NS International meldt op zijn website dat de ICE's naar Duitsland van 17 juni t/m 18 augustus tussen 6.00 en 16.00 niet toegankelijk zijn voor reizigers met interrail en eurrail. Dit geldt ook als ze een geldige reservering hebben. NS International hoopt dat toestanden zoals vorig jaar hiermee voorkomen worden.
Het aantal internationale IC treinen is veel te laag. En zeker als er dan eentje uitvalt zoals we ook eens mee hebben gemaakt op de terugweg naar Nederland, is de volgende extreem vol. Lang niet iedereen neemt dan maar de stoptrein om in Arnhem opnieuw weer over te stappen.
Het internationale vervoersaanbod kan de grote vraag naar duurzaam reizen en de inhaalreizen na corona en de vele reclame, vlogs en andere online-aandacht hiervoor niet bijhouden. Het kan niet flexibel inspelen. Zo zou er ook allang weer een IC via Eindhoven naar Keulen en verder moeten zijn (liefst rechtstreeks naar München, qua grootte de derde stad van Duitsland, in het populaire Beieren, maar zonder directe verbinding uit Nederland), zeker in de vakantieperiodes. Met één overstap aldaar bereik je dan snel Oostenrijk. Ik zie in Duitsland ook dagelijkse intercity's (eurocity's) op meerdere (erg lange) dagelijkse internationale trajecten vanuit meestal Noord-Duitsland. Bijvoorbeeld van Dortmund via München en Salzburg naar Klagenfurt. Ideaal (en bij vroeg boeken ook goedkoop).
NS en DB doen blijkbaar hun uiterste best om mensen uit de ICE International weg te jagen. Hier wreekt zich ook het concept van de ICE International. Er zijn maar weinig treinstellen beschikbaar waardoor het rijden van extra treinen in drukke periodes onmogelijk is. Extra treinen tussen Nederland en Keulen zouden erg welkom zijn.
Helaas moet dat heel lang van te voren gepland worden omdat de logistiek van spoorwegen nu eenmaal erg ingewikkeld is. Zeker als er meerdere spoorwegbedrijven bij betrokken zijn.
Het NSI-twitterteam heeft intern nagevraagd en tjilpt een rectificatie. Het was een beslissing van NS en DB samen
Dat is net als wanneer Biden en Rutte samen een beslissing nemen. Iedereen weet wel hoe dat werkt.
Hier wreekt zich het model van DB om hogesnelheidstreinen toegankelijk te maken voor reizigers zonder zitplaatsreservering. Het model van SNCF om de TGV’s (en Eurostar/Thalys) alleen open te stellen voor reizigers met een zitplaatsreservering werkt veel beter. Zeker in de drukke zomermaanden.
Een reserveringsplicht ligt in Duitsland politiek gevoelig. Verder zijn er veel overstappende reizigers die nogal eens een aansluiting missen en die moet je dan gaan omboeken.
Anderzijds, in de luchtvaart kun je ook niet gewoon naar het vliegveld gaan en daar zonder reservering in een vliegtuig stappen. En ook bij Flixbus moet je een rit reserveren.
De ICE capaciteit naar Nederland uitbouwen is voor DB ook niet zo lucratief. Op deze lijn zijn er voornamelijk vakantiegangers en dat betekent dat de gemiddelde opbrengst laag is. DB investeert liever in lijnen met veel zakelijk vervoer, eerste klas reizigers vol tarief.
Je hoeft dan ook niet in heel Duitsland een reserveringsplicht in te voeren. Het gaat dan uitsluitend om de grensoverschrijdende trajecten. De joint-venture van DB Fernverkehr en NS International zou uiteraard iets beters kunnen bedenken.
Het probleem ligt voornamelijk bij de ICE International en de IC Berlijn. NS zou iedereen zonder reservering kunnen weren bij vertrek uit Nederland en binnenlandse reizigers niet meer mee laten reizen in drukke periodes.
DB zou iedereen kunnen adviseren om met andere treinen te reizen voor binnenlands verkeer dan de internationale treinen. Ook zou DB de IC Berlijn kunnen versterken tussen Bad Bentheim en Berlijn v.v. zo lang er nog een locwissel is in Bad Bentheim.
Er is van alles te bedenken dat beter is dan het weren van Interrailers en Eurailers.
Het probleem is hier niet dat er mensen met Interrail reizen maar dat er gewoon veel reizigers zijn.
Het komt trouwens niet bepaald als een verrassing dat deze treinen in de zomer vol zijn. Pre-COVID was er al jaren een jaarlijkse groei van 5% of meer en het aantal treinen is in 20 jaar tijd amper gegroeid. NS en DB kennen de vraag maar reageren daarop met het wegjagen van reizigers i.p.v. het opvullen van de gaten in de dienstregeling en eventueel tijdelijk een reserveringsplicht op de drukke momenten. DB heeft nog wel wat IC-rijtuigen aan de kant staan. Een deel daarvan wordt vanaf (ik dacht) april aan DSB verhuurd en met de rest en een huurloc kun je bv. extra treinen Amsterdam-Keulen rijden.
Het aantal internationale IC treinen is veel te laag. En zeker als er dan eentje uitvalt zoals we ook eens mee hebben gemaakt op de terugweg naar Nederland, is de volgende extreem vol. Lang niet iedereen neemt dan maar de stoptrein om in Arnhem opnieuw weer over te stappen.
NS en DB doen blijkbaar hun uiterste best om mensen uit de ICE International weg te jagen. Hier wreekt zich ook het concept van de ICE International. Er zijn maar weinig treinstellen beschikbaar waardoor het rijden van extra treinen in drukke periodes onmogelijk is. Extra treinen tussen Nederland en Keulen zouden erg welkom zijn.
Helaas moet dat heel lang van te voren gepland worden omdat de logistiek van spoorwegen nu eenmaal erg ingewikkeld is. Zeker als er meerdere spoorwegbedrijven bij betrokken zijn.
Inderdaad. Het treurige van de hele situatie is dat NS zelf in 2015 al onderkende dat de capaciteit tussen NL en Duitsland een issue was, of op korte termijn zou worden. In “ons voorstel aan de reiziger” (kent u hem nog ) (https://www.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel/pdf/nederland-verbinden-ons-voorstel-aan-de-reiziger.pdf) beloofde NS in de concessie 2015 - 2025 elk uur een trein Amsterdam richting Keulen en verder te introduceren. Dat werd toen in 2016 uitgewerkt in een plan voor een uurlijkse IC richting Keulen, weliswaar trager dan de ICE, maar sneller dan Abellio/VIAS (https://www.ovmagazine.nl/nieuws/ns-wil-trager-maar-vaker-naar-frankfurt). Toen bleef het vier jaar stil en twee weken voor het begin van de Corona-pandemie werd in februari 2020 het hele plan geschrapt omdat er te weinig spoorcapaciteit was (https://www.treinreiziger.nl/ns-schrapt-plan-ic-keulen-geen-capaciteit/). Toegegeven, Roger van Boxtel was in die tijd natuurlijk wel superdruk met zijn plan voor een snellere trein richting Berlijn.
Nu, 8 jaar verder in deze concessie, zijn we internationaal dus eigenlijk niets opgeschoten en moeten NS en DB maatregelen nemen om betalende passagiers uit hun treinen te weren.
Een reserveringsplicht ligt in Duitsland politiek gevoelig.
Hoe kan dat politiek gevoeliger zijn dan het verbieden om mensen met een geldig kaartje te laten instappen .
Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail
Het probleem ligt voornamelijk bij de ICE International en de IC Berlijn. NS zou iedereen zonder reservering kunnen weren bij vertrek uit Nederland en binnenlandse reizigers niet meer mee laten reizen in drukke periodes.
Dan jaag je vooral de best betalende zakelijke reizigers weg want dat zijn degenen die niet ver van te voren kunnen reserveren. En de treinen zitten dan vol met interrrailers die zeer weinig betalen maar wel maanden tevoren kunnen boeken. Niet echt snugger dus.
Een reserveringsplicht ligt in Duitsland politiek gevoelig.
Hoe kan dat politiek gevoeliger zijn dan het verbieden om mensen met een geldig kaartje te laten instappen .
Omdat men zakelijk verkeer wellicht iets belangrijker vindt dan interrailende vakantiegangers?
Het onderliggende probleem is dat DB niet fors wil investeren om gedurende twee maanden per jaar vakantiegangers tegen hele lage tarieven met hele dure treinen te gaan vervoeren.
Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail
Jaja, een foutje. Het zal allemaal.
Wat denken DB en NS eigenlijk te doen om de betrouwbaarheid van de ICE3M eindelijk op te krikken zodat er op warme dagen niet om de haverklap treinen uitvallen?
Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail
Wat denken DB en NS eigenlijk te doen om de betrouwbaarheid van de ICE3M eindelijk op te krikken zodat er op warme dagen niet om de haverklap treinen uitvallen?
Weinig vrees ik, de treinen worden over een aantal jaren vervangen.
De komende jaren niet nee. Als er in die tijd warme zomers komen zullen er weer treinen uitvallen.
Het onderliggende probleem is dat DB niet fors wil investeren om gedurende twee maanden per jaar vakantiegangers tegen hele lage tarieven met hele dure treinen te gaan vervoeren.
Het zijn al snel 4 maanden en misschien wel meer. Er wordt zoveel toeristisch gereisd en lang niet alleen in de zomer. Eigenlijk is het allemaal te goedkoop dus, dat Interrail. En die Sparpreis eveneens. De bedrijven willen wel graag volle treinen, maar de klanten gaan voor goedkoop. Zet misschien eens andere treinen in. Het hoeft toch niet perse een ICE te zijn, kan ook met andere treinen die als intercity rijden. Of hebben ze die ook niet?
NS International: "Reizen binnen Europa doe je met de trein. Hoe anders?" is de slogan. Nou, met het vliegtuig of de auto dus als dat goedkoper en comfortabeler is. Of veel sneller. En ook nog eens veel betrouwbaarder.
De reguliere tarieven zijn ontzettend prijzig en dat verwachten mensen die geen treinkennis hebben niet. Omdat het "maar een trein" is, zogezegd openbaar vervoer, dat zal toch niet zo veel moeten kosten. Druk, vol, soms moeten staan, gedoe met bagage, vertragingen, gemiste aansluitingen..... en dan zoveel hiervoor betalen? is de gedachte die ik veel hoor. Het vliegtuig wordt dan door velen weer te goedkoop gevonden - mooi meegenomen natuurlijk, niemand betaalt graag extra, maar iedereen is het er denk ik wel over eens dat voor een paar tientjes naar Barcelona vliegen niet zou moeten kunnen terwijl per trein er naartoe een vermogen kost in vergelijking en de reis ook nog eens tamelijk complex is. Er is niet eens online een kaartje voor te koop vanuit Nederland.... terwijl je bijv. vanuit Nederland Barcelona binnen een dag kan bereiken met 3 overstappen.
Andere treinen inzetten? Voor de komende zomer? Daar zijn we nu al veel en veel te laat voor.
Ik denk trouwens dat de mensen die vorige zomer pogingen hebben ondernomen om met de internationale trein te reizen dat dit jaar wel uit hun hoofd laten.
Ik las laatst ook dat vanwege capaciteitsproblemen bij de paspoortcontrole in de terminals van Eurostar er 250 stoelen minder verkocht worden dan mogelijk. Lekker efficiënt allemaal. De overheden maken er een zooitje van door dit zo slecht te organiseren. Net of die Brexit uit de lucht is komen vallen.
En dan wil "Europa" een goed internationaal treinnetwerk van snelle treinen
Grootse ambities, doelen en projecten voor de toekomst lees je in de media. Eerst zien, dan geloven. Tot nu toe blijft het behelpen en duurt alles veel en veel te lang in de spoorwereld, terwijl (maatschappelijke) ontwikkelingen en wensen veel sneller gaan. Het spoor blijft daarom altijd (lang) achterlopen. Bijna overal is het netwerk natuurlijk ook jarenlang nogal verwaarloosd. Zoals ze in Duitsland zeggen: kaputt gespart.
Rikus vindt er ook wat van… http://voorbeterov.nl/tarieven-ov-chipkaart
Kers op de appelmoes…
Iets soortgelijks is al eerder gebeurd toen op Koningsdag 2022 opeens het bericht verscheen dat de samenreiskorting op die dag niet geldig was; een bericht dat later die dag door NS weer werd ingetrokken nadat bleek dat de internetafdeling dit op eigen houtje had geplaatst.
Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail
Inmiddels is dit al wel in de planner op de Interrail-website geïmplementeerd:
Dit laat niks heel van het door NS verspreide verhaal dat het weren van pashouders maar een van de onderzoeksrichtingen is. Het was dus wel degelijk al besloten. Anders zou dit nog niet aan Eurail BV zijn doorgegeven en geïmplementeerd zijn.
A full fare ticket? Dus met een sparpreis mag je er ook niet in?
A full fare ticket? Dus met een sparpreis mag je er ook niet in?
Dat heeft NS in de oorspronkelijke melding niet geschreven; dit is natuurlijk onzin en lijkt me een een foutieve omschrijving. Ik zeg ook niet voor niets altijd dat je die website nooit voor planning moet gebruiken wegens onbetrouwbaarheid...
Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail
Inmiddels is dit al wel in de planner op de Interrail-website geïmplementeerd:
Dit laat niks heel van het door NS verspreide verhaal dat het weren van pashouders maar een van de onderzoeksrichtingen is. Het was dus wel degelijk al besloten. Anders zou dit nog niet aan Eurail BV zijn doorgegeven en geïmplementeerd zijn.
Waarmee de website nu afwijkt van de app trouwens, dat maakt de situatie niet bepaald helderder.
Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail
Inmiddels is dit al wel in de planner op de Interrail-website geïmplementeerd:
Dit laat niks heel van het door NS verspreide verhaal dat het weren van pashouders maar een van de onderzoeksrichtingen is. Het was dus wel degelijk al besloten. Anders zou dit nog niet aan Eurail BV zijn doorgegeven en geïmplementeerd zijn.
Waarmee de website nu afwijkt van de app trouwens, dat maakt de situatie niet bepaald helderder.
Dat is vaak zo. De app krijgt maar om de paar weken een update, de website soms wat vaker, zo heb ik de indruk. (Maar nog steeds niet vaak genoeg om betrouwbaar te zijn.) Voor de planning zijn beide af te raden.
Wat overigens wel opvalt aan de planner op de Interrail-site: daar lijkt de situatie nog beperkter dan door NS gecommuniceerd.
NS gaf aan dat Interrail niet geldig zou zijn vanuit Nederland naar Duitsland, maar de Interrail-planner geeft zelfs van Keulen naar Basel met de 105 “pass not valid” aan. Daar zat het probleem toch helemaal niet?
Wat overigens wel opvalt aan de planner op de Interrail-site: daar lijkt de situatie nog beperkter dan door NS gecommuniceerd.
NS gaf aan dat Interrail niet geldig zou zijn vanuit Nederland naar Duitsland, maar de Interrail-planner geeft zelfs van Keulen naar Basel met de 105 “pass not valid” aan. Daar zat het probleem toch helemaal niet?
Dat klopt, de aangekondigde en weer ingetrokken beperking was verkeerd geïmplementeerd. Ik heb dat op de Interrail/Eurail-community ook al aangekaart.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.