laat ICE naar Basel niet meer starten in Amsterdam

  • 15 November 2022
  • 6 reacties
  • 375 Bekeken

15 november 2022. Niet voor het eerst, de ICE 105 naar Basel rijd Arnhem binnen. En weer heeft men er in Amsterdam een puinhoop van gemaakt. De volgorde van de rijtuigen komt niet overeen met de aangegeven volgorde. Met als gevolg een stoet mensen doe van P naar J rennen. Was het een uitzondering, nee. 
Misschien is het beter de puinhoop van Amsterdam te voorkomen. Laat de trein in Utrecht of Arnhem beginnen 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb ook wat dubieuze gevoelens naar Amsterdam, maar om dit nu te wijten aan het feit dat de trein in Amsterdam start, gaat wel erg ver. Persoonlijk erger ik me meer aan de 7,5 miljard euro waarvan er meer dan de helft naar Amsterdam gaat. Er is geen reden om te denken dat het in Utrecht of Arnhem beter zou gaan, en dat zijn bovendien internationaal gezien hele slechte eindbestemmingen.

Hoe dan ook, de verbinding Basel-Amsterdam vv is een logische en dus niet van en tot Utrecht of Arnhem.

Het is wel zeer vervelend dat de aanduiding niet klopt in Arnhem. Dat zou niet moeten mogen kunnen. Een notificatie op de richtingborden dat het andersom is, zou al helpen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat het treinstel omgekeerd staat, kan er net zo goed aan liggen dat het treinstel al omgekeerd uit Duitsland is binnengekomen en er nog geen gelegenheid is geweest om het te driehoeken.

Wat is me wel afvraag, is of NS de reisinformatie niet kan aanpassen aan de omgekeerde trein. DB krijgt dat ook voor elkaar: de volgorde in de DB app en op de CTA's klopt bijna altijd; die op de statische borden "Wagenstandanzeiger” lang niet altijd.

NS krijgt het in zoverre voor elkaar dat men het weet, en het invoert als “vrij tekstbericht”. Dat zou moeten zorgen voor omroep en tekst op overzichtsschermen. Idealiter wordt het op een ander punt in de wirwar van systemen al bekend, dan kan er veel uitgebreider en consistenter iets getoond worden. 

Reputatie 7
Badge +1

Hoewel een week of wat geleden een andere ICE -opgestapt te Arnh, alwaar wel duidelijk zowel werd getoond als nog omgeroepen-in 3 talen- dat het omgekeerd was. Dus het kan best.

Bij DB (en ik heb enorm behoorlijk veel in DE gereisd de afgelopen maanden) is het zelfs eerder regel als uitzondering dat ´Wagenreihe umgekehrt´ is. Bij die ICE is het tenminste zo dat het ook enkel zo kan en niet nog anders, zoals in theorie nog bij loc+wagons. Nog veel vaker voorkomend zijn de Verspaetungen-hoewel die soms zo enorm zijn dat je vaak genoeg na binnenkomst Bahnhof ziet dat je zelfs een trein eerder nog kan pakken.

Om dat nu meteen als puinhoop te betitelen lijkt mij weer die overspannen NL reactie die meteen klaarstaat alles af te kraken.

Reputatie 3

15 november 2022. Niet voor het eerst, de ICE 105 naar Basel rijd Arnhem binnen. En weer heeft men er in Amsterdam een puinhoop van gemaakt. De volgorde van de rijtuigen komt niet overeen met de aangegeven volgorde. Met als gevolg een stoet mensen doe van P naar J rennen. Was het een uitzondering, nee. 
Misschien is het beter de puinhoop van Amsterdam te voorkomen. Laat de trein in Utrecht of Arnhem beginnen 

Of Utrecht en Arnhem overslaan.

Met alles te reduceren tot meteen afkraken schiet niemand wat op.
De rijtuigen in een verkeerde volgorde leveren een flinke bijdrage aan de inderdaad ook veel voorkomende vertragingen. 
Het instappen gaat door de verkeerde volgorde van de rijtuigen traag. En geeft ook onrust in de rijtuigen. Bij elk tussenstation weer opnieuw. Natuurlijk, als dat op juiste wijze op de informatieborden zou worden aangegeven, is er geen vuiltje aan de lucht. In Arnhem is dat zelfs eenvoudig. Omdat daar de treinsamenstelling op digitale borden wordt weergegeven. Die men dan ook regelmatig aanpast. Mijn ervaring is echter (maandelijkse), dat het dan in Arnhem niet klopt. Het was deze keer zeker geen uitzondering.
Het zou mooi zijn als men in Amsterdam zich zou realiseren wat de invloed is bij de tussenstations. En welke gevolgen het heeft voor de reiziger in de trein en de wachtende op het perron.

 

Reageer