Komende zomer beperkingen in ICE naar Duitsland voor interrailers | NS Community

Komende zomer beperkingen in ICE naar Duitsland voor interrailers


Reputatie 7
Badge

NS International meldt op zijn website dat de ICE's naar Duitsland van 17 juni t/m 18 augustus tussen 6.00 en 16.00 niet toegankelijk zijn voor reizigers met interrail en eurrail. Dit geldt ook als ze een geldige reservering hebben. NS International hoopt dat toestanden zoals vorig jaar hiermee voorkomen worden.


171 reacties

Hadden ze veel eerder moeten doen. Wel vreemd dat binnenlandse reizigers nog steeds wel mee mogen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me precies de verkeerde maatregel. NS en DB zou reserveren verplicht moeten stellen. Daarmee weer je de binnenlandse reizigers en hou je voldoende capaciteit over voor de Interrailers en de Eurailers die dan ook een reservering moeten hebben.

Voor de binnenlandse reizigers rijden er voldoende andere treinen.

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik neem aan dat dit vanaf Arnhem niet meer geldt, dan is het geen binnenlandse reis meer naar Dld. Ik stapte altijd in Utrecht op, maar dit is nog wel te doen. Ik ben wel blij met deze maatregel, op de interrailers na.Wat Mark voorstelt is een veel beter plan. Soms stopte de ICE niet overal en was maar al te vaak overvol. Het werd ook een alternatief voor de veel te korte binnenlandse treinen. De druk werd te groot. Men onderneemt tenminste iets.

Reputatie 7
Badge +2

Dat lijkt me precies de verkeerde maatregel.

Precies, nu verplaats je het probleem alleen maar naar de andere grensoverschrijdende treinen. VIAS rijdt weliswaar frequenter dan de ICE, maar de capaciteit is ook wel een stuk kleiner.

En in het theoretische geval dat iedereen een enkeltje Arnhem - Oberhausen zonder reservering gaat kopen om alsnog de grens over te komen heb je nu alsnog exact hetzelfde capaciteitsprobleem.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb gehoord dat de DB dit zou hebben afgedwongen. Maar het is inderdaad precies de verkeerde maatregel. Er zijn trouwens al reserveringen verkocht en als je een reservering gaat maken, is er nergens een waarschuwing. Dat gaat nog een hoop ergernis opleveren, zowel voor reizigers als voor personeel.

Reputatie 7
Badge +1

Inmiddels heeft NSI bevestigd dat DB dit heeft bedacht:

https://twitter.com/NS_Int/status/1620822334465609734

Reputatie 7
Badge +4

Het zal niemand verbazen.

Reputatie 5

Uiteindelijk is NS/DB een bijna monopolist die zoveel mogelijk rendement uit de door haar zelf gecreëerde schaarste probeert te halen. Hopelijk wordt dit monopolie toch snel een keer doorbroken (ook richting Brussel/Parijs) en krijgen we echt iets te kiezen.

Voor mei wil ik een reis Veenendaal - Freiburg boeken met vertrek 's ochtends uit Veenendaal. Ik kan geen enkele mogelijkheid uit bahn.de krijgen om met de ICE tussen Arnhem en Oberhausen te reizen. Nou ja, het kan wel, maar dan rekenen ze € 90 tot € 170 voor een enkele reis, tegen € 36 met de VIAS-trein van Arnhem naar Düsseldorf. Vanaf Düsseldorf kun je dan naar wens met alle ICE's reizen zonder meerprijs ten opzichte van reguliere treinen.

Ik snap het niet meer, maar goed, ik ga wel twee uur in de stoptrein zitten.

Reputatie 7
Badge +2

Inmiddels heeft NSI bevestigd dat DB dit heeft bedacht:

https://twitter.com/NS_Int/status/1620822334465609734

Echter weet DB dan weer van niks (en staat deze info alleen op de NSI-site en niet op de DB-site:

https://twitter.com/rhemkes/status/1620826176846696448/photo/2

Reputatie 7
Badge

@Jan Haverkamp Er zijn data waarop nog geen spaarprijzen zijn vrijgegeven. 

Ik neem aan dat dit vanaf Arnhem niet meer geldt, dan is het geen binnenlandse reis meer naar Dld. 

Ik neem aan dat dit van/naar Nederland geldt (dus tussen Amsterdam en Oberhausen) want anders schiet je er weinig mee op.

Dat lijkt me precies de verkeerde maatregel.

Precies, nu verplaats je het probleem alleen maar naar de andere grensoverschrijdende treinen. VIAS rijdt weliswaar frequenter dan de ICE, maar de capaciteit is ook wel een stuk kleiner.

Die VIAS treinen hebben capaciteit genoeg, te meer daar er in Wesel waar het druk wordt een tweede stel uit Bocholt wordt bijgekoppeld.

Reputatie 3

Hadden ze veel eerder moeten doen. Wel vreemd dat binnenlandse reizigers nog steeds wel mee mogen.

Dat staat nog niet vast. Verwacht dat de trein in de genoemde periode alleen voor reizen naar (en mogelijk ook van) Duitsland gebruikt kan/mag gaan worden (net als vorig jaar); maar dat dit nog niet gecommuniceerd is. Binnenlands gebruik is ook iets dat NS Reizigers regelt en niet NS International.

 

Overigens snap ik de aversie van enkele hier tegen binnenlands gebruik niet. Wat is er mis mee als een zitplaats die vanaf Utrecht of Arnhem Centraal gereserveerd is gebruikt wordt door een andere reiziger tussen Amsterdam Centraal en Utrecht respectievelijk Arnhem Centraal. Indien alleen internationale reizen zijn toegestaan blijft de betreffende zitplaats leeg op het betreffende traject.

Reputatie 5

Dat lijkt me precies de verkeerde maatregel.

Precies, nu verplaats je het probleem alleen maar naar de andere grensoverschrijdende treinen. VIAS rijdt weliswaar frequenter dan de ICE, maar de capaciteit is ook wel een stuk kleiner.

Die VIAS treinen hebben capaciteit genoeg, te meer daar er in Wesel waar het druk wordt een tweede stel uit Bocholt wordt bijgekoppeld.

Heel makkelijk om dit vanuit je luie stoel op te schrijven, maar op basis van hoeveel ervaringen beweer je dat dan eigenlijk?

Ik zit zelf regelmatig in de VIAS trein, soms kort over de grens, soms lang tot aan (vanaf) het Ruhrgebied. Op piekmomenten in de zomer, maar ook de rest van het jaar in de weekenden, is de VIAS trein tot aan (of vanaf) Arnhem vol (ook als er geen voorgaande ritten zijn uitgevallen). Ik heb zelfs een enkele keer moeten staan vanaf Emmerich.

Dat lijkt me precies de verkeerde maatregel.

Precies, nu verplaats je het probleem alleen maar naar de andere grensoverschrijdende treinen. VIAS rijdt weliswaar frequenter dan de ICE, maar de capaciteit is ook wel een stuk kleiner.

Die VIAS treinen hebben capaciteit genoeg, te meer daar er in Wesel waar het druk wordt een tweede stel uit Bocholt wordt bijgekoppeld.

Ik zit zelf regelmatig in de VIAS trein, soms kort over de grens, soms lang tot aan (vanaf) het Ruhrgebied. Op piekmomenten in de zomer, maar ook de rest van het jaar in de weekenden, is de VIAS trein tot aan (of vanaf) Arnhem vol (ook als er geen voorgaande ritten zijn uitgevallen). Ik heb zelfs een enkele keer moeten staan vanaf Emmerich.

Ik heb er vaak genoeg mee gereisd maar meer dan 20-25% vol vanaf Arnhem heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Ik heb alleen wel eens gehoord dat ze vol zitten als de ICE in de zomer bij warm weer niet rijdt.

Hadden ze veel eerder moeten doen. Wel vreemd dat binnenlandse reizigers nog steeds wel mee mogen.

Overigens snap ik de aversie van enkele hier tegen binnenlands gebruik niet. Wat is er mis mee als een zitplaats die vanaf Utrecht of Arnhem Centraal gereserveerd is gebruikt wordt door een andere reiziger tussen Amsterdam Centraal en Utrecht respectievelijk Arnhem Centraal. Indien alleen internationale reizen zijn toegestaan blijft de betreffende zitplaats leeg op het betreffende traject.

De ervaring leert dat veel binnenlandse reizigers zich niets aantrekken van reserveringen en gewoon ergens neerploffen. Zelfde probleem als met de eerste klas en de stiltezones in binnenlandse treinen.

Overigens krijg je als je binnenlands vervoer wel blijft toestaan straks het probleem dat dezelfde interrailers claimen een binnenlandse reis te gaan maken. Er zal dus weinig anders op zitten dan ook binnenlandse reizigers uit te sluiten.

De IC Berlijn heeft hetzelfde euvel maar zit wat beter in de plaatsruimte. Zodra het ICE-L materieel in dienst komt wordt het ook daar een probleem omdat het aantal zitplaatsen per trein dan een stuk minder wordt.

Reputatie 7
Badge +1

Het NSI-twitterteam heeft intern nagevraagd en tjilpt een rectificatie. Het was een beslissing van NS en DB samen:

https://twitter.com/html5ben/status/1620853032572571649

Het begeleidende commentaar is treffend.

 

Badge +3

Nog eentje (via Twitter):

Jullie denken echt @NS_Int dat er mensen zijn die een Interrail aanschaffen voor een bestemming in het Ruhrgebied?

Follow-up (met nog wat NS International input)… https://twitter.com/WorldonRails/status/1620875164769722368

Een reservering kan je (uiteraard) kosteloos annuleren. Neem maar een andere trein… 😥

En wat als die mensen niet willen annuleren? Maar willen reizen? En dus een extra reisdag kwijt zijn, en onderweg moeten overnachten?

NS International: Die kunnen Geld terug bij vertraging indienen. Bij een vertraging van meer dan een uur wordt dit gecompenseerd.

Dus zowel de extra reisdag als ook het hotel vergoeden jullie? En is dat dan ook als je eerder vertrekt om dus in Duitsland de geplande verbinding op te pakken? Of roepen jullie dan "geen vertraging", en moet je dus op de geplande reisdag vertrekken en een dag later aankomen?

En toen werd het stil… 

Reputatie 5

Dat lijkt me precies de verkeerde maatregel.

Precies, nu verplaats je het probleem alleen maar naar de andere grensoverschrijdende treinen. VIAS rijdt weliswaar frequenter dan de ICE, maar de capaciteit is ook wel een stuk kleiner.

Die VIAS treinen hebben capaciteit genoeg, t

 

Nou, in weekenden en vakantieperioden stappen er op al die kleine stationnetjes tussen Emmerich en Wesel toch vaak behoorlijk wat mensen in, zodat die trein al snel vrij vol zit. En als die dan bij Arnhem al vol zit met interrailers… Met dat nieuwe 49euro-ticket vanaf het voorjaar zal dat beslist niet minder worden, vrees ik.

Reputatie 7

Reserveringsplicht voor zitplaatsen is in de zomer voor deze verbinding veel beter, zowel voor binnenlandse als internationale reizen. Voorkomt een hoop problemen en gedoe. De vraag naar de verbinding is met name tussen begin juni en eind september natuurlijk veel groter dan het aanbod, dat blijkt wel.

In augustus reis ik weer via Arnhem naar Basel, hopelijk stopt de ICE dan wel in Arnhem. Vorige zomer twee maal met deze ICE gereisd, was spannend maar beide keren stopte hij wel in Arnhem. Bomvol. Wel beide keren mensen dringend moeten verzoeken plaats te maken zodat we op onze gereserveerde plaatsen konden zitten (hele rit naar Basel). In één geval ging dat plaats maken niet van harte en deze mensen moesten met al hun bagage zich weer een weg banen tussen de mensen door.

Om bij de stoelen te komen was nog een heel gedoe, de gangpaden stonden vol met mensen met rugzakken en hopen andere bagage. Van een ontspannen reis was helaas geen sprake, maar we prezen ons gelukkig dat we gewoon wel mee konden en op de gereserveerde plekken konden zitten. Had wel te doen met de mensen zonder zitplaatsreservering, velen gingen maar op de grond zitten, ook gezinnen met kinderen.

Reputatie 4

En wat als je dus wel instapt ?

Wat als je dat bericht op NS.nl niet ziet. Gaat de app (en als je die al gebruikt) het infoscherm op het perron de uitsluiting aangeven.

Wat een kolder is het toch. Wanneer gaan ze nu eens treinen rijden ipv na te liggen denken hoe je betalende klanten kunt laten creperen en het leven zuur te maken. Meer dat de NS namelijk niet het laatste jaar. 

Ergens heeft de NSen KPI om te kijken hoe de klantonvriendelijk tot het maximale te krijgen. Tenminste  1 KPI die ze wel halen :-)

Hoogt tijd dat er eens een flinke bezem gaat door de NS en medewerkers die dit soort plannen uberhaubt in hun brei van hersenen bedacht kan krijgen.

 

Bah, bah. Zo dat was het dan weer 😀

Reputatie 7
Badge +3

En wat als je dus wel instapt ?

Wat als je dat bericht op NS.nl niet ziet. Gaat de app (en als je die al gebruikt) het infoscherm op het perron de uitsluiting aangeven.

Wat een kolder is het toch. Wanneer gaan ze nu eens treinen rijden ipv na te liggen denken hoe je betalende klanten kunt laten creperen en het leven zuur te maken. Meer dat de NS namelijk niet het laatste jaar. 

Ergens heeft de NSen KPI om te kijken hoe de klantonvriendelijk tot het maximale te krijgen. Tenminste  1 KPI die ze wel halen :-)

Hoogt tijd dat er eens een flinke bezem gaat door de NS en medewerkers die dit soort plannen uberhaubt in hun brei van hersenen bedacht kan krijgen.

 

Bah, bah. Zo dat was het dan weer 😀

Voor die betalende binnenlandse reizigers zijn genoeg andere treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Hier wreekt zich het model van DB om hogesnelheidstreinen toegankelijk te maken voor reizigers zonder zitplaatsreservering. Het model van SNCF om de TGV’s (en Eurostar/Thalys) alleen open te stellen voor reizigers met een zitplaatsreservering werkt veel beter. Zeker in de drukke zomermaanden.

De SNCF regelt dit door het aantal beschikbare reserveringen voor Interrailers en Euraillers te contingenteren. Ook niet fijn maar minder drastisch dan treinen helemaal uitsluiten. 

Ik vraag me af of degenen die deze domme besluiten nemen ooit zelf met de trein reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Hier wreekt zich het model van DB om hogesnelheidstreinen toegankelijk te maken voor reizigers zonder zitplaatsreservering. Het model van SNCF om de TGV’s (en Eurostar/Thalys) alleen open te stellen voor reizigers met een zitplaatsreservering werkt veel beter. Zeker in de drukke zomermaanden.

De SNCF regelt dit door het aantal beschikbare reserveringen voor Interrailers en Euraillers te contingenteren. Ook niet fijn maar minder drastisch dan treinen helemaal uitsluiten.

In Frankrijk kun je Interrail-reserveringen boeken tot de trein vol is. Er is alleen een contingent van €10, daarna is het €20 totdat de trein vol is.

Het probleem is hier niet dat er mensen met Interrail reizen maar dat er gewoon veel reizigers zijn.

Het komt trouwens niet bepaald als een verrassing dat deze treinen in de zomer vol zijn. Pre-COVID was er al jaren een jaarlijkse groei van 5% of meer en het aantal treinen is in 20 jaar tijd amper gegroeid. NS en DB kennen de vraag maar reageren daarop met het wegjagen van reizigers i.p.v. het opvullen van de gaten in de dienstregeling en eventueel tijdelijk een reserveringsplicht op de drukke momenten. DB heeft nog wel wat IC-rijtuigen aan de kant staan. Een deel daarvan wordt vanaf (ik dacht) april aan DSB verhuurd en met de rest en een huurloc kun je bv. extra treinen Amsterdam-Keulen rijden.

Reageer