Komende zomer beperkingen in ICE naar Duitsland voor interrailers



Toon eerste bericht

171 reacties

Reputatie 3

Mensen die voor de recreatie lekker met de internationale trein willen reizen, denk aan binnenlandse reizigers met Weekendvrij of aanverwant, tja, daar is het te druk voor met echte internationale reizigers. …

Dat er hangt vanaf wanneer, er zijn ook tijdstippen dat de ICE vrijwel leeg is. In de vakantieperiode (en zeker de zomervakantie) is de ICE nagenoeg voor 100 % volgeboekt, vandaar de verplichte reservering voor reizen tussen Amsterdam en Oberhausen en verder. Aangezien het niet mogelijk is om binnen Nederland te reserveren zijn binnenlandse reizen in Nederland in deze periode, geheel terecht, uitgesloten.

Ik zie het probleem wel. Internationale reizigers die in Utrecht of Arnhem instappen hebben ook recht op een opgeruimde zitplaats zonder broodkruimels, koffiebekers en ander afval. 

De treinen worden voor iedere rit schoongemaakt in Amsterdam.

Hoe zit het dan voor reizigers tussen Frankfurt am Main en bijvoorbeeld Duisburg of Düsseldorf; ook maar niet meer toestaan omdat reizigers tussen Duisburg en Amsterdam het recht hebben op een opgeruimde zitplaats? De ICE vervult tussen Frankfurt am Main, Keulen en Düsseldorf (en in veel mindere mate voor Duisburg en Oberhausen) een belangrijke binnenlandse functie welke de DB niet snel zal opofferen. Dat een trein op deeltrajecten door andere reizigers gebruikt kan worden, indien men niet van begin- tot eindpunt met de trein mee gaat, is een van de nadelen van het reizen per trein.
 

Op de rustige tijdstippen (en zeker in de richting van Amsterdam) is het weinig bezwaarlijk als er binnenlandse reizigers gebruik maken van een zitplaats die niet door een internationale reiziger gebruikt wordt.

Reputatie 7
Badge +1

De toenmalige Eurocity's Amsterdam-Keulen-Zwitserland hadden begin jaren 90 ook een reserveringsplicht.

Die hadden alleen een toeslag. Maar bij NS kreeg je daar meteen een reservering bij.

Reputatie 7
Badge +1

Ik krijg nog gewoon de ICE te zien in de reisplanner:

Herstel, ik was iets te snel, dit lijkt vanaf 27 april te zijn. Als je in de DB-planner gaat kijken, dan zie je inderdaad dat in Nederland de uitgaande treinen alleen voor instappen zijn en de binnenkomende treinen alleen voor uitstappen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Owja, nuttig zo die reserveringsplicht... Hedenavond in Düsseldorf in de 122 gestapt, nu bijna in Utrecht, reizend op Interrail. Keurig met reservering hoor, maar niemand is dat op de hele rit van 2 uur komen controleren 🤔

Duidelijk vooral een maatregel die afschrikwekkend bedoeld is dus, maar verder een wassen neus is.

Is het niet zo dat die reserveringsplicht alleen van Nederland naar Duitsland geldt?

Dat was het oorspronkelijke plan, dat NS al na 1 dag weer introk.

Reputatie 7
Badge +3

@Thtc In het buitenland is het gebruikelijk dat op lange ritten schoonmakers door de trein komen om afval op te halen. Zo krijgen reizigers die later instappen voor een deeltraject van de trein toch een opgeruimde zitplaats.

Binnenlandse reizigers in Duitsland weten dat ze op drukke momenten veel beter een zitplaats kunnen reserveren.

Reputatie 7
Badge +3

@Thtc In het buitenland is het gebruikelijk dat op lange ritten schoonmakers door de trein komen om afval op te halen. Zo krijgen reizigers die later instappen voor een deeltraject van de trein toch een opgeruimde zitplaats.

In Nederland schijnt het voor veel mensen gebruikelijk te zijn om het afval in de trein achter te laten. Tot de schoonmakers langs komen, mag men zelf de gereserveerde zitplaats opruimen. Wat dat betreft is goed om in drukke perioden geen binnenlandse reizigers meer toe te laten in treinen naar het buitenland.

Reputatie 5

 

 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest.   

I

Wel vind ik dat in de ICE nu allereerst voor binnenlandse reizigers in Nederland verboden moeten worden. 

Voor binnenlandse reizen is de ICE Frankfurt dan ook volstrekt overbodig. Op het traject A'dam-Arnhem rijden (meer dan) genoeg binnenlandse IC's.

Voor de ‘terugweg’ (richting Amsterdam) is het natuurlijk geen enkel probleem om reizigers uit Arnhem of Utrecht mee te nemen, want die kunnen geen gereserveerde zitplaats innemen (nou ja, hooguit die van een no-show reiziger uit Duitsland dan)

Voor de duidelijkheid is het gewoon beter om internationale langeafstandstreinen niet toegankelijk te maken voor binnenlandse reizigers. Het verhoogt de rest in de treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de ‘terugweg’ (richting Amsterdam) is het natuurlijk geen enkel probleem om reizigers uit Arnhem of Utrecht mee te nemen, want die kunnen geen gereserveerde zitplaats innemen (nou ja, hooguit die van een no-show reiziger uit Duitsland dan)

Voor de duidelijkheid is het gewoon beter om internationale langeafstandstreinen niet toegankelijk te maken voor binnenlandse reizigers. Het verhoogt de rest in de treinen.

Daar ben ik het in principe wel mee eens. Met uitzondering van de internationale treinen die volledig zijn geïntegreerd in de binnenlandse treindienst, zoals de IC Berlijn.

De IC Brussel is een twijfelgeval. Maar gezien het feit dat die ook erg druk kan zijn met internationale reizigers zou je die ook kunnen uitsluiten voor binnenlandse reizigers. 

 

 

Daar ben ik het in principe wel mee eens. Met uitzondering van de internationale treinen die volledig zijn geïntegreerd in de binnenlandse treindienst, zoals de IC Berlijn. 

Bij de IC Berlijn worden binnenlandse reizigers onhoudbaar zodra het nieuwe materieel gaat rijden aangezien dat 35% minder zitplaatsen krijgt vergeleken met nu.

Voor het Duitse stuk is die mindere capaciteit geen probleem omdat daar door het opheffen van een aantal tussenstations het aantal reizigers een stuk zal dalen. Daarnaast wordt de trein duurder door het opwaarderen van IC naar ICE.

Reputatie 3

Het lijkt er op dat binnenlandse reizen met de ICE in Nederland van 27 april aanstaande niet meer is toegestaan of is dit reeds bevestigd. Hopelijk dan ook definitief i.p.v. dan weer wel en dan weer niet. De ICE toeslag, voor zover die nog nodig was, kan dan ook voor altijd uit het assortiment.

 

Tot die tijd dus instapcontrole, of ‘niet instappen’ dan maar. Zonder internationaal ticket mag je niet mee! Doe je dat toch (wie houdt je tegen?) dan heb je een (geen) probleem.

Ik denk dat “Reservering verplicht” voldoende is, net als bij Eurostar en Thalys. Instapcontrole bij zo’n lange trein wordt lastig en “Niet instappen” is alleen maar verwarrend voor mensen die wél met de trein mee mogen. 

“Niet Instappen” zal alleen in Arnhem Centraal en Utrecht Centraal worden getoond voor de treinen richting Amsterdam Centraal. Voor de richting Duitsland zal er in Amsterdam Centraal “Stopt niet in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal” en in Utrecht Centraal “Stopt niet in Arnhem Centraal” op de borden komen te staan en alle de stops in Duitsland (en Zwitserland voor de trein naar Basel).

Reputatie 7
Badge +3

Dan zal de nieuwe IC Berlijn wel in een eigen pad in Nederland moeten rijden. En zal er dus een extra binnenlandse IC moeten worden ingelegd ter vervanging van de IC(E) Berlijn. Dat zal een groot deel van het jaar veel te duur zijn.

Dan zal de nieuwe IC Berlijn wel in een eigen pad in Nederland moeten rijden. En zal er dus een extra binnenlandse IC moeten worden ingelegd ter vervanging van de IC(E) Berlijn. Dat zal een groot deel van het jaar veel te duur zijn.

Er rijdt twee keer per uur een (meestal niet al te drukke) IC naar Enschede voor binnenlandse reizigers, nog aangevuld met spits-intercity's tot Deventer. NS kan ook besluiten het daar bij te laten en de Berlijntrein niet te vervangen voor binnendse reizigers.

Voor binnenlandse reizen is de ICE Frankfurt dan ook volstrekt overbodig. Op het traject A'dam-Arnhem rijden (meer dan) genoeg binnenlandse IC's.

Mwah, met de ICE is mijn reis door betere aansluitingen soms een half uur korter dan met reguliere intercity's.

Dat zal wel maar die treinen zijn bedoeld voor internationale reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Die IC rijdt niet wanneer de IC Berlijn rijdt. Dat zou dus een uurdienst worden in jouw voorstel.

Die IC rijdt niet wanneer de IC Berlijn rijdt. Dat zou dus een uurdienst worden in jouw voorstel.

De Berlijnse trein rijdt nu van Amersfoort tot Hengelo als extra bovenop de halfuurdienst naar Enschede. Alleen tussen Amersfoort en Amsterdam C loopt hij in het pad van een reguliere IC. 

Sowieso weet ik niet hoe ze dat eind dit jaar gaan oplossen als de Berlijnse trein wordt versneld en niet meer stopt in Almelo. Ik vermoed dat hij richting Hengelo dan vlak achter de Enschedese trein gaat rijden.

Binnenlandse reizigers zijn mijns inziens meer gebaat bij een meer structurele halfuur-spitsdienst Deventer-Amersfoort-Amsterdam C, ook voor de aansluitingen in Apeldoorn van/ naar Zutphen 

Reputatie 7
Badge +3

De treindienst is inderdaad alleen gebalanceerde halfuursdienst tussen Amsterdam en Amersfoort, met de IC Berlijn op sommige tijden als extra reismogelijkheid. In het verleden was dat tot Hengelo.

Reputatie 7
Badge +3

Weer een voorbeeld van marketingwartaal:|
“Dit jaar nemen we in samenwerking met de Deutsche Bahn maatregelen om de komende zomer de dienstregeling van de ICE treinen te verbeteren.”
Met de dienstregeling is weinig mis. Er is van alles mis met de dienstverlening. De dienstregeling wordt niet goed uitgevoerd.
 

Reputatie 6

... en dat zooitje ongeregeld blijft beweren dat mensen beter van vliegtuig naar trein kunnen overstappen. De wereldvreemdheid springt er vanaf. Nee, NS moet vooral z'n monopolie blijven behouden. 

Reputatie 7
Badge +1

Bij de IC Berlijn worden binnenlandse reizigers onhoudbaar zodra het nieuwe materieel gaat rijden aangezien dat 35% minder zitplaatsen krijgt vergeleken met nu.

Het worden er wel minder maar geen 35% minder.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt het ook van een andere kant bekijken. 

NS International begint eindelijk door te krijgen dat je in de drukke maanden geld moet verdienen. Dat is heel vervelend voor alle reizigers die aan kortingen gewend zijn. Maar NS is natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling. Dan is het logisch om de schaarse capaciteit niet tegen Early Bird-tarieven te verpatsen.

Reageer