Komende zomer beperkingen in ICE naar Duitsland voor interrailers



Toon eerste bericht

171 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Als je dit allemaal leest wordt het hoognodig dat de capaciteit wordt uitgebreid.

Misschien is het een idee om een aantal stammen van de huidige treinen in dienst te houden na instroom van de ICNG. Er kan dan mee gependeld worden tussen Antwerpen en Breda. Dit alles zonder alle logistieke en financiële consequenties te kunnen overzien natuurlijk. 

Het is een idee en zelfs een goed idee. Dus NS gaat er niets mee doen. 😀

Reputatie 7
Badge +3

Als je dit allemaal leest wordt het hoognodig dat de capaciteit wordt uitgebreid.

Misschien is het een idee om een aantal stammen van de huidige treinen in dienst te houden na instroom van de ICNG. Er kan dan mee gependeld worden tussen Antwerpen en Breda. Dit alles zonder alle logistieke en financiële consequenties te kunnen overzien natuurlijk. 

Reputatie 7
Badge +1

Vanochtend dus ook weer een defecte trein en deze tweet van een reiziger. 

 

 

Reputatie 7

In de drukke periodes afgelopen jaar meermaals kunnen staan van Brussel-Noord tot Breda, ergens op een balkon gepropt. Niet alleen omdat de vraag veel groter is, maar vooral omdat de vraag veel groter is door uitvallende ritten. En dat probleem zal met treinbinding vast blijven, de betrouwbaarheid moet omhoog.

Dat herken ik, veel uitval. Ik stap af en toe in Breda in richting Antwerpen en heb me weleens afgevraagd waarom het toch zo ontzettend vol zat, op bijvoorbeeld een gewone woensdagmiddag. Dan bleek de vorige IC uitgevallen te zijn. In Breda moesten de vele mensen zich er dan maar tussenproppen op de balkons. Personeel stond soms bij bepaalde deuren en verwees reizigers die nog aankwamen naar verderop in de trein, waar nog enigzins wat lucht was.

Ook wanneer ik vanuit het VK in Brussel moest overstappen op de trein naar Amsterdam reed die weleens gewoon niet en kon je dik een uur wachten om vervolgens overvol weg te rijden uit Brussel. Ook kwam het een keer voor dat er een kleine Belgische trein werd ingezet tot Antwerpen en we daar maar even verder moesten zien, je kon dan eventueel ook nog met het boemeltje naar Nederland. Dan was je in ieder geval onderweg, zittend en hangend op je bagage op de grond.

 

De files zijn er berucht op de Antwerpse ring.

Ik heb ze beiden, ring Antwerpen en daarna de R0. Toch sta ik in deze periodes liever stil op de snelweg dan rechtop in een trein. In de drukke periodes afgelopen jaar meermaals kunnen staan van Brussel-Noord tot Breda, ergens op een balkon gepropt. Niet alleen omdat de vraag veel groter is, maar vooral omdat de vraag veel groter is door uitvallende ritten. En dat probleem zal met treinbinding vast blijven, de betrouwbaarheid moet omhoog. Ik kies tegenwoordig enkel nog voor de ICB als de verwachting is dat zitten (met 1e klas ticket, in welke klasse dan ook) mogelijk is.

Reputatie 7

Het grote probleem met het internationaal treinverkeer is dat de vraag nogal seizoensgebonden is. In de vakantieperiodes veel vraag, de rest van het jaar niet. Om vaker te rijden is dan de aanschaf van duur materieel nodig dat in de stille periodes niet gebruikt wordt. Je trekt niet zomaar een blik treinen open.

Stille periodes.... de IC Brussel zit vrijwel altijd vol tot bomvol. Ook buiten vakanties. Is mijn ervaring tenminste en zie de trein ook vaak helemaal bezet in Breda aankomen. 

Maar misschien moet men straks gewoon echte reserveringsplicht invoeren. Vol = vol. Net als de Thalys en Eurostar: alle stoelen volgeboekt, helaas u kunt niet meer met deze trein reizen. U kunt met het oude boemeltje via Roosendaal naar Antwerpen. Niet fijn, wel duidelijk. Beter dan al die kunstgrepen van tegenwoordig. Het is niet wat men eigenlijk wil (inzetten op die modal shift) maar als er geen treinen genoeg zijn moeten we het er de komende jaren mee doen.

Voor een regionale verbinding Breda - Antwerpen zijn geen aparte treinen beschikbaar begreep ik eerder. De NMBS intercity's zouden mogelijk doorrijden naar Breda. Maar dat kan ook niet zomaar.

Vandaag hoorde ik in Breda voor het eerst de omroep op het station: "Beste reizigers. De Intercity naar Brussel is erg druk. U kunt ook omreizen via Roosendaal".

Badge +3

En tja..

Dus @NS_online helpt @RobJetten en @D66 om reizen voor de elite te maken?

 

Badge +3

https://nos.nl/artikel/2473549-reizigers-moeten-treinen-naar-belgie-en-duitsland-in-zomer-reserveren

Voor grenswerkers is dit een klein drama: vergaderingen lopen uit, aansluitingen worden gemist. Dit is compleet onwerkbaar. Hoe gaan jullie daar rekening mee houden?

Reputatie 6

 

We hebben het hier over de 30 km tussen Breda en Antwerpen, daarvoor zou je toch eigenlijk niet eens moeten hoeven boeken en te letten op verschillende tijden en prijzen, maar simpel een kaartje uit de automaat halen dat in principe altijd hetzelfde kost (en met kortingsabonnement goedkoper). Het is maar een intercity, net zoals die van Groningen naar Den Haag of van Den Haag naar Eindhoven, hij gaat alleen de grens over. Tal van mensen uit zuidwest-Nederland werken in Antwerpen en regio. De files zijn er berucht op de Antwerpse ring.

 

 

Helemaal mee eens! Eigenlijk toch te gek dat je voor die 30 km niet spontaan (zonder extra hoge kosten) naar de 2e stad van België kunt reizen. En dat alleen omdat je de grens over gaat. Hier had een regionale trein moeten rijden. Nu is iedereen afhankelijk van de IC Brussel.
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Sterker nog, dat is het oorspronkelijke dienstregelinsmodel van Fyra.

Badge +3

Het is geen gek idee om het regionale verkeer los te koppelen van het internationale verkeer. De IC Brussel zou dan de tijdrovende stop in Breda kunnen overslaan en non-stop van Rotterdam Centraal naar Antwerpen Centraal kunnen rijden.

Daar zijn al een tijdje plannen voor, en zou per 2025 moeten/kunnen gebeuren? https://www.ovmagazine.nl/nieuws/ns-wil-ic-brussel-40-minuten-versnellen

Reputatie 7
Badge +3

Als er voldoende vraag is naar grensoverschrijdende treinen dat wordt het lonend om extra treinen in te leggen. Reizigers van Breda naar naar Antwerpen zouden dan met een alternatieve trein kunnen reizen in plaats van met de IC Brussel. 

Het is geen gek idee om het regionale verkeer los te koppelen van het internationale verkeer. De IC Brussel zou dan de tijdrovende stop in Breda kunnen overslaan en non-stop van Rotterdam Centraal naar Antwerpen Centraal kunnen rijden.

Het grote probleem met het internationaal treinverkeer is dat de vraag nogal seizoensgebonden is. In de vakantieperiodes veel vraag, de rest van het jaar niet. Om vaker te rijden is dan de aanschaf van duur materieel nodig dat in de stille periodes niet gebruikt wordt. Je trekt niet zomaar een blik treinen open.

Daarbij komt dan ook nog een keer dat het personeel met schoolgaande kinderen in de zomer verlof moet kunnen krijgen. 

Reputatie 7

Je kunt het ook van een andere kant bekijken. 

NS International begint eindelijk door te krijgen dat je in de drukke maanden geld moet verdienen. Dat is heel vervelend voor alle reizigers die aan kortingen gewend zijn. Maar NS is natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling. Dan is het logisch om de schaarse capaciteit niet tegen Early Bird-tarieven te verpatsen.

Daar kan ik zeker inkomen. Maar je leest overal over duurzaam en groen reizen, mensen moeten meer uit vliegtuig en auto, uitstoot verminderen enzovoorts. Veel mensen willen dat ook wel, als er maar goed en normaal betaalbaar aanbod is. In de praktijk worden daarvoor echter steeds prijziger blokkades opgeworpen - mede doordat het aantal internationale treinen veel te laag ligt voor de grote vraag naar het zuiden. En in de vakantieperiode ook de ICE naar Duitsland (en de IC Berlijn kan er ook wat van in vakantietijd).

We hebben het hier over de 30 km tussen Breda en Antwerpen, daarvoor zou je toch eigenlijk niet eens moeten hoeven boeken en te letten op verschillende tijden en prijzen, maar simpel een kaartje uit de automaat halen dat in principe altijd hetzelfde kost (en met kortingsabonnement goedkoper). Het is maar een intercity, net zoals die van Groningen naar Den Haag of van Den Haag naar Eindhoven, hij gaat alleen de grens over. Tal van mensen uit zuidwest-Nederland werken in Antwerpen en regio. De files zijn er berucht op de Antwerpse ring.

Treinbinding vind ik een soort verkapte reserveringsplicht.

Ja, je kan via Roosendaal met een extra overstap boemelen als alternatief. Maar dat duurt wel lang allemaal.

 

Reputatie 6


Er komt dus geen reserveringsplicht voor de Early Bird-tarieven. Wel treinbinding. Voor mensen die (redelijk) spontaan op reis willen met een Flex-ticket verandert er niets.

Ik heb alle begrip voor deze maatregelen. 

Overigens kan de trein op dit moment helemaal niet concurreren met de auto wanneer je met minimaal 2 personen op pad gaat. Die vaak genoemde modal shift zit er helemaal niet in. Tenzij het autorijden veel duurder gemaakt wordt.

Nou, er is nu zeer regelmatig uitval van treinen of grote vertraging. Ik vind dat de NS er eerst maar eens voor moet zorgen dat de IC naar Antwerpen / Brussel een meer betrouwbare verbinding wordt. En dan praten we verder…..

Stel: je hebt een reis naar Antwerpen geboekt: heen om 10.42 uur en terug vanuit Antwerpen om 15.44 uur. Dan ben je 3,5 uur in Antwerpen. Valt de trein van 10.42 uur uit, dan mag je wel 1 uur later vertrekken, maar dan heb je 1 uur minder tijd in Antwerpen omdat je de trein van 15.44 uur terug moet nemen. Ik vind een treinverbinding voor Early Bird tarieven alleen redelijk als bij vertraging (heen of terug) de gehele treinverbinding, dus ook voor de terugreis, vervalt.
Zolang de betrouwbaarheid van de dienstregeling te wensen overlaat moet je niet aan harde treinverbinding beginnen.

Reputatie 7
Badge +3

Nu las ik ook dat de IC Brussel reserveringsplicht krijgt vanaf half juni voor iedereen met een Early Birdkaartje. Dus ook voor zo'n stukje als Breda - Antwerpen moet je verplicht reserveren en kan je niet meer gaan wanneer je wilt. En de beschikbaarheid van Early Bird wordt beperkt. Hoe jaag je mensen de trein uit en auto en vliegtuig toch weer in. 

Dit lees ik op de website van NS:

Van en naar België

Ook de zomerdrukte in de IC Brussel vraagt om een andere aanpak deze zomer. NS en de Belgische NMBS zijn van plan om reizigers die een goedkoop ticket tegen het Early Bird tarief kopen, voor een specifieke trein te laten kiezen. Dit is geen zitplaatsreservering, maar maakt wel dat reizigers alleen de treinen kunnen nemen waarvoor een kaartje is gekocht. Tot nog toe konden zij elke trein van en naar Brussel pakken. Deze maatregel maakt de bezetting van de trein voorspelbaarder en zorgt dat reizigers van en naar Brussel op alle tijdstippen voldoende comfort houden. Bij verstoringen of uitval mag de reiziger met een Early Bird-ticket uiteraard de reis met de volgende trein vervolgen, de binding aan een specifieke trein vervalt dan. Ook is NS van plan de momenten waarop de midweek (rustiger en goedkoper) en weekend (drukker en duurder) variant van Early Bird kaartjes moet worden gekocht anders te plannen. De tickets zelf worden niet duurder. Voor de andere ticketsoorten voor de IC Brussel verandert niets.
Bron: https://nieuws.ns.nl/internationale-treindrukte-deze-zomer-in-goede-banen-geleid/

Er komt dus geen reserveringsplicht voor de Early Bird-tarieven. Wel treinbinding. Voor mensen die (redelijk) spontaan op reis willen met een Flex-ticket verandert er niets.

Ik heb alle begrip voor deze maatregelen. 

Overigens kan de trein op dit moment helemaal niet concurreren met de auto wanneer je met minimaal 2 personen op pad gaat. Die vaak genoemde modal shift zit er helemaal niet in. Tenzij het autorijden veel duurder gemaakt wordt.

Reputatie 6

allemaal leuk en aardig, maar laat de sector dan stoppen met praatjes over een modal shift, zodat de politiek daarover ook kan stoppen te ouwehoeren voor niks. Dan kan subsidie voro verduurzaming eens echt gestoken in de luchtvaart, waar er echt iets mee gedaan kan worden. 

Reputatie 3

... en dat zooitje ongeregeld blijft beweren dat mensen beter van vliegtuig naar trein kunnen overstappen. De wereldvreemdheid springt er vanaf. Nee, NS moet vooral z'n monopolie blijven behouden. 

Zoals het er nu naar uit ziet maken  de internationale langeafstandstreinen (de IC Brussel uitgezonderd) vanaf 2025 geen deel meer uit van de HRN (HoofdRailNet) concessie en dient NS International zijn eigen broek op te gaan houden. De enige methode hiervoor is opbrengstmaximalisatie en een zo efficiënt mogelijke exploitatie. Zo veel mogelijk reizigers (afkomstig uit de luchtvaart) vervoeren is hierbij geen doel.
 

Er zal niet heel snel concurrentie (anders dan van de auto of de luchtvaart) komen op het internationale langeafstandstreinverkeer van en naar Nederland, dus het monopolie van NS blijft nog (lang) bestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt het ook van een andere kant bekijken. 

NS International begint eindelijk door te krijgen dat je in de drukke maanden geld moet verdienen. Dat is heel vervelend voor alle reizigers die aan kortingen gewend zijn. Maar NS is natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling. Dan is het logisch om de schaarse capaciteit niet tegen Early Bird-tarieven te verpatsen.

Reputatie 6

... en dat zooitje ongeregeld blijft beweren dat mensen beter van vliegtuig naar trein kunnen overstappen. De wereldvreemdheid springt er vanaf. Nee, NS moet vooral z'n monopolie blijven behouden. 

Reputatie 7

Geen rechtstreekse trein naar Basel meer in de zomerperiode? Een extra overstap in Frankfurt. Heel onaantrekkelijk, een onaangename verrassing. De kans op het missen van de overstap is groot aanwezig en als je dan nog naar het zuiden/zuidoosten van Zwitserland moet mis je aansluitingen in Zwitserland en wordt het wel een complexe reis. Slechte zaak.

Nu las ik ook dat de IC Brussel reserveringsplicht krijgt vanaf half juni voor iedereen met een Early Birdkaartje. Dus ook voor zo'n stukje als Breda - Antwerpen moet je verplicht reserveren en kan je niet meer gaan wanneer je wilt. En de beschikbaarheid van Early Bird wordt beperkt. Hoe jaag je mensen de trein uit en auto en vliegtuig toch weer in. 

Ik ben een echte treinreiziger maar begrijp de niet-treinreizigers ook wel: internationaal lange-afstandstreinvervoer vraagt steeds meer uitzoekwerk, plannen, inlezen en incalculeren van mogelijke obstakels als werkzaamheden, stakingen of krappe overstaptijden. De meesten hebben daar helemaal geen zin in. Een vliegtuig is zo geboekt en over de auto of met een eigen busje op reis gaan hebben we het maar niet.

 

Reputatie 7
Badge +3

Weer een voorbeeld van marketingwartaal:|
“Dit jaar nemen we in samenwerking met de Deutsche Bahn maatregelen om de komende zomer de dienstregeling van de ICE treinen te verbeteren.”
Met de dienstregeling is weinig mis. Er is van alles mis met de dienstverlening. De dienstregeling wordt niet goed uitgevoerd.
 

Reputatie 3

Extra maatregelen ICE zomer 2023 bekend gemaakt met betrekking tot binnenlandse gebruik van de ICE.

 

In samenvatting;

De ICE wordt uit de reisplanner gehaald voor binnenlandse reizen om het aantal reizigers met de ICE binnen Nederland zo veel mogelijk te beperken.
Het binnenlandse gebruik van de ICE blijft formeel nog wel toegestaan (lees wordt gedoogd).

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Naast dat er vanouds een NS Internationaal was dat ging over de exploitatie van internationale treinen van/naar Nederland en de verkoop van internationale vervoerbewijzen heeft de komst van Thalys naar Nederland nieuwe complicaties opgeleverd.

NS heeft indertijd (rond 1995) een dochtermaatschappij opgericht, de HST-VEM (Hogesnelheidstrein Vervoer Exploitatiemaatschappij) die namens NS de partner was van Thalys. HST-VEM had eigen personeel maar huurde machinisten in bij NS Reizigers. HST-VEM is later NS Hispeed geworden en dat is later weer opgegaan in het huidige NS International. 

HST-VEM was vooral opgericht om kosten en baten van de exploitatie van Thalys gescheiden te kunnen houden van NS Reizigers. De HST-VEM opereerde parallel aan het toenmalige NS Internationaal en maakte daar geen onderdeel van uit. 

Verder was HST-VEM (dat later NS Hispeed werd) de partij voor de aanbesteding van de exploitatie van de HSL. Dit speelde allemaal eind vorige/begin deze eeuw.

NS Internationaal bestaat nog altijd als overblijfsel uit de tijd dat NS nog een serieus reisbureau was/had, en veel externe bureaus namens NS reizen verkochten. Met de komst van NS Hispeed is dat ook formeel een los bedrijfsonderdeel geworden, en dat is nooit terug geïntegreerd. 
 

Inmiddels is er in Amsterdam weinig van Internationaal over en kan je je afvragen of het wijsheid is dat zo’n los bedrijfsonderdeel blijft bestaan. Maar dat past wel volledig in het plaatje NS. 

Badge +3

Vandaag hebben reizigers blijkbaar pech, want de 159 rijdt niet, en de 154 staat op https://spoorkaart.mwnn.nl als opgeheven in Den Bosch, maar rijdt volgens https://treinposities.nl/ritinfo/20230429/154 ook helemaal niet.

Reageer