de huidige Benelux verbinding? Die geruchten waren er. Maar is (nog) niet bevestigd.
Een snelle Benelux trein Amsterdam-Brussel zonder stops in Breda en Noorderkempen houdt wel in dat je een extra treindienst Breda-Antwerpen moet inzetten. Ook zou zo'n snelle dienst een concurrent worden voor de Thalys. Dus gaat de NMBS ervoor liggen.
Kan men de slome en vaak vertraagde Beneluxtrein niet gewoon opheffen en een halfuurlijkse sneltrein Breda - Antwerpen inzetten - veel beter. Vanuit de Randstad kan je dan met de Thalys snel naar België of je gaat vanuit daar (goedkoper) naar Roosendaal en pakt de Belgische boemel óf je gaat met IC-Direct naar Breda en stapt daar over.
Een snelle Benelux trein Amsterdam-Brussel zonder stops in Breda en Noorderkempen houdt wel in dat je een extra treindienst Breda-Antwerpen moet inzetten. Ook zou zo'n snelle dienst een concurrent worden voor de Thalys. Dus gaat de NMBS ervoor liggen.
NMBS kan met Thalys variëren. Als ICNG België inderdaad een concurrent wordt voor Thalys kan NMBS ook besluiten de Thalys vanaf Brussel (-Antwerpen) te laten beginnen. Ze kunnen gewoon bekijken hoeveel keer per dag het voor hun aantrekkelijk is om een Thalys te laten rijden vanaf Brussel Zuid naar Amsterdam Centraal. Ze begonnen in 1996 met 4 keer per dag.
De ICNG België zal de beste trein zijn tussen Nederland - België. Een combinatie van Traxx serie 28 + I - 11 rijtuigen is ook geschikt in Nederland. Die zou bijvoorbeeld kunnen worden ingezet op de IC 22 (zie link) en dan via niveau - 2 verlengd worden naar Noorderkempen en Breda:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Antwerpen-Centraal
De ICNG België kan dan vanaf Rotterdam C doorrijden naar Noorderkempen. Het is bepaald dat station Noorderkempen 2 keer p/u bediend worden. Want NMBS heeft van de Belgische overheid een nieuwe concessie gekregen. En daarin wordt aangegeven dat NMBS zijn prestaties moet verbeteren. Waaronder 2 keer p/u bedienen van station Noorderkempen.
Kan men de slome en vaak vertraagde Beneluxtrein niet gewoon opheffen en een halfuurlijkse sneltrein Breda - Antwerpen inzetten - veel beter. Vanuit de Randstad kan je dan met de Thalys snel naar België of je gaat vanuit daar (goedkoper) naar Roosendaal en pakt de Belgische boemel óf je gaat met IC-Direct naar Breda en stapt daar over.
In principe is dat geen probleem. Bij Breda hebben ze een marge van 8 minuten ingebouwd om te keren met de Benelux trein.
Moeten de treinreizigers tussen Amsterdam - Brussel wel extra overstappen bij Breda. Weet niet hoe dat valt bij (bepaalde) treinreizigers. Als de ICNG Breda - Zwolle (2 keer p/u) - Groningen (1 keer p/u)/Leeuwarden (1 keer p/u) bij Breda bij een cross-over platform aansluit op de IC Breda - Brussel (IC 22) hebben treinreizigers in ieder geval geen tijdsverlies. Ze moeten dan eventjes extra met hun koffers naar de NMBS trein lopen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.