Komende zomer beperkingen in ICE naar Duitsland voor interrailers



Toon eerste bericht

171 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het zal niemand verbazen.

Voor mei wil ik een reis Veenendaal - Freiburg boeken met vertrek 's ochtends uit Veenendaal. Ik kan geen enkele mogelijkheid uit bahn.de krijgen om met de ICE tussen Arnhem en Oberhausen te reizen. Nou ja, het kan wel, maar dan rekenen ze € 90 tot € 170 voor een enkele reis, tegen € 36 met de VIAS-trein van Arnhem naar Düsseldorf. Vanaf Düsseldorf kun je dan naar wens met alle ICE's reizen zonder meerprijs ten opzichte van reguliere treinen.

Ik snap het niet meer, maar goed, ik ga wel twee uur in de stoptrein zitten.

Reputatie 7
Badge +2

Inmiddels heeft NSI bevestigd dat DB dit heeft bedacht:

https://twitter.com/NS_Int/status/1620822334465609734

Echter weet DB dan weer van niks (en staat deze info alleen op de NSI-site en niet op de DB-site:

https://twitter.com/rhemkes/status/1620826176846696448/photo/2

Ik neem aan dat dit vanaf Arnhem niet meer geldt, dan is het geen binnenlandse reis meer naar Dld. 

Ik neem aan dat dit van/naar Nederland geldt (dus tussen Amsterdam en Oberhausen) want anders schiet je er weinig mee op.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou wel eens cijfers willen zien over dat Interrail/Eurail-probleem. 

In ieder geval zijn verplichte zitplaatsreserveringen een aanvaardbare oplossing voor het eerlijk verdelen van de schaarse zitplaatsen. 

Dat lijkt me precies de verkeerde maatregel.

Precies, nu verplaats je het probleem alleen maar naar de andere grensoverschrijdende treinen. VIAS rijdt weliswaar frequenter dan de ICE, maar de capaciteit is ook wel een stuk kleiner.

Die VIAS treinen hebben capaciteit genoeg, te meer daar er in Wesel waar het druk wordt een tweede stel uit Bocholt wordt bijgekoppeld.

Reputatie 3

Hadden ze veel eerder moeten doen. Wel vreemd dat binnenlandse reizigers nog steeds wel mee mogen.

Dat staat nog niet vast. Verwacht dat de trein in de genoemde periode alleen voor reizen naar (en mogelijk ook van) Duitsland gebruikt kan/mag gaan worden (net als vorig jaar); maar dat dit nog niet gecommuniceerd is. Binnenlands gebruik is ook iets dat NS Reizigers regelt en niet NS International.

 

Overigens snap ik de aversie van enkele hier tegen binnenlands gebruik niet. Wat is er mis mee als een zitplaats die vanaf Utrecht of Arnhem Centraal gereserveerd is gebruikt wordt door een andere reiziger tussen Amsterdam Centraal en Utrecht respectievelijk Arnhem Centraal. Indien alleen internationale reizen zijn toegestaan blijft de betreffende zitplaats leeg op het betreffende traject.

Dat lijkt me precies de verkeerde maatregel.

Precies, nu verplaats je het probleem alleen maar naar de andere grensoverschrijdende treinen. VIAS rijdt weliswaar frequenter dan de ICE, maar de capaciteit is ook wel een stuk kleiner.

Die VIAS treinen hebben capaciteit genoeg, te meer daar er in Wesel waar het druk wordt een tweede stel uit Bocholt wordt bijgekoppeld.

Ik zit zelf regelmatig in de VIAS trein, soms kort over de grens, soms lang tot aan (vanaf) het Ruhrgebied. Op piekmomenten in de zomer, maar ook de rest van het jaar in de weekenden, is de VIAS trein tot aan (of vanaf) Arnhem vol (ook als er geen voorgaande ritten zijn uitgevallen). Ik heb zelfs een enkele keer moeten staan vanaf Emmerich.

Ik heb er vaak genoeg mee gereisd maar meer dan 20-25% vol vanaf Arnhem heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Ik heb alleen wel eens gehoord dat ze vol zitten als de ICE in de zomer bij warm weer niet rijdt.

Hadden ze veel eerder moeten doen. Wel vreemd dat binnenlandse reizigers nog steeds wel mee mogen.

Overigens snap ik de aversie van enkele hier tegen binnenlands gebruik niet. Wat is er mis mee als een zitplaats die vanaf Utrecht of Arnhem Centraal gereserveerd is gebruikt wordt door een andere reiziger tussen Amsterdam Centraal en Utrecht respectievelijk Arnhem Centraal. Indien alleen internationale reizen zijn toegestaan blijft de betreffende zitplaats leeg op het betreffende traject.

De ervaring leert dat veel binnenlandse reizigers zich niets aantrekken van reserveringen en gewoon ergens neerploffen. Zelfde probleem als met de eerste klas en de stiltezones in binnenlandse treinen.

Overigens krijg je als je binnenlands vervoer wel blijft toestaan straks het probleem dat dezelfde interrailers claimen een binnenlandse reis te gaan maken. Er zal dus weinig anders op zitten dan ook binnenlandse reizigers uit te sluiten.

De IC Berlijn heeft hetzelfde euvel maar zit wat beter in de plaatsruimte. Zodra het ICE-L materieel in dienst komt wordt het ook daar een probleem omdat het aantal zitplaatsen per trein dan een stuk minder wordt.

Reputatie 5

Dat lijkt me precies de verkeerde maatregel.

Precies, nu verplaats je het probleem alleen maar naar de andere grensoverschrijdende treinen. VIAS rijdt weliswaar frequenter dan de ICE, maar de capaciteit is ook wel een stuk kleiner.

Die VIAS treinen hebben capaciteit genoeg, t

 

Nou, in weekenden en vakantieperioden stappen er op al die kleine stationnetjes tussen Emmerich en Wesel toch vaak behoorlijk wat mensen in, zodat die trein al snel vrij vol zit. En als die dan bij Arnhem al vol zit met interrailers… Met dat nieuwe 49euro-ticket vanaf het voorjaar zal dat beslist niet minder worden, vrees ik.

Reputatie 4

En wat als je dus wel instapt ?

Wat als je dat bericht op NS.nl niet ziet. Gaat de app (en als je die al gebruikt) het infoscherm op het perron de uitsluiting aangeven.

Wat een kolder is het toch. Wanneer gaan ze nu eens treinen rijden ipv na te liggen denken hoe je betalende klanten kunt laten creperen en het leven zuur te maken. Meer dat de NS namelijk niet het laatste jaar. 

Ergens heeft de NSen KPI om te kijken hoe de klantonvriendelijk tot het maximale te krijgen. Tenminste  1 KPI die ze wel halen :-)

Hoogt tijd dat er eens een flinke bezem gaat door de NS en medewerkers die dit soort plannen uberhaubt in hun brei van hersenen bedacht kan krijgen.

 

Bah, bah. Zo dat was het dan weer 😀

Reputatie 7
Badge +1

Hier de werkelijke cijfers.
IC Berlijn: 72(1e) + 508 (2e) = 580 zitplaatsen

Ik kwam op 72 + 503 = 577 zitplaatsen. Zie bv. trein 140 hier.

ICE-L: 85(1e) + 477(2e) = 562 zitplaatsen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Hier wreekt zich het model van DB om hogesnelheidstreinen toegankelijk te maken voor reizigers zonder zitplaatsreservering. Het model van SNCF om de TGV’s (en Eurostar/Thalys) alleen open te stellen voor reizigers met een zitplaatsreservering werkt veel beter. Zeker in de drukke zomermaanden.

De SNCF regelt dit door het aantal beschikbare reserveringen voor Interrailers en Euraillers te contingenteren. Ook niet fijn maar minder drastisch dan treinen helemaal uitsluiten. 

Ik vraag me af of degenen die deze domme besluiten nemen ooit zelf met de trein reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar heb ik me ergens verteld. Ik had de capaciteit per rijtuig van de IC 143 genomen en die opgeteld. 

Bedankt voor de correctie van 3.

Reputatie 7
Badge +1

Hier wreekt zich het model van DB om hogesnelheidstreinen toegankelijk te maken voor reizigers zonder zitplaatsreservering. Het model van SNCF om de TGV’s (en Eurostar/Thalys) alleen open te stellen voor reizigers met een zitplaatsreservering werkt veel beter. Zeker in de drukke zomermaanden.

De SNCF regelt dit door het aantal beschikbare reserveringen voor Interrailers en Euraillers te contingenteren. Ook niet fijn maar minder drastisch dan treinen helemaal uitsluiten.

In Frankrijk kun je Interrail-reserveringen boeken tot de trein vol is. Er is alleen een contingent van €10, daarna is het €20 totdat de trein vol is.

Het probleem is hier niet dat er mensen met Interrail reizen maar dat er gewoon veel reizigers zijn.

Het komt trouwens niet bepaald als een verrassing dat deze treinen in de zomer vol zijn. Pre-COVID was er al jaren een jaarlijkse groei van 5% of meer en het aantal treinen is in 20 jaar tijd amper gegroeid. NS en DB kennen de vraag maar reageren daarop met het wegjagen van reizigers i.p.v. het opvullen van de gaten in de dienstregeling en eventueel tijdelijk een reserveringsplicht op de drukke momenten. DB heeft nog wel wat IC-rijtuigen aan de kant staan. Een deel daarvan wordt vanaf (ik dacht) april aan DSB verhuurd en met de rest en een huurloc kun je bv. extra treinen Amsterdam-Keulen rijden.

Reputatie 7

Het aantal internationale IC treinen is veel te laag. En zeker als er dan eentje uitvalt zoals we ook eens mee hebben gemaakt op de terugweg naar Nederland, is de volgende extreem vol. Lang niet iedereen neemt dan maar de stoptrein om in Arnhem opnieuw weer over te stappen. 

Het internationale vervoersaanbod kan de grote vraag naar duurzaam reizen en de inhaalreizen na corona en de vele reclame, vlogs en andere online-aandacht hiervoor niet bijhouden. Het kan niet flexibel inspelen. Zo zou er ook allang weer een IC via Eindhoven naar Keulen en verder moeten zijn (liefst rechtstreeks naar München, qua grootte de derde stad van Duitsland, in het populaire Beieren, maar zonder directe verbinding uit Nederland), zeker in de vakantieperiodes. Met één overstap aldaar bereik je dan snel Oostenrijk. Ik zie in Duitsland ook dagelijkse intercity's (eurocity's) op meerdere (erg lange) dagelijkse internationale trajecten vanuit meestal Noord-Duitsland. Bijvoorbeeld van Dortmund via München en Salzburg naar Klagenfurt. Ideaal (en bij vroeg boeken ook goedkoop).

Ns en DB zijn openbaar vervoer organisaties en die mogen naar mijn weten geen reizigers uitsluiten

ice is gewoon openbaar vervoer hetzelfde als de bus en de metro.

Ik zie uitsluiten van interrail en eurail als een vorm van discriminatie.

Bij Thalys/Eurostar ligt dat anders dat is een private onderneming daar is het ook lastig om een zitplek te bemachtigen met interrail ,maar is wel hun goed recht.

Reputatie 7
Badge +3

NS en DB doen blijkbaar hun uiterste best om mensen uit de ICE International weg te jagen. Hier wreekt zich ook het concept van de ICE International. Er zijn maar weinig treinstellen beschikbaar waardoor het rijden van extra treinen in drukke periodes onmogelijk is. Extra treinen tussen Nederland en Keulen zouden erg welkom zijn.

Helaas moet dat heel lang van te voren gepland worden omdat de logistiek van spoorwegen nu eenmaal erg ingewikkeld is. Zeker als er meerdere spoorwegbedrijven bij betrokken zijn.

Het NSI-twitterteam heeft intern nagevraagd en tjilpt een rectificatie. Het was een beslissing van NS en DB samen

Dat is net als wanneer Biden en Rutte samen een beslissing nemen. Iedereen weet wel hoe dat werkt.

Hier wreekt zich het model van DB om hogesnelheidstreinen toegankelijk te maken voor reizigers zonder zitplaatsreservering. Het model van SNCF om de TGV’s (en Eurostar/Thalys) alleen open te stellen voor reizigers met een zitplaatsreservering werkt veel beter. Zeker in de drukke zomermaanden.

Een reserveringsplicht ligt in Duitsland politiek gevoelig. Verder zijn er veel overstappende reizigers die nogal eens een aansluiting missen en die moet je dan gaan omboeken.

Anderzijds, in de luchtvaart kun je ook niet gewoon naar het vliegveld gaan en daar zonder reservering in een vliegtuig stappen. En ook bij Flixbus moet je een rit reserveren. 

De ICE capaciteit naar Nederland uitbouwen is voor DB ook niet zo lucratief. Op deze lijn zijn er voornamelijk vakantiegangers en dat betekent dat de gemiddelde opbrengst laag is. DB investeert liever in lijnen met veel zakelijk vervoer, eerste klas reizigers vol tarief.

Ik zie uitsluiten van interrail en eurail als een vorm van discriminatie.

Discriminatie op basis van het type ticket is een vorm van "discriminatie" die gewoon is toegestaan. Alleen bepaalde vormen van discriminatie zijn wettelijk verboden en strafbaar. Overigens mag je in Duitsland al sinds jaar en dag niet met tickets voor regionaal vervoer in de IC/ICE, dus er is ook weinig nieuws onder de zon.

In jouw redenering moet bijv. een universiteit ook iedereen met een VMBO diploma toelaten omdat dat anders discriminatie zou zijn. En zou ook iedereen zonder diploma zich gewoon moeten kunnen vestigen als huisarts. 

Overigens is NS juridisch ook een privaat bedrijf (N.V.). En dat NS een openbaar vervoer bedrijf is betekent alleen dat ze reizigers die over het juiste ticket beschikken niet mogen weigeren maar dat geldt ook voor Thalys/Eurostar of Flixbus die ook openbaar vervoer bedrijven.

Reputatie 7
Badge +3

Je hoeft dan ook niet in heel Duitsland een reserveringsplicht in te voeren. Het gaat dan uitsluitend om de grensoverschrijdende trajecten. De joint-venture van DB Fernverkehr en NS International zou uiteraard iets beters kunnen bedenken.

Het probleem ligt voornamelijk bij de ICE International en de IC Berlijn. NS zou iedereen zonder reservering kunnen weren bij vertrek uit Nederland en binnenlandse reizigers niet meer mee laten reizen in drukke periodes. 
DB zou iedereen kunnen adviseren om met andere treinen te reizen voor binnenlands verkeer dan de internationale treinen. Ook zou DB de IC Berlijn kunnen versterken tussen Bad Bentheim en Berlijn v.v. zo lang er nog een locwissel is in Bad Bentheim.

Er is van alles te bedenken dat beter is dan het weren van Interrailers en Eurailers.

Reputatie 5

Een reserveringsplicht ligt in Duitsland politiek gevoelig.

Hoe kan dat politiek gevoeliger zijn dan het verbieden om mensen met een geldig kaartje te laten instappen 🤔.

Het probleem ligt voornamelijk bij de ICE International en de IC Berlijn. NS zou iedereen zonder reservering kunnen weren bij vertrek uit Nederland en binnenlandse reizigers niet meer mee laten reizen in drukke periodes. 

Dan jaag je vooral de best betalende zakelijke reizigers weg want dat zijn degenen die niet ver van te voren kunnen reserveren. En de treinen zitten dan vol met interrrailers die zeer weinig betalen maar wel maanden tevoren kunnen boeken. Niet echt snugger dus.

Een reserveringsplicht ligt in Duitsland politiek gevoelig.

Hoe kan dat politiek gevoeliger zijn dan het verbieden om mensen met een geldig kaartje te laten instappen 🤔.

Omdat men zakelijk verkeer wellicht iets belangrijker vindt dan interrailende vakantiegangers?

Het onderliggende probleem is dat DB niet fors wil investeren om gedurende twee maanden per jaar vakantiegangers tegen hele lage tarieven met hele dure treinen te gaan vervoeren. 

Reageer