Skip to main content

NS International meldt op zijn website dat de ICE's naar Duitsland van 17 juni t/m 18 augustus tussen 6.00 en 16.00 niet toegankelijk zijn voor reizigers met interrail en eurrail. Dit geldt ook als ze een geldige reservering hebben. NS International hoopt dat toestanden zoals vorig jaar hiermee voorkomen worden.

@Tamzin Daarmee zijn de problemen komende zomers niet mee opgelost.


@Tamzin Daarmee zijn de problemen komende zomers niet mee opgelost.

De komende jaren niet nee. Als er in die tijd warme zomers komen zullen er weer treinen uitvallen.


Het onderliggende probleem is dat DB niet fors wil investeren om gedurende twee maanden per jaar vakantiegangers tegen hele lage tarieven met hele dure treinen te gaan vervoeren. 

Het zijn al snel 4 maanden en misschien wel meer. Er wordt zoveel toeristisch gereisd en lang niet alleen in de zomer. Eigenlijk is het allemaal te goedkoop dus, dat Interrail. En die Sparpreis eveneens. De bedrijven willen wel graag volle treinen, maar de klanten gaan voor goedkoop. Zet misschien eens andere treinen in. Het hoeft toch niet perse een ICE te zijn, kan ook met andere treinen die als intercity rijden. Of hebben ze die ook niet? 

NS International: "Reizen binnen Europa doe je met de trein. Hoe anders?" is de slogan. Nou, met het vliegtuig of de auto dus als dat goedkoper en comfortabeler is. Of veel sneller. En ook nog eens veel betrouwbaarder.

De reguliere tarieven zijn ontzettend prijzig en dat verwachten mensen die geen treinkennis hebben niet. Omdat het "maar een trein" is, zogezegd openbaar vervoer, dat zal toch niet zo veel moeten kosten. Druk, vol, soms moeten staan, gedoe met bagage, vertragingen, gemiste aansluitingen..... en dan zoveel hiervoor betalen? is de gedachte die ik veel hoor. Het vliegtuig wordt dan door velen weer te goedkoop gevonden - mooi meegenomen natuurlijk, niemand betaalt graag extra, maar iedereen is het er denk ik wel over eens dat voor een paar tientjes naar Barcelona vliegen niet zou moeten kunnen terwijl per trein er naartoe een vermogen kost in vergelijking en de reis ook nog eens tamelijk complex is. Er is niet eens online een kaartje voor te koop vanuit Nederland.... terwijl je bijv. vanuit Nederland Barcelona binnen een dag kan bereiken met 3 overstappen.


Andere treinen inzetten? Voor de komende zomer? Daar zijn we nu al veel en veel te laat voor. 

Ik denk trouwens dat de mensen die vorige zomer pogingen hebben ondernomen om met de internationale trein te reizen dat dit jaar wel uit hun hoofd laten.

Ik las laatst ook dat vanwege capaciteitsproblemen bij de paspoortcontrole in de terminals van Eurostar er 250 stoelen minder verkocht worden dan mogelijk. Lekker efficiënt allemaal. De overheden maken er een zooitje van door dit zo slecht te organiseren. Net of die Brexit uit de lucht is komen vallen. 


En dan wil "Europa" een goed internationaal treinnetwerk van snelle treinen 😆

Grootse ambities, doelen en projecten voor de toekomst lees je in de media. Eerst zien, dan geloven. Tot nu toe blijft het behelpen en duurt alles veel en veel te lang in de spoorwereld, terwijl (maatschappelijke) ontwikkelingen en wensen veel sneller gaan. Het spoor blijft daarom altijd (lang) achterlopen. Bijna overal is het netwerk natuurlijk ook jarenlang nogal verwaarloosd. Zoals ze in Duitsland zeggen: kaputt gespart.


Rikus vindt er ook wat van…  http://voorbeterov.nl/tarieven-ov-chipkaart

Kers op de appelmoes… 🤣

Iets soortgelijks is al eerder gebeurd toen op Koningsdag 2022 opeens het bericht verscheen dat de samenreiskorting op die dag niet geldig was; een bericht dat later die dag door NS weer werd ingetrokken nadat bleek dat de internetafdeling dit op eigen houtje had geplaatst.


Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail

Inmiddels is dit al wel in de planner op de Interrail-website geïmplementeerd:

Dit laat niks heel van het door NS verspreide verhaal dat het weren van pashouders maar een van de onderzoeksrichtingen is. Het was dus wel degelijk al besloten. Anders zou dit nog niet aan Eurail BV zijn doorgegeven en geïmplementeerd zijn.


A full fare ticket? Dus met een sparpreis mag je er ook niet in?


Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail

Inmiddels is dit al wel in de planner op de Interrail-website geïmplementeerd:

Dit laat niks heel van het door NS verspreide verhaal dat het weren van pashouders maar een van de onderzoeksrichtingen is. Het was dus wel degelijk al besloten. Anders zou dit nog niet aan Eurail BV zijn doorgegeven en geïmplementeerd zijn.

Waarmee de website nu afwijkt van de app trouwens, dat maakt de situatie niet bepaald helderder.

 


Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail

Inmiddels is dit al wel in de planner op de Interrail-website geïmplementeerd:

Dit laat niks heel van het door NS verspreide verhaal dat het weren van pashouders maar een van de onderzoeksrichtingen is. Het was dus wel degelijk al besloten. Anders zou dit nog niet aan Eurail BV zijn doorgegeven en geïmplementeerd zijn.

Waarmee de website nu afwijkt van de app trouwens, dat maakt de situatie niet bepaald helderder.

Dat is vaak zo. De app krijgt maar om de paar weken een update, de website soms wat vaker, zo heb ik de indruk. (Maar nog steeds niet vaak genoeg om betrouwbaar te zijn.) Voor de planning zijn beide af te raden.


Wat overigens wel opvalt aan de planner op de Interrail-site: daar lijkt de situatie nog beperkter dan door NS gecommuniceerd.

NS gaf aan dat Interrail niet geldig zou zijn vanuit Nederland naar Duitsland, maar de Interrail-planner geeft zelfs van Keulen naar Basel met de 105 “pass not valid” aan. Daar zat het probleem toch helemaal niet?


Wat overigens wel opvalt aan de planner op de Interrail-site: daar lijkt de situatie nog beperkter dan door NS gecommuniceerd.

NS gaf aan dat Interrail niet geldig zou zijn vanuit Nederland naar Duitsland, maar de Interrail-planner geeft zelfs van Keulen naar Basel met de 105 “pass not valid” aan. Daar zat het probleem toch helemaal niet?

Dat klopt, de aangekondigde en weer ingetrokken beperking was verkeerd geïmplementeerd. Ik heb dat op de Interrail/Eurail-community ook al aangekaart.


Er zijn ten eerste te weinig ICE's die Nederland in kunnen: er zijn er in 2000 17 gebouwd waarvan er inmiddels 2 met schade aan de kant staan. Daarnaast was er vorig jaar een ander probleem: de wekenlange werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück waardoor Amsterdam-Berlijn via Duisburg sneller was dan via Bad Bentheim. Daar is dit jaar geen sprake van. Volgens mijn informatie wordt er deze zomer in Amsterdam een loc met rijtuigen achter de hand gehouden die als dat nodig is een slag Keulen kan maken.


Nog niks bekend of de beperkingen daadwerkelijk gaan gelden zo te zien. 


NS en DB hebben inmiddels het aangepaste beleid bekendgemaakt:

https://nieuws.ns.nl/stoelreservering-gaat-ice-deze-zomer-comfortabeler-maken/

Dat is in ieder geval minder slecht dan wat ze eerst van plan waren.


Dit is in feite wat we in dit topic hebben voorgesteld. Zou er toch iemand bij NS zijn die de community leest?

Het is natuurlijk wel weer typische voorlichterspraat want een nogal belangrijk detail wordt helemaal niet benoemd. Verplichte zitplaatsreservering betekent dat de ICE's in de zomer niet meer gebruikt kunnen worden voor reizigers die tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem reizen.

Stopt NS in die periode ook met de verkoop van de ICE-toeslagen? En worden abonnementhouders geïnformeerd dat ze in de zomerperiode niet met de ICE mogen reizen op binnenlandse trajecten?

Dit is in feite wat we in dit topic hebben voorgesteld. Zou er toch iemand bij NS zijn die de community leest?

Het is natuurlijk wel weer typische voorlichterspraat want een nogal belangrijk detail wordt helemaal niet benoemd. Verplichte zitplaatsreservering betekent dat de ICE's in de zomer niet meer gebruikt kunnen worden voor reizigers die tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem reizen.

Stopt NS in die periode ook met de verkoop van de ICE-toeslagen? En worden abonnementhouders geïnformeerd dat ze in de zomerperiode niet met de ICE mogen reizen op binnenlandse trajecten?

Die vraag is op twitter ook al diverse keren voorbijgekomen:

 


Voor de ICE International (de naam zegt het natuurlijk al) ligt het anders dan voor de IC Berlijn. De ICE is een extra pad waarvoor geen binnenlandse IC wordt opgeofferd. Daarvan is tamelijk eenvoudig te stellen dat die, zeker in de zomermaanden, niet toegankelijk is voor binnenlandse reizigers. Kan ook makkelijk uit de reisplanner gehouden worden, net als de Nightjet.

Voor de IC Berlijn ligt dat natuurlijk anders omdat die, behalve in de zomermaanden enkele treinen, binnenlandse IC’s vervangt tussen Amsterdam en Hengelo. Maar als daar in drukke periodes extra binnenlandse IC’s voor rijden dan kunnen de binnenlandse reizigers natuurlijk best geweerd worden.

NS moet duidelijke keuzes maken. In de zomermaanden zijn de internationale treinen richting Duitsland bedoeld voor internationale reizigers. Lijkt me geen ingewikkelde boodschap.


Het duidelijkste is het als de verplichte reservering al vanaf Amsterdam Centraal zou gelden en niet zoals uit het persbericht naar voren komt tussen Arnhem Centraal en Oberhausen HBF. Dan kan er in Nederland op de borden en in de reisplanner staan “Reserveren verplicht” zonder enige toevoeging op welk deel van het traject deze verplichting van toepassing is. 
 

De ICE toeslag dient dan ook gedurende die periode uit het assortiment gehaald te worden.
 

 


Ook de DB reisplanner geeft alleen een reserveringsplicht aan tussen Arnhem Centraal en Oberhausen HBF. 
 

Of er net als vorig jaar aanvullende maatregelen worden getroffen door voor de richting van Duitsland geen aankomsttijden te vermelden voor Utrecht Centraal en Arnhem Centraal en geen vertrektijden voor de ICE van Duitsland naar Nederland is nog niet bekend. Met als gevolg dat deze treinen niet meer in de reisplanner verschijnen bij een binnenlandse reis en ook op de borden op de stations in Nederland in de richting Amsterdam Centraal “Niet Instappen” staat en in de richting Duitsland “Stopt niet in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal”.


De ICE toeslag dient dan ook gedurende die periode uit het assortiment gehaald te worden.

Dat heeft weinig zin want reizigers met een NS abonnement (utgezonderd Flex Basis) en studenten mogen met de ICE zonder toeslag.

https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice


Vandaar de opmerking om de ICE toeslag (voor binnenlands gebruik van de ICE) uit het assortiment te halen als de ICE niet voor binnenlandse reizen kan worden gebruikt.

Dat ‘kan worden gebruikt’ is het keyword. Hij rijdt, stopt overal (of juist niet, reizigers ri. Duitsland vanaf Arnhem een bus?!)

Dus voor wie Amsterdam/Utrecht - Arnhem zou willen reizen neemt dan één zitplaats in voor iemand die daar vanaf Arnhem pas zou zitten (of op de terugweg in Arnhem uitstapt).

Prima toch? En anders ga maar staan (geen toeslag nodig ook al ben je iets sneller in Arnhem omdat er geen stop op Driebergen-Zeist en/of Veenendaal-De Klomp en Ede-Wageningen is). 🤣


Dat betekent ICE-toeslag tijdelijk uit het assortiment en een e-mail naar alle abonnementhouders: in de zomer mag je niet mee met de ICE.

Die toeslag was voor velen dus al niet nodig, maar een mailtje naar abonnementhouders inclusief studenten die de NS niet kent? Een mail daarover zie ik graag tegemoet (vergeet dat gerust!)

Tot die tijd dus instapcontrole, of ‘niet instappen’ dan maar. Zonder internationaal ticket mag je niet mee! Doe je dat toch (wie houdt je tegen?) dan heb je een (geen) probleem.

Dan mag je staan als er een zitplaats voor iemand anders bedoeld is (en die persoon daadwerkelijk aanwezig is).


NS kan natuurlijk contact opnemen met DUO en via die route alle studenten laten informeren dat hun kaart in de zomermaanden niet geldig is in de ICE.


In ieder geval worden de ICE's en de nacht-IC van/naar Zürich niet meer in de binnenlandse reisadviezen getoond. Ook nu al.


Tot die tijd dus instapcontrole, of ‘niet instappen’ dan maar. Zonder internationaal ticket mag je niet mee! Doe je dat toch (wie houdt je tegen?) dan heb je een (geen) probleem.

Ik denk dat “Reservering verplicht” voldoende is, net als bij Eurostar en Thalys. Instapcontrole bij zo’n lange trein wordt lastig en “Niet instappen” is alleen maar verwarrend voor mensen die wél met de trein mee mogen. 


Reageer