Komende zomer beperkingen in ICE naar Duitsland voor interrailers



Toon eerste bericht

171 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij kakelt ns_online maar wat. Het is natuurlijk niet te verkopen dan in een trein waarvan alle zitplaatsen zijn gereserveerd binnenlandse reizigers zo maar mee zouden kunnen.

Er zullen tussen Amsterdam en Arnhem altijd nog vrije zitplaatsen zijn, namelijk die van de mensen die pas in Utrecht of Arnhem instappen.

Eerder het zoveelste geval van niet nadenken over de consequenties van een maatregel. NS Internationaal denkt het geregeld te hebben voor internationale reizigers en vervolgens fietst NS Binnenland daar dwars doorheen.

Dat is ook niet uitgesloten natuurlijk...

Reputatie 7

De handigste oplossing zou zijn om op drukke tijden een nonstop trein Roosendaal-Antwerpen toe te voegen aangezien je die goedkoop met binnenlands Belgisch materieel kunt rijden.

Dat lijkt me een prima idee. Graag wel met een goede overstap in Roosendaal dan en een beetje normale moderne trein (IC Charleroi - Essen doortrekken?) Maar is vast ook niet zomaar geregeld. Als men het al wil!

Hoe gaan ze elders in Europa om met grensoverschrijdende intercity’s, is dat ook zo'n drama dan met overvolle treinen etcetera? Het heeft in Nederland ook vast te maken met het feit dat de trein gedeeltelijk over de HSL gaat.

Ik denk bijv. aan Berlijn - Praag, Malmö- Kopenhagen en Innsbruck - Zürich. Met die laatste vorig jaar nog gereisd, die was toen helemaal vol maar was een prima en ontspannen reis. Was ook betaalbaar door vroeg te boeken trouwens.

Reputatie 7
Badge +2

Dat lijkt me precies de verkeerde maatregel.

Precies, nu verplaats je het probleem alleen maar naar de andere grensoverschrijdende treinen. VIAS rijdt weliswaar frequenter dan de ICE, maar de capaciteit is ook wel een stuk kleiner.

En in het theoretische geval dat iedereen een enkeltje Arnhem - Oberhausen zonder reservering gaat kopen om alsnog de grens over te komen heb je nu alsnog exact hetzelfde capaciteitsprobleem.

Reputatie 5

Uiteindelijk is NS/DB een bijna monopolist die zoveel mogelijk rendement uit de door haar zelf gecreëerde schaarste probeert te halen. Hopelijk wordt dit monopolie toch snel een keer doorbroken (ook richting Brussel/Parijs) en krijgen we echt iets te kiezen.

Reputatie 7
Badge

@Jan Haverkamp Er zijn data waarop nog geen spaarprijzen zijn vrijgegeven. 

Reputatie 7
Badge +1

Het NSI-twitterteam heeft intern nagevraagd en tjilpt een rectificatie. Het was een beslissing van NS en DB samen:

https://twitter.com/html5ben/status/1620853032572571649

Het begeleidende commentaar is treffend.

 

Reputatie 6

Langeafstandsverkeer en lokaal verkeer gaan niet samen. Alsof je een snelweg bouwt met afslagen naar scholen en supermarkten. Het spoor is toch wel een beetje slachtoffer van z'n eigen decennialange aanmoddercultuur.

 

Scheiden van soorten stromen is doodnormaal in goed-functionerende netwerken. 

Reputatie 7

Reserveringsplicht voor zitplaatsen is in de zomer voor deze verbinding veel beter, zowel voor binnenlandse als internationale reizen. Voorkomt een hoop problemen en gedoe. De vraag naar de verbinding is met name tussen begin juni en eind september natuurlijk veel groter dan het aanbod, dat blijkt wel.

In augustus reis ik weer via Arnhem naar Basel, hopelijk stopt de ICE dan wel in Arnhem. Vorige zomer twee maal met deze ICE gereisd, was spannend maar beide keren stopte hij wel in Arnhem. Bomvol. Wel beide keren mensen dringend moeten verzoeken plaats te maken zodat we op onze gereserveerde plaatsen konden zitten (hele rit naar Basel). In één geval ging dat plaats maken niet van harte en deze mensen moesten met al hun bagage zich weer een weg banen tussen de mensen door.

Om bij de stoelen te komen was nog een heel gedoe, de gangpaden stonden vol met mensen met rugzakken en hopen andere bagage. Van een ontspannen reis was helaas geen sprake, maar we prezen ons gelukkig dat we gewoon wel mee konden en op de gereserveerde plekken konden zitten. Had wel te doen met de mensen zonder zitplaatsreservering, velen gingen maar op de grond zitten, ook gezinnen met kinderen.

Reputatie 7
Badge +1

Zo wordt het natuurlijk nooit wat:

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail

Reputatie 7
Badge +3

Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail

Jaja, een foutje. Het zal allemaal.

Wat denken DB en NS eigenlijk te doen om de betrouwbaarheid van de ICE3M eindelijk op te krikken zodat er op warme dagen niet om de haverklap treinen uitvallen?

Reputatie 7
Badge +3

NS International is al jaren een schip van bijleg en wordt mede overeind gehouden door het toelaten van binnenlandse reizigers. Dat ging heel behoorlijk in de tijd dat het internationaal reizen per trein op sterven na dood was.

Nu er vanwege problemen met het vliegverkeer en ook meer milieubewustzijn weer meer vraag is naar internationaal treinverkeer is het een goed idee om de stromen weer uit elkaar te trekken.

Badge +3

NS International is al jaren een schip van bijleg en wordt mede overeind gehouden door het toelaten van binnenlandse reizigers. Dat ging heel behoorlijk in de tijd dat het internationaal reizen per trein op sterven na dood was.

Nu er vanwege problemen met het vliegverkeer en ook meer milieubewustzijn weer meer vraag is naar internationaal treinverkeer is het een goed idee om de stromen weer uit elkaar te trekken.

Niet instappen zonder reservering voor een ICE Amsterdam - Utrecht - Arnhem is toch geen hogere wiskunde?

Vorig jaar stond er zoiets als ‘stopt niet in Utrecht en Arnhem’ (maar dat deed ‘ie wel natuurlijk, ander topic).

Maar soms stopte die ook echt niet en dan werd je de grens over genomen en zie maar hoe je terug komt 😅

Voor de IC Berlijn (IC 77 oftewel de 140/240) ook zoiets, op Hilversum en Amersfoort ‘Niet instappen’ (want de reguliere IC komt er zo aan).

Internationale treinen uit de planner houden is lastig, want die vervangen/slachtofferen dus soms binnen NL een reguliere IC 🙄

Dan zou je gewoon mee mogen lijkt me (pas op, stopt niet altijd in Apeldoorn)

Reputatie 7
Badge +2

Daarnaast was er vorig jaar een ander probleem: de wekenlange werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück waardoor Amsterdam-Berlijn via Duisburg sneller was dan via Bad Bentheim. Daar is dit jaar geen sprake van. 

Die werkzaamheden zijn er dit jaar weer.

Inmiddels is qua dienstregeling voor de zomerperiode gepubliceerd dat de ICE naar Basel slechts tot Frankfurt rijdt (en het tweede stel tot Düsseldorf), met aansluitend een 13-delige ICE-4 naar Basel. Op die manier zijn er meer beschikbare ICE-3M stellen om naar Nederland en België te rijden.

Reputatie 7
Badge +3

NS International zal een bijdrage van NS Reizigers krijgen voor het vervoer binnen Nederland. Nu er op stel en sprong een wijziging is doorgevoerd zullen die afspraken intern herzien moeten worden. Dat is blijkbaar nog niet gebeurd. 
De binnenlandse reizigers waren altijd een extra inkomstenstroompje voor het financieel noodlijdende NS International. De ICE International is een molensteen om de nek van NS. 

Eerlijk gezegd verbaast me het gebrek aan regie in de communicatie  helemaal niets. Binnen NS weet de ene afdeling vaak niet wat de andere doet. Bovendien is NS International van oudsher een nogal nuffige en elitaire afdeling binnen NS waar neergekeken wordt op binnenland.

NS Internationaal bestaat nog altijd als overblijfsel uit de tijd dat NS nog een serieus reisbureau was/had, en veel externe bureaus namens NS reizen verkochten. Met de komst van NS Hispeed is dat ook formeel een los bedrijfsonderdeel geworden, en dat is nooit terug geïntegreerd. 
 

Inmiddels is er in Amsterdam weinig van Internationaal over en kan je je afvragen of het wijsheid is dat zo’n los bedrijfsonderdeel blijft bestaan. Maar dat past wel volledig in het plaatje NS. 

Reputatie 3

Het grote probleem bij de ICE in de zomer is dat er geregeld een niet rijdt; dit probleem lost een verplichte reservering niet op.

 

Spreiding is geen alternatief vanuit de reizigers gezien, maar alleen gunstig vanuit de vervoerder. Hoeveel Interrail reizigers er (gedwongen) zullen overstappen op de regionale treinen als gevolg van de verplichte reservering is af te wachten, maar de meeste zullen als er geen uitval van treinen is wel een zitplaats weten te bemachtigen in de ICE van keuze (meestal in de ochtend of in de avond). Van de reserveringsplicht zijn voornamelijk dure Flexpreis- reizigers (de reserveren doorgaans niet maanden van te voren) de dupe omdat de trein van keuze reeds is volgeboekt.

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag werden Kamervragen hierover beantwoord:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/03/24/beantwoording-kamervragen-weigering-interrail-houders-op-ice-international

NS verwacht medio april meer duiding hierop te kunnen geven.

Maak dus je reserveringen nu, zou ik zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

NS en DB zouden dat laatste probleem kunnen oplossen door het aantal reserveringen voor pashouders te contingenteren. Dat gebeurt ook bij Eurostar en Thalys. Maar zelfs dan kan het voorkomen dat een trein helemaal gereserveerd.

Thalys heeft daarom altijd klapstoelen beschikbaar voor mensen met flexibele tickets die zonder omboeken met een andere trein willen reizen.

Reputatie 7
Badge +1

A full fare ticket? Dus met een sparpreis mag je er ook niet in?

Dat heeft NS in de oorspronkelijke melding niet geschreven; dit is natuurlijk onzin en lijkt me een een foutieve omschrijving. Ik zeg ook niet voor niets altijd dat je die website nooit voor planning moet gebruiken wegens onbetrouwbaarheid...

Reputatie 3

De ICE toeslag dient dan ook gedurende die periode uit het assortiment gehaald te worden.

Dat heeft weinig zin want reizigers met een NS abonnement (utgezonderd Flex Basis) en studenten mogen met de ICE zonder toeslag.

https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice

Het sec uit het assortiment halen van de ICE toeslag heeft inderdaad weinig zin. Echter afgelopen zomer kon de ICE überhaupt niet worden gebruikt voor binnenlandse reizen, onafhankelijk of met wel of geen ICE toeslag nodig had voor reizen binnen Nederland met de ICE.

 

Er werden dus ICE toeslagen verkocht die niet gebruikt konden worden; wat natuurlijk vreemd is. Vandaar de opmerking om de ICE toeslag (voor binnenlands gebruik van de ICE) uit het assortiment te halen als de ICE niet voor binnenlandse reizen kan worden gebruikt.

Reputatie 7
Badge +2

Owja, nuttig zo die reserveringsplicht... Hedenavond in Düsseldorf in de 122 gestapt, nu bijna in Utrecht, reizend op Interrail. Keurig met reservering hoor, maar niemand is dat op de hele rit van 2 uur komen controleren 🤔

Duidelijk vooral een maatregel die afschrikwekkend bedoeld is dus, maar verder een wassen neus is.

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg nog gewoon de ICE te zien in de reisplanner:
 

 

Ik begreep dat het voor de Duitse reizigers die met de regionaal Bahn tweede klas reizen vaak in overvolle treinen zitten door het maand ticket van 49 euro. Vermoed dat de ICE en IC daardoor ook voller zijn geworden?
https://www.bahn.com/en/offers/regional/deutschlandticket
 

Volle treinen komen zeker voor (vooral op de lijnen naar de Oostzee) maar het beeld dat alle regionale treinen 24/7 bomvol zitten is zwaar overdreven.

Aangezien het €49 ticket in IC/ICE niet geldig is zullen deze treinen daardoor niet drukker worden. Er zijn eerder minder IC/ICE reizigers omdat het gezien het prijsverschil juist aantrekkelijker wordt om op de middenstand een regionale trein te nemen.

Badge +3

Voor de ‘terugweg’ (richting Amsterdam) is het natuurlijk geen enkel probleem om reizigers uit Arnhem of Utrecht mee te nemen, want die kunnen geen gereserveerde zitplaats innemen (nou ja, hooguit die van een no-show reiziger uit Duitsland dan)

Reageer